De Schaduw speelt verstoppertje
Fa. B. ENGELENBERG
Meer nieuws, minder starheid,
levendiger presentatie
PANDA EN DE JACHT OP-DE MILJOENENHOED
4."
DE REIS VAN KOEN EN LINNIE
^ccU ió het
zo
VIERKANTE
Diverse nouveauté's
voor radio en t.v.
DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1960
15
Gezellig en actueel
De radio geeft vrijdag
T elevisie programma
OFFICIëlE VÉRKOOP SIKKENS LAKKEN
Buikzendertje
Staking bij Franse
radio en t.v.?
Bolian vervangt Yves
Saint Laurent
De vloek van
Toet-Ank-
Amon
MEER
METERS
UIT
EEN
GROTE
BUS
NCR V-winterprogramma s
48. De goochelaar Balony wist niet, dat
hij een fel omstreden hoed op had. Hij
mn.a.kte grote plannen over de manier,
waarop hij straks zijn nieuwe goocheltoer
op de kermis zou brengen en hij was daar
zo in verdiept, dat hij niet lette op hel ge
schreeuw van Panda en Palmer. Maar die
twee gaven het zo gauw niet op. Met een
flinke spurt wisten zij de aanhangwagen
van Balony te bereiken en sprongen op
het opstapje. Joris echter, die door de klap
van Palmer het hooi was ingedreven, kon
er niet tijdig meer bij zijn. „Ik begin be
paald een hekel aan die miljonair te krij
gen," brom,de hij, het hooi van zich af
schuddend, „het was bijzonder ruw, om
mij met zijn stuivers op het hoofd te slaan.
Hij denkt zeker, d.al hij maar alles met
zjn geld mag doen. Het wordt tijd, dat hij
eens en vooral van die dwaling wordt ge
nezen en het beste middel daartoe is, hem
zijn hoed met fortuin te ontnemen!" En
verwoed zette Joris de achtervolging in.
„Pas geperst", de rubriek van Pi Schef-
fer in het programma van de N.C.R.V.,
blijft steeds gezellig. Er wordt iedere keer
voor afwisseling gezorgd en Scheifer
nodigt artisten uit alle delen van het land
uit. Woensdagavond had hij ook zichzelf
geïnviteerd om de kijkers te laten horen
welke grammofoonplaat onder zijn leiding
tot stand is gekomen. Hij begon onge
merkt komisch door er aan te herinneren
hoe een uitzending op 24 juni was begon
nen en kort daarop verscheen het woord
„storing" op het beeldbuis. Later bleek
dat de te vertonen film was gebroken.
„Eerlijk als goud" was een goed ge
slaagde televisievoordracht van Antonia
Ridge in de vertaling van Mies Bouhuys
door Piet Römer. Het onderwerp was
actueel, omdat de reclasseringscollecte de
aandacht vroeg. Peter van Campen had
ook actuele onderwerpen in „Attentie" en
dat dankte hij aan staatssecretaris Rool-
vink die zijn visie gaf op het loonbeleid
en het standpunt van de regering, en een
film Over de legeroefeningen in La Cour
tin e.
De N.T.S. had gehoopt tot besluit nog
voor een actualiteit te zorgen door het
gesprek van Nixon en Kennedy weer te
geven, maar dit is niet gelukt.
Beeldschermer
Advertentie
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPR.O.
10.20 VARA. 12.00 AVRO 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 G.vmn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.13 Gram. 9.00 Gymn. voor de wouw.
9.10 Gram. .9.35 Waterst.. 9.40 Schoolradio. VPRO:
Dit en het andere, lezing. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleu
ters. 11.15 Orgelconcert. 11.45 Gram. AVRO: 12.00
Gram. 12.20 Regeringsuitz.Voor de landbouw.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prog
nose. 12.50 Carillonbespeling. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber.
14.00 Pianorecital. 14.25 Voordr. 14.50 Orgelspel.
15.05 Gevar. progr. VARA: 16.00 Orgelspel. 16.30
Voor de zieken. 17.00 Gram. 17.25 Accordeonmuz.
