NATIONALE CAMPAGNE
TEGEN DE VERVUILING
Chefarine„4
West-Nederlands Symfonie-orkest
concerteerde in Sassenheim
epeda slapen
W vier
W beroemde
W genees-
w A
r A
Tm
M
M
Britse adviescommissie tegen
herinvoering lijfstraf
Boeiende expositie van werk
van de Franse schilder Hayden
De negen Muzen
Unesco-conferentie in
Parijs begonnen
Prins Bernhard sprak voor
Openbaar Kunstbezit
Vlaams-Nederlandse
toneeldag
op 26 november
4
OPGERUIMD STAAT NETJES"
middelen
in een
tablet
doen
wonderen
De naakte feiten
Ondanks de wens van meerderheid van het publiek
Verwerpelijk
DINSDAG 15 NOVEMBER 19 6 0
(Van een onzer redacteuren)
De straatveger, hierbij afgebeeld, kan het niet. meer baas.
Noch hij, noch zijn vakbroeders van de gemeentelijke reini
gingsdiensten: de schoonspuiter en de rolveger, de railspeute
raar en de papierprikker, zijn opgewassen tegen de lawines van
fritezakjes, ijscowikkels, haringgraten en sigarettenpeuken, die
hun medeburgers dagelijks over stad en land laten neerdalen.
Nog niet zo heel lang geleden golden wij bij reputatie als het
zindelijkste volk van Europa. Nu zijn ivij hard op weg om het.
vieste te worden met wellicht alleen de Italianen als ruhners-
vp. Overal langs 's Heren wegen op de steedse trottoirs zo
goed als in-de vrije natuur strooien wij onvervaard afval
rond: een spoor van schillen en dozen, die de toeristen en
vooral onze buitenlandse bezoekers een doorn in het oog zijn.
En terecht, want zijn zij niet mede naar ons land gekomen om
de befaamde blinkend-geboende stoepjes te bewonderen? Vin
den zij inplaats daarvan niets dan rommel en viezigheid, dan
voelen zij zich bekocht. Boze brieven aan het A.N.V.V., aan
reisbureaus en aan kranten getuigen ervan: Vele buitenlanders
schrijven daarin, dat zij nooit meer naar ons smerige landje
terug zullen komen
Om aan deze ontwikkeling een halt toe te roepen (tenslotte
brengen de buitenlandse toeristen ieder zomerseizoen ruim
200 miljoen aan deviezen in het laatje!) is nu op initiatief van
de Stichting Recreatie (het contactcentrum voor openlucht
recreatie, vakantiebesteding en natuurbehoud) een werkgroep
gevormd, die volgend voorjaar met een nationale campagne
..Opgeruimd staat netjes" zal starten. Met affiches, een prijs
vraag, kleurwedstrijden voor 1,5 miljoen schoolkinderen en zelfs
een grammofoonplaat zal deze actie, die onder leiding staat van
jhr. mr. A. Feith, de burgerij van Nederland trachten op te voe
den tot meer „openbare netheid", ervan uitgaande dat de ver
vuiling buitenshuis voornamelijk veroorzaakt wordt door onna
denkendheid en achteloosheid.
De actie verkeert nog in voorbereiding.
Om gebruik te kunnen maken van alle
moderne propagandemedia zal er een
werkkapitaal van een miljoen gulden no
dig zijn, waarvan thans een ton bijeen is.
Gisteren zijn aan alle gemeentebesturen,
aan de hogere bestuursorganen en aan het
bedrijfsleven blauwdrukken van het plan-
de-campagne verstuurd met het verzoek,
de actie financieel te willen steunen.
Eind maart zal het netheidsoffensief via
radio, t.v., bioscopen en affiches losbran
den en de thans nog in oprichting zijnde
plaatselijke actiecomité's zullen met steun
van de werkgroep een eigen program af
werken, waarvoor zij een keus kunnen
doen uit velerlei activiteiten. Zij kunnen
emblemen uitreiken die opwekken, het
vuil in de daartoe bestemde papierbakken
te gooien, tentoonstellingen en optochten
jpfgéWLixxHH pf&M% aaetjes
jT. i
Affiche ten behoeve van de actie.
houden, speciaal voor deze actie ontwor
pen afvaltasjes verkopen, schrobwedstrij-
den en parkprikkersacties organiseren of
een „meneer Helderheid" laten opdraven,
die een toonbeeld van netheid is en van
wie men hoopt dat hij volgend jaar „de
vriend van alle Nederlanders" zal zijn.
