Uitgaan in Haarlem
Het Nederlands Ballet met een
gevarieerd programma
Subsidies voor orkesten en koren
Spontane hulde bij
speciale LEXINGTON voorstelling
NIEUWE KINDERPOSTZEGELS
De negen muzen
13
Draadloze luister-
apparatuur in schouw
burg te Amsterdam
Brigitte Bardot thans
buiten levensgevaar
N.Ph.O. opent winter
seizoen met galaconcert
Triomf voor Margriet de Groot -
Wim Sonneveld - Johan Kaart
en 70 medespelenden
Scapino Ballet in
Minerva Theater
'r fff
PS
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Erasmus-prijs voor
Chagall en Kokoschka
Eduard Flipse dirigeert
Symfonie van Mahler
VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1960
Sinds de première tijdens de Boeken
week van enkele jaren geleden (toen met
de „afvalligen" Marianne Hilarides, Lin
da Manez en Jaap Flier in de voornaam
ste rollen) heb ik het Nederlandse Bal
let niet meer zo'n leuke en frisse voor
stelling van Lichine's vrolijke „Graduation
Ball" op allerlei door Antal Dorati ge
arrangeerde muziek van Johann Stx-auss
zien geven als gisteravond in de Haar
lemse Schouwburg, die jammer genoeg
slechts voor de helft met bezoekers was ge
vuld. Wat er veelal aan verfijning ont
brak, werd vergoed door beheerste vaart
en enkele verrassende vondsten. Deze
laatste kon men vooral waarnemen in
de partij van de tweede cadet, waarmee
Jan Ariïtz een innemende beurt maakte.
Maria Bovet was als „conférencière" veel
beter op haar plaats dan voorheen in de
danscompetitie, waarin nu Alexandra van
Rhijn met felle attaque de vereiste virtu
ositeit doorgaans gelukkig demonstreerde.
Het is bepaald een stijlfout (het divertis
sement zou men superlatieve romantiek
kunnen noemen) om daar een mah tegen
over te stellen, maar het bezwaar werd
grotendeeld opgehven doordat Sylvester
Campbell weliswaar op volle toeren draai
de, doch zulks deed met verontschuldi
gende charme. Hoogtepunt was wederom
de formidabel knappe solo van Peter Wil
liam Reilly als de tamboer. Bij het noemen
van zoveel namen mogen die van Andrea
Jungen, Ria Leeuwerik en Tom de Jongh
niet ontbreken.
Het programma was geopend met „Se
renade" door George Balanchine op het
gelijknamige werk voor strijkorkest van
Tsjaikofsky, dat noodgedwongen door An-
dré Presser en Joop Stokkermans (die
dit jaar de „prix d'excellence" verwierf)
op twee vleugels werd vertolkt. Naar mijn
reeds herhaaldelijk met argumenten ge
staafde mening is dit een van de edelste
scheppingen der balletkunst. Men kreeg
het te zien zonder orkest op een te klein
toneel met een onvoldoende gebruik van
belichtingsmogelijkheden en in een uit
voering met een gedeeltelijk vernieuwde
bezetting. Het ziet er naar uit, dat Alexan-'
dra van Rhijn een danseres met grote
mogelijkheden, die zij in dienst van de
Nederlandse Opera jarenlang heeft laten
misbruiken haar positie als soliste bin
nenkort glansrijk zal kunnen waarmaken.
Reuven Voorembergh (die een opzienbaren
de belofte aflegde in „De vier tempera
menten") blijkt in aanleg een ideale dan
ser voor de objectieve trant van Balan
chine te zijn. Sonja van Beers was in het
„allegro con spirito" niet op haar best.
In de „Elegie"(hier de finale, in de par
tituur het derde deel) maakte zij veel
goed.
„Othello" van Serge Lifar is in deze ko
lommen reeds herhaaldelijk besproken. Het
lange melodrama werd door Leonie Kra
mer en Peter William Reilly (met Conrad
van de Weetering als tegenspeler) sug
gestief voorgedragen. Tussen enkele expres
sieve hoogtepunten heeft de choreograaf
weinig anders voorgeschreven dan moeilij
ke mooidoenerij en zinloze herhalingen
van passages uit vroegere bewerkingen
van dramatische litteratuur. In een woens
dagavond yoor het district Haarlem van
de Nederlandse Jeugdgemeenschap verzorg
de voorstelling heeft het zojuist genoem
de tweetal liet door Alexander Tsjitsjinadze
aan het gezelschap geschonken duet „Clair
de lune" pp de gelijknamige compositie
van Debussy voor het eerst met een
publiek geconfronteerd. Het betrof hier
een proefneming in beslotenheid, de recen
sie moet worden uitgesteld tot de officiële
première op 11 oktober.