17.50 Actual. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities.
18.20 Latijnse klanken. 18.50 De puntjes op de i.
praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor.
VPRO: 19.30 Het platteland nu, gesprek. 19.45
VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Bijbelbespr.
20.10 De dichteres Christine D'Haen, lezing. 2Q.20
Dichters van deze tijd, lezing. 20.35 Onbekend.
20.50 De wereld vergadert, lezing. VARA: 21.00
Gevar. progr. 22.00 Jazzmuz. 22.15 Builenl. week
overzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de
mens, gesprek. VARA: 23.00 Soc nieuws in Espe
ranto. 23.io Muziekrevue. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed
en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor
de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 10.35
Chansons. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50
Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok-
noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws.
13.15 Zonnewijzer. 13.20 Dansmuz. 13.45 Vraag
baak voor vrouwen. 14.00 Gram. 15.00 Schoolradio.
15.30 Voor de zieken. 16.30 Zang en orgel. 17.00
Voor de jeugd. 17.15 Lichte muz. 17.40 Beursber.
17.45 Lichte muz. 18.10 Vaticaanse act. 18.25 Ama-
teursmuz. 18.50 Regeringsuitz.: Emigratierubriek.
Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00
Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 19.30 Pol. lezing.
19.40 Verz.progr. voor de militairen. 20.30 Metro-
pole-orkest en solist. 21,00 Het gaat u allen aan,
t.oespr. 21.10 Lichte muz. 21.30 Cabaret. 22.00 Lich
te muz. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Evan
gelie. de blijde boodschap", lezing. 22.55 Gevar.
progr. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. (verv.).
12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 13.40
Gram. 13.45 Orgelspel (verv.). 14.00 Operamuziek.
15.00 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse
les. 18.00 Gram. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de
soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Liederen.
20.00 Klass. muziek. 20.35 Kunstkaleidoscoop. 20.50
muziek, (verv.). 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55
Nieuws. 23.00 Groeten van militairen uit Kongo.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. VARA: 20 20
Act. 20.30 De wereld van vandaag, lezing. 20.40
Eilmprogr. 21.00 Leocadia, TV-spei.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekoverz. KR.O: 20.30 Documentair
progr. 21.05 Report. 21.20 Film. 21.45 Sportprogr.
22.05 Epiloog.
Advertentie
Poolstraat 59 - Haariem - Tel. 15252
HOGEDRUKSIANG - MANOMETERS
Advertentie
MILAAN (UPI) Een Italiaanse inge
nieur, dr. Walter Ronchi, heeft een radio
zendertje ter grootte van een lucifers
doosje geconstrueerd, dat een zendbereik
van slechts enkele tientallen meters heeft
en in een speciale gordel door kassiers
en andere bankbedienden kan worden ge
dragen. Aan het zendertje zit een con
tactknop. Als deze door pressie van de
buikspieren gedurende vijf sekonden wordt
ingedrukt, wordt een signaaltje uitgezon
den dat, via een elders opgesteld ontvan
ger, allerlei dingen kan doen. Men kan
er alarmsirenes, automatisch dichtgaande
deuren of een andere radiozender mee
bedienen, waardoor politie, bankpersoneel
of wie dan ook ogenblikkelijk gealarmeerd
worden. De Italiaanse ingenieur betoogt
dat er nog zeer vele banken beroofd wor
den, ondanks op vele plaatse aangebrach
te alarmknoppen en-pedalen. Een kassier
die de alarmknop niet kan bereiken kan
thans, door vijf sekonden zijn adem in te
houden, het alarm in werking stellen. De
spierdruk tegen het zendertje is voor de
gemiddelde waarnemer onzichtbaar. Niet
alleenkassiers, ook het personeel van bank-
auto's met geldzendingen kunnen met het
zendertje worden geholpen. Ook militaire
toepassingen zijn denkbaar, aldus dr Ron
chi.. Zijn vinding heeft zeer veel belang
stelling gewekt in binnen- zowel als bui
tenland. Zozeer, dat militaire deskundigen
hem met klem gevraagd hebben, zijn
buikzendertje niet op de najaarsbeurs van
Milaan te exposeren
De werknemers bij de Franse radio- en
televisieomroep hebben voor vrijdag een
24 uur staking afgekondigd, uit protest
tegen de plannen van president De Gaulle
om de salarissen te „bevriezen". De vak
bonden die de staking hebben uitgeschre
ven, gaven als reden op, dat de regering
de beloften inzake de loonsverhoging en
de herindeling van het personeel niet was
nagekomen. Het Franse kabinet is woens
dag bijeen geweest om ondermeer de
kwestie van de loon- en prijssituatie te
bespreken.
