Groen Co.
Veel uiteenlopende films,
weinig studentikoze grapjes
De Nederlandse Opera vergastte
Haarlem op briljante Bedelstudent
Exposities in Amsterdam
NAAIMACHINES
Vijfduizend jaar Egyptische
kunst in het Rijksmuseum
De negen Muzen
PROCO
Albert de Klerk gaf eerste uitvoering
van orgelconcert van Lieven Duvosel
ENGEL
Glorieus rentree in de Spaarnestad
Centrale Verwarming
Oliestook-instaHaties
Morgen haarwassen met
crème shampoo met ei
CINESTUD FILMFESTIVAL
Kamermuziekavonden
onder auspiciën van
de Volksuniversiteit
Geen Oostduitsers
naar Nederland
Voor poging tot moord
Zy2 jaar gevangenisstraf
Trouwring tussen
tomaten naar Duitsland
tampons
Gezamenlijk formulier
gebed in alle Europese
kerken
VRIJDAG 7 OKTOBER 1960
Onder de vorige directie van de Nederlandse Opera werd de Haarlemse Stads
schouwburg als plaats van representatie uitgeschakeld, wegens gebrek aan
orkestruimte en wegens andere bezwaren. Het huidige bestuur blijkt hierop te
zijn teruggekomen, want donderdagavond kreeg Haarlem de gelegenheid de met
grote opmaak gemonteerde klassieke operette van Millöcker „Der Bettelstudent"
in de gezellige „bonbonnière" van het Wilsonsplein mee te maken. Maar nu leek
het wel alsof de Haarlemmers, die, zoals bekend, voor operettevoorstellingen
toch doorgaans veel belangstelling tonen, aan dit „wonder" geen geloof hadden
kunnen hechten. Slechts een handjevol mensen waagden het getuige te komen
zijn van deze koersverandering van de Nederlandse Opera. Laat ik het een be
treurenswaardig misverstand noemen en de hoop uitspreken, dat het niet moge
leiden tot een definitieve breuk. Immers de Nederlandse Opera zou voor be
paalde werken van haar repertoire, de Mozart-opera's bijvoorbeeld, in de Haar
lemse Schouwburg een ideale wijkplaats kunnen vinden, op voorwaarde natuur
lijk dat ons publiek zich niet afzijdig houdt.
Deze opvoering van „Der Bettelstudent"
is een reprise zij net dan met een
paar belangrijke wijzigingen in de solis
tische bezetting van de montering die
in het voorjaar te Amsterdam in scène
ging onder regie van Pichler en muzika
le leiding van Paulik, beiden van de
Volksopera te Wenen en die, zoals ver
teld werd, een geti'ouwe kopie werd van
de opmaak, die het werk in de Donau-
stad tot een blijvend succes maakt. Harry
Wich had zich beijverd om decors en kos
tuums te ontwerpen, die aan de Weense
conceptie het nodige luxueuze karakter
gaven.
Het Amsterdams Ballet kreeg een taak
met een effectrijke „Einlage" en zelfs een
harmonieorkest van een dozijn muzikan
ten werd in de figuratie opgenomen. Het
werd toen, met Erna Spoorenberg in de
vrouwelijke hoofdrol, een briljante verto
ning. En hetzelfde kunnen wij zeggen van
deze reprise, die qua regie en algemene
opmaak gelijk was aan de première van
maart jongstleden. Sommige wijzigingen
in de bezetting betekenden zelfs winst; zo
bij voorbeeld de „Bedelstudent" van Jo-
hann van der Zalm, de „student" van Ru-
dolf Kat en vooral de Opaluiski van Dago
Meybert, die met zijn stem en figuur de
gedroomde „buffon" van de bezetting
bleek. De alt Lidy van der Veen en de
sopraan Nel Duval behielden hun partij in
het solistenteam en zij waren lang niet
de minsten van de vocale krachten. Het
geval deed zich nu voor, dat Nel Duval,
wat haar spel en zangkwaliteiten betreft,
beter aan haar trekken kon komen, nu
ze niet meer in de schaduw stond van een
Erna Spoorenberg. De scène in III van
Nel Duval en Rudolf Kat werd zowaar
het vocale hoogtepunt van de avond; trou
wens zie ik met belangstelling dat deze
tenor geleidelijk als eersteplansrol naar
voren komt. Mizzi van der Lanz maakte
in de partij van Laura dus de vrou
welijke hoofdrol, die ze van Erna Spoo
renberg overnam een aanvaardbaar de
buut; zij beschikt over een goed en krach
tig geluid. Ook Ilse Bresser (als travestie
in de rol van Richthoven) behoorde met
een goed resultaat tot de nieuwe krach
ten van de bezetting, en haar gezellen
van het officierenkwartet Wim Koop
man, Gé Genemans en Jos Borelli ge
droegen zich in het ensemble als doorge
winterde veteranen, evenals Chris Taver
ne, die een merkwaardig type van een
gevangenbewaarder voorstelt.
