Chefarine „4
Halitran
Wie Wat Waar 1961
Exposities in Haarlem
E
Jubileumconcert
in Nieuwe Kerk
Filmacteur Clark
Gable overleden
Vier betrouwbare
middelen in 1 tablet!
Exposities in
Amsterdam
A. MOLENDIJK
Operaconcert door De Stem des Volks
Gilbert Harding
overleden
Bekende Franse architect
Zerfuss bezocht Parkwijk
Italiaanse en Spaanse
arbeiders naar Breda
Rotterdam haalde Sint
Nicolaas vrolijk in
Hoorspel-instructiedag
bij de N.C.R.V.
CNV wil niet terug naar
geleide loonpolitiek
Abnormale drukte aan
Limburgse douaneposten
13
Hoorns Kamerkoor en
organist Klaas Bolt
Kunstveiling te Amsterdam
T oneelmuseum
Ellabelle Davis overleden
Neem elke dag Uw
2 Halitran capsules
Levensonderhoud in
oktober goedkoper
WEET U EIGENLIJK
2.40
Huis Van Looy
De Ark
In 't Goede Uur
HAARMODE
Zondagin Duitsland
DONDERDAG 17 NOVEMBER 1960
Met uitzondering van vier gedeelten uit het oratorium „Die Jahreszeiten" van
Joseph Haydn en de bekende kerkaria „Piëta signore" van Stradella was het pro
gramma, dat de gemengde arbeiderszangvereniging „De Stem des Volks" uit Sant
poort- Bloemendaal woensdagavond in de concertzaal van hotel „De Weyman" te
Santpoort ten gehore bracht geheel samengesteld uit operamuziek.
De opera-kunst ligt de dirigent van het
koor, Henk Kerkhoven, na aan het hart
en hij gaat moeilijkheden niet uit de weg,
wanneer hij kans ziet met uitvoeringen
van zijn liefde voor de dramatische muziek
te getuigen. „De Stem des Volks" is Henk
Kerkhoven daarbij op dit concert bijzon
der van dienst geweest. Deze indruk heb
ik althans gekregen na de pauze, toen het
koor gedeelten uit opera's van Lortzing,
Handel en Verdi met groot enthousiasme
en toewijding vertolkte. Het eerste ge
deelte van het concert kon ik niet bij
wonen, omdat op deze avond mijn aan
dacht ook elders gevraagd werd.
De akoestiek van de zaal had het koor
niet mee. Van klankmenging kon nauwe
lijks sprake zijn en te nadrukkelijke
klankexpansies konden door de akoesti
sche omstandigheden niet geneutraliseerd
of gesublimeerd worden. Een van de beste
indrukken, die ik van de kooruitvoeringen
ontving, werden verkregen bij de vertol
king van het slotkoor uit Verdi's „I Lom-
bardi", dat met een machtige climax een
klankrijk slot van de avond werd.
Drie vocale solisten werkten in solo
nummers, duetten en terzetten, al of niet
tezamen met het koor, aan het concert
mede. Van deze had de sopraan, mevrouw
K-rij na Schut, een sympathieke stem, die
nog een grondige vorming behoeft om de
noodzakelijke resonans voor de klank te
verkrijgen. Zij toonde veel begrip voor de
inhoud van hetgeen door haar gezongen
werd.
De tenor Nino Adam was met het ver
tolken van operamuziek in zijn element,
„par droit de naiccance". Zijn stem kan
zich met gave klank gunstig laten gelden,
al leek daarvoor een constante trainings
aandacht zeker gewenst. Het behoeft geen
betoog, dat de dramatiek van de opera
fragmenten naar wens belicht werd.
Dan werkte nog mede de bas-bariton
Henk Weimar, een zanger met een formi-
dabel-volumineus geluid, dat door een te
kort aan techniek nogal als ontregeld er
varen werd. Een mooie melodische lijn,
'Advertentie
Vier werkelijk betrouwbare middelen
helpen elkaar en... doen wonderenI
De vier geneesmiddelen van Chefarine
„4" worden in de hele wereld met uit
stekend resultaat gebruikt. Ze hebben
hun volkomen betrouwbaarheid wel zeer
duidelijk bewezen en millioenen mensen
baat gebracht bij pijnen en griep, vaak
ook dan wanneer anderen middelen (alen.
