In Kyoto, het huis van Nippons ziel, is Japan op bezoek bij zichzelf Verkrampte staat van kuiten bij theeceremonie, gelukzaligheid bij saké eervliet Sartre's manifest drijft de politici in het nauw Eindexamen van de Westduitse middelbare scholen verzwaard Hels archief Hetzelfde badwater DUIZEND TEMPELS IN RODE STAD Individuele anarchie Vrees voor censuur belet publikatie 5 EEN NIEUW GELUID! EEN NIEUW GENOT! Leerstof wordt daarbij beperkt en verdiept Dwangpositie Franc tireur Streng regeringstoezicht op Indonesische pers VRIJDAG 7 OKTOBER 1960 (Van onze reisredacteur W. L. Brugsma) KYOTO. In de donkerbruine schemering van de Sanjusangendo-hal staat gouden god naast gouden god, een hemels regiment van glanzende Boeddha's, in een nevel van wierook te staren over offers van appels en bananen. Het is de opperste verstilde extase van het Boeddhisme dat Japan civiliseerde en van Kyoto, zijn oude keizerlijke hoofdstad, een oosters Florence maakte. Een stad van duizend tempels en paleizen, rood en groen en goud, oud bruin hout en grijze pannen, omhoog gebogen daklijnen tegen het blauw van de hemel en het donkergroen van de pijnbomen. Van de Chion In-tempel zijn de afmetingen in zo volmaakte harmonie, dat men niet kan zien of de tempel groot of klein is, of men er dichtbij of ver van af staat. Het Nijo-paleis staat stil en geweldig in wit, zwart en goud achter zijn slotgracht. Een gouden paviljoen lijkt, licht als een zeepbel, op een donkere vijver te drijven. En nog een geniale inval van de Zen- Boeddhisten, de Royanji-tuin, heet Japans grootste cultuurschat: vijftien bemoste brokken rots in een rechthoek van wit geharkt grint. Japanners reizen dagen lang om een paar uur van een gepolijst houten tribune naar de stenen in het grint eilanden in een zee? te staren. Onbevangen kijkend bereikt men „satori" de staat van gelukzalig doorgronden van het onbegrijpelijke in de schepping. Zelfs de vreemdeling, op zoek naar de ziel van Japan, voelt hier althans de drempel onder zijn voeten. Kyoto, het huis van de Japanse ziel (en nu de roodste stad van het land) heeft nog andere dan Boed dhistische ingangen: ie tempels van Sjinto, de „weg der goden", Japans nationale reli gie, keten der ge- 5l ach ten, patriotisme, cultus van het anders zijn. Het Boeddhisme is niet exclusief, zijn tempels bezien met welwillende belang stelling de Sjinto- :chrijnen in hun scha duw. Achter de Torii, de rood-oranje tem pelpoort, die de on- '.uiveren moet bui- ienhouden, wordt de narbarij van harde kleuren. rood en groen, wit en zwart, geharnast in een pantser van perfecte vormen. Galerij volgt op galerij, in de ach terste, slechts scheme rig zichtbaar, wonen de levende goden van Japan. Men klapt in de handen en zwaait met linten om hun aandacht te trekken an offert dan nog wat u de bij tempeltjes, tn één staat een <rankzinnige houten oeer, in een andere sen lief wit en een dreigend rood paard ?n overal grijnst, in steen, de duivelse vos die men te vriend moet houden. Voortspeurend naar het Japanse Japan geraakt men in de schaduw van Kyoto's nieuwste monument, een geweldige Boed dha van 25 meter hoog, die de lucht ver duistert, een tempel in zijn buik en een ingang in het onderste van zijn x~ug heeft. Hij eert o sublieme Japanse glimp van de universaliteit niet alleen Nippons twee miljoen oorlogsdoden maar ook de 48.000 geallieei-de burgers en soldaten die in Japanse kampen omkwamen. Er liggen o sublieme Japanse vorm van ridicule ernst dikke boeken met de namen en doodsoorzaken: beri-beri, cholera, tyfus, colitis, dysenterie, een fraai gecalligra- feerd archief van helse buikkampen en uitmergeling met een Engelse spx-ekende gids, die tevreden zegt: „Very nice. Zenk joe" en meldt, dat de kinderen van het schooli-eisje die nu nog buiten naar de dansende geisja's kijken, straks zullen ko men bidden voor gevallen vx-iend en vij and. Niet alleen op schoolreis komt men naar Kyoto, collectieve excursies van zakenlie den, de bond van gesteriliseerde mannen, de vereniging van vrouwelijk kantoorper soneel en honderd andere ox-ganisaties ko men met duizend autobussen naar Kyoto. Het binnenlands toerisme in Japan is hoog ontwikkeld, stromen Japanners x-eizen door hun land, op zoek naar het verleden, op zoek naar zichzelf, naar de sleutel en de De tuin van Ryoanji: drie van de vijftien rotsblokken in het witte grint van de rotstuin, die niet in zijn geheel te fotograferen is. De tempels van Kyoto. x-eden van hun bestaan. Het komt de vreemdeling die het moderne Japan over dag in bedrijf heeft gezien, zelfs voor, alsof Japanners die excursie ook in hun eigen huizen voortzetten, alsof zij dan Ja- pannertje gaan spelen. Zij verkleden zich in kimono, zitten op de grond, buigen als knipmessen, drinken thee op een gecom pliceerde manier, schikken bloemen en vermaken zich om de barbaax-se buiten lander, die zij hebben uitgenodigd en die bij iedere stap hun etiquette overtreedt. De vreemdeling weet. misschien dat hij in een Japans huis zijn schoenen uit moet doen, maar is onkundig van het feit dat het losmaken der veters een slag in het gelaat van de gastheer betekent. De dienst bode die hem door het sleutelgat van de badkamer heeft gadegeslagen, stormt bin nen en rukt hem de zeep uit de hand, die hij mee in het bad wilde nemen. Men wast zich in Japan buiten het bad, want de hele familie moet hetzelfde water ge bruiken. Die familie verbleekt wanneer hij later zijn eetstokjes in de rijstkom laat staan, want zo brengt men een offer aan de doden. En tenslotte slaat hij het dolste figuur wanneer de gastvrouwe ein delijk mag binnentreden en zij zich ter begroeting in het stof werpt, drie keer met de neus de grond rakend. Hij krab belt dan overeind, steekt een hand uit, stamelt: „Mevrouw, wat ik u bidden mag" en gunt het gezelschap inmiddels een oer- komische blik op zijn veel te lange, harige, witte benen die een halve meter onder zijn kimono uitsteken. Mocht het Japannertje spelen zich nog uitstrekken tot de thee-ceremorxie, dan raakt de Nederlander, wiens ceremonieel slechts bestaat uit de zinnen „Nog een kop- pie?" en „Azzetunieontrieft" geheel van de kook. Op de „tatami", de Japanse vloermatten die van room lijken als men er op loopt, maar van ijzer als men er op zijn eigen hielen moet zitten, speelt zich dan een omslachtige consumptiewij- ze af: kopje aanbieden aan buurman, ex cuus vx-agen, kopje terugzetten, kopje op de linker handpalm nemen, kopje kwart slag draaien, kopje leegdrinken, kopje links bekijken, kopje x-echts bekijken, kop je voox-al niet van schrik laten vallen wan neer men verneemt dat het twintigduizend gulden waard is. Het effect van de thee- ceremonie is volgens de Zen-Boeddhisten, het gevoel van een diepe verbondenheid met de natuur. Als zoon van een onbe holpen land, zich tex-ugtrekkend in de vei lige schelp van spot om het „gedoe" van anderen, raakt men geneigd vooral het diepe gevoel van vex-bondenheid met zijn verkrampte kuitspieren te melden. Men wil de excursie naar de ziel van het traditionele Japan al opgeven, maar dan komt de „saké", de lauwe rijstwijn, de kuitspieren ontspannen. Men mag er veel van drinken, in Japan is dronken schap een verontschuldiging, nooit een verzwarende omstandigheid. Men geraakt zo tot een licht-alcoholische „satori", als men naar huis wandelt door de kleine straatjes van Kyoto. Onder de tempels staan de houten huizen van vers hout, dat naar thee ruikt, van matten, pa pier en gevlochten bamboe. Die huizen zijn van een volstx*ekte eenvormigheid, men bestelt ze bij de timmerman en geeft alleen de maat op. Er is geen Japans huis dat fundamenteel van een ander ver schilt, de vormen zijn perfect en in even wicht, maar er zijn geen twee Japanse tuinen hetzelfde. Op twee vierkante meter sublimeex-t het Japanse individu de natuur: één boompje, een paar stenen, twee strui ken, drie bloemen, en ziedaar, heel Japan staat op een dienblad. In het harnas van vormen, huis, etiquet te, Sjinto, de ceremonie van de thee, schuilt de individueelste anarchie, melan cholie, de bovenaardse inval, de tuin, de on-ceremonie van de saké. Als wij Westerlingen gewervelde dieren zijn, de ruggegraat van principes en ratio van binnen uit de houding bepalend, dan zijn de Japanners schaaldieren. Een pant ser van vormen omsluit een ziel die daar binnen alle, daar buiten geen enkele kant op mag. Dit bedacht hebbende, stapt men dan in zalige saké-satori in het Kyoto ho tel dwars door een papieren kamerscherm en de hotelklex-k buigt en zegt ernstig: „Het is volstrekt niet uw schuld. U heeft gedronken". Een Sjinto-tempel, waarin de Ja panners met hun goden verkeren Advertentie Fanta GEDEP HANDELSMERK 't smaakt fantastisch IN NEDERLAND GEBOTTEtD MET TOESTEMMING VAN DE RECHTHEBBENDE J OP DE GEDEPONEERDE HANDELSMERKEN "FANTA" EN "COCA-COLA* (Van onze correspondent) PARIJS. Het manifest van Jean-Paul Sartre, waarin het recht van burger lijke ongehoorzaamheid en militaire dienstweigering wordt geproclameerd, is in frappant korte tijd een document geworden dat de binnenlandse politiek van Frankrijk voor een ruim deel beheerst. Iedereen spreekt erover en neemt een standpunt pro of contra in, vaardigt tegenmaatregelen uit of ondergaat ze. Op een handjevol uitzonderingen na, heeft echter niemand dat manifest onder ogen gehad. Geen enkel periodiek, krant of weekblad, heeft Sartre's tekst in extenso wagen af te drukken, vanwege de, vandaag helaas al te gerechtvaardigde vrees dat onmiddellijk ofschoon de censuur officieel in Frankrijk niet bestaat zijn hele oplage weer in beslag zal worden genomen, (een anonieme hand heeft ons echter het manifest met de honderdeenentwintig oorspronkelijke namen toe gezonden). De Franse politie geeft zich inmiddels met nachtelijke invallen nog veel moeite het centrum of secretariaat van de organisatie die achter deze actie zou staan op het spoor te komen. Die zetel is intussen echter naar Brussel verplaatst. Premier Michel Debré heeft in een zij ner jongeste redevoeringen die hij in Al gerije afstak, Sartre's manifest een „mid delmatig schriftuur" genoemd, geredi geerd door een „cabotin" ofwel een pot senmaker. Wij laten die appreciatie gaar ne voor rekening van de minister-presi dent die zijn verleden van hartstochte lijk en soms ietwat demagogisch politiek polemist nog niet helemaal ontgroeid is. Maar we verwonderen ons er wél gelijk- BONN. Ook op de Westduitse middelbare scholen is men van plan de weg naar het eindexamen (het zogenaamde Abitur) van bepaalde obstakels vrij te maken. Men doet dit evenwel niet wegens gebrek aan arbeidskrachten maar om het ondemvijs