De 34-jarige Marc Bohan is aangewezen
als hoofdontwerper van het Parijse mode
huis Dior, zolang de 24-jarige Yves St.
Laurent zijn dienstplicht vervult. Bohan,
die sinds twee jaar voor Dior werkt, was
belast met het ontwerpen van de voor
Londen bestemde collecties. Hij heeft
indertijd een eigen salon gehad. Sinds 1954
werkte hij achtereenvolgens voor Jean
Patou in Parijs, een Zwitsers modehuis
voor confectie en voor Dior.
St. Laurent werd begin september in
dienst geroepen, nadat hij verscheidene
malen uitstel had gehad. Kort nadat hij
was opgekomen, werd hij in een hospitaal
in Parijs opgenomen in verband met
zenuwklachten.
f
HET VALT niet te ontkennen, dat zij
die in 1922 en in het begin van 1923 be
trokken zijn geweest bij de ontdekking en
de ontsluiting van het graf van de jonge
Egyptische farao Toet-Ank-Amon, de een
na de ander zijn overleden. Reeds op 6 april
1923, dus nog voor de schatten uit het graf
op de vrachtboot waren geladen om naar
Cairo te worden vervoerd, stierf lord Car-
navon tengevolge van een insectenbeet.
Dit plotselinge einde van de man die de
expeditie had gefinancierd, gaf aanleiding
tot gemompel en zij, die in het onderzoek
va.n de Egyptische graven uit
sluitend ontwijding zagen,
spraken van een gerechtvaar
digde straf wegens grafschen
nis. Hoe hieruit de mare van
de „vloek van de farao" is
ontstaan, kan niet meer wor
den nagegaan, maar het is
zeker, dat de slagzinnen in be
paalde kranten aan kernachtigheid wonnen
naarmate het aantal slachtoffers groeide.
Dat hierbij de fantasie zo nu en dan ruim
baan werd gegeven en dat de doodsoorzaak
veelal in een mysterieuzer licht werd ge
plaatst dan met de feiten in overeenstem
ming was, spreekt welhaast voor zichzelf.
Ondanks alle beuzelpraat staat het vast,
dat degeen die het graf van de farao in
werkelijkheid heeft geopend, t.v). de Egyp
toloog Howard Carter, het la.ngst heeft ge
leefd en een ouderdom van 66 jaar heeft
bereikt.
Maar laten we ons liever met de „vloek"
zelf bezig houden. Volgens een van de vele
sensationele onthullingen zou in het graf
een inscriptie zijn gevonden met de woor
den: „De dood zal op snelle vleugelen
komen tot diegene die de rust van de farao
verstoort". Met deze spreuk, waarschu
wing, of vervloeking (al naar men wil) zou
Toet-Ank-Am,on 3300 jaar geleden zijn
laatste rustplaats tegen eventuele indrin
gers hebben willen beveiligen. Dat klinkt
op het eerste gehoor vrij aannemelijk.
Maar afgezien van het feit dat de systema
tische grafplunderingen in die tijden on
mogelijk konden worden tegengegaan door
een simpele bezweringsformule, doet zich
nog een andere storing voor. Een derge
lijke inscriptie is n.l. nooit of te nimmer
aangetroffen in het bewuste graf en be
stond slechts in de verhitte breinen van
een bepaald soort journalisten, of als
men wil sensatiejagers. De „vloek" be-
staat dan ook helemaal niet en
werd nimmer uitgesproken.