Men zal voorts per folder appelleren aan
het fatsoen van alle hondeneigenaars, om
hun huisdieren betere manieren bij te
brengen.
De winnaar van de reeds genoemde na
tionale prijsvraag kan gedurende een week
gratis gebi'uik maken van alle openbare
vervoermiddelen, bioscopen, theaters, ten
toonstellingen en een aantal hotels. Gedu
rende die week zal zijn huiskamer gratis
geverfd, behangen en van nieuwe vloer
bedekking voorzien worden. Diverse be
drijven hebben andere prijzen toegezegd.
Het idee tot deze actie is ontleend aan een
dergelijke campagne, die onlangs in Groot-
Brittannië gehouden is: „Keep England
tidy" (houdt Engeland schoon), en die
vooral in de kleinere steden en ten platte-
lande verheugende resultaten heeft opge
leverd.
In de Stichting Recreatie werken voor
deze actie samen de Vereniging van Neder
landse Gemeenten, de ANVV, de ANWB,
de Kon. Ned. Vereniging van Transport
ondernemingen en vele andere organisa
ties. Het comité van aanbeveling voor
„Opgeruimd staat netjes" wordt gepresi
deerd door prof. De Quay en omvat alle
ministers en Commissarissen der Konin
gin, de leiders der politieke partijen en
voorzitters en directeuren van tientallen
nationale instellingen.
Advertentie
Het West-Nederlands Svmfonie Or
kest verliet maandag tijdelijk zijn stand
plaats Den Haag om in de gereformeer
de kerk aan de Julianalaan te Sassenheim
een concert te geven. Het programma
dat de dirigent van het orkest Sam
Swaap had samengesteld kon in elk ge
val de toets der critiek doorstaan.
Het fraaie Concerto grosso in a van An
tonio Vivaldi was ter inleiding van de
avond gekozen en als tweede werk kwam
het aangrijpende Pianoconcert in d (K.V.
466) van W. A. Mozart ,tot uitvoering. In
eenzelfde klassieke stijl, al was het dan
met andere muzikale gedachten, ging men
na de pauze verder met de Symfonie no 95,
een van de zogenaamde „Londoner"-sym-
fonieën van Joseph Haydn, stammend uit
de tijd van het eerste verblijf van de com
ponist in Londen, dat van 1790 tot 1792
duurde. Een mooi werk, waarin de instru
menten in overeenstemming met de zich
in de tweede helft ontwikkelende muziek
stijl, een eigen timbre-functie kregen. De
barokmuziek liet het"remplaceren van in
strumenten door andere met eenzelfde „ba-
rok"-klahkkleur zonder bezwaar toe. Dit
gebruik was zeker geen wantoestand en
evenmin was er sprake van een „chaos",
zoals Sam Swaap in zijn toelichting bij de
symfonie beweerde, want aan de artistieke
eisen werd ook bij het verwisselen van
instrumenten voldaan.
En als slot van het concert brachten de
Roemeense dansen van Béla Bartók een
nieuw geluid.
Verdienstelijke musici zijn in het West-
Nederlands Symfonie Orkest verenigd. Zij
bleken in het bezit te zijn van een behoor
lijke technische vaardigheid. Maar voordat
gezegd zal kunnen worden dat al deze
krachten een hechte eenheid vormen en dat
zij tot belangrijke prestaties in staat zijn.
zal de dirigent zijn directie aan een gron
dige herziening moeten onderwerpen. Ik
kreeg althans on deze avond de indruk dat
de orkestleden vaak niet wisten waar zij
in ritmisch opzicht en ook voor wat het
tempo betrof aan toe waren. De wissel
valligheden in ritmiek en tempo maakten
de inzetten onzeker en ongelijkheden ont
sierden de uitvoeringen. Een constructief
gebaar bezat de directie van Sam Swaap
allerminst. Daarvan getuigde de onver
zorgde melodische vorming. En veel in
houd kregen de werken van Vivaldi en
Haydn uiteraard niet. evenmin de orches-
trale expositie van het eerste deel van het
Pianoconcert van Mozart, waarvan de uit
voering van het andere aandeel van het
orkest meer als „een blok aan het been"
dan een steun voor de jeugdige soliste Ma-
riette van Wijk werd. Overigens leek mij
het optreden van deze zeer jonge pianiste
op dit „officiële" concert nogal voorbarig.