Jongstleden zaterdag is met geanimeer
de feestelijkheid de tijdens de zomerva
kantie herbouwde studio van het Neder
lands BaPlet aan de Koningstraat in Den
Haag heropend. Daarbij werd tevens het
ruime podium in gebruik genomen, dat
niet alleen voor repetities zal dienen,
maar waar ook demonstraties van nieu
we aanwinsten van het repertoire gehou
den zullen worden. Men hoopt tevens bij
eenkomsten te organiseren met medewer
king van op andere gebieden actieve kun
stenaars, zoals musici, schilders, beeld
houwers, fotografen, dichters, acteurs.
Choreografen hebben hier een welhaast
ideale gelegenheid tot het inrichten en uit
dragen van creatieve experimenten.
De vele genodigden onder wie ver
tegenwoordigers van het ministerie van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen,
van de gemeente 's Gravenhage, van an-
In de Stadsschouwburg te Amsterdam
zullen voortaan hardhorenden ongeacht de
plaats waar zij zitten, het gebeuren op
het toneel beter kunnen volgen, als zij
over een modern gehoorapparaat met
een zogenaamde luisterspoel beschikken
of een gratis door de schouwburg ter be
schikking gesteld luisterapparaatje ge
bruiken. Er waren in de schouwburg se
dert jaren aj een aantal vaste plaatsen
met koptelefoons, doch dit verouderde sy
steem voldeed niet meer. Het Gemeente
Energiebedrijf heeft nu in de zaal twee
kringleidingen aangelegd waardoor draad
loze overbrenging van het geluid naar de
gehoorapparaten mogelijk werd. De ge-
hcorapparaatjes met nieuwe regelaar, die
de schouwburgdirectie ter beschikking stelt
bevatten alleen de „luisterspoel". Bij ge
nerale repetities kan dit systeem ook
worden gebruikt voor het geven van aan
wijzingen aan het technisch personeel.
Een arts van het ziekenhuis te Nice
waar Brigitte Bardot momenteel ver
pleegd wordt heeft meegedeeld dat haar
toestand geen gevaar meer oplevert. Zo
als men weet heeft de actrice een poging
tot zelfmoord gedaan door een grote hoe
veelheid slaapmiddel in te nemen.
In Parijse filmkringen vraagt men zich
af of de methodes van de regisseur Clou
zot, onder wiens leiding B.B. enkele weken
geleden in de film „La vérité" („De
waarheid") speelde haar wankele zenuw
gestel niet op een te hoge proef hebben
gesteld. Om Brigitte in de door hem ge
wenste stemming en spanning te brengen
placht Clouzot voor een opname haar na
melijk eerst een aantal slaappillen toe te
dienen om haar daarna met glazen whisky
weer op te kunnen wekken. Door dit paar-
demiddel moet Clouzot er inderdaad in
zijn geslaagd Brigitte Bardot tot onver
moede prestaties als tragediene op te voe
ren.
dere gezelschappen en balletscholen za
gen nu een overwegend parodistisch pro
gramma met de Pas de Quatre in tra
vestie als bijzonder vermakelijk hoogte
punt. Het ongedwongen bal na afloop
draaide uit tot een renaissance van de
charleston, waarin vooral de Amerikaan
se leden van het ensemble zich specta
culaire meesters toonden. Tot de deelne
mers daaraan behoorde ook Arthur Mit
chell, een der solisten van het New York
City Ballet van Balanchine, die tijdens
zijn vakantie de Nederlandse groep in
Barcelona zag optreden en toen het met
terdaad gerealiseerde besluit nam een
paar weken de training mee te maken.
De aanwezigheid van de befaamde Rus
sische pedagoog Koumisnikov uit Lenin
grad zal daarbij wel de doorslag hebben
gegeven. Intussen zijn George Skibine en
Marjorie Tallchief gearriveerd om „Con
certo" op muziek van Jolivet met Neder
landse solisten in te studeren. De volgen
de week hoopt men onder leiding van Ser
ge Lifar aan de repetities van „Schoppen
vrouw" te beginnen.