Het ballet wist op de betrekkelijk ge
ringe ruimte van het toneel de choreogra
fie van Alan Carter tot een briljant suc
ces te maken.
Welbeschouwd begint de operette van
Millöocker ouderdomskwalen te vertonen;
ondanks het feit dat regisseur Pichler de
tekst reeds omgewerkt heeft, vallen som
mige tonelen te lang uit. Ook moet men
de ouderwetse manie van de „couplet ein
lage" er in voor lief nemen; maar dat is
het vervelendste niet; dus „Schwamm d'r
über!". Overigens is er alles aan ten koste
gelegd om het werk tot een schitterend
spektakel te maken. Ik geloof niet dat al
eens ooit te voren in de Haarlemse Stads
schouwburg een operette met zoveel luxe
en vocale glans vertoond is.
De muzikale leiding van deze reprise was
toevertrouwd aan de jonge dirigent Leo
Driehuis, die in een intermezzo bewees het
orkest bijzonder fraai te kunnen laten mu
siceren. Verder heeft hij, voor wat het
samenspel van solisten, koor en orkest be
treft, een vruchtbare „generale" gehad.
Laat dit een winstpunt zijn tegenover het
gebrek aan belangstelling vanwege het
Jos. de Klerk
Advertentie
BLOEMENDAAL
telefoon 54855
Max Tailleur terug. Zwaaiend met een
nieuw Amerikaans hoedje en verwelkomd
door vele kennissen en vrienden is Max
Tailleur op Schiphol teruggekeerd van zijn
grote wereldreis.
Cursus „Ons Lcekenspel". Daar het
jeugd- en amateurtoneel nog steeds te
kampen hebben met een groot tekort aan
bekwame spelleiders, organiseert de stich
ting „Ons Leekenspel" te Bussum in de
komende maanden enkele cursussen, die
bestemd zijn voor onderwijzers, leraren,
jeugdleiders, regisseurs van het amateur
toneel en andere belangstellenden.
Heinrich Böll. Voor het genootschap
Nederland-Duitsland zal de schrijver Hein
rich Böll uit eigen werk lezen. Zijn voor
drachten zullen gehouden worden in Am
sterdam op 17 oktober in het Internatio
naal Cultureel Centrum, paviljoen Vondel
park, in Utrecht op 18 oktober in samen
werking met de r.-k. Openbare Leeszaal
en met de Utrechtse Katholieke Boekhan
delaren, in de blauwe zaal van Esplanade,
in Rotterdam op 20 oktober, in het Martin
Behaimhaus en in Den Haag op 21 ok
tober, in het Tweede Vrijzinnig Christelijk
Lyceum.
Abstracte-kunstprys. De Nederlander
Henk Peeters heeft te Lausanne de zeven
de prijs van de Prix Suisse 1960 voor ab
stracte kunst ontvangen. De eerste prijs
werd uitgereikt aan de Spanjaard Roman
Valles, gevolgd door zijn landgenoot Ta
bara. De jury bestond uit. dr. Huggler, dr.
Franco Russoli, J. E. Cirlot, Peillex, Mon-
nier, Leichtli en Kasper.
Hans Albers-Stichting. Hans Albers
heeft 100.000 mark nagelaten voor een
Hans Albers-Stichting ten behoeve van
oude zeelui in Hamburg. Hans Albers, die
24 juli overleed, was van geboorte Ham
burger. In de film „Das Herz von St. Pauli"
traden zes gepensioneerde zeelui ais figu
ranten op.