Ongetwijfeld bezit Marietta van Wijk mu
zikale en pianistische kwaliteiten, die in
Wereld-kunstgeschiedenis. Zes uitgevers
uit zes verschillende landen, te weten
Thames and Hudson (Engeland), Beek
(West-Duitsland). Feltrinelli (Italië), De
Aguilar (Spanje), Golden Press (V.S.) en
Gallimard (Frankrijk) gaan samenwerken
om een kunstgeschiedenis in talrijke delen,
getiteld „De Wereld van de Vormen" te
publiceren. Het beeldmateriaal wordt ver
zorgd door André Malraux en de tekst
staat onder supervisie van George Salles,
ex-algemeen directeur van de Franse
musea. Het wordt een kunstgeschiedenis,
die de kunst van alle landen zal behande
len vanaf de prehistorie tot de allerjongste
kunstuitingen.
Een 10 voor de 10-ers. Bij meerderheid
van stemmen door de lezers van „Een 10
voor de 10-ers" is de 10-ers prijs 1959
toegewezen aan Maan Kneepkens, leerling
van het Sint Bernardinus-college te Heer
len. Maan Kneepkens werd hierbij toege
sproken door het redactie-lid Edith de
Clercq Zubli, waarna de heer E. W. P. van
Dam van Isselt, directeur van de n.v. Uit
geverij Nijgh Van Ditmar, de prijs in de
vorm van een boekenbon uitreikte. Bij
deze gelegenheid deelde hij mede dat, ge
zien het grote succes van de eerste uitgave,
redactie en uitgevers hebben besloten jaar
lijks de beste artikelen en gedichten uit de
Nederlandse Schoolpers te bundelen en
onder de naam Een 10 voor 10-ers" uit te
geven.
studie met succes kunnen worden be
kroond. Maar aan het peilen van de som
berheid. van de verbeten smart, die in dit
concert tot uitdrukking zijn gebracht is zij
gelukkig nog niet toe en daarom zou wel
licht de keuze van een anders geaard con
cert, bijvoorbeeld het pianoconcert in D
van Haydn meer gewenst zijn geweest.
Over de uitvoering van de Roemeense
dansen van Bartók kan ik met veel waar
dering gewagen. De ritmische oerkracht
van deze muziek inspireerde het orkest
tot een uitvoering, die rijk aan individueel
en collectief muzikaal initiatief werd. Men
hoorde bijvoorbeeld een overtuigende, on
gedwongen fraai klinkende solo van de
concertmeester en goed spel van de flui
tist en ook de andere orkestleden speelden
bezield, zodat de zware bijvalsbetuigingen
voor deze uitvoering volkomen verdiend
genoemd mochten worden.
P. Zwaanswijk
In Parijs is maandag de elfde zitting
van de algemene vergadering van de
Unesco, de opvoedkundige, wetenschappe
lijke en culturele organisatie van de Ver
enigde Naties begonnen. Aan de werk
zaamheden van de Unesco nemen thans
negenentachtig landen waaronder veel
kort. geleden onafhankelijk geworden sta
ten van Afrika deel. Het accent van de
bijeenkomst ligt dan ook op Afrika en
Azië.
De begroting voor de komende twee jaar
voorziet in uitgaven van ongeveer 31 mil
joen dollar, 5 miljoen meer dan in de ja
ren 1959-1960. Bovendien zal de Unesco in
1961-1962 bijna 12 miljoen dollar uit het
UNO-fonds voor technische bijstand beste
den. De Unesco vergadering zal zich ook
bezighouden met Kongo. Onder meer zal
een rapport worden besproken over de
hulpverlening uit het UNO-noodfonds. er
bestaan plannen om de vroegere Belgische
militaire basis Kamina, in Katanga, te ge
bruiken als een centrum voor technische
opleiding.
Een verzoek van de landen van het Sov
jet-blok om de delegatie van nationalis
tisch China te vervangen door een afvaar
diging uit Peking, werd met 44 tegen 26
stemmen, bij vijftien onthoudingen, afge
wezen.
De Chinese Nationalisten mogen echter
niet aan stemmingen deelnemen, omdat
zij niet aan hun contributieverplichtingen
hebben voldaan. Hetzelfde geldt voor Bo
livia, Honduras en Paraquay.
De Nederlandse delegatie op deze confe
rentie staat in de periode van 14-24 no
vember onder leiding van de minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen,
mr. J. M. L. Th. Cals; daarna wordt de
delegatie geleid door de directeur-gene
raal voor de Kunsten en voor de Buiten
landse Culturele Betrekkingen, mr. H. J.