Dauicl Koning
Het Noordhollands Philharmonisch Or
kest opent het winterseizoen met een ga
laconcert, dat dinsdag 4 oktober in het
concertgebouw te Haarlem wordt gegeven.
Aan dit concert, dat onder leiding staat
van Henri Arends, wordt door de pianist
Rudolf Firkusny solistische medewerking
verleend in het Pianoconcert van Dvorak.
Rudolf Firkusny werd in 1912 te Napa-
leja in Tsjechoslowakije geboren. Op jeug
dige leeftijd trad hij op met het Philhar
monisch Orkest van Praag en vier jaar
later met het Weens Philharmonisch Or
kest.
Thans heeft de pianist zijn verblijfplaats
in Amerika, waar hij regelmatig optreedt
met grote orkesten. Op het programma,
dat dinsdagavond wordt uitgevoerd, staan
naast het reeds genoemde werk van Dvo
rak, werken van Franck en Enesco.
Leonie Kramer als Desdemona en
Peter Reilly als de Othello in het ge
lijknamige ballet van Serge Lifar dat
wellicht voornamelijk door zijn „ro
mantische", gemakkelijk-aansprekende
inhoud voor een deel van het pu
bliek nog altijd een der favorieten op
het repertoire van Het Nederlands
Ballet is.
Minister Cals schrijft in zijn toelichting
in de begroting 1961, dat de vele proble
men, die samenhangen met de ontwikke
ling van het orkestwezen, in studie zijn.
In afwachting van de resultaten daarvan
wordt voor de symfonieorkesten volstaan
met de realisering van de tweede fase
van de uitbreiding overeenkomstig de voor
stellen van de commissie-Witteman. De
minister is voornemens aan deze commis
sie, nadat zij een uitbreiding heeft onder
gaan, een nieuwe opdracht te geven.
Voor het Nederlands Kamerorkest heeft
de minister een bedrag van 192.000 uit
getrokken.
De werkzaamheden van het Kunst-
maand-orkest te Amsterdam, dat vooral
een belangrijke taak vervult door het ver
zorgen van de begeleiding van balletvoor
stellingen in het gehele land, zijn uitge
groeid tot een volledige dagtaak. De mi
nister stelt zich voor, dat ook het rijk
bijdraagt in de daaruit voortvloeiende ho
gere exploitatiekosten en daartoe het voor
1960 uitgetrokken bedrag van ƒ40.000 met
ƒ16.000 verhoogt.
De minister stelt zich voor dat, evenals
dit geschiedt ten aanzien van de koren,
aangesloten bij de federatie van Neder
landse zangersbonden, ook de toonkunst
koren rijkssubsidie zullen gaan ontvangen
ter gedeeltelijke dekking van de tekorten
op hun uitvoeringen. De toonkunstkoren
zijn niet aangesloten bij de federatie van
Nederlandse zangersbonden, waardoor de
ze koren in een ongunstiger positie ver
keren dan de andere koorverenigingen. De
minister stelt zich voor aan deze ongelijke
behandeling een einde te maken.
De uitvoering van werken van heden
daagse Nederlandse componisten door de
Nederlandse symfonie-orkesten zou kun
nen worden bevorderd, indien de organi
satoren van de concerten, waarin deze
werken tot uitvoering worden gebracht,
door een rijkssubsidie tegemoet worden
gekomen in de huur van het orkestma
teriaal. Hierdoor zou een beletsel wegge
nomen kunnen worden om Nederlandse
hedendaagse werken op het repertoire te
plaatsen. Voornamelijk in verband hierme
de is het subsidie voor dit doel verhoogd.
Advertentie
Hoogtepunt van de Lexington-voorstelling kwam toen MY FAIR
LADY bloemen aangeboden kreeg door MY FAIR LEXI.
Eindelijk zal ook het Nederlandse publiek in de gelegenheid
worden gesteld met een van de befaamde „musicals" kennis te
maken die in New York en Londen maanden, soms jaren reper
toire houden! Met de producers van MY FAIR LADY zijn wij
er zeker van, dat de Nederlandse toeschouwer deze zeer speciale
vorm van amusement zal waarderen.