Hiermee niet tevreden, heb
ben sommigen in bepaalde ma
gische figuurtjes in de graf
kamer „vloeken" willen zien.
Maar ook deze bewering snijdt
geen hout, omdat deze sym-
bolen als beschermende bezwe
ringsformules voor d.e dode zijn bedoeld
en geen betrekking hebben op de levenden.
Het Egyptische doodsritueel heeft voor de
levende geen vloek van een dergelijke in
houd, maar streeft er naar de dode wel
willende wensen mee te geven.
De fabel van de „vloek van de farao"
heeft uitsluitend en alleen wortel kunnen
schieten omdat het graf van Toet-Anlc-
Amon door zijn fabelachtige rijkdommen
lange tijd, d.e aandacht op zich heeft ge
vestigd. En bij de exploitatie van de daar
op gevolgde publieke belangstelling zijn
het niet steeds bezonnen schrijvers ge
weest die de toon hebben aangegeven.
Maar ja, we moeten u nu ook eens laten
zien, hoe het in het oude Egypte met de
grafplunderingen toeging.
Daarover een volgende keer.
H. Pétïllon
Prof. dr. Th. P. van Baaren, hoogleraar
in de goedsdienstwetenschap en Egyptisch
te Groningen, heeft met het boekje
„DOOLHOF DER GODEN" Querido's Uit-
geversmij. Amsterdam) een bijzonder hel
dere en levendige inleiding gegeven tot de
wereld der godsdiensten in het algemeen.
Hij stelt zich daarbij op een zo objectief
mogelijk standpunt, zonder weliswaar waar
dat niet anders kan, zijn eigen mening
onder stoelen of banken te steken. In deze
Doolhof zal men dan ook nog al eens met
een mening geconfronteerd worden, die
dwars tegen bestaande en soms oude
ideeën ingaat. Maar die mening is altijd
gefundeerd. Het gaat er prof. Van Baaren
ook niet om vast te stellen welke religieu
ze opvatting nu „de juiste" is, maar hij
wil de lezer inleiden in de grote variëteit
der relaties die de mens tot het boven
natuurlijke heeft gekend. Een bijzonder
interessant boekje.
In Servire's Luxe Pockets is verschenen
CHRISTELIJKE ETHIEK" van prof. dr.
H. van Oyen, de bekende Bazelse hoog
leraar in de theologie. Tal van moderne
maatschappelijke problemen zijn in feite
vraagstukken der ethica. Prof. van Oyen
doet in dit boek een poging om de christe
lijke ethiek voor leken duidelijk te maken
en hun een richtsnoer te geven voor het
handelen. Vooral gaat hij in op de ver
wezenlijking van de christelijke normen
op de verschillende levensterreinen. Het
is een verdienste dat hij daarbij met de
benen op de grond blijft staan en probeert
de ethiek praktisch „toepasbaar" te
maken.
Advertentie
147148. De tros werd losgegooid; het vlot werd door de stroom meegenomen.
Op de oever stonden alle Poetels te juichen en te wuiven.
Dag! Goeie reis, en tot ziens! riepen ze.
Ja, tot ziens! riepen Koen en de anderen vrolijk terug.
Het vlot kreeg nu al meer vaart; steeds verder dreef het van de plaats weg, waar
de Poetels nog steeds zwaaiden en hen nakeken.
Koen, Linnie en Pobbel waren boven op het dak van hun huisje gaan staan èn
zwaaiden, tot het vlot om een bocht van de beek dreef
Als laatste der Hilversumse „Grote
Vier" heeft thans ook de N.C.R.V. haar
plannen voor het winterseizoen 1960- 61,
dat zaterdag ingaat, ontvouwd. Zowel voor
de luisteraars als voor de kijkers zijn een
aantal nieuwe programma's geprojecteerd.