BEROEMDE GENEESMIDDELEN
IN ÉÉN TABLET
Tegen pijnen en griep. Geschikt voor de gevoeligste maag,
want die wordt beschermd door het bestanddeel Chefarox.
20 tab). 10.80. Voordelige gezinsverpakking 100 tabl. f 3.50.
Ter gelegenheid van haar zeventig
jarig bestaan gaf de Nederlandse Orga
nisten-Vereniging een jubileumconcert in
de Nieuwe Kerk te Haarlem. Hieraan
werkten mede de organist Klaas Bolt, op
het in 1958 gerestaureerde orgel, en het
Hoorns Kamerkoor, onder leiding van
Willem Talsma. In het met zorg samen
gestelde programma vulden de twee ele
menten orgel en koor elkaar op logische
wijze aan. Na een „Toccata per l'eleva-
zione" van Frescobaldi, een kort, in een
voudige polyfonie uitgewerkt prelude,
bestemd om tijdens de consecratie ge
speeld te worden, volgde „Ave, verum
corpus" van William Byrd, door het koor.
Deze Byrd behoort tot de figuren uit de
Engelse renaissance die op het muzikale
vlak de bloeiperiode tijdens de regering
van Elizabeth I luister bijzetten. Zelf was
hij organist aan de koninklijke hofkapel.
Uit de verstrengeling der stemmen ontwik
kelt zich een melodische voortgang die
even subtiel als krachtig is. Ook in har
monisch opzicht weet hij, staande halver
wege de oude modale en de „moderne"
tonale beginselen, te bloeien. Het ka
merkoor uit Hoorn had zich in een cirkel
opgesteld hetgeen aan het naar-elkaar-
toespelen en van-elkaar-overnemen van de
vocale lijnen een bijzondere levendigheid
en anderzijds beslotenheid gaf. De diri
gent moet trouwens aan de stemontwikke-
ling en de gehoortraining van zijn koor
leden goede aandacht gegeven hebben,
want er werd zeer zuiver geïntoneerd en
het timbre was licht en soepel. Deze in
drukken werden bevestigd met de negen
tigste psalm in de zetting van Sweelinck
en vooral in twee motetten uit Schütz'
„Geistliche Chormusik" uit 1648, waar
van de voldragen klank en serene atmos
feer zeer goed tot hun recht kwamen.
De organist had zijn aandeel in het pro
gramma afgestemd op het naar oude tra
dities hernieuwde instrument van de Nieu
we Kerk. Met een Capriccio van Sweelinck
alsmede korte werkjes van Tunder, Pachel
bel en Johann Walther gaf hij een beknop
te bloemlezing der registratie-mogelijkhe
den. Men werd getroffen door de intimi
teit, de exactheid en de lenigheid van de
zeventiende eeuw: carillon, blokfluiten,
klank, die qua sfeer verwant is aan ande
re leden van het instrumentarium van de
clavecimbel. Ook een monumentaler op
gezet werk als de Fantasie en Fuga in a
van Bach kon met de in aantal beperkte
(tien) maar van karakter pregnante re
gisters een duidelijke tekening krijgen.
Sas Bange
gebracht door een gave klankeenheid, heb
ik in zijn zang niet waargenomen. Maar
ik geloof, dat een gelijkmatige vorming
van de klank door naarstige studie wel te
bereiken zal zijn, evenals een geperfec
tioneerde uitspraak van het Duits en het
Italiaans.
De pianist Piet Post mag genoemd wor
den als de goede, zorgzame begeleider van
het koor en de ensembles.
Ook Henk Kerkhoven zette zich nu en
dan aan de vleugel om de solisten tot
steun te zijn.
F. Zivaanswijk
LONDEN Gilbert Harding, de popu
lairste en grootste persoonlijkheid van de
zowel in de radio als televisie, is
woensdagavond even nadat hij een opna
me had gemaakt buiten een studiogebouw
vlakbij Broadcasting House door een hart
verlamming getroffen en overleden. Hij
was slechts 53 jaar oud.
Harding was een waarlijk nationale fi
guur, die door alle luisteraars en televisie
kijkers geliefd werd wegens de zeldzame
openhartigheid waarop hij op de hem be
kende robuuste wijze zijn meningen te
kennen gaf. Hij was ook medewerker van
weekbladen en tijdschriften, waarin hij ge
vierde kolommen schreef. Reeds in zijn
studententijd in Cambridge was Harding
een legendarische figuur, beroemd om zijn
opzienbarende artikelen en speeches.