Het is een spel met hoge troeven! Margriet de Groot als Eliza
Doolitthe, het bloemenverkoopstertje is in dit spel Koningin,
Wim Sonneveld en Johan Kaart de Aas en Koning!
Sprankelende muziek, schitterende dekors en costuums dragen
bij om dezè muzikale bewerking van Bernard Shaw's „Pygma
lion" tot een zeer bijzonder schouwspel te maken!
In het Luxor theater te Rot
terdam werd voor een tot de
laatste plaats bezette zaal een
spectaculaire uitvoering ge
bracht.
LEXI van het bekende siga
rettenmerk LEXINGTON, had
de grossiers en detaillisten uit
Rotterdam en omstreken met
hun dames uitgenodigd voor
deze speciale voorstelling. Ne
men we hun applaus en de
open doekjes voor de bijzonder
mooie taferelen, als die op
de Renbaan van Ascot en het
Bal op de Ambassade als maat
staf, dan is bepaald hoe intens
het publiek genoot en mee
leefde met Eliza, die onder
leiding van een professor
in de spraakleer, van „sloerie
uit de sloppen" (zo zingt
ze! verandert in een
lieftallige jonge vrouw. Toen
Eliza opkwam, gekleed voor
haar eerste grote bal in de
wereld, ging een kreet van ver
rukking door de zaal, zo nam
men haar metamorfose als een
zaak die ieder persoonlijk aan
ging!
LEXI, in levende lijve, bood
aan het slot de hoofdrolspelers
bloemen aan. In de pauze
offreerden charmante jonge
dames, die uit het Ascot-tafe-
reel naar de foyer schenen
overgestapt, de gasten LEX
INGTON sigaretten.
Het Scapino Ballet geeft zaterdag 8 ok
tober onder artistieke leiding van Hans
Snoek, een jeugdvoorstelling in het Mi
nerva theater te Heemstede.
Deze voorstelling heeft plaats onder
auspiciën van de afdeling Haarlem van de
Nederlandse Jeugdgemeenschap.
Advertentie
È1I111É
$0
itfilll
Van 14 november 1960 tot en met 13
januari 1961 zullen de jaarlijkse \inder-
postzegels worden uitgegeven. De zegels
vertonen ditmaal kinderen in de schilder
achtige klederdrachten van vijf plaatsen
in het IJselmeergebied: 4 4 cent (Mar
ken), 6 4 cent (Volendam), 8 4 cent
(Bunschoten), 12 9 cent Hindeloopen
en 30 9 cent (Huizen). Ze zijn ontworpen
door mejuffrouw Jeanne Bieruma Oosting
en gedrukt in de klewjpn geel, rood, zwart
en blauw. De kleuren van de achtergrond
TONEEL
Zaterdag 1 oktober, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Rotterdams Toneel speelt
„Huwelijkslessen" van Leslie Stevens,
onder regie van Pim Dikkers. Medewer
kenden zijn onder anderen Enny Meu
nier, Pim Dikkers, Trins Snijders en Jos
Knipscheer.
Zondag 2 oktober, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Rotterdams Toneel voert op
„Glapiont u ookvan Jacques Audi-
berti; onder regie van Georges Vitaly.
Medewerkenden zijn onder anderen Ina
van Faassen, Luc Lutz en André van
den Heuvel.
Dinsdag 4 oktober, Minerva Theater, 20.15
uur: Toneelgroep „De Speelkamer" geeft
een opvoering van „Adèle" van Pierre
Barillet en Jean Pierre Grédy, onder re
gie van Bert Dijkstra. Medewerkenden
zijn onder anderen Maya Bouma, Dini
de Neef. Betsy Smeets, Robert Sobels en
Frans Vasen.
Woensdag 5 oktober, Stadsschouwburg,
20 uur: De Johez-operettevereniging
geeft een opvoering van „Die Czardas-
fürstin" van Emmerich Kalman.
Donderdag 6 oktober, Stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Opera geeft „Der
Bettelstudent".
MUZIEK
Zondag 2 oktober, Teylers Museum, 14 uur:
Bespeling eenendertigtoons orgel door
Bernard Bartelink. Op het programma
staan werken van Sweelinck, Banchieri,
Buxtehude. Badings, Gabrieli, Fresco-
baldi en Bach.
Woensdag 5 oktober, Minerva Theater,
20.15 uur: Concert door het Brabants
Kamerorkest onder leiding van Evert
van Tright.
