\J\ De Schaduw speelt verstoppertje PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED DE REIS VAN KOEN EN LINNIE Door het kind, voor het kind Gala du Disque met uitreiking van eerste Edisons in Amsterdams Concertgebouw ^Hoe is het ontstaan?A ZATERDAG 8 OKTOBER 1960 9 De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisie pro gramma Kort nieuws Snelle nieuwsvoorziening K.R.O. geeft een-acter van Jef Heydendael Dinsdag trekt het leger van kinderen er weer opuit „Fluister kermis" f X (f /sA ROMAN VAN ALAIN PACE Vertaling uit het Frans door Margot Bakker Artis'olifanten waren het eens met directie Klaar-overtje voor varkens Dit woord: JACQUET V .56. Steeds zenuwachtiger grabbelde Pal mer in de hoed en steed,s vreemder wer den de voorwerpen, die hij tevoorschijn trok. Alleen het biljet van tien miljoen bleef spoorloos.„Is dat wat u zocht?" vroeg de grote Balony telkens spottend. „Hoort dat werkelijk allemaal in uw hoed?" „Hou maar op met die mallig heid!" beet de agent Palmer toe. „Nu is het welletjes, waarde heer! Als u niet wist dat dit allemaal in de hoed zat, is hij niet van u." „Ik snap er niets van. jammerde de miljonair onthutst naar het goochelgerei en de ronddartelende dieren starend. „Ik weet zeker dat het biljet erin zit!" „Geef die hoed terug!" snauwde de politieman echter. „Deze vertoning heeft lang gefioeg geduurd!" Maar het publiek in de zaal was het daarmee niet eens. „Dóórgaan! Bis, bis!" werd er geroepen. „Wat een énig nummer!" Voor de agent was deze bijval echter olie op het vuur. „Hier wordt moedwillig de draak gestoken met de wet!" gromde hij woedend. „Nu is het uit. Basta! Het gezag laat zich niet te kijk zetten!" HILVERSUM I: 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconc. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.40 Instr. kwartet. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Gram. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wadders, hoorsp. 13.30 Strijkork. 13.50 Litte raire kron. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Brabants ork. 15.10 De vliegende Hollander, praatje. 15.20 Tenor en piano. 15.45 Gebed en boek, toespraak. 15.50 Gram. 16.00 Sport. 16.30 Gram. IKOR: 17.00 Voor de jeugd. 17:15 Koorzang. 17.15 Mensen, le zing. 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18.30 De kerk aan het werk, lezing. 18.40 Tussen wal en schip, lezing. NCRV: Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Weg en werk der kerkhervor mers, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Cabaret 20.30 Act. 20.35 Gram. 21.30 Eigen haard is moord waard, hoorsp. 22.10 Bariton en piano. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Voor de kinderen. IKOR: 10.30 Doopsgezinde kerkd. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Berichten uit de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Me dedelingen ol gram. 13.20 Voor de strijdkrachten. 14.00 Toneel-, boek- en filmbespr 14,40 Kamer koor en orgel. 14.45 Bedreigde schoonheid in liet Nijldal, lezing. 15.10 Omr.ork. 16.00 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VPRO 17.00 Gesprekken met luisteraars. 17.15 De Zuidnederlandse poëzie, le zing. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Lichte muz. 18.55 Forum. 19.30 Cabaretprogr. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.25 De man die doorreed, hoorspel. 21.05 Licht progr. 22.00 Gram. 22.30 Nieuws en meded. 22.45 Journ. 23.00 Lichte muz. 23.15 Sport uitslagen. 23.20 New York calling. 23.25 Nieuwe Franse gram. 23.5524.00 Nieuws. BLOEMEN DAAL. 245 m. 9.30 ds. Joh. Knol van Beverwijk. 11.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz. van de dienst voor belangstellenden op 2 okt. om 19.30 uur). 2.45 Kinderdienst. 