Pablo Casals. Pablo Casals heeft erin
toegestemd als solist zowel als dirigent op
te. treden op het internationaal kamermu-
ziek-festival dat volgende zomer in Israel
wordt gehouden.
Comité voor lichte muziek. Verbetering
van de Nederlandse lichte muziek in al
haar geledingen is de doelstelling van het
Comité voor Nederlandse Amusementsmu
ziek Conamus, dat kortgeleden door de
Buma (Bureau voor Muziek Auteursrecht)
in het leven werd geroepen. Voorzitter is
Gerard van Krevelen. Conamus wil het
peil van de Nederlandse lichte muziek
verhogen door allen, betrokken bij de tot
standkoming daarvan, bij hun creatieve
arbeid behulpzaam te zijn en die te stimu
leren door onder andere het beschikbaar
stellen van jaarlijkse prijzen (de Gouden
Harp) en het propageren van deze muziek
in binnen- en buitenland.
Advertentie
Kijk in dt spiegel: uw haat lijkt jonger, is
jonger en van een ongekende schoonheid. Dit
is het geheim van de nieuwe Proco Crcme
shampoo in tube. Een totaal nieuwe shampoo
voor gerond en golvend haar.
Extra voordelig I
Voldoends voor ca. 8 waasingsn
fMtnt frcdoK dn pr/atl
Het is ongeveer twintig jaar geleden, dat de Vlaamse toonkunstenaar Lieven Du
vosel van onze stad, waar hij voor het vervullen van een taak als koordirigent was
komen wonen, afscheid nam. Zijn vertrek was een groot verlies voor het Haarlemse
muziekleven. Van Duvosel kon gezegd worden, dèt hij waarlijk componist was en
deze muzikale gerichtheid was bij hem zeker niet aan een kleine periode van zijn
leven gebonden. Kort voor zijn dood nog legde hij de laatste hand aan een orgelwerk
„Drieluik" genaamd, dat hij opdroeg aan de Haarlemse organist Albert de Klerk. In
ons blad van dinsdag heeft men bijzonderheden betreffende Duvosels compositie
kunnen lezen. Ik wil mij nu beperken tot het geven van indrukken over de uitvoering
van „Drieluik" door Albert de Klerk op het gemeentelijke orgelconcert, dat donder
dagavond in de gemeentelijke Concertzaal werd gegeven.
Onder het begrip „studentenfilms" vallen zowel de films van studenten, voor wie
het filmen alleen maar een hobby is, als de films van leerlingen van filmacademies.
Beide categorieën waren royaal vertegenwoordigd in het deze week gehouden inter
nationale festival voor studentenfilms, door de ASVA, de Algemene Studenten-
Vereniging Amsterdam, in het Amsterdamse Kriterion georganiseerd.
Dat festival wordt zaterdagavond besloten met een filmbal, waarnaar men ook
een aantal beroemdheden uit de „officiële" cinematografie hoopt te krijgen en daar
zal dan ook bekend worden gemaakt, welke films de jury heeft onderscheiden met
de door verscheidene lichamen beschikbaargestelde prijzen.
Tussen de twee genoemde categorieën films bleek veel verschil te zijn. De
„hobby-films" toonden dikwijls een primitieve techniek, maar een kennelijk plezier
in de filmerij; in de andere groep bevonden zich verscheidene volstrekt-voldragen
filmwerken van grote kwaliteiten:
Uit vier Oosteuropese landen waren films van leerlingen van filmacademies inge
zonden en in die landen stelt men de jonge cineasten blijkbaar zeer royaal mensen,
geld en materiaal ter beschikking. Zo kon het dus gebeuren, dat hierbij een (buiten
gewoon mooie) Russische film in vertoning kwam, „Het Veulen", waarvan de pro-
'■duktiekosten stellig enige tonnen moeten hebben bedragen! Is het dan nog wel
mogelijk, van een studentenfilm te spreken?