Hij was een onnavolgbare „question-
master" van het populaire, wekelijkse
programma „twenty Questions" en van
het leerzame quizprogramma over Engel
se wetenswaardigheden.
Voor 10.000 is een gesigneerd schilderij
van Cornelis Springer, voorstellend een
gezicht op De Dam, verkocht op de woens
dag bij S. J. Mak van Waay te Amster
dam voortgezette veiling van schilderijen
en kunstvoorwerpen. Een eveneens gesig
neerd groot schilderij van W. Verschuur
„Voorman bij een Hooiwagen", bracht
9200 gulden op en „De Dunne Bierkade
te 's Gravenhage bij invallend zonlicht"
van Jan Weissenbruch 6200. Deze doeken
werden door Nederlanders aangekocht.
Naar Duitsland ging voor 3700 een ge
signeerd en 1872 gedateerd doek van
J. A. B. Stroebel. Een zwart-krijttekening
van Breitner, „liggend vrouwelijk naakt",
werd voor 1500 gulden geveild.
Met de akteur en kostuumkenner Cruys
Voorbergh als gids kunnen de televisie
kijkers op woensdag 23 november a.s. een
rondwandeling maken door het toneelmu
seum in Amsterdam, een oud en statig
huis aan de Herengracht. Met behulp van
oude maquettes, schilderijen, prenten, kle
dingstukken en allerlei andere attributen
hopen de N.C.R.V.-regisseur Rob Mariouw
Smit en de heer Voorbergh de kijkers èen
indruk te geven van verschillende belang
rijke stijlperioden. Om die tijdperken be
ter te leren doorzien zullen enkele scènes
uit representatieve werken- van de „Gijs-
breght" tot „De twee wezen", als illustra
tie worden gespeeld.
Op 53-jarige leeftijd is gisteren de so
praan Ellabelle Davis overleden in New
Rochelle in de V.S.
Zij maakte haar debuut in 1942 als solo
zangeres, nadat zij eerder reeds samen
met haar zuster, de pianiste Mary Davis,
was opgetreden als „The Davis-sisters".
Ellabelle Davis heeft met de pianist
Jean Antonietti in Nederland recitals ge
geven.
SAMUEL BRILL.
De heer Samuel Brill is benoemd tot
leraar cello aan het Rotterdams Toonkunst
Conservatorium.
BIJ ARTI is tot 21 november werk te
zien van de derde groep leden. Het mooi
ste is dat van mevr. Joh. Bauer-Stumpff,
wier werk de innigheid kreeg van de zeer
ouden, die vol wisten te houden, zonder
dat de frisheid inboet. Naar kwaliteit volgt
direct op deze Amstei-damse Joffer de
Haarlemmer Boot. Jammer dat zijn werk
eigenlijk wat te weinig gekoesterd wordt
door een betere omlijsting, want het ver
dient meer op te vallen, meer beschermd
te worden tegen de omgeving van ander
werk. Bolding verrast met een paar
avond- of nachtstukken. Damave zond te
keningen in als die, welke wij mochten
ontmoeten „In 't Goede Uur", waar ook
tekeningen als die van de hier ook ver
tegenwoordigde Broer ons vertrouwd kon
den worden. Mooi is een jongensportret
van Dik, goed eenstilleven van Van Duf
felen, verzorgd het werk van Heynsius.
Merkwaardig dat een „Atelierhoek" van
Fiedler, geschilderd in grote vormen en
bruut van kleur, toch meer beschaving
vertoont dan het werk van een Hazeveld
wiens kleurgeving toch ingehoudener even
is. Een plezierig schilder wel, Hazeveld,
een groter persoonlijkheid, deze slechts
met één werk vertegenwoordigde Fiedler.
Erfmann kon me weer bekoren met land
schappen uit de Pyreneeën. De beeldhou
wer Brinkgreve stuurde een fraai kinder
portretje in, Dannenburg een met geest
bekeken staande figuur en een zittend
paar.