Reinink.
Op deze conferentie komt ook ter sprake
de Unesco-actie tot behoud van de Nubi-
sche oudheden. Over een onderdeel van
deze actie, het behoud van de tempels op
het eiland Philae heeft het „Nederlands
Adviesbureau voor Ingenieurswerk in het
Buitenland" (Nedeco) in opdracht van de
Nederlandse regering een rapport samen
gesteld dat door minister Cals tijdens de
conferentie zal worden aangeboden aan de
directeur-generaal van de Unesco.
„De naakte feiten" is een hoorspel van
Herbert T.iadens, een Duitse auteur van
wie de VARA reeds enige hoorspelen heeft
uitgezonden. „De naakte feiten" is een ge
schiedenis van conflicten die zich afspeelt
tijdens de burgeroorlog in Spanje en waar
in min of meer de kwestie van het be
ruchte „Befehl ist Befehl" aan de orde
komt. Dit hoorspel, dat vertaald werd door
D. van Rheden, zal de VARA uitzenden op
woensdagavond 23 november, onder regie
van S. de Vries jr. Illustratieve gitaar
muziek erbij wordt gespeeld door Dick
Visser.
Advertentie
(Van onze correspondent)
Er gaan in Groot-Brittannic hoe langer
hoe meer stemmen op tot wederinvoering
van de middeleeuwse lijfstraffen als re
medie tegen de toenemende jeugdmisda
digheid. De regering voelt hier echter
niets voor omdat ze van mening is dat
het kwaad met positieve maatregelen
dient te worden bestreden. Een advies
commissie welke zich thans hierover heeft
uitgesproken is het volkomen eens met dit
standpunt. De commissie geeft in haar
rapport eenstemmig te kennen dat gese
ling en kastijding niet als gerechtelijke
straffen mogen worden hersteld, hoewel
volgens opinie-onderzoek een meerderheid
van het publiek zulks wil.
Sommigen eisen zelfs dat lijfstraffen te
gen vrouwen zullen worden toegepast. Te
gen lijfstraffen heeft zich echter negentig
percent van de reclasseringsambtenaren
uitgesproken. Ook de tuchthuisdirecteuren
zijn er tegen, maar de politie is erover
verdeeld.
De lijfstraffen werden in 1948 afgeschaft.
TOT 26 NOVEMBER is in de Kunsthan
del M. L. de Boer te Amsterdam werk te
zien van de Franse schilder Henri Hayden.
Hayden werd in 1883 te Warschau gebo
ren. In 1907 trok hij naar Parijs met de
bedoeling daar een jaar te verblijven. Ge
lijk voor Van Dongen werd het een ver
blijf voor het leven. En even natuurlijk
past ook Hayden in het patroon van de
grote Parijse School, verzamelnaam voor
het vele dat rond de eerste en tot de twee
de wereldoorlog in Frankrijk ontstond en
niet zonder Parijs te denken is. Mogelijk
is Haydens werk nog meer Frans te noe
men dan dat van Van Dongen, in wiens
portretkunst wij toch de Nederlander voe
len. Haydens afkomst is voor ons natuur
lijk minder na te voelen. Meer dan Van
Dongen is hij echter op Franse wijze het
vormprobleem aangegaan. Hij vertoont
het voor mij typisch redelijke midden en
maat houden van de Fransman, die zich
nooit zo door de problematiek zal laten
meeslepen dat hij zich van zijn oorspron
kelijke sensaties zal laten afleiden. Hij
stelt de eigen waarde van het schilderij
hoog, maar vergeet niet dat dat schilderij
een vertolking is van visueel ervaren
Abstracte kunst is niet iets typisch Frans,
al is Parijs er vol van tegenwoordig.
Voorts zal bij Hayden evenmin als in het
werk van andere echte Fransen het gevoel
prevaleren boven de vorm. Waarlijke ex
pressionisten komen onder Fransen nau
welijks of niet voor.
Toen Hayden in Parijs kwam hadden
juist de Fauves van zich doen spreken.