Deze uitvoering, die de première van het
werk werd heeft mij getroffen als mani
festatie van het grote, ja magistrale vak
manschap van de componist, die als hoog
bejaard kunstenaar een uitzonderlijke con-
trapuntische bedrevenheid dienstbaar kon
maken aan het tot stand brengen van een
kunstwerk, waarin naast een levendige be
wogenheid, ook een grote bezonkenheid tot
uitdrukking werd gebracht, ongetwijfeld
verrassend voor degenen, die de emotionele
kunstenaar hebben gekend.
Bijzonder zwaar zijn de eisen, die Du
vosel aan de vertolkers van „Drieluik"
stelde. Daarbij diende de orgelkunst van
Albert de Klerk hem als richtsnoer. Men
zal begrijpen, dat Albert de Klerks spel
bij deze eerste uitvoering het orgelwerk
Een bezoek aan de Amsterdamse exposities deze maand kan door de verscheiden
heid van het vertoonde niet veel meer zijn dan een bloemen plukken in een volle
weide. De veelheid van het naar mijn voorkeuren geplukte is dan misschien aan
beveling genoeg voor een bezoek aan deze exposities. In de eerste plaats is er dan
de tentoonstelling van tekeningen (en aquarellen, als men wil) van Corneille in het
prentenkabinet van het Stedelijk Museum. Om enig vooroordeel tegen Corneille's
voor velen nog zo moeilijk te genieten kunst weg te nemen, heb ik wel gewezen op
vroegere prestaties van hem. Of ik daar nu enige Matisse-achtige tekeningen uit 1943
daartoe moet rekenen, weet ik niet. Zeker wel een aquarel uit 1947, die ik hier voor
het eerst ontmoette. Jammer dat Corneille's titels van zijn werken hier in het Frans
vermeld zijn, omdat zij toch ook enige leidraad tot begrip voor zijn werk kunnen
betekenen. Deze expositie sluit 31 oktober.
Tot 17 oktober is in de Nieuwe. Vleugel
de tentoonstelling van de Grafische te
zien. Men vond voor deze expositie enige
beeldhouwers bereid enig werk af te staan.
Voor het grootste deel zijn het beeldhou
wers van wier kwaliteiten ik de laatste
tijd meer met enthousiasme mocht getui
gen. Vergeef me dus ook hierom een be
perken tot een opsomming. Mari Andries-
sen vertoont onder meer het nieuwe ont
werp voor Johannes de Evangelist. Verder
ontmoeten we portretten van Dannenburg,
Eva Mendlik, Wezelaar, Ek van Zanten en
Titus Leeser, die koppen naar de dichters
A. Roland Holst en J. Bloem modelleer
de. Van P. Grégoire zijn er een aantal pen
ningen. Voorts zijn vertegenwoordigd H.
van Lith, Renze Hettema, Gooitzen de
Jong, Nic. Jonk, de in onze buurt bekende
Theo Mulder, Gerarda Rueter, J. Steren-
berg en E. Wezelaar-Dobbelman. In het
bijzonder vraag ik dan nog aandacht voor
de zuster van de laatste, mevrouw T. Son-
daar-Dobbelmann, omdat wij haar werk
minder vaak tegenkomen en het ook zo
de moeite waard is dat te kennen.
Herdacht worden met een grotere ver
tegenwoordiging J. M. Graadt van Roggen
en Jan Wiegers, geraffineerd met zijn gra
fische middelen en ontwapenend eenvou
dig van expressie. Basart en Berserik kwa
men bij de Deltawerken Vrouwenpolder
tot boeiende resultaten. Buytendijk ver
rast met een geestige Mandril. Veldhoen,
gelijk de hier ook vertegenwoordigde Huig
ons bekend door de exposities „In 't Goede
Uur", vond in Spanje nieuwe onderwerpen.
Roland Holst blijkt een welwillend model,
want ook Strik maakte nu zijn portret, dat
even doet glimlachen. Van de overige 42
vertegenwoordigden zeggen de namen van
Jeanne Bieruma Oosting, M. C. Eschei',
Dirk van Gelder, Huub Gerritse, J. M.
Luutge, Nono Reinhold en G. V. A. Röling
de lezer voldoende.