3.30 ds. Joh. Knol. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. (Om 12.30 Weerbericht). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15.45 Sportprogr. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.50 Gram. 18.30 Godsd. lezing. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Hoorspel. 21.05 Lichte muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.13 Idem. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Ge wijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.00 Gram. 10.15 Rondom het woord, lezingen. 11.00 Strijktrio. 11.30 Gram. 11.50 Amus. muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Beiaardklanken. 12.53 Voor het kind, toespraak. 13.00 Nieuws. 13.15 Dames-strijk orkest. 13.35 Gram. 13.50 Odem. 14.05 Schoolradio. 14.35 Metropole-orkest. en radiokoor. 15.05 Gram. 15.35 Joodse muz. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Koperensemble. 16.50 Gram. 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Regeringsuitz.: Historische zerken op Curasao, lezing door Henk Dennert. 18.00 Orgel spel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.25 Toespr. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.00 Exodus, hoor spel (deel 3). 21.30 Pianoduo. 22.00 Volk en Staat, parlementair comment. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Bockbespr. 23.05 Kamerox-k. en sol. 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 11.00 Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Promenade-ork. 12.30 Land- en tuinb.ouwmeded. 12.33 Voor ons platteland, lezing. 12.43 Debuteren de artiesten. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz 13.55 Beursber. 14.00 Sopraan en piano. 14.30 Gram. 15.00 Ouders en speelgoed, le zing. 15.05 Gram. 16.20 Gram. 17.00 Voor de pad vinders. 17.15 Gram. 17.50 Militair comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol. lezing. 18.25 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Zang en gitaar. 19.20 Gram. 19.30 Muzikale lezing. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.30 Nieuws, beursber. van New Yoi'k en meded. 22.45 Journ. 23.00 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb. 12.42 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Koorzang. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.05 Gevar. muz. 17.45 Franse les. 18.00 Protest, uitz. 18.15 Gram. 13.20 Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Festival van Vlaanderen: Or gelconc. 20.45 Kunstkaleidoscoop. 21.0 De gi'ote verzoeking van Sint Antonius, burleske kantate. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muz. 22.45 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG NCRV: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20 Alleen voor heren, muzikale comedie. 20.45 Kanttekeningen. 20.55 Licht programma 21.40 Speelfilm. 22.05 Dag sluiting. VOOR ZONDAG AVRO, KRO, VARA en VPRO: 15.15—16.25 Atletiekwedstr. DuitslandZweden te Hamburg. 16.2517.00 Eurovisie: Ren om de Prix Arc de Triomphe te Parijs. VARA: 20.00 Achter het nieuws. 20.15 Gesprek 20.45 Film. 21.15 Muzikaal programma. AVRO, KRO, VARA cn VPRO: 22.00 Sportactualiteiten. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Act. progr. 20.35 Discussie. 21.05 TV-portret. 21.35 Muzikaal programma. De „Karei Doorman". Het Neder landse smaldeel, bestaande uit het vlieg kampschip „Karei Doorman" en de jagers „Groningen" en „Limburg" is gisteren aan gekomen in Noumea op Nieuw Caledonië. De schepen blijven daar tot 12 oktober. Daarna gaat de „Karei Doorman" naar Sydney, waar het schip blijft van 18 tot 22 oktober. De „Groningen" en de „Lim burg" brengen van 21 tot 25 oktober een bezoek aan Auckland. De N.T.S.