BIJ SOTHMANN exposeert tot 26 novem
ber de te Parijs wonende en ook aan de
Middellandse Zee en in Zuid-Amerika wer
kende Marie-Elisabeth Wrede. Zij toont
getekende portretten, die naar uitvoering
aan Ingres' tekeningen herinneren. Wij
ontmoeten beeltenissen van bekende per
soonlijkheden, waaronder in de eerste
plaats Prins Bernhard. Van dit welverzorg
de werk trof mij het meest een portret
van G. B. Shaw. De schilderijen zijn door
hun onderwerpen veelal innemend, maar
soms niet ver van die goedkope schilder
kunst, die men wel meer in het Zuiden
aantreft. Het Hollandse licht dwong tot
een zekere ingehoudenheid bij een gezicht
op de haven van Scheveningen, dat mij
als het beste doek van deze expositie voor
kwam.
AAN DE MIDDELLANDSE ZEE in Tu
nesië, werkte ook de in Engeland wonende
Peter de Francia, die tot 26 november in
de Galerie D' Eendt, een aantal schilde
rijen exposeert, die sterker te noemen zijn
dan die van Wrede. Toch heb ik ook hier
een voorkeur voor wat in een meer met
het onze vergelijkbaar licht schijnt ont
staan. Dat zijn twee vrouweportretten van
een natuurlijk aandoend expressionistische
allure, die die levensechtheid hebben. Jan
van der Vaart exposeert hier terzelfder
tijd ceramiek van fraaie en door en door
gezonde vorm. Zijn veelal hoge modellen
hebben stabiliteit. Vazen met deksels (een
te gewoon woord in deze) zijn voor de
ceramiekliefhebber schone gehelen en bo
vendien zonder afsluiting als bloemenva-
zen te gebruiken.
TOT 30 NOVEMBER exposeert Ina
Broerse etsen van de Haagse kunstenaar
Herman Berserik. Wij ontmoeten in de
eerste plaats Berseriks terecht met een
Jacob Marisprijs bekroonde en door mij
meer geroemde „Zwangere Vrouw", een
prent van oudere datum, en van een zui
ver realisme. Een zo directe vertolking
van een ontroering is zeldzaam. In latere
prenten is meer sprake van het bewust
poseren van een visie, die verklaard wil
worden met een eigen vormgeving, waar
mee van het uiterlijk der dingen wordt
afgeweken. Berserik heeft voor illustratie
werk een eigen stijl gevonden, die wel
terug te vinden is in deze etsen. Maar
hij komt ver boven stilering uit en blijft
realist te noemen in het meeste van het
hier geëxposeerde, dat van een grote le
vensechtheid is. Een prachtig voorbeeld
hiervan is het appelronde kopje van een
kind met strooien hoed, een in uiterst een
voudige vorm gegoten verbeelding van een
stralend gegeven dat even stralend nu aan
ons over komt
Bob Buys
Advertentie
>-16
Gemakkelijk in te nemen Halitran, het natuur
lijke concentraat uit de levers van heilbot en
andere edelvissen geeft meer weerstand tegen
griep, bronchitis en andere ziekten. Voor kleine
kinderen zijn er druppels (3 per dag). Halitran
voor de gezondheid van het hele gezin
ca. 60 x zoveel vitaminen als gewone levertraan
De bekende Franse architect Bernard
Zerfuss, die met Marcel Breuer het Unes-
cogebouw in Parijs heeft ontworpen en
vooral naam heeft gemaakt door zijn ont
werpen voor massa-woningbouw en pre-
fabricage, heeft gisteren een kort bezoek
aan Haarlem gebracht. Met prof. G. H. M.
Plolt heeft hij „Parkwijk" bezocht, waar
de door prof. Holt ontworpen Pastoor van
Arskerk haar voltooiing nadert.
De heer Zerfuss toonde zich bijzonder
geïnteresseerd in de nieuwe kerk, over
welke wij in onze editie van 16 juli jongst
leden schreven dat zij het gevolg is van
een radicale doorbreking van het traditio
nele schema van de rooms-katholieke
kerkebouw, waarbij prof. Holt in bouw
pastoor B. Voets en diens energieke en
voor zinvolle vernieuwingen altijd open
staande persoonlijkheid een sterke mede
stander vond. Architect Zerfuss bleek ook
zeer ingenomen met de door Lataster ont
worpen ramen, welke in de sterk gebroken
lijnwerking van de architectuur uiteraard
een hoogst belangrijke functie hebben. De
bewondering welke de Franse architect
voor het nieuwe kerkgebouw heeft, kon hij
niet onverdeeld aan de nieuwe wijk schen
ken, door welke hij vervolgens een rit had
gemaakt.