Vele „oude bekenden" blijven gehandhaafd,
maar het aantal vaste rubrieken in de
avonduren wordt verminderd teneinde
ruimte te scheppen voor meer variatie
en voor een nog scherpere toespitsing
van radio en t.v. op de actualiteit. Bo
vendien zal het gesproken woord levendi
ger worden: minder statische lezingen,
meer discussies, forums en interviews.
En tenslotte dit: de NCRV zal natuurlijk
bij haar programma's rekening moeten
houden met de snelle groei van het aan
tal „kastjeskijkers", maar zullen de ra
dioluisteraars nog altijd een twee mil
joen gezinnen niets tekort doen.
In de radioprogramma's zijn de voor
naamste nieuwtjes: Uitbreiding en ver
snelling van" de berichtgeving en reporta
ges voor de radiokrant „Vandaag", die zo
nodig, behalve 's ochtends en 's avonds,
ook 's middags in extra-uitzendingen de
lucht ingaat. Men denkt b.v. aan meer
uitzendingen uit het parlement, nu de eis,
dat Kamerzittingen in hun geheel „versla
gen" moeten worden, vervallen is.
Een nieuw gevarieerd programma
„Prisma" op vrijdagavond: geen vast ca
baretmenu, maar een speelse hors
d' oeuvre van korte hoorspelen, een tikje
muziek, features, filmbeschouwingen en
kunstcritiek, alles volgens een telkens wis
selend recept, dat ruimte laat vóór ver
rassingselementen.
Uitvoeringen van grote muziekwerken
verhuizen in verband daarmee van de
vrijdag- naar dê woensdagavond. Ontspan-
ROMAN VAN ALAIN PACE
Vertaling uit het Frans
door Margot Bakker
12)
„Maak geen grappen, Terence. De Schaduw is hier
vannacht geweest."
Terence liet haar los. Hij moest wel, hij schaterde
van het lachen.
Jane knikte heftig en Terence fronste zijn wenkbrau
wen om zich een woedend uiterlijk te verschaffen.
„Hij heeft toch niet verzuimd zich als een welopge
voed man te gedragen?" vroeg hij op strenge toon.
„Nee, dat is het niet. Maar ik
Opeens keerde Jane hem de rug toe en liep naar het
raam. Vluchtig zag zij de schim weer voor zich, die
zij die nacht door het toegangshek had zien verdwijnen.
Lane kwam haar na.
Hij pakte haar bij de schouders en zei onderdrukt:
„Jane, ik ben immers je vriend. Mij kun je alles ver
tellen."
Bij de intonatie van zijn stem was het, of zij even
rilde. Haar vingèrs grepen de zware stof van het rode
pluchen gordijn beet. Zonder hem aan te kijken zei ze:
„Terence, er is iets geks gebeurdIk had een
afschuw van die man en
Zij wachtte. Opeens voegde ze er aan toe:
„En toch heb ik hem een zoen gegeven."
Ze keerde zich haastig om en zocht bescherming bij
Lane, die zijn armen om haar heen sloeg. Ondanks haar
bekentenis lag er een spottende trek op zijn gezicht.
„Ik wilde het echt niet, Terence, dat geloof je toch
wel? Ik weet eigenlijk zelf niet hoe het precies in zijn
werk is gegaan
Hij schoof haar enigszins van zich af en drukte zijn
mond op haar lippen. Heel lang bleven zij in eikaars
armen staan. Tenslotte vroeg hij:
„Zo misschien?"
Zij bleef hem lang aankijken met een gepijnigde blik.
Met een vuurrode kleur trok zij zich weer terug bij
het raam, met de handen op de rug.
„Precies zo," zei ze met een vreemde stem.
„Al te veel eer voor mij", zei Lane sarcastisch. „Zeg
eens, was hij aantrekkelijk?"
„Ikdat kan ik niet zeggen. Zijn gezicht heb ik
niet gezien."
Zelfs dat leek niet in staat te zijn Terence Lane wer
kelijk boos te maken.