Dinsdag 4 oktober, Concertgebouw, 20.15
uur: Concert door het N.Ph.O. onder lei
ding van Henri Arends. De pianist Ru-
dolf Firkusny verleent solistische mede
werking aan het programma waarop
werken voorkomen van Ketting, Franck,
Dvorak en Enesco.
Woensdag 5 oktober, Concertgebouw,
20 uur: Concert door de Marinierskapel
onder leiding van H. C. van Lijnschoten.
Donderdag 6 oktober, Concertgebouw,
20 uur: Orgelconcert door Albert de
Klerk. Op het programma staan werken
van Mozart.. Franck. Duvosel en Van der
Horst.
VOLKSUNIVERSITEIT
Vrijdag 30 september, Frans Halsmuseum,
20 uur: Lezing door dr. A. Melchior over
Mensen en Mammoets.
Maandag 3 oktober, Frans Halsmuseum.
20 uur: De heer H. P. Baard, directeur
van het Frans Halsmuseum houdt een
lezing over Vermeer en Van Meegeren.
Woensdag 5 oktober, Frans Halsmuseum,
20 uur: Dr. C. J. H. van dei Broek houdt
een lezing over de evolutie.
Donderdag 6 oktober, Frans Halsmuseum,
20 uur: Prof. dr. J. G. Bomhoff spreekt
over „De tijd vooruit".
AMATEURTONEEL
Vrijdag 30 september, Stadsschouwburg,
20 uur: De toneelvereniging „De Planke
niers" spelen „Ping zei de klok".
Zaterdag 1 oktober, café-restaurant Die
Raeckse, 20 uur: De toneelvereniging
Heemstedè-West speelt „Het huis aan
het meer".
DIVERSEN
Vrjjdag 30 september, Tuinzaal Concertge
bouw, 20.15 uur: Prof. C. A. Rijk spreekt
over „Het tweede Vaticaanse Concilie".
(Geloof en Wetenschap).
Vrjjdag 30 september, Concertgebouw, 14
tot 24 uur: Fancy fair van de amuse
mentsvereniging „Tovo".
Zaterdag 1 oktober, Concertgebouw, 14 tot
24 uur: Fancy fair van de amusements
vereniging „Tovo".
Maandag 3 oktober, Minerva Theater,
20.15 uur: Filmavond van de Bond voor
Veilig Verkeer.
Woensdag 5 oktober, Minerva Theater,
14.30 uur: Leids kindertoneel geeft een
opvoering van „Bulletje en Bonestaak".
TENTOONSTELLINGEN
Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e
eeuw. Tekeningen uit de Hollandse,
Italiaanse en Franse school van de zes
tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen,
mineralen, natuurkundige instrumenten.
Dagelijks van 1115 uur, behalve maan
dag en eerste zondag van de maand
van 1317 uur. Expositie tekeningen en
etsen van Rembrandt. Dezelfde openings
tijden.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 1017 uur: zondagen 1316
uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
s.chool van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1017 uur, des
zondags van 1317 uur. Tot 10 oktober
Unesco-tentoonstelling van reprodukties
naar aquarellen onder de naam „Water-
Colours".
Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy
Kleine Houtweg 103: Op donderdagen
geopend van 10—12.30 en van 13.30—17
uur, op zondagen van 1417 uur.
Cruquius Museum, aan de weg naar Hoofd
dorp: Dagelijks geopend van 9—12.30 uur
en van 1416 uur. Des zondags van
1012.30 uur en van 1416 uur.
Museum „Het Huis Van Looy", Kleine
Houtweg. Tot 16 oktober tentoonstelling
van grafiek en tekeningen van Willem
van Nijs. Dagelijks geopend van 1012.30
uur en van 13.3017 uur. Des zondags
van 1417 uur.
Gebouw Bloemenheuvel, Bloemendaalse-
weg Overveen: Van 7 tot 13 oktober on-
Lijst, van door de Stadsbibliotheek te Haar
lem aangeschafte boeken.
Romans:
Arnau, New York na middernacht; Brandt,
Het geheim; Moravia, De ongehoorzaamheid;
Van Schendel, De mensenhater; Simenon,
Maigret op kamers; Duncan, My friends the
Miss Boyds; Nemerov, A commodity of
dreams and other stories; Spark, The ballad
of Peckham Rye; Gennari, Journal d'une
bourgeoise; Weyergans; Le bonheur a Venise;
De Stefani. La vigna di uve nere; Vergani,
Udienza a porte chiuse.