te verdiepen ten koste van de al te overvloedige leerstof. De overgang naar de universi teit wordt daardoor vereenvoudigd. (Van onze correspondent) Het zogenaamde Abitur van de West duitse gymnasia die men op Latijn en Grieks na toch wel eerder met onze h.b.s. dan met ons gymnasium kan vergelijken geeft toegang tot de Westduitse univer siteiten en hogescholen. Een kind met een basis van vier jaar lagere school kan via negen gymnasiumklassen het Abitur halen. Het zit dus van zijn tiende tot en met zijn negentiende jaar op een gymnasium. Men wil nu het onderwijs in de achtste en ne gende klas van het gymnasium beperken tot negen vakken, waarvan er acht ver plicht zijn en één door de leerling gekozen kan worden. Dit plan, dat met ingang van api-il 1962 zal worden gerealiseerd, heeft ten doel om in de beide hoogste klassen van de afdeling „oude talen" onder meer één moderne taal als verplicht vak te laten vervallen, in de afdeling „natuux-wetenschappen" vakken als scheikunde, biologie en geografie nog slechts als keuzevakken toe te laten. Met nadruk heeft men verklaard dat het hier niet om een verlichting van het eindexa men gaat, eerder zal het een graadje moei lijker worden. De beperking van het aantal vakken in de hoogste klassen zal gepaard gaan met een verdieping in de ovex-blijven- de vakken. Met wil een punt zetten achter het hoofdstuk „domweg instampen van snel te vergeten stof" en het onderwijs wetenschappelijk verdiepen. Daartoe kort te men het aantal vex-plichte vakken met niet minder dan dertig percent in. tijdig over dat een zo kwalijk schotschrift in intellectuele kringen zo veel opgang zou kunnen makgn, en in de politieke ge lederen zo veel onrust zou hebben weten te baren. Men kan Sartre veel dingen verwijten. Men kan de politieke repercussies, die hij met zijn explosieve manifest heeft opge wekt, gevaarlijk achten, óók voor de li berale beginselen waax-door het werd ge ïnspireerd. Maar het is moeilijk deze schex-pzinnige geest te verwijten dat hij zijn manifest slechts als een knuppel in het nationale hoendexTiok zou hebben ge worpen, zonder zich verder over de ge volgen te bekommex-en. Over die gevolgen verschilt men in li berale en linkse kringen intussen nog al tijd sterk van mening. Geen der officiële linkse partijen, de communisten, noch de verenigde socialisten van Depreux en Mendès-France, noch Mollet's S.F.I.O. of de radicalen, heeft de inhoud van het ma nifest dan ook voor zijn rekening durven nemen, en ook het zo invloedrijke week blad L'Express had zich al weken gele den uitgesproken tegen de middelen die Sartre aanprijs: actieve steun aan de „vij and", het Algerijnse vrijheidsfront, militai re dienstweigering en burgerlijke onge hoorzaamheid. Die wapens behoren traditioneel dan ook eerder thuis in het arsenaal der anarchis ten, en ofschoon Sartre, als filosoof, op max-xistische wortel stoelt en zich in de dagelijkse strijd zelden ver van de com munisten heeft willen verwijderen, liet hij zich nu toch niet weerhouden een inzicht en een overtuiging te verdedigen en uit te dragen waarmee hij zich automatisch in het linkse kamp scheen 'te zullen moe ten isoleren. Scheen. In werkelijkheid is de klap waarmee zijn manifest explodeer de namelijk zo hard geweest, dat alle link se partijen en organisaties verplicht wer den hun klassieke stellingen te herzien. Weliswaar handhaafden ze hun bezwaren tegen Sartre's middelen, doch tevens ko zen ze partij voor hem en zijn medestan ders toen de regering haar felle en snelle actie lanceerde