rv
Puzzel nummer twaalf
voor „beter mnm"
,,'t binnenhuis"
SPEELS GEMIN, SPEELS GEWIN
„DE STILLE DON'' Russische
CARMEN BIJ DE OPERA
ZWAK GEREGISSEERD
Orkestconcert voor
scholieren
Inauguratie van
prof. I. Samkalden
„Modinette 1960" onder
hels lawaai gekozen
4
Phia Berghout verlaat het
Concertgebouworkest
VAN MAR1VAUX IN ROTTERDAM
n
Begrafenis Clark Gable
Prins Bernhard leidt
radio-actie voor
Tolten in
geen
uitblinker
FILM, WAARIN PATHOS
INNERLIJK OVERWOEKERT
LIGNE PARIS
A. MOLENDIJK
Prof. T. H. Thung
overleden
Hoofdredacteur van
„Het Vrije Volk"
Kazernebouw bij
Manokwari
ZATERDAG 19 NOVEMBER 196 0
Het tweede N.Ph.O.-concert voor scho
lieren had vrijdagmiddag en -avond plaats
in het Haarlems Concertgebouw. Marinus
Adam, die, zoals gebruikelijk, de uitvoe
ring inleidde en dirigeerde, had als eerste
nummer op het programma het hoofddeel
van de Symphonie nr 35 van Mozart, een
werk dat betrekkelijk weinig gespeeld
wordt, ondanks de zeer aantrekkelijke
kwaliteiten die het bezit. De karakteris
tieke thematiek en de klare constructie,
met een opvallend fraaie doorwerking, ma
ken het intussen goed geschikt voor peda
gogische doeleinden, al zou het slechts zijn
om de zuivere muzieksfeer waarin het hele
klankcomplex zich ontwikkelt. Na enige
verklaring omtrent de aanduiding van het
opusnummer en de toonaard, alsmede het
vooruit laten horen van de voornaamste
thema's, werd het symphoniefragment in
:zijn geheel ten gehore gebracht.
Het Scherzo uit de grote Sjrmphonie in
C van Schubert gaf aanleiding om er op te
wijzen hoe in deze romantische muziek de
kleur van het orkest anders wordt, onder
meer door toevoeging van klarinetten en
een trombone-trio.
Tenslotte werd de jeugd vergast op de
„dans van koning Kastchei" uit de ballet
suite ,.De Vuurvogel" van Strawinsky. Bij
dei-gelijke programmamuziek hoort uiter
aard een verhaaltje, wat meteen dienstig
is om de jongelui tot aandacht te stemmen.
Als beloning hiervoor mochten zij dan het
complete orkest in werking zien en horen.
Dirigent Adam zorgde dat deze verklan
king vlot van de hand ging.
Jos. de Klerk
De soloharpiste van het Concertgebouw
orkest, Phia Berghout, zal vanaf 1 sep
tember 1961 geen deel meer uitmaken van
dit orkest. Zij zal haar orkestwerkzaam
heden geheel staken en zich in de toe
komst meer gaan toeleggen op solistische
activiteiten. Zij heeft bijna acht jaar bij
het concertgebouworkest gewerkt.
Advertentie
jullanapark 58- 62 - Haarlem
bij soendaplein
gratis advies en begroting
telefoon 54550
DE GRACIEUZE KOMEDIE „Le Jeu de I'Amour et du Hasard" ivordt sinds de
première in 1730 nog altijd ten minste eens per generatie in Frankrijk op het reper
toire genomen. De schrijver Marivaux {zijn naam werd een begrip, zoals die van
Mozart) heeft een belangrijke rol gespeeld als verbindingsman tussen de oude com
media dell'arte en de psychologische conversatiestukken. Maar in ons Nederland zon
der stijltradities op het gebied van de dramatische kunst heeft men nooit goed raad
met hem geweten. Enkele van zijn blijspelen werden hier weliswaar herhaaldelijk
gespeeld, maar vraag niet hoe Het Rotterdams Toneel heeft nu een nieuwe en men
moet ook zeggen frisse poging ondernomen tot omgang met zijn onsterfelijke figuren:
als „Speels gemin, speels gewin" (de titel is een hachelijke variatie op één van
Shakespeare-zoals-wij-hem-kennen) werd het bovengenoemde meesterwerk vrijdag
avond in een spirituele vertaling van Dolf Verspoor en onder de muzikaal toonaan
gevende regie van Luc Lutz in de Maasstad voor het eerst vertoond.
Het stoffelijk overschot van Clark Gable,
die woensdag na een hartaanval is over
leden. is vandaag met volledig militair
eerbetoon teraardebesteld. Gable is, met
toestemming van zijn weduwe, begraven
in een grafkelder naast zijn derde vrouw,
de filmspeelster Carole Lombard, die in
1942-bij een vliegtuigongeluk om het leven
kwam. De begrafenisstoet werd geëscor
teerd door een afdeling van de Ameri
kaanse luchtmacht, die boven het graf een
eresalvo gaf. De minister voor de militai
re luchtvaart liet zich bij de rouwdienst
in de kerk in het Forest Lawn Memorial
park in Hollywood vertegenwoordigen
door luitenant-kolonel Hunter.