Ontwikkelingsboeken:
Szczesny, De toekomst van het ongeloof;
Zelfbouw oscilloscoop; Achterbergh, Achter
gronden van prestigekwesties; Meyer, Sha
kespeare, het gelukskind; Sartre, Les séques-
trés d'Altona; Adama van Scheltema, Ver
zamelde gedichten; Gilliams, Vita brevis. dl.
2: Gimpel, De bouw van een kathedraal;
Van Leusden. Het grafisch-technisch van de
etsen van Hercules Seghers; Kolneder, Auf-
führungspraxis bei Vivaldi; Kunitz, Die In
strumentation, dl. 2, Flöte; Brabant (Images
de Belgique); Oorthuys, Dit is Zwitserland;
Visser. De papieren spiegel (125 jaar Alge
meen Handelsblad).
derwijsten toonstelling „Akkerbouw".
Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur. Des
zondags van 14 tot 17 uur.
Kunstzaak In 't Goede Uur, Nieuwe Kerks-
plein. Gedurende de maand oktober ten
toonstelling van tekeningen en aquarel
len van Poppe Damave. Dagelijks ge
opend van 10 tot 22 uur.
Vleeshal, Grote Markt. Van 7 tot 18 ok
tober natuurtentoonstelling van de
stichting „Spaarpropaganda" onder de
titel „Open oog voor de natuur" met ex
positie van werken van Jan Voerman.
Dagelijks geopend van 14 tot 17 uur en
van 20 tot 22 uur. Des zondags van 13
tot 17 uur.
Vishal, Grote Markt. Van 7 tot 31 oktober
natuurtentoonstelling (zie boven).
zijn voor de 4 cent blauwgrijs, voor de
6 cent okergeel, voor de 8 cent blauwgroen,
voor de 12 cent paarsgrijs en voor de
30 cent staalgrijs.
De „Fondation Europeenne de la Cul
ture" houdt van 19 tot en met 22 oktober
te Kopenhagen haar vierde jaarlijkse con
gres. Z. K. H. prins Bernhard zal dit con
gres voorzitten. Op de sluitingsdag zal hij
aan de schilders Marc Chagall en Oskar
Kokoschka de Erasmus-prijs 1960 over
handigen.
Het congres en het daaraan voorafgaan
de zesdaagse seminar zullen gewijd zijn
aan onderwerpen als de economische
grondslag van de politiek en de culturele
wisselwerking tussen de Verenigde Staten
en Europa. Het hoofdthema van het con
gres is: „De twintigste-eeuwse Westerse
maatschappij in haar culturele en econo
mische aspecten".
Voor deelneming aan het seminar zijn
zestig jonge Europeanen en Amerikanen
uitgenodigd, van wie verwacht mag wor
den, dat zij in de toekomst leidende posi
ties zullen bekleden.
Op zaterdag 22 oktober zal, na een toe
spraak van de Deense minister-president,
prins Bernhard de Erasmus-prijs 1960 uit
reiken aan Marc Chagall en Oskar Ko
koschka. Beide schilders zullen het woord
voeren. Sir Kenneth Mckenzie Clark, voor
zitter van de „Arts council of Great Brit-
tain", zal een redevoering houden over de
betekenis van Chagall en Kokoschka.
Eduard Flipse is uitgenodigd op 3 en
4 oktober in Bei-lijn de achtste Symfonie
van Mahler te dirigeren. Aan déze uit
voeringen wordt medegewerkt door het
Rias Symfonie orkest van Berlijn, twee
beroepskoren en onder anderen de volgen
de solisten: Hilde Zadek, Aase Loevberg,
Kirsten Meyer, Lucretia West en Heinz
Hopper. Een van de concerten zal door
radio Rias Berlijn worden uitgezonden.
Mjjlpaal. De Italiaanse minister van
Posterijen Lorenzo Spallino heeft meege
deeld dat het aantal televisietoestelbezit-
ters in Italië de twee miljoen heeft over
schreden. Deze mijlpaal werd reeds in
augusius bereikt. Het aantal radiobezitfp'---
in Italië bedraagt acht miljoen.