-journaalredactie leverde een prestatie door na het weekoverzicht een extra-uitzending te geven van het scheeps- ongeluk bij Lobith. Aan het slot van de AVRO-uitzending werden er nog nieuwe beelden met aanvullende gegevens op het scherm gebracht. De AVRO-televisiekroniek Flits werd door Nico van Vliet ingeleid met een los gesprekje met zijn voorganger Willem O. Duijs: twee „vlotte jongens" op stoeltjes voor de camera. Daarna de faits divers van Flits, die zoals dat hoort afwisselend waren. De demonstratie op het Zandvoort- se circuit van rijproeven door rijders vóór en na alcoholgebruik was wel wat naief. Gevaren van alcoholgebruik in het ver keer zijn op talloze manieren pakkpnder te illustreren; zij moeten ook pakkender ge il lustreerd worden. Het probleem is te ernstig om luchtig illustratief in Flits te worden behandeld. Ondanks de aan dit onderdeel bestede zorg achten wij de ver toning dus een misgreep. Aardig waren de K.L.M.-filmjournaals naar aanleiding van Anthony van Kampen's biografie van dr. Albert Plesman. „Met het oog op" door Jan Brusse was een praatje over een vakantiegeschiede nis, op het scherm geïllustreerd door Jan van Keulen. Nou voor één keer was dat best te verduren. Maar nu het een reeks gaat worden moet men het toch levendi ger gaan maken, met films of foto's naast de tekeningen. Brusse's gezellige praattoontje kan het alléén niet bolwerken. Beeldschermer Een beeld uit het N.C.R.V.-televisie programma „Marinade", een program ma om en nabij Texas dat zaterdag avond op het scherm komt. Op de foto Jan Pruis en Tonny Foletta. Het programma, dat de K.R.O.-televi sie woensdag verzorgt, bevat de eerste een-acter van een serie van zes, welke de Nederlandse auteur Jef Heydendael schreef onder de titel „Poging tot gesprek". Het gesprek in deze een-acter komt tot stand tussen een man, die als weduw naar een huwelijksadvertentie plaatste( Ja- ques Snoek) en een vrouw, die als weduwe op deze advertentie reflecteerde (Mimi Boesnach). Luc van Gent regisseert.- In de Music Box van Fred Rombouts zal Walter Kous de beroemde montfhar-' monicavirtuoos Larry Adler introduceren naast het Spaanse(volkslied) zangeresje Carmela, de Franse chansonnière Reneé Gilbert en de in Engeland populaire zan geres Lorie Mann. Jan Smeterlin. De Poolse meesterpianist en vermaarde Chopin-vertolker, Jan Sme terlin, zal op woensdag 12 oktober a.s., aan vang 8 uur, een recital geven in het Con certgebouw te Haarlem, welk concert ge heel aan zijn grote landgenoot Chopin zal zijn gewijd. Het programma vermeldt hoogtepunten uit het oeuvre van Chopin, waaronder de vier Scherzi, een aantal Ma zurka's. en de beroemde tweede sonate waarin de prachtige treurmars voor komt. Ruim twee miljoen heeft de kinderpost zegelactie het vorig jaar opgebracht. Dat is voor een dergelijke actie een bijzonder hoog bedrag temeer omdat wie aan de kinderpostzegel geeft er niets anders voor terug krijgt dan..de kinderpostzegel, zon der kans op een landhuis, een automobiel of een zeiljacht. Het doel van deze actie gaat blijkbaar, het Nederlandse volk ter harte: een beetje vreugde voor het op de een of andere manier geestelijk misdeel de het zieke en zwakke kind zo goed als het kind, dat sociaal bedreigd wordt en niet kan opgroeien in de omgeving waar het eigenlijk hoort, in het gezin. Niet in de laatste plaats is het succes van deze jaarlijkse actie te danken aan de schooljeugd, aan de kinderen dus, die het beter getroffen hebben in het leven dan hun in de schaduw levende kameraad jes. Alle jaren trekken zij er in oktober met tienduizenden op uit, om onder het motto „Dóór het kind Vóór het kind" in iedere stad en in ieder dorp aan iedere deur te kloppen. Ook dit jaar zullen zij weer uitzwermen om op iedere Nederlan der een