Prins Bernhard heeft zich bereid ver
klaard de actie-Tolten die de N.R.U. en
de N.T.S. voeren ten bate van de getrof
fenen in Chili, met een kort woord bij
het Nederlandse volk aan te bevelen. De
uitzending geschiedt over beide zenders
Hilversum en gelijktijdig in het program
ma van de Nederlandse Televisiestichting
van zondagavond om 20 uur. Tijdens het
bezoek, dat smaldeel V in de afgelopen
dagen heeft gebracht aan Valparaiso in
Chili, is reeds een bedrag van ruim 4400
overgedragen ter leniging van de nood der
slachtoffers in het Chileense dorp Tolten.
Dit bedrag was vrijwillig door de opvaren
den van het smaldeel V en de tanker Mij
drecht bijeen gebracht.
Hans en Max Croiset. in „Speels ge-
min, speels gewin" van Marivaux.
DE ROMAN van Mikhail Sholokhov „De
stille Don" heeft als gegeven gediend voor
de film, waarmee Sergei Gerasimov een
nieuwe proeve van Russisch filmkunnen
heeft afgelegd. Dat wil evenwel nog niet
zeggen van Russische filmkunst. De Ne
derlandse filmliefhebber wordt weliswaar
niet weinig gehinderd door het feit, dat
de film in het Duits is nagesynchroni
seerd, wat leidt tot een dubbelslachtigheid
van karakter, omdat de autonome klank
kleur van de taal in wezen wordt aange
tast, maar dat is toch niet de voornaam
ste reden waarom wij deze Russische
film met een gevoel van teleurstelling ont
vangen. Het is haar pathetiek, die haar
ondermijnt, het onvermogen van scenario
schrijver en regisseur om wat men in de
Russische litteratuur graag vernoemt met
„ziele-adel" en „groot innerlijk lijden"
zichtbaar te maken buiten de expressivi
teit van de tekst om, buiten de dramati
sche explosies van hevige gemoedsbewe
gingen, woedeuitbarstingen, felle conflic
ten en aandoenlijke vertedering.
DE FILM handelt om de lichtzinnige
Grigory Melekhov, die tijdens de afwezig
heid van zijn buurman niet vergeefs de
genegenheid wint van diens vrouw. Het
wordt een schandaal, dat moet worden
bezworen: derhalve wordt Grigory uitge
huwelijkt aan de lieftallige Nataly. Maar
eens te meer komt hij in verzet. Hij vlucht
met zijn geliefde en neemt als oppasser
dienst bij generaal Listmitsky. Wanneer
de eerste wereldoorlog uitbreekt gaat ook
Grigory onder de wapenen. Hij gedraagt
zich als een held. Onverwachts met ver
lof terugkerend moet hij echter ervaren,
dat zijn geliefde hem evenmin trouw is
gebleven. De zoon van de generaal heeft
haar eenzaamheid verlicht. Grigory
Advertentie
HAUTE COIFFURE - SALON DE BEAUTé
Santpoorterplein 1 - Haarlem - Tel. 60643
Buslijn 2
MEN KAN het is een veelgeciteerde
uitspraak van wijsheid geen wonderen
verwachten, als men zich daarop niet
heeft voorbereid. Men mag evenmin won
deren verwachten van wie daarop niet zijn
voorbereid, de Nederlandse toneelspelers
dus. De hoe hartelijk en aanmoedigend
ook bedoelde waardering blijft daardoor
iets betrekkelijks behouden. Van Jean
Louis Barrault en meer nog van Jean Vi-
lar hebben wij voorstelling vol feestelij
ker plezier en eleganter verborgen harts
tocht voor ogen getoverd gekregen van
Marivaux" verrukkelijke verkleedpartijen.
Maar Luc Lutz heeft zich, uitgaande van
de révérance, toch weten te bedienen van
voldoende klassieke vormen van serieuze
speelsheid om de toeschouwers met ge
raffineerde eenvoud te bekoren. Bij het
lezen van zijn opmerking over „de frêle
dromers van Watteau" in het programma
vreesde ik een hachelijke beperking tot
galante pastorale. Gelukkig echter ont-
VRIJDAGAVOND GING in de Stadsschouwburg te Amsterdam de eerste
opvoering van de nieuwe montering van „Carmen". De Nederlandse Opera heelt
er dit keer gelukkig van afgezien het meesterwerk van Bizet in zijn oorspronke
lijke vorm als opera-comique met parlando s te geven; van vocalisten kan
heel wat geëist worden, maar een vlotte conversatie in het Frans is voor de meeste
niet-Franstaligen doorgaans een hachelijke taak. Men keerde dus terug tot de
gebruikelijke versie met de recitatieven van Ernest Guiraud. Daarmee is het
probleem wel niet helemaal opgelost, maar het grootste gevaar is dan toch van
de baan en het zou er nu best mee doorgëkund hebben, als de beide als gast
optredende zangers, de tenor Richard Martell en de bariton Jess V'alters blijk
hadden gegeven met het vereiste klankidioom vertrouwd te zijn. Maar dat was
wreekt zich en keert terug naar zijn
ouderlijk huis, waar Natalya zich in zijn
armen werpt.