„En ik heb je nog niet eens alles verteld," bekende
Jane. „Ik heb een soorttransactie met hem af
gesloten."
„In welk opzicht."
„Hij gaat een vals testament opstellen, waardoor ik
mijn vermogen terug kan krijgen
„Wat heb je hem in ruil daarvoor gegeven"
„Het adres van een huis, dat mijn oom in Allow heeft
gekocht. Hij was op zoek naar een bepaald papier.
Een document waardoor de goede naam van een van
zijn vrienden werd aangetast, zoals hij het noemde.
Zij streek over haar voorhoofd.
„Ik geloof dat ik dat niet had moeten doen. Ik ben
bang op het ogenblik. Wie weet of hij op zijn beurt
geen misbruik van dat papier gaat maken."
Zij maakte zo'n ontredderde indruk, dat Lane mede
lijden met haar kreeg. Hij sloeg zijn arm om haar
middel en bracht haar naar haar stoel terug.
In een salonbar vond hij een fles vermouth. Hij schonk
twee glazen vol en duwde Jane er een in de hand.
„Drink eens," zei hij, „vanavond nog komt er een
eind aan je zorgen".
„Hoezo?"
„Mijn vriend inspecteur Drayton is bezig een val voor
hem op te stellen. Voor de Schaduw bedoel ik. Het ziet
er naar uit dat hij deze keer een slechte kans maakt er
tussenuit te komen."
Jane toonde niet de opluchting die hij had mogen
verwachten.
„Het spijt je toch niet, Jane?" vroeg hij zacht.
„Terence, ik hoop dat je me niet verkeex-d begi-ijpt.
Hij was heel anders dan ik vei-wacht had, zie je. Ik
vond hem aax-dig."
Lane lachte, maar het klonk niet vrolijk.
„Is een enkele zoen voldoende om door jou aardig
gevonden te worden, Jane?"
Zij haalde de schouders op.
„Je begrijpt me niet, zie ik. Het gaat niet om eên
zoen. Het is zo moeilijk duidelijk te makenik
kon er werkelijk niets aan doen en ik vond het niet
eens onaangenaam."
Lane dronk zijn glas leeg. Daarna stak hij een sigaret
op.
„Gevaarlijk standpunt," zei hij bedaard. „Reden te
meer om de man op te bergen. Op grond van het ver
zoek dat je me gedaan hebt zal ik vanavond tegenwoox--
dig zijn als hij geknipt wordt. Ik kom je je avontux-ier
thuisbezorgen, met armbandjes om polsen en enkels."
Hij boog zich naar haar toe.
„Denk je ook niet, dat je wel genezen zult zijn als je
hem in het onbarmhax-tige licht van een politiebureau
terugziet? Of als je zijn foto in de kranten bestudeert,
zonder das, en ongeschox-en?"
Jane nam haar glas op en liet het aan de voet
tussen duim en wijsvinger ronddraaien.
„Vei-geet alsjeblieft wat ik je gisteren heb gevraagd,
Tei-ence. 1-Iet heeft geen zin."
Lane stond op. Hij kwam achter haar stoel staan en
plantte zijn ellebogen op de rugleuning. Zacht zei hij:
„Weer een van die jongedames, die teveel romans heb
ben gelezen. Avonturiex-s zijn doox-gaans geen sprookjes
prinsen, lief kind. Ik vx*ees dat je een onaangename
ervaring tegemoet gaat. Hoor eens, wedden dat die
pi'ins van jou rood haar heeft en spillebenen en een
aapachtige begroeiing op zijn box-st? Vermoedelijk heeft
hij gouden tanden ook en wie weet ziet hij scheel."
„Hou je mond!" nep ze, jiuiverend.
„Dat kan toch?" zei hij onverstoox-baar. „Je weet
immers niet, hoe hij er uitziet?"
Hij wachtte enige tijd eer hij er, nog zachter, aan
toevoegde: „Jane, spi-ookjesprinsen houden zich niet
schuil, zij worden werkelijk liever gezien. Je droomt,
je bent nog onder de indruk van een ervaring van
twijfelachtig gehalte. Kom, jongedame.."