In het Museum Fodor (tot 24 oktober)
en bij Mak van Waay (tot. 17 oktober) kan
men eigen oordeel vergelijken met dat van
de jury's voor respectievelijk de Wedg-
woodprijs en de Talensprijs. Het is altijd
moeilijk omdat het vertrouwen mee gaat
tellen, dat een grotere gemeenschap al in
het werk van een bepaalde figuur koes
terde. Jan van Heel beschaamt met zijn
bekroonde schilderij dat vertrouwen niet.
Of nu de firma Wedgwood, die zich ver
plichtte het eervol vermelde schilderij aan
te kopen, zo gelukkig met jury-oordeel is
als Van Heel dat kan zijn, lijkt me nog
een vraag. Eervol vermeld werd een flod
derig stilleventje van Van Gulik. Swage-
makers dong mee met een allerplezierigst
stilleven van originele compositie. De hier
voor genoemde Huig zond een aantrekke
lijke vondst in, een vondst die echter meer
de Franse schilder Bonnard toekomt.
Onder de slechts twintig voor deze expo
sitie uitgezochte schilderijen valt zeker
nog op een stilleven van Van Herwijnen
en een interieur van de meesten onzer nog
onbekende maar wel wat belovende W. F.
Voet. Gezien het aantal zaten we hier wel
in een schrale hoek van de weide. Wat
kwaliteit betreft blijft dat verder zo ook
bij Mak van Waay, waar het aantrekke
lijke werk gehinderd wordt door het vele
van kleur schreeuwende dat er zo nauw
op hangt. Engelmans aquarel zagen we al
bij M. L. de Boers aquarellententoonstel
ling. Cuppens naaktje bij St. Lucas en Löbs
opening van een schilderijententoonstel
ling bij Arti naar ik meen. Mooi is Nols'
kleine landschap, raak Jutta Metzgers por
tret van haar collega Sierhuis. Ook het pas
voor de televisie optredende „genie" Cre-
mers mocht de jury welgevallig werk in
sturen.
Tot 24 oktober exposeert! bij Arti de
tweede groep leden van dit najaar. Omdat
de subsidieregeling van het rijk pas na
1 oktober in werking trad, is uit het werk
van de vorige groep van iedere deelnemer
nog een werkstuk gehaald om geëxposeerd
te worden naast de wat dunne inzending
van de tweede groep. Men behoeft van de
nauwkeurige schilderwijze van een Van
Tongeren niet te houden om toch te erken
nen, dat hij wat betreft kleur winsten
boekte en zijn ernst te waarderen. In dit
geheel heeft zijn werk een zeer eigen en
ook sterke klank. Weer merkte ik werk
van Röling op, weer deed me Striks por
tret van Roland Holst plezier. Sympathiek
zijn de portretten van Georg Rueter, feller
die van Sjollema, lief dat vrouwekopje van
Swagemakers. MevrouwWestendorp is
vertegenwoordigd met goede stillevens in
waterverf, Jacoba Surie met goede in olie
verf. Van Royaards' inzending trok mij het
meest het dubbelportret van een jongen
en zijn moeder. Ontroerend en geestig is
Sorella's Franse bulldogje, fijn zijn de
kleine plastiekjes van A. Teeuwisse.
Bob Buys
Advertentie
VERKOOP VAN ALLE MERKEN
DUS RUIME KEUZE
GROTE HOUTSTRAAT
TEL. 14444
181
in al zijn schoonheid, geaccentueerd door
de transparante tekening van de polyfone
structuur en door uitnemende register-
kleuren, heeft doen horen. Deze vertolking
kon gelden als een treffende hulde aan de
componist, die een uitvoering van zijn
werk niet meer mocht beleven.
Het tweede moderne orgelwerk, dat dit
gemeentelijk orgelconcert van zoveel be
tekenis deed worden, was de „Suite, in
modo conjuncto" van Anthon van der
Horst. Een stoutmoedige klankentaai klinkt
uit deze zeer geavanceerde Suite, waarvan
de muziek geformeerd werd met toon
reeksen, gemaakt door samenvoeging van
toonladder-fragmenten. Zeker een gedurfd
procédé, dat echter voldoende ruimte liet
voor een muzikale inspiratie, die in vrij
heid werkzaam was voor de Toccata, en
die de Fuga, ondanks of juist door de ge
bondenheid aan de wetten der contrapun-
tische vorm, een indrukwekkend hoogte
punt deed worden. De prachtige vertolking
van Albert de Klerk, opvallend vaak door
een uitnemende keuze van klankkleuren
(Trio capriccioso!), bracht de vrij vele toe
hoorders tot warme bijval.