Dat het Fauvisme hem geraakt heeft is
te zien aan een landschap uit 1909 op deze
expositie. Wij herinneren ons wel werk
van Friesz in deze geest. Op het Fauvisme
reageert het kubisme en Hayden voelt zich
daartoe aangetrokken. Sterk blijft echter
steeds zijn reserve tegenover consequen
ties die op verscheidene manieren in deze
richting leken te zitten. Nooit laat Hayden
zich leiden door het vorm-avontuur alleen
en steeds behoudt zijn kunst een sterk
menselijke kant. We ontmoeten hier stille
vens en enkele landschappen uit Haydens
kubistische periode, die zich onderschei
den van anderer kubistisch werk door
kleur en vooral kleurgevoeligheid. Even
denkt men soms aan De la Fresnay, die,
zij het ook weer op even andere wijze, zo
zijn eigen weg ging. Rond 1921 maakt
Hayden zich los van het kubisme. Hoe het
dan staat met zijn werk vertelt ons deze
expositie niet. Want naast een 8-tal vroe
gere zaken wordt werk vertoond uit 1955
en later. Veel eigener nu nog van vorm
geving blijft Haydens werk wel passen
tussen dat van typische Fransen als Ma
tisse en Braque, voor wat betreft zijn stil
levens, terwijl een enkel landschap ons
Derain in de herinnering kan brengen.
Hoezeer Frans zijn landschappen zijn, kan
ook blijken uit de herkenning daarvan.
Hayden werkte veel in het departement
van Seine en Marne, het land van Dunoyer
de Ségonzac. En anders dan het werk van
laatstgenoemde, die meer realist is, is
Haydens werk even authentiek.
„Kubistisch landschap" van Hayden.
In zijn picturaal verbeelden reikt hij ho
ger dan een Planson, van wiens verbon
denheid aan dit departement een schilde
rij bij de Kunsthandel M. L. de Boer al
op zo plezierige wijze mocht getuigen.
Haydens werk kan een wegwijzer zijn in
een schilderkunstige ontwikkeling. Maar
dit alleen voor hen, die de waarde van
een traditie beseffen. Want Haydens werk
geeft niet in de eerste plaats een schok.
Men moet het rustig bekijken om te be
seffen dat de charme, die van dit werk
uitgaat, het resultaat is van een voor zo
vele schilders toch wel moeilijk te verwer
ven evenwicht tussen aandacht voor de
vorm en het laten gelden van het senti
ment.
Een tentoonstelling als deze is weer een
bewijs van het belang van een kunsthan
del. Want dit soox*t schilderkunst wordt
ons in het Amsterdamse museum onthou
den. Daar vindt men de met de kubis
tische van Hayden te vergelijken maar
minder fraaie stillevens van een Male-
vitch belangrijker. Dat in Haydens werk
ook abstracte waarden zo te waarderen
zijn is misschien moeilijk te zien voor
hen, die de abstractie voor alles stellen.
Voor Hayden zijn die waarden maar een
deel van het geheel.
Bob Buys
Prins Bernhard heeft in de radio-uitzen
ding voor Openbaar Kunstbezit een korte
rede uitgesproken ter inleiding van de
vijfde jaargang dezer radiocursus". Deze
cursus van tien minuten kunstzinnige vor
ming per week kan aldus de Prins
begrip en liefde voor onze kunstschatten
en musea wekken, die een uiterst gelukkig
tegenwicht is bij de dreigende vermateria-
lisering en vervlakking van onze tegen
woordige tijd". „Bijzonder verheugend is
ook, dat in de kring van onderwijs en cul
tuurspreiding personen en instellingen van
alle richtingen met enthousiasme ertoe bij
droegen het werk der stichting te ver
breiden".
„Ook buiten onze grenzen aldus de
Prins is men getroffen door het succes
van dit Nederlands initiatief en men is dit
voorbeeld reeds gaan volgen onder andere
in Engeland en Duitsland en ook in Zuid-
Afrika. Het zal u zeker bekend zijn, dat er
plannen bestaan die ik persoonlijk van
harte toejuich: dat de Stichting Openbaar
Kunstbezit in de naaste toekomst ook door
middel van het nieuwe medium televisie
haar taak gaan vervullen".
Advertentie
Wagemons Ven Tuinen NV Fabrikantvan Artifort meubelen en Epeda matrassen
Sommigen willen ze heringevoerd zien,
zelfs voor vergrijpen waarvoor de straf
fen voor 1948 niet golden. Dit zou bete
kenen, aldus het witboek, dat de klok hon
derd jaar zou worden teruggezet. Ook
wordt opgemerkt dat alleen in Groot-Brit-
tannië de eis wordt gehoord voor herstel
van de lijfstraffen. De goede naam van
het land zou er ernstig door worden ge
schaad, temeer daar de Britten zich als
pioniers beschouwen in verlichte denkbeel
den op het gebied van de strafwetgeving.