De heer Zerfuss en zijn echtgenote zijn
hedenmiddag weer via Den Haag
naar Parijs vertrokken.
Dezer dagen komen in Breda de eerste
25 Italiaanse en Spaanse arbeiders aan
van een groep van ongeveer 100, die aan
genomen zijn door enkele grote Brabantse
bedrijven, voornamelijk de H.K.I. en de
wapenfabriek Hispano-Suiza. Bij de H.K.I.
eeli deel van het AKU-concern, waar men
cellofaan vervaardigt, zullen voornamelijk
Italianen te werk gesteld worden. De
Spanjaarden gaan naar de wapenfabriek.
Een daartoe speciaal opgerichte stich
ting heeft een groot huis aangekocht, dat
als opvangcentrum en woongelegenheid
dienst gaat doen. De arbeiders kunnen er
tegen een redelijke vergoeding wonen: de
bedrijven dragen de rest van de exploita
tiekosten.
Een echtpaar de vrouw is een gebo
ren Spaanse heeft de leiding van het
centrum. Er is voor geestelijke verzor
ging in de landstaal der bewoners ge
zorgd en voor recreatie.
Het landelijk prijsindexcijfer van het
levensonderhoud voor gezinnen van hand
en hoofdarbeiders vertoonde van medio
september tot medio oktober 'n daling van
een punt. Het indexcijfer inclusief A.O.W.
daalde van 128 tot 127 en het indexcijfer
exclusief A.O.W. van 123 tot 122 (1951
100).
Sint Nicolaas heeft woensdagmiddag van
het indrukwekkende jacht „Erasmus" bij
de Rotterdamse Parkkade voet aan wal
gezet. Hij werd omstuwd door vier char
mante tv-omroepsters, zijn trouwste ede
len, een zwem zwarte Pieten en de duizen
den kindertjes, die begerig en in nerveuze
spanning zijn komst hadden afgewacht.
De kapel van de politieharmonie „Her
mandad" speelde enthousiast de oude be
kende liederen, de jeugd schalde daar met
blijde en heldere stemmen bovenuit, en op
de Maas zorgden de tientallen boten met
lang en indrukwekkend gillende stoom
fluiten voor nog meer luister.
Op de rug van de edele schimmel
Sneeuwstorm, die de Rotterdamse hoofd
commissaris aan hem had afgestaan, begon
hij zijn glorieuze tocht door de Maasstad.
Daarna ontving burgemeester Van Wal-
sum zijn hoge gast op het bordes van het
stadhuis, onder het gejuich van de duizen
den, die urenlang op de Coolsingel op dit
hoogtepunt van de intocht hadden gewacht.
Sint Nicolaas revancheerde zich later in
de Burgerzaal met een geestige toespraak,
waarin hij de grote ijver van de Maasstad
prees, maar toch ook critiek had op het
feit dat er voor de Nederlandse economi
sche hogeschool nog steeds geen passende
plaats was gevonden.
Advertentie
hoe precies een onweer ontstaat.
dat spoelen met azijn goed is voor het haar
in welke vormen de Europese samenwerking zich
ontwikkelt
hoe een benzinepomp werkt.
dat onze kerkorgels wereldvermaard zijn
wat er voor soorten baggermolens zijn
Over deze, en tientallen andere onderwerpen, vindt
u interessante artikelen in
288 bladzijden
honderden illustraties
stevige band
uitsluitend verkrijgbaar aan
de kantoren van dit blad
DAMAVE IS OOK vertegenwoordigd op
de door „Kunst zij ons Doel" georgani
seerde expositie van werken van „H. F.