tegen de kunstenaars en intellectuelen die zich aan „opruiing tot desertie" hadden schuldig gemaakt. Men moet aannemen dat Sartre met zijn manifest dit doel ook juist voor ogen heeft gestaan: een mobilisering en een activering van de hele linkse en liberale publieke opinie die door deze schok nu is wakker geschud om een (zwaardere) dx-uk op de regering uit te kunnen oefenen. De px'incipiële vragen inzake de morele toe laatbaarheid van desertie, ongehoorzaam heid en „heulen met de vijand" worden nu als het ware overstemd en overvleu geld door de noodzaak partij te kiezen voor of tegen voortzetting van de Alge rijnse oorlog. Als franc-tireur heeft Sar tre, langs die weg, een invloed op de ontwikkeling der politieke geesten uitge oefend waarvan de gevolgen nog moeilijk kunnen worden overzien. Doch het provo cerende en „schandaliserende" element in zijn manifest heeft vooxiopig tenminste zijn doel niet gemist. Blijft niettemin ook hier de vx-aag open of deze middelen door het doel geheiligd konden worden. Dienst weigering en principiële ongehoorzaam heid blijven gevaaxTijke wapens, omdat de oppositie die ze vandaag gebruikt of aanbeveelt, er moi'gen zélf door bedreigd kan worden. Ze kunnen de discipline en DJAKARTA (Reuter) De Indonesische regering is van plan Ixet verstrekken van publikatievergunningen aan kranten op nieuw ixi beschouwing te nemen, zo heeft de Indonesische minister yan iVoorlichting, Maladi, meegedeeld. Hij zei tegen jour nalisten dat in de toekomst alleen die kran ten mogen verschijnen, die zich achter de idealen van president Soekarno, zijn stand punt over „geleide democratie" en de huidige grondwet stellen. Vorige week nam de regering drukper sen in Djakarta, Bandoeng, Semarang, Soe- rabaja en Makassar in beslag, waarna elf kranten en een aantal weekbladen sloten. De minister zei dat de inbe slagneming van drukpersen geen gevolgen voor de kranten behoeft te hebben. De uit— gevers zijn vrij hun krant elders te laten drukken. Advertentie slecht horend Ook de conventionele hoortoestellen, die onder de kleren ge dragen worden, zijn in de laatste jaren enorm vooruitgegaan. Wij bieden u keuze uit vele merken, w.o. Aditone, Audium, Multitone, Philips en Siemens. Vraagt gratis brochures horen zien 4 KONINGSTRAAT M HAARLEM TB- 16171 het besef van saamhorigheid later in de eigen kringen ondermijnen. Ze leggen bo vendien veelal een te zware verantwoor delijkheid op de schouders van het indi vidu. Daarom werd het manifest dan ook uit sluitend ondertekend door intellectuelen en kunstenaars die van nature individua listen zijn, die liever varen op het kom pas van het eigen geweten dan volgens de instructies van een partijbestuur. Het is inmiddels echter ook een nieuw bewijs van de verstarring en de stex-ilisex-ing van het politieke partijwezen in Frankrijk, dat deze stoot in de richting van een scherper bewustwording van de problemen, die door de Algerijnse oorlog aan de orde zijn ge steld, gegeven moest worden door die „in dividualisten", die, tengevolge van de re actie der regex-ing, in de ogen van het publiek vandaag de rol van martelaren mogen spelen. Inmiddels heeft namelijk rechter-commissai'is Jean Perez de direc teur van de uitgeverij „Editions de Mi- nuit", Jerome Lindon, in staat van be schuldiging gesteld. Lindon is de 23ste van de 121 intellectuelen die Sartre's manifest ondertekenden. Hij werd gearresteerd bij een overval door de politie op de kanto- x-en van drie linkse periodieken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 5