Bij de aanvang van het concert hadden
zij reeds genoten van de fraaie Fantasie
in f van W. A. Mozart en van de aan
sluitende Pastorale van César Franck,
waarvan de muziek op het Cavaillé Coll-
orgel van de Concertzaal het ideale
klankenpalet vond.
P. Zwaanswijh
Het Haarlemse comité voor kamermu
ziek organiseert tijdens het seizoen 1960-
1961 in de Haarlemse concertzaal vier ka
mermuziekavonden, waarvan de eerste
gegeven wordt op 26 november. De Spaan
se pianist Eduardo Del Pueyo geeft op de
avond van deze dag een recital, waarbij
hij werken van Beethoven uitvoert. Na
de pauze speelt hij enige Spaanse werken
Het Italiaanse Boccherini kwartet geeft
op 30 november een uitvoering van wer
ken van Haydn. Boccherini en Schubert.
Woensdag 25 januari geeft het Franse
Trio Pasquier, met medewerking van Jean
Antonietti en H. de Vries een uitvoering
van werken van Beethoven, Roussel en
Schubert.
De pianist Nikita Magaloff sluit deze
meester-serie tenslotte op maandag 13
maart met een recital, waarop hij werken
speelt van onder anderen Scarlatti en Cho
pin.
Een woordvoerder van 't ministerie van
Buitenlandse Zaken in Den Haag hoeft
meegedeeld, dat de westelijke Grote Di ie
bepaalde maatregelen hebben genomen in
verband met door de Oostduitse autoritei
ten ingestelde beperkingen op het reizi
gersverkeer, die in strijd zijn met do statu
van Berlijn. Nederland heeft zich bevtvd
verklaard ook maatregelen te nemc-n, op
dat die van de bondgenoten effectief zullen
zijn. Daarom worden geen réis faciliteiten
aan Oostduitsers verleend, tenzij er over
wegende redenen zijn om een uitzonder.ng
te maken.
Op 15 oktober wordt
in het Rijksmuseum
in Amsterdam de
grote expositie „Vijf
duizend jaar Kunst
uit Egypte" geopend;
een unieke expositie,
want dit is de twee
de keer sinds 1867
dat kunstschatten uit
de musea van Cairo
en Alexandrië over
de Egyptische gren
zen worden gestuurd.
De tentoonstelling
wordt aangevuld met
enkele kostbare stuk
ken uit Nederlands
bezit. De foto toont
de plaatsing van een
der stukken, een al
basten sfinx van
Toetmosis III, ge
vonden in Karnak.
Daarnaast een schit
terend fragment uit
een Nubische groep.
De inzending van de
nationale Egyptische
musea omvat 230
stukken, die van het
Rijksmuseum van Oudhedeji te Leiden vijfentwintig. De inrichting der expositie,
geschiedt naar ontwerp van Dick Elffers.
Wat bescheidener van opzet, maar ar
tistiek eveneens bijzonder succesrijk wa
ren vrijwel alle films van Polen en Tsje-
choslowakije, met als uitschieters een
Tsjechisch filmpje over een episode in
de oorlog, „Een mondvol", en twee prach
tige Poolse filmpjes, de experimentele
Twee Mannen en een Kast, die destijds
reeds bekroond is op het Wereldfestival
van de Film te Brussel, tijdens de Expo,
en „Portret van een man met medaillon",
een heel poëtisch werk. De Polen trekken
zich, tot heil van hun filmkunst, niets aan
van de theorieën over het „socialistisch
realisme" in de kunst ze durven ook
in de film enig surrealisme best aan. Daar
entegen bleken de Oostduitse films ofwel
ronduit slecht, ofwel zeer conventioneel
en merkwaardig kleinburgerlijk. Hetzelf
de geldt trouwens voor de Westduitse fes
tivalbij drage.