Boot en zijn leerlingen", die tot 12 decem
ber in het Huis van Looy te bezichtigen
is. Boots populariteit als leraar begrijpt
men hier ten volle. Want men ontmoet
werkelijk veel aantrekkelijk werk hier,
maar het is dat als het dicht bij Boots
voorbeeld komt. Velen doen verstandig
maar in Boots „school" te blijven en zich
niet te zeer te forceren tot iets typisch
eigens. Het maken van aantrekkelijke!schil
derij en is tenslotte een achtenswaardige
bezigheid. Zo noteerde ik een en ander
dat best gezien mag worden. De catalogus
volgende kom ik dan eerst op een aardige
aquarel „Sneeuw" van Mies Deinum,
die in haar olieverfschilderij vooral met
de achtergrond erg gelukkig was. Plezie
rig zijn ook de aquarellen van Chr. M
Kuyper-v. d. Merkenhof. Bslist goed is het
winterlandschap van P. Kloes, goed ook
het stilleven van Herman van Leuven. Als
document ook is plezierig het grote in olie-
De Amerikaanse filmveteraan Clark Ga
ble, bijgenaamd „De Koning van Holly
wood" is woensdagavond op 59-jarige leef
tijd in een ziekenhuis in Hollywood over
leden. Hij was op 6 november opgenomen
nadat hij door een hartaanval was getrof
fen. Zijn vrouw was in het ziekenhuis aan
wezig. Op 3 november voltooide Gable de
film „The Misfits" waarin hij met Mari
lyn Monroe optrad.
Deze foto werd vorig jaar juli gemaakt
toen Clark Gable op doorreis naar
Salzburg even in kasteel Oud Wasse
naar vertoefde.
Gable was, voor hij ruim dertig jaar
geleden met filmspelen begon, achtereen
volgens medisch student, piccolo, arbei
der in de olie-industrie en verzekerings
agent. Hij trad in meer dan negentig films
op. Tijdens de Tweede Wereldoorlog on
derbrak hij zijn filmcarrière om op 41-ja-
rige leeftijd als gewoon soldaat dienst te
nemen in het Amerikaanse leger. Later
werd hij tot officier bevorderd. Hij kreeg
zijn insignes als luchtschutter en werd on
derscheiden met de „Luchtvaartmedaille"
voor buitengewoon verdienstelijk optreden
in vijf bombardementsvluchten.
Gable en zijn vijfde vrouw waren in ver
wachting van hun eerste kind. Zijn dood
volgt elf dagen na het verscheiden van
twee andere grote figuren in Hollywood,
Ward Bond en Mack Sennett. Ook zij be
zweken aan een haiTaandoening.
Clark Gable werd op 1 februari 1901 in
Cadiz, Ohio, geboren. Voor zijn rol in „It
Happened one Night" kreeg hij in 1934
een Oscar. Bijzonder groot succes oogstte
Gable in films als „Gone with the wind"
en „Mutiny on The Bounty". In 1942 ver
loor Gable zijn derde vrouw, de actrice
Carole Lombard, toen zij op de terugreis
naar Hollywood van een reis langs de
Amerikaanse troepen, het leven verloor
bij een vliegtuigongeluk.
Gable stond in Hollywood bekend als
een eenzaam man. Ondanks de bravoure
van zijn filmrollen en mannelijk voorko
men, was hij in wezen timide en schuw
de hij grote mensenmassa's. Jagen en vis
sen waren Gable's meest geliefde tijdpas
seringen.
verf geschilderde „H. F. Boot in zijn ate
lier", waarop men onder meer ziet de naar
binnen groeiende planten, die aanleiding
waren voor Boots „De indringers", een
hier aanwezig en door mij eerder geroemd
schilderij. Nog goed herinner ik mij dat
enorme naakt, naar ik meen van karton
en papier gemaakt door Boot voor een
expositie van de Onafhankelijken lang voor
de laatste oorlog. Men ziet het hier in
genoemd schilderij dat van de hand van
J. Mohlenpage is. Boot was veler model
Boudewijn Nel schetste hem in waterverf
ontroerend is „Mijn oude leermeester"
van G. Vis-Visser. Josef Santen noemde
ik wel meer en steeds was het om zijn
aan die van Boot herinnerende kwaliteiten
Een goéde leerling is ook Spierenburg ge
weest. Als Leen de Vogel van Boots voor
beeld loskomt is het werk minder. Her-
mannus van Tongeren, Johan Spaling, N
Valk, Johanna Vreede en Jan Warners wa
ren de andere namen, die ik noteerde
Goed dat men ook Wim Steyn en Frans
Verpoorten uitnodigde.
En dan komt Boot als schilder goed
voor de dag. Zijn atelieiTioek doet ons den
ken aan de schilder die zo bijzonder op
en naast Boots werk doorging, Kees Ver-
wey, ook een oud-leerling. Een heerlijk
zomerschilderijtje doet even denken aan
werk in deze geest van degene, die dit
huis, het Huis van Looy, zijn naam gaf.