Terence Lane kon het gezicht van het meisje niét
zien op dat, ogenblik. Andex-s zou hij misschien ver-
baasd zijn geweest over de zonderlinge lach die ex-
om haar lippen speelde. Zij had de ogen gesloten en
toen Lane zich over haar heen boog liet zij zich zon
der weerstand zoenen. Zij was het zelfs, die hem
vasthield.
HOOFDSTUK VI
Sir Archibald Halliday bewoonde een indrukwekkend
pand dicht bij Paddington Recreation Ground, enkele
straten verwijdei-d van de studio's van de B.B.C. Het
dichtstbijgelegen station was Kilbui'n Pax-k.
Hij was vrijgezel en had nog slechts twee bedienden
in dienst, sedex-t zijn enig familielid, een neef, op kosten
van de Royal Air Force de wereld rondreisde. Hij was
in de eerste plaats politicus en zijn leven draaide om
zijn partijfunctie.
Sir Ax-chibald was een ki-achtige rijzige figuur met
brede schouders en een vèx-dragende stem, die van grote
waarde was gebleken bij zijn interrupties in de zittingen
van de Kamer-.
Hij had maar één hartstocht en dat was zijn verzame
ling ivoren figuurtjes. Hij was een venvoed verzamelaar
en zijn kollectie genoot bij kenners door heel Europa
een zekere vermaardheid.
Maar eenmaal in zijn leven had hij een dwaasheid
begaan en wel aan een meisje uit Sussex. Helaas was
hij sedex-t enkele dagen niet meer de enige die wist,
dat er ergens in Engeland een onechte zoon van het
geslacht Halliday leefde.
Toen hij het kaartje van de Schaduw ontving voelde hij
ogenblikkelijk dat hij met chantage werd bedreigd en
hij nam zijn maatregelen.
De Schaduw had zijn bezoek aangekondigd om vijf
uur in de namiddag. Hij waarschuwde de politie en deel
de mee dat de avonturier hem om zes uur zou komen
bezoeken. Nadat hij de beide bedienden vrijaf had gege
ven laadde hij twee Colts, die hij in zijn zakken stak.
Sir Archibald liet werkelijk niets aan het toeval over.
Hij was van tevoren al besloten dat hij zijn toevlucht
zou nemen. Natuurlijk nadat hij de compx-omitterende
papieren in ontvangst had genomen.
Om vier uur schonk hij zich een groot glas whisky in.
Zijn vlezige wangen met de talrijke paarse adertjes
kregen meer kleur. Hij was al achter zijn bureau gaan
zitten toen hij, om vijf over vier, achter zich een spot
tende stem hoox-de.
(Wordt vervolgd)
ningsmuziek zal vooral in de middag- en
vroege avonduren worden uitgezonden:
een aantal nieuwe ensembles zijn daax-toe
aangetrokken.
De Steravond blijft op donderdag, maar
wordt nu weer rechtstx-eeks uitgezonden
onder de nieuwe titel „Attentie, .rood.
ontspannen maar!" Nieuwe onderdelen zijn
een quiz voor vhmo- en kweekscholieren,
waarvoor de vragen door de jeugd zelf
geleverd worden, en een rubriek „Lieden
in Last" zijnde de belevenissen en ver
wikkelingen in 'n groeiend forensenplaats
je, dat nog worstelt met zijn feodaal-dorp-
se vex-leden. De landelijke winnaars van
de genoemde jeugdquiz kx-ijgen een gra
tis vakantiei-eisje naar Zwitserland.
Hoorspelen
Het hoox-spelrepertoire, reeds geopend
met het vijfdelige Exodus van Rob Ge-
raex-ds, is zeer omvangrijk. Er komen bij
zondere hoorspelen over hoogtepunten van
het kerkelijk jaar, een experimenteel spel
en een trits van drie stukken over het ber
gingsbedrijf. Een spel over de Anti Alcoho-
lics-beweging, een over straaljagerpiloten
en een amusant familiespel op het stra
mien „doe het zelf", van BBC's Roderick
Wilkinson staan vex-der op de nominatie,
terwijl de jeugd genieten kan van maar
liefst vijf spannende seriehoorspelen, waar
onder een bewerking van de Odyssee door
Will Barnard.