dringend beroep te doen. „De slag om de kinderpostzegel" be gint deze keer op dinsdag 11 oktober en eindigt op zaterdag de 15de. Dinsdag, na afloop van de normale ochtendschooltijd, komt het kinderleger massaal in het ge weer. De kinderen van lagere en middel bare, van vakscholen en gymnasia, van alle kleur en confessie komen de orders noteren voor de zakjes met kinderpostze gels en de mapjes met prentbriefkaar ten. Wie een zakje zegels koopt, steunt het kinderbeschermingswerk met 66 cent, want hij koopt voor 84 cent frankeerwaar- de: zes postzegels van 12 cent en drie van 4 cent. De prentbriefkaarten zijn dit jaar ont worpen door Fiep Westendorp, H. Rol, mevrouw A. Horodisch-Garman, A. Seven- ster, I. Spreekmeester en J. Voerman. Er is keus tussen drie verschillende mapjes: één van vier grappige kinderkaarten van parmantig musicerende jongens en meis jes van Fiep Westendorp, één met vier buitengewoon mooie vogelkaarten van H. Rol en één met vier Kerst- en Nieuwjaars kaarten van de vier andere kunstenaars. Het is, evenals vorige jaren, niet de be doeling, dat de bestellingen meteen wor den betaald. De kinderen noteren op hun lijsten alleen de orders de betaling komt pas later, als ze over enkele weken het be stelde komen afleveren. Twee miljoen gulden is een groot be drag. Maar voor het kind in nood is het niet veel meer dan een druppel op een (Van onze Amsterdamse redacteur De eerste „Edisons" die de grammofoonplatenindus trie in navolging van de Oscars in de filmwereld zal uitreiken aan een tiental artiesten, dat volgens net oordeel van een deskundige jury, bijzondere artistieke prestaties op de plaat heeft gebracht, zijn aanleiding geworden tot een feest, dat een van de luisterrijkste van het jaar belooft te worden. Deze uitreiking van Edi sons (volgens ontwerp van de Utrechdtse kunstenaar Pieter d'Hont vervaardigde beeldjes van de uitvinder Edison) heeft plaats op het Gala du Disque, dat op zaterdagavond 22 oktober in het Concertgebouw <e Amsterdam zal plaats heb ben. Dimitri Frenkel Frank heeft voor deze avond een draaiboek samengesteld dat ;en grote verandering eist van het interieur van onze lationale muziektempel en voorts een maximaal aantal irtiesten op de been brengt. Om bij die mecfewei-ken- len aan het feest te be ginnen: in het klassieke genre komen Aafje Heynis, Rosa Spier, Gerard Henge- veld. Theo Olof, Herman Krebbers en Piet van Eg- mond, terwijl de lichte muze wordt vertegenwoor digd door Conny Froboes, Gitte, Rita Reys, 'Corrie Brokken, Margot Eskens, Max Tailleur, Ans en Jaap Daniels, Kaszbek, Dora Paulsen, Hetty Blok, Donald Jones en Pia Beck, gesecon deerd door Mies Bouvnan, Netty Rosenfeld, Willem o'Duys en Frans van Ber gen. Voorts werken mee dé Koninklijke Militaire Kó- pel, de Marinierskapel en een aantal orkesten er. en sembles onder leiding van onder andere Jos c Jeüer, Malando, Pim Jacobs en Jan Corcluwener. De hiaten worden tenslotte nog opge vuld door het beroemde draaiorgel „De Turk". Alle zalen en gangen van het Concertgebouw worden voor deze Gala du Disque versierd. Er wordt een sta tietrap gebouwd, het po dium wordt omgevormd tct een reusachtige platenspe ler waar de artiesten kun nen optreden en de stoelen rijen in de zaal en op de balkons worden vervangen door tafeltjes met stoelen. Het feest begint rnet ,bet uur der ontmoetingen", waarin alle gasten elkaar kunnen begroeten en con tacten kunnen worden ge legd tussen publiek en p.r- tiesten, terwijl dan tevens de ontvangst van de bin nen- en buitenlandse gas ten zal plaatsvinden. Later op de avond breekt „het uur der Edisons" aan, het hoogtepunt van het feest wanneer actrice Caro van Eyck de Edison aan de op dat moment bekend te maken kunstenaar zal