En dan is er het grote stilleven met do
zen, een naar mijn smaak museumwaar
dig stuk, waarop de nieuwe eigenaar trots
kan zijn.
TOT 19 NOVEMBER exposeert Gerard
Esser in „de Ai'k" wat werk in olieverf
en gouache en voorts een reeks tekenin
gen, die aan deze expositie de naam gaf
„Oorlog of vrede". Terecht werd deze
reeks niet voor verkoop bestemd. Maar
wat doen we er verder mee? Men zou
indien men een dergelijke tendenskunst
nog als een noodzaak voelt, deze tekenin
gen vergroot moeten reproduceren en als
affiches aan de muren moeten plakken
Ik geloof echter dat daarvoor sterkere
zaken gemaakt kunnen worden. Misschien
dat foto's indrukwekkender nog kunnen
zijn. Essers vloeken tegen de oorlog had
op iedere andere wijze kunnen gebeuren
Als schilder is hij niet indrukwekkend, al
moet ik toegeven dat bepaalde zaken op
een tentoonstelling van de vitaliteit in de
kunst, eens gehouden in het Amsterdamse
Stedelijk Museum, best mee hadden kun
nen doen.
„IN 'T GOEDE UUR" was het de bedoe
ling deze maand een expositie te houden
van het werk, dat Fiep Westendorp, een
bekend illustratrice, meer voor zichzelf
maakte. Hoewel er wel iets doorkomt van
haar merkwaardige geest in haar beken
de illustraties met mensen met malle mui
zentoetjes, blijkt deze nog sterker in niet
direct voor publikatie bestemd werk, dat
eens in Amsterdam vertoond werd. Tot
zijn grote spijt slaagde de heer Grommers
er niet in juist dat werk te pakken te
krijgen. Hij heeft nu zijn zaaltje verder
gevuld met enig werk uit de vorige expo
sitie en het daarop niet vertoonde grafi
sche werk van Poppe Damave, dat we
altijd graag ontmoeten.
Bob Buys
Toen de N.C.R.V. ter gelegenheid van
het 35-jarig bestaan vorig jaar een hoor
spel-prijsvraag uitschreef, werden hierop
vele inzendingen ontvangen en aan de ju
ry voorgelegd. Het was niet alleen de be
doeling, enkele uitgelezen hoorspelen als
specimen van goede hoorspelkunst in het
jubileumjaar uit te zenden, maar ook: het
aftasten van een gebied, waarover zo wei
nig zekerheid bestaat, nl. het terrein van
de talentvolle „te velde staande gewas
sen", zoals een bekend cabaretier het eens
uitdrukte. Het resultaat was, dat de jury
vele hoorspelen te lezen kreeg, die op zich
zelf onbruikbaar waren, omdat de schrij
vers te weinig bekend waren met de tech
niek van het hoorspel schrijven, maar
waaruit toch dikwijls wel een zekere be
gaafdheid sprak. De N.C.R.V. heeft nu
dertig inzenders uitgenodigd, op zaterdag
26 november a.s. een hoorspel-instructie-
dag bij te wonen in de studio in Hilver
sum. De bedoeling is, dat de beide regis
seurs Wim Paauw en Johan Bodegraven
op deze dag iets over het hoorspel vertel
len en aan de hand van voorbeelden zul
len laten horen, hoe het wel en hoe het
niet moet. Enkele acteurs zullen in de
hoorspel-studio zelf voor de schrijvers-in-
spé een demonstratie geven van de ma
nier, waarop hoorspelen op de band wor
den gezet, compleet met regisseur, inspe-
ciënten en geluidsplaten. De N.C.R.V.
hoopt met deze instructiedag te bereiken,
dat de adspirant-schrijvers meer begrip
krijgen voor de mogelijkheden en onmo
gelijkheden van het hoorspel en dat er in
de toekomst uit hun handen goede inzen
dingen komen, die het waard zijn, te wor
den uitgezonden.
Van onze Haagse redacteur
De Nederlandse arbeiders hebben het
onder het huidige loonbeleid beter dan tij
dens de centraal geleide loonpolitiek voor
heen.
Dat moet eens duidelijk gezegd worden.