Bij de film van leerlingen van film
academies of van filmafdelingen van ge
wone universiteiten onderscheidden zich,
wat het westen betreft, enkele Amerikaan
se werkjes, met name Time out of War,
dat fotografisch slecht, maar uitstekend
van story, sfeer en regie was, Have I told
you lately that I love you en J. utumn,
beide ook technisch zeer behoorlijk. Een
aardige satyre bleek The End of Summer,
eveneens van de Verenigde Staten, en een
aangrijpende aanklacht tegen de dood
straf was de Britse film Rope.
In deze categorie kwam voorts ook
onze eigen Nederlandse Film-Academie
goed voor de dag, met een grappig
trucfilmpje, Lichtenbrigade, en met
een korte speelfilm, die een soort mo
dern sprookje vertelt, Moreelse Park.
Bij de films van studenten wier filmi
sche werkzaamheden uitsluitend lief
hebberij zijn en die meestal met een
zeer beperkt budget moeten werken,
toonden de studenten van Cambridge
een afgrijselijk slecht-gefotografeerde
maar van geest bruisende, parodisti
sche film over de stad van hun univer
siteit, vol heerlijk-gekke grapjes:
Ten Thousand Talents. In deze cate
gorie zagen we ook een aardig werk
je van de Denen, Hekserij getiteld,
goed-gespeeld en goed-geregisseerd,
Vermelding verdient een humoristische
Noorse film, Verboden Vrucht, ook
goed-gespeeld en goed-geregiseerd,
maarwaarvan het verhaal volledig
gegapt bleek te zijn: een bekende
Franse speelfilm, De Zeven Hoof j -
zonden, heeft in haar schildering van
de gulzigheid reeds jaren geleden pre
cies hetzelfde verhaal verteld!
Nederland vertoonde enkele goede ex
perimentele films van Rens Groot, het na
jaren nog steeds te waarderen grapje Koe-
koekswals, van Emile van Moerkerken,
en voorts o.a. de lustrumfilm van de Leid-
se studenten, Een hagedis teveel. Een
speelfilm van 35 minuten, waarin een niet
geheel aannemelijk scenario een zeer re
delijke vorm heeft gekregen en goed ver
tolkt wordt. Van mensen, die meer vtr-
stand van biologie hebben dan schrijver
dezer regelen hoorde ik, dat de hagedis
van de film in feite een salamander was,
maar dat kan wel een studentengrapje
zijn geweest
Over studentengrapjes gesproken, het is
opvallend, dat onder de circa tachtig ver
toonde films uit twaalf landen zich slechts
heel weinig „typisch-studentikoos" werk
bevond. Ten Thousand Talents van de
Britten behoorde daartoe, maar die vorm
de dan ook een uitzondering, zoals Bom
Again, van de Amerikanen, die eerder van
heilsoldaten dan van studenten afkomstig
leek, een ander uiterste vormde.
De reacties van het festivalpubliek, dat
grotendeels uit studenten bestond, waren
heel eerlijk, soms enthousiast, soms lauw,
soms ronduit afkeurend. Dat laatste was
misschien niet leuk, als de makers van
zulk een film zich in de ereloge in de
zaal bevonden..
In de pauzes werd er veel en heftig over
de films gediscussieerd door het jonge pu
bliek. Dat is misschien wel een van de
beste resultaten van dit geslaagde studen-
tenfilmfestival!
Zoals bekend zal zaterdagavond in Kras-
napolsky te Amsterdam de slotavond van
Cinestud worden gehouden. In aanwezig
heid van staatssecretaris mr. Y. Scholten,
die namens het ministerie van O., K. en
W. een map met origineel grafisch werk
over de deltawerken zal uitreiken, worden
zeven bekroonde films vertoond, waarna
de prijzen zullen worden uitgereikt. In
totaal zijn er twaalf prijzen beschikbaar
gesteld, variërend van de ereprijs, een
zilveren medaille uitgeloofd door Prins
Bernhard. tot de prijs voor de stomste film,
uitgeloofd door Propria Cures.
Voorts worden o.m. bekroond de beste
Nederlandse film, de beste niet op een
school vervaardigde film, de meest expe
rimentele film en de beste documentaire.
De prijzen zullen worden overhandigd aan
de producer van de winnende film, of, in
dien deze niet aanwezig is, aan de diplo
matieke vertegenwoordiger van zijn land.