„Nachtprogramma"
„Wij en de wereld" heet een nieuwe ru
briek, waarin zendingsarbeiders getuigen
van hun wex-k in den vx-eemde. In de
maandagse serie „Rondom de wereld"
zullen o.m. buitenlandse hoogleraren de
„théologie nouvelle" belichten. Een ander
nieuwtje is een nachtprogram donder
dag van half twaalf tot middernacht
van hoog intellectueel niveau. „Jeugd
land" krijgt er een wedstrijd voor ulo
scholieren bij; de kleuters wacht een nieu
we strip van Saskia- en Jeroenschrijver
Jaap ter Haar, getiteld „Tuffi". Dit is een
elektronisch i-obotje, dat de kleintjes zal
inwijden in de gelieimen van ruimtevaart
en kunstmanen.
Bijzondere oratoria
Bijzondere uitzendingen zijn o.m. een
sei-ie „Bij de gx-atie Gods" die een beeld
geeft van cultuur en kunst tijdens de rege
ring van bekende vox-sten, twee oratoi-ia,
„De Dag des Heils" van Simon Pluister,
en „Der Tod zu Basel" van Conx-ad Beek,
alsmede de grote bewerking van Gezang
301 het Wilhelmus door Anthon van
der Horst.
T.V. actueler
Ook de t.v. gaat zich nog meer toespit
sen op de actualiteit. Attentie wox-dt een
veertiendaags programma, waax-bi.i Eppo
Doeve tekeningen zal levex-en. Maandag,
dondex-dag en zaterdag komt er een tien-
minuten-nieuwsx-ubriek „Memo".
'sMaandagavonds verzorgen buitenland
se corx-espondenten een Internationaal
journalistenforum van drie kwartier met
prof. Diepenhorst als gastheer.
Rijk-gevarieerd is het toneelrepertoire,
waarop als klassieken prijken een nieuwe
Iphigeneia in Taurie-vertaling met Ank
van der Moer in de hoofdrol, en een be
werking van de Koning David-trits van
Vondel door Frans Hesmerg. Het moderne
repertoii-e is vertegenwoordigd door
„Thunder on Sycamox-e Street" van Regi
nald Rose (auteur van „De twaalf gezwo
renen"), twee stukken van de Britse
„ïmiskamertoneelschrijver" Clive Exton en
„De bax-bier van Stanford" van de jonge
Engelse dx-amatux-g Ronald Harwood. Een
bewerking van Edrnond Pidoux' „Historie
van Jonas" door P. W. Franse vertegen
woordigd het moderne christelijke toneel
repertoire.
Voor de blijspelsector staat nog wei
nig vast, behalve de klucht „Eisenbahn-
heiraten" van de Weense volksschrijver
Johann Nestroy en twee proeven met mu
zikale comedies, o.a. „Meet me in the
moonlight" van Anthony Lesser, vertaald
door David Koning en met liedjes van
Jelle de Vx-ies.
Ontspanning
Het zaterdagavondprogramma blijft uit
eraard in hoofdzaak ontspanning bieden,
maar is naar inhoud geheel ver
nieuwd: 'n kleinkunstpi-ogx-amma van Jel
le de Vries en Jaap Molenaar, dat de kant
van de muzikale comedie opgaat. „Marina
de" zal drie kwartier luchtige teksten,
zang en muziek brengen in een zeer elas
tische variété-formule. Een ander klein-
kunstprogram wordt door Dick van Bom
mel op de vrijdagavond gebracht
Op stapel staan voorts een nieuwe serie
gedramatiseerde documentaix-es over soci
ale ondei-wei-pen en een woensdagse cultu
rele serie, waaraan o.m. Godfried Bomans
zal meewerken.