Deze nieuwe methoden, met name de op
richting van speciale detentiecentra voor
jeugdige misdadigers, worden nog niet
volledig toegepast.
Nogmaals wordt eraan herinnerd dat de
lijfstraffen een verwerpelijke en ontaar
dende invloed uitoefenen op degenen die
ze moeten toedienen. Als oplossingen wor
den aanbevolen een grotere politiemacht
en strengere, door de rechtbank uit te
spreken, straffen. Het is in elk geval een
feit, dat" zelfs toen de lijfstraffen nog be
stonden, deze sinds 1938 tegen jeug
digen nog maar hoogst zelden werden toe
gepast, Volwassen misdadigers werden in
de praktijk alleen nog gegeseld of gekas
tijd voor roof met geweldpleging.
Het witboek oefent met name critiek uit
op degenen die de lijfstraffen gelijkstel
len met het vrij onschuldige slaan in huis
of op school. Óp een aantal scholen be
hoort het nog tot de traditie dat leerlingen
voor bepaalde vergrijpen een aantal stok
slagen ontvangen. Dit gebeurt op strikt
juridische en onemotionele manier door
een schoolhoofd of de directeur, dus niet
door de getergde onderwijzer of leraar
zelf. Jongens gaan daarbij in een speciaal
met stokken uitgerust vertrek over de
knie. Meisjes krijgen striemen op hun vin
gers. De lijfstraffen in de gevangenissen
waren echter werkelijke martelingen
waarbij altijd een arts aanwezig moest
zijn om het slachtoffer eventueel bij te
staan. Er zijn veroordeelden die door de
lijfstraf lichamelijk geknakt zijn.
De Engelse Liga voor strafhervorming
heeft het rapport toegejuicht en er nog
eens de nadruk op gelegd dat lijfstraffen
het denkbeeld van geweld als gewoonte al
leen maar versterken. De Liga is daarom
van mening dat lijfstraffen in genen dele
een bescherming van de gemeenschap
vormen, maar integendeel zullen leiden
tot toeneming van gewelddaden.
Zoals reeds eerder word gemeld zal in
Rotterdam, onder auspiciën van de redak-
ties van de litteraire tijdschriften Podium
58 en Gard Sivik in het kader van het
Nederlands/Belgisch Cultureel Accoord een
Vlaams/Nederlandse toneeldag worden ge
organiseerd. Thans is vastgesteld dat de
ze zal plaatshebben op zaterdag 26 novem
ber a.s. des middags in De Rotterdamse
Schouwbtirg en vervolgens des avonds in
de zaal van de Rotterdamse Kunstkring
aan de Witte de Withstraat.
In de schouwburg, aanvang 2 uur, wordt
allereerst door de Werkgroep Rotterdams
Toneel de wereldpremière gegeven van de
De Psychologische Test, een één-akter van
Willem Frederik Hermans. Onder regie
van André van den Heuvel werken hier
aan mede: Marlies van Alcmaer, Trees
van der Donck, Thera Verheugen, Petra
Verbeek, Hans Boswinkel, Wim Grelinger,
Sacco van der Made, Hans Polman en
Adolf Ri.jkens. Het stuk zal „in het rond"
worden gespeeld.
Vervolgens wordt door het Toneel Van
daag, leiding Bert Struys en Rudi v. Vlaan
deren, uit Brussel een opvoering gegeven
van Muizen van Gust Gils onder regie van
Tone Brulin. Medewerkenden zijn: Raf
Reyman, Paula Sleyp, Wlater Cornelis,
Jan Matemo en Dries Wieme. Het decor
werd ontworpen door Toni Brulin en Gust
Gils.
De avond- in de zaal van de Rotter
damse Kunstkring- zal geopend worden
met een opvoering van Dromen van IJzer
draad, van Tone Brulin, eveneens door het
Toneel Vandaag. Onder regie van Rudi
van Vlaenderen werken hieraan mede:
Lil Eleys, Jan Materno en Dries Wiese.
Een toneelforum zal de dag besluiten:
Onder leiding van Jan W alraven hebben
hierin zitting Tone Brulin, Rudi van Vlaen
deren, Gust Gils, Gerard Cornelis van het
Reve, C. Buddingh en Hans Boswinkel.