uit reiken. Tenslotte is het de bedoeling dat het feest los barst in alle zalen van het gebouw, waar drie dans- orkesten, vele artiesten en drie exclusieve cabaret voorstellingen 't sluitings uur tot ver in de zondag- >chtend zullen verschuiven. gloeiende plaat. F.r wordt veel voor dat kind gedaan, maar er zou veel meer ge daan kunnen en moeten worden. Men be denke als straks de kleine ambassadeur- tjes van het misdeelde kind aan de deur komen, dat het niet gaat om een bedel- partijtje of om „de publieke liefdadigheid" maar om een particulier initiatief van heel het volk. Heden, zaterdagmiddag is op het Am- stelveld te Amsterdam de najaarskermis geopend. De exploitanten mogen uitslui tend geluidsinstallaties gebruiken, die op meer van vijf meter afstand van de tent niet meer hoorbaar zijn. Om zeker te zijn, dat men de hand houdt aan dit voor schrift heeft de gemeente alle exploitan ten transistor-versterkers van slechts 3 watt in bruikleen gegeven. Verleden jaar heeft men op het Amstelveld een proef genomen met een geheel geluidloze ker mis, nadat omwonenden hadden geprotes teerd tegen het kermislawaai dat 's avonds de kinderen uit de slaap hield. De proef was geen succes. De boniseurs, die tot taak hebben het publiek te bewegen de tent binnen te gaan, hadden zonder micro foon geen vat op de voorbijgangers. 16^ 163164. Maar even later dobberde het vlot nog heelhuids op de golven.... Dat ging nog tamelijk wild, maar het had de slag doorstaan en was gelukkig niet kapot geslagen. Pfffhèhè! zuchte Koen opgelucht. Dat rvas 'n kwaad ogenblikje, jongens! Maar ze wisten nu tenminste, dat het gevaar voorbij was, en daar waren ze erg blij om; want ze dorsten er niet aan te denken, wat er had kunnen gebeuren. Noil, we varen gelukkig weer zonder stukken verder! zei Pobbel, die door een raampje naar buiten keek. 20) Lane sloeg behoedzaam zijn arm om haar middel. „Kom Jane, wat is er precies gebeurd?" „Ik heb geschreeuwd, zoals je me gezegd had, maar je kwam helaas niet!" Terence liet haar zijn nek zien, waar een pracht van een buil tot ontwikkeling begon te komen. „O Terence! Wat spijt me dat! Ze hebben jou dus ook aangevallen? Kom, daar moeten we iets aan doen." Terence legde zijn hand op haar arm en hield hgar tegen. „Laat maar." Hij stak een sigaret op. Jane vroeg: „Wat heeft er zich in die kelder afgespeeld?" „Ik heb een oude kennis van je ontmoet," zei Terence, al weer met een glimlach. „Een oude kennis?" zei Jane hem na. Haar stem klonk verre van gerust. „Ja zeker, Walter Martin heette de man." „Walter? Wat kwam die hier doen?" „Hij hield huiszoeking." Jane kreeg rimpels in haar mooie voorhoofd. Met be zorgd gezicht liep ze naar het raam. Terence volgde haar. Buiten begon het te schemeren en in het vertrek was het vrijwel donker geworden. „Terence," zei Jane opeens, „laten we hier weggaan. Ik ben bang." „Waarvoor?" zei hij spottend. „Dat., dat weet ik niet precies. Na de dood van mijn oom ben ik niet meer., ik durf niet.." Zij sloeg haar armen om zijn hals en begon te huilen. Terence hield haar zacht tegen zich aangedrukt en praatte fluisterend tegenhaar. Hij vond de omgeving al evenmin bijzonder opwekkend. In die duisternis le ken kleinigheden verontrustende proporties aan te ne men. Zij verlieten het huis. Zij passeerden het hek. Bui ten bleef Terence staan. „Jane.. een ding heb ik je nog niet verteld.. Martin heeft je testament. Ik had het al en hij heeft het teruggenomen. Heb je zijn adres?" Jane weifelde en schudde het hoof. „Nee, Terence, ik weet niet waar hij woont." Lane hielp haar instappen en ging achter het stuur zitten. Met het invallen van de duisternis was het kil geworden. Hij drukte op een knop en de kap werd elektrisch