Na de prijsuitreiking begint het eerste
filmbal van Amsterdam, dat o.m. zal wor
den opgeluisterd door de aanwezigheid van
Jean Luc Godard, regisseur van „A bout
de souffle" en „Le petit soldat", Bert
Haanstra, Fons Rademakers, Albert Mol,
Kees Brusse, Ralph Levy, winnaar van de
Emmy van het jaar 1959 (de Oscar voor
televisie) en officieren van U.S.S. Boston,
de Amerikaanse oorlogsbodem die op het
ogenblik een bezoek aan Nederland brengt.
Jan Koomen
De rechtbank in Utrecht heeft de 50-
jarige metselaar G. T. uit Utrecht, die
heeft terechtgestaan wegens bedreiging
met zware mishandeling en poging tot
moord conform de eis veroordeeld tot
twee jaar en zes maanden gevangenis
straf.
De man wilde op Hemelvaartsdag zijn
vrouw bezoeken, die in Utrecht samen
woont met een 45-jarige autohandelaar.
Met een dolkmes en een ploertendoder
kwam T. naar de woning van de auto
handelaar. Diens broer verzocht de metse
laar weg te gaan. T. bedreigde hem met
zijn dolkmes en toen de autohandelaar
kwam aanlopen, stak hij in het wilde weg
om zich heen. De autohandelaar verde
digde zich met een troffel en gaf de met
selaar een slag op het hoofd, waardoor
hij het linkeroog moest missen.
De firma G. van Daalen in Naaldwijk
heeft van een Duitse relatie bericht ont
vangen dat in een kist tomaten, die van
Nederland naar Duitsland is geëxporteerd,
een trouwring is gevonden. De ring draagt
de inscriptie „Marie - 26-12-51". De Duitse
firma is er echter niet zeker van dal de
kist tomaten uit het Westland afk mistig ,s.
Advertentie
Want de o.b.-methode is beter
om de volgende redenen:
o.b. geeft Onmerkbare Bescherming:
o.b. tampons, inwendig gedragen, voelt
men niet, merkt men niet, ziet men niet.
Gemakkelijke toepassing:
Bij o.b. tampons heeft men geen schuif-
koker nodig. Men kan ze meenemen in
het kleinste tasje en na gebruik onge
merkt wegdoen.
Volkomen bewegingsvrijheid:
Niet langer gehinderd door gordel,
zwachtel of spelden, kunt u gewoon
alles blijven doen: sport, fietsen, dan
sen, uitgaan, baden enz.
Onopvallend:
o.b. tampons kunnen zich niet aftekenen
onder dunne, nauwsluitende kleding of
badpak.
Absoluut safe:
Men voelt zich overal en onder alle om
standigheden veilig beschermd.
Medisch verantwoord:
Wetenschappelijk onderzoek in Ame
rika en vele Europese landen heeft aan
getoond, dat de o.b. methode aan alle
eisen van de moderne hygiëne voldoet.
Het zal u du'de^£ .methode hier kun-
meer uitvoerige, ge^ 0.b.-tampons.
a^ssgys.'»"*
blanco envelop. -
de moderne hygiëne
Per pakje van 10 tampons
voldoende voor maandelijks gebruik. 2
Normaal f 1... Speciaal f 1.25
m m m "Hierlangs uitknippen
1 Aan Drogerijen Mij., Mijdrecht
I Gelieve mij te zenden, gratis en franco,
I uw brochure met proefpakjeo.b.tampons'
I Naam
Adres
Woonplaats
l:i
(Blokletters s.v.p.)
In alle Europese kerken zal voortaan op
aandrang van de Russische bisschop
Wendland een gezamenlijk formulier-ge
bed gebeden worden voor elkaar en voor
de eenheid der kerk. Dat besloot de confe
rentie van Europese kerken in Nyborg
(Denemarken), op voorstel van een dei-
vier werkgroepen die zich met de arbeid
van de conferentie in de toekomst bezig
hield.
Er komt een driemaandelijks tijdschrift
over het werk van de conferentie en be
gin september 1962 wil men weer in Ny
borg bijeen komen. Het denkbeeld de con
ferentie tot een Europese sectie van de
Wereldraad te maken, werd algemeen af
gewezen.