In ons land is sprake van een gunstige
ontwikkeling.
Er is niet alleen geen werkloosheid, vrij
wel overal is een tekort aan arbeiders,
zodanig, dat buitenlandse arbeidskrachten
aangetrokken moeten worden. Het C.N.V.
stelt zich achter de huidige loonpolitiek
van de regering.
Dat verklaarde gisteravond in Amicitia
in Den Haag de secretaris van dit vak
verbond, de heer M. A. Schouten. Hij
sprak op een appèlavond van de Haagse
Chr. Besturenbond over „brood en buur
man".
Terwijl het prijspeil vrijwel constant
bleef is het loonniveau zes tot twaalf per
cent gestegen. Dat is een gevolg van goed
samenspel tussen overheid en bedrijfs
leven, meende de heer Schouten. Slechts
enkele achtergebleven groepen verdienen
groter aandeel in de stijgende welvaart,
daartoe rekende hij ook het politieperso
neel.
Wij verlangen beslist niet terug naar de
centraal geleide loonpolitiek, aldus de heer
Schouten, wij kunnen meer profiteren van
de welvaart nu. Het regeringsbeleid ver
dient onze steun, zei hij, al heeft het
C.N.V. het voorbehoud dat de regering
werkgevers en werknemers meer eigen
verantwoordelijkheid moet laten bij de
loononderhandelingen.
Volledig stel ik mij achter het pleidooi
dat de A.R. politicus mr. Biesheuvel dezer
dagen heeft gehouden voor invoering van
een belasting voor steun aan de achter
gebleven gebieden in Azië en Afrika, zei
de heer Schouten. Als er een belasting in
deze tijd noodzakelijk is, is het deze, vond
hij.
'Advertentie
TERUG UIT PARUS
met de nieuwste
HAUTE COIFFURE - SALON DE BEAUTÉ
SAUNA - PARFUMERIEËN
Santpoorterplein 1 Haarlem
Telefoon 60645 - Buslijn 2
De Limburgse doorlaatposten aan de
Duits-Nederlandse grens hebben weer een
abnormale drukte te verwerken gekregen.
De oorzaak was de algemene bid- en
boetedag, die in Duitsland als zondag
geldt.
Aan de doorlaatpost in Maalbroek bij
Roermond was de drukte het grootst. Van
's morgens vroeg vijf uur tot woensdag
avond laat passeerden hier 40.000 motor
voertuigen de grens in beide richtingen.
Bovendien stonden aan weerszijden van
de grens vrachtauto's rijen dik opgesteld.
Aan de Duitse kant omdat ze niet de
douane-controle konden ondergaan, aan de
Nederlandse kant, waar de meeste ston
den, omdat op zo'n dag in Duitsland een
rijverbod voor vrachtverkeer geldt en de
ze auto's dus niet de grens over mochten.
De niet-beladen vrachtwagens konden
woensdagavond hun weg vervolgen.
De geladen auto's moesten dus ook nog
op de controle wachten, die vanmorgen
door de Duitse douane zou worden hervat.
Aan de doorlaatposten in Venlo was de
drukte ook zeer groot. Woensdagavond
moest hier het verkeer uit het midden
der stad door de politie over de toegangs
wegen naar de drie doorlaatposten, de We-
zelse barrière, de Keulse barrière en de
Post Herungen worden geleid. Op deze
wegen respectievelijk 6, 7 en 4 kilometer
lang, kroop een aaneengesloten file per
sonenauto's stapvoets naar de grenspos
ten. Incidenten deden zich overigens ner
gens voor.
In het zuiden was de drukte niet zo
enorm. Aan de doorlaatposten in Kerk-
rade noteerde men niet meer grensgan-
gers dan op een normale drukke zater
dagmiddag.
Alleen de post Blijerheide was aanmer
kelijk minder druk dan op gewone dagen.
Dit is een zogenaamde „geriefpost", waar
normaal alleen grensbewoners de grens
passeren, die in Nederland inkopen ko
men doen. Deze waren dus woensdag het
minst in aantal.
Dodelijke val. De 58-jarige slager
veehouder E. van der Wal in Minnertsga is
in de schuur achter zijn woning van de
hooizolder gevallen. De man liep een sche -
delbasisfractuur op en overleed in het D:a-
conessenhuis in Leeuwaiden.