gesloten. In de veilige beslotenheid van de dichte wagen kreeg Jane haar opgewektheid terug. Zij liet haar hoofd op de schouder van Terence rusten. „Zeg," zei ze, „zou het nu geen' tijd worden dat je eens open kaart met me speelt?" „Hoe bedoel je dat?" „Zeg eens eerlijk: jij bent de Schaduw, is het niet?" Lane schaterde. Hij trapte het gaspedaal in en voerde de snelheid op. „Hoe haal je het in je hoofd?," vroeg hij spottend. HOOFDSTUK IX Inspecteur Drayton zat met somber gezicht een bloc note vol te krabbelen. Naast hem stond Mason, die goed oppaste zijn chef niet in zijn overpeinzingen te storen. De schaarse maar heftige driftbuien van Dray ton waren in de kringen van Scotland Yard berucht en Mason voelde er niets voor er op zijn kosten een te ontketenen. „Mason", zei de chef na een langdurig zwijgen, „de Engelse wet zit slecht in elkaar." „Denkt u dat, meneer?" vroeg zijn ondergeschikte beleefd. „En of!" barstte Drayton uit. „Hoe verklaar jij het anders dat je machteloos staat tegenover een man die je verdenkt, wat zeg ik, een man die zo goed als zeker schuldig is?" Er ontsnapte hem een welgemeende zucht. Hij ver volgde: „Mason, soms heb ik ogenblikken waarin ik onze col lega's in Amerika benijd". Zijn blik kreeg iets wazigs en zijn vingers klemden zich om het potlood, alsof hij het fijn wilde knijpen. „Als ik hem tien minuten klem kon zetten zou hij me alles bekennen wat ik bekend wil zien", zei hij knarsetandend. Hij smeet het potlood van zich af en keek zijn onder geschikte aan. „Hoe ver zijn we nu, Mason?" Mason nam een stapeltje rapporten op en bekende: „Nog niet erg ver, meneer. We weten nog niet waar om Percy Gladstone zelfmoord heeft gepleegd. We heb ben ook de schuldige of de schuldigen aan de moorden op Harry Bloss en Tom Hawkins nog niet gevonden. Drayton maakte een minachtend gebaar en lachte honend. „En de zelfmoord van Sir Archibald kunnen we al evenmin verklaren. Het is duidelijk, dat er verband bestaat tussen de dood van de man en het bezoek van die schurk, maar bewijs het eens!" „Kan het chantage geweest zijn, meneer?" „Dat zou de meest voor de hand liggende verklaring zijn. Ze hebben een chequeboek op zijn bureau gevon den en zijn vulpen vertoonde nog sporen van vochtige inkt. Het geval lijkt heel eenvoudig te reconstrueren. Maar wat wist de Schaduw van hem? Daarbij komt, dat er volgens het personeel vier van de mooiste figuur tjes uit de collectie ivoor zijn verdwenen." De hoofdinspecteur krabbelde zich het hoofd. „Als ik het vex-band maar zag dat er tussen al die misdaden moet bestaan." Mason weifelde, keek zijn chef eens aan en meende dat hij wel met zijn veronderstelling voor de dag kon komen. „Als er nu eens sprake was van meer dan één dat die Hij verwikkeling? Het enige verband is tenslotte het op treden van die avonturier. Maar dat wil niet zeggen Drayton richtte zijn doordringende blik op zijn on dergeschikte en haalde de schouders op. „Het zou kunnen, Mason, de ellende is juist vrijwel alles zou kunnen. En jammer genoeg is schurk de enige die ons zou kunnen inlichten." voegde eraan toe: „Jullie hebben Lane geschaduwd. Heeft dat nog iets opgeleverd?" Mason nam een volgend rapport op. „Hij heeft met juffrouw Gladstone geluncht in een restaurant in Oxford Street, daarna zijn ze weggere den. Dat was om twee uur dertig. Om drie uur heb ben ze Londen verlaten en Mason hield op alsof hij niet verder durfde. „Kom Mason," zei Drayton. „Hoor ik nog meer?" „Ja meneer," stotterde Mason, „het gaat hier om, dat onze mannen niet over een wagen beschikten die de auto van Lane kon bijhouden. Bij Reading zijn ze hem kwijtgeraakt Drayton ontsnapte een lange vermoeide zucht. Met matte stem vroeg hij: „En verder?" „Terence Lane is