Zo. in het kort verteld, wijkt deze intrige
niet veel af van wat men in het eenvou
digste romannetje over de driehoeksver
houding tegenkomt en men zou er de
auteur van „De stille Don" bepaaldelijk
mee tekort doen, wanneer men zijn roman
als van inferieure kwaliteit zou karakteri
seren. Hij graaft dieper. De film niet. De
film heeft zich laten verleiden tot uiterlij
ke actie, die dan wel voortkomt uit inner
lijke gekweldheid, lijden en strijd, maar
er die oorsprong, die herkomst niet dan
alleen in een vluchtige sfeerberoering van
meedeelt. We zijn dus steeds aangewezen
op feiten, op gevolgen, op typeringen. En
passant roert de film ook nog de commu
nistische revolutie aan, zoals zij wortel
schoot in de gedachten van het Russische
volk, maar ook hier verzuimt zij de kans
om te getuigen van wat toch eigenlijk een
bezieling zou moeten heten. Men behoeft
nog geen communist te zijn om de reali
teit te aanvaarden van de wijze waarop
Marx' denkbeelden zich meester maakten
van de Russische geesten van voor de
revolutie.
De kenschetsing daarvan is uitermate zwak
en bijzonder simplistisch. Ook dat geeft
de film een tweeslachtig karakter, omdat
ze zo opvallend haar best doet die histo
rische ontwikkeling toch nog in beeld te
brengen. Het enige, waarin zij slaagt, is
de schildering van het leven der kozak
ken. Men maakt inderdaad kennis met
hun leefgewoonten, hun zeden en tradities
en men bespeurt er een gezond brok
volkscultuur in, dat zich overigens niet
onderscheidt van wat wij in het westen
kennen. Dit is nagenoeg het enig aantrek
kelijke en poëtische in de film „De stille
Don", die buiten dit en haar milde kleuren
fotografie aan filmdramatische waarde
niets van importantie heeft te bieden.
helaas niet het geval.
OVERIGENS HADDEN wij dan wel een
Don José op de planken, die dramatisch
met zijn stem heel wat aan kan. doch ly
risch geen partij vermocht, te geven tegen
over de Micaëla van Jeanette van Dijck,
die van deze rol een creatie maakte welke
onder alle opzichten schitterend mocht
heten. Doorgaans wordt deze partij (vooral
in de derde akte) een weinig gelukkig toe
voegsel genoemd: doch wanneer ze zo over
tuigend de zuiverende sfeer in het drama
brengt als Jeanette van Dijck dit wist te
verwerkelijken, dan ervaart men de be
tekenis ervan als een uiterst gelukkige
vondst. De Escamillo van de Amerikaan
Jess Walters bleek een mislukte keuze in
de bezetting: hij bezit noch de figuur, noch
de markante stem. noch het temperament
om ons een geloofwaardige toreador voor
te toveren.
Mimi Aarden was deze avond de Carmen,
een partij die haar als het ware voorbe
schikt is, en waarin zij in de loop der jaren
gegroeid is. Om haar als Carmen te horen
en te zien is deze herrribntering de gang
naar de schouwburg waard. Gé Genemans
en Gee Smith, als Moralis en Zuniga,
waren, voor zoverre de regie hun kansen
niet bedierf, voldoende.
TOT DE MEEST gelukkige dingen van
de avond behoorde het fameuze kwintet
in II. gezongen door Nelly Burbach, Lidy
van Veen, Mimi Aarden, Chris Reumer en
Jos Burcksen. Burcksen manifesteerde zich
trouwens als La Dancaïre doorlopend als
een kracht van de bovenste plank, ook wat
zijn uitspraak betreft.
Vocaal goed geslaagd was ook het kaar-
tentrio. maar waarom een staande Carmen,
die voor zichzelf de kaart legt? Er waren
meer van die verzinsels van de regie, die
onlogisch voorkwamen, in de slotscène bij
voorbeeld, waar José. na de moord op Car
men zegt: ..vous pouvez m'arrêter". terwijl
er niemand is om hem aan te houden; of
zei hij het tegen een denkbeeldige politie
in de zaal? Ik heb niet kunnen opmerken,
dat deze voor die taak gerequireerd was.
4ïr
P. W. Franse
Oud-minister prof. dr. I. Samkalden
heeft onder bijzonder grote belangstelling
zijn ambt als gewoon hoogleraar te Leiden
in het recht van de internationale organi
saties aanvaard met een oratie over de
structuur en de bestuurskracht van de in
ternationale organisaties. Onder de vele
honderden belangstellenden bevonden zich
leden van de Eerste