om driëntwintig uur dertig thuis gekomen en daarna niet meer uitgegaan. Wij hebben twee mannetjes bij zijn huis opgesteld en worden vol ledig op de hoogte gehouden." „Welja", zei Drayton boos. Hij wilde nog een vraag stellen, toen de telefoon zich liet horen. Drayton was niet getrouwd en hij begreep niet, wie hem van buitenaf in diensttijd kon opbellen. „Ja, met inspecteur Daryton. Met wie heb ik het genoegen?" „Dag inspecteur," zei een tamelijk lage stem. „Het is overbodig mijn naam te noemen, u kent mij zon der me te kennen." Drayton trachtte vruchteloos de stem te herkennen, maar kreeg de indruk, dat deze opzettelijk misvormd werd. „Mijn tijd is kostbaar." snauwde hij opeens, „wat wenst u?" „Laat ik toch maar zeggen wie ik ben", zei de stem. „Kunt u dat niet raden?" Drayton kreeg een diepe rimpel boven zijn neus. Hij legde zijn hand over de microfoon en zei tegen Ma son: „Ga na, waar het gesprek vandaan komt." De stem ging verder: „Het spijt mij bijzonder, dat ik u die avond bij Sir Archibald heb moeten teleurstellen, maar u zult begrij pen (Wordt vervolgd) Advertentie ME Dl CA-'i HERTOGENBOSCH De directie van Artis is bijzonder ver heugd, dat het publiek over het algemeen heeft voldaan aan haar verzoek de dieren niet te voederen. Daar het echter geen verbod geldt, is er toch nog wel het een en ander gegeven, zij het in verhouding tot vroeger slechts weinig. In de afgelopen drukke maanden kwamen bij de dieren geen ziekteverschijnselen voor door over voeding. Zelfs de olifanten bleken het met de Artisleiding eens te zijn en gaven hun volle „medewerking". In tegenstelling tot vroeger lieten zij een groot deel van de pinda's, brood, appeltjes en worteltjes, die de bezoekers toch in hun perk gooiden, lig gen. Hiervoor is geen verklaring te geven, daar de kolossen beslist niet ziek waren. En gezonde olifanten, die ware „holle-bol- le-gijzen" zijn, draaien zich, ook al heb ben ze hun buik vol, niet om voor een extra kilootje pinda's. Waarom de dieren ze juist nu lieten liggen is een raadsel dat wel nooit zal worden opgelost. Een man is er in de omgeving van Woer den in geslaagd een trein „op verzoek" te laten stoppen bij een overweg, zodat hij veilig met een koppel varkens de spoor baan kon oversteken. De veehouder R. J. Lekkerkerker uit Woerden leverde dit kunststukje donder dagmorgen toen de trein uit de richting Leiden zijn kleine karavaan voortijdig dreigde af te slachten. De treinbestuurder klom uit de cabine om de situatie toch wel even te bespreken, maar de man was inmiddels verdwenen. Via de politie kwam de spoorwegrecherche er toch achter wie hij was en waar hij was. De moraal: een boete kan goedkoper zijn dan een gesneuveld varken. Faja Lobbi. De opbrengst van de gala première van de film Faja Lobbi in Den Haag, groot 6100 gulden, is door de Ko ningin bestemd voor de stichting tot in standhouding van crèches in Suriname in het bijzonder voor de bouw van een over dekte eetgelegenheid buiten bij de Juliana- crèche. Het jacquet is een manskledingstuk met lange panden en weggesneden scho ten. Het woord jacquet is natuurlijk lat bewijzen schrijfwijze en uitspraak aan het Frans ontleend. Het Franse woord jacquette is een verkleinwoord /an jaque en dat jaque is, naar de over levering zegt, de persoonsnaam Jaques ie Beauvais die omstreeks 1350 leefde an aan wie wij de maliënkolder te dan- ten zouden hebben (jaque de mailles n het Frans). In het Nederlands luidt iet woord jak .Het komt voor ter aan duiding van boven- en onderkleed, zowel /an mannen als van vrouwen, dus van del, wambuis, lijfje enz. Aan het Franse jacquette zijn ook het Duitse y^ackett en het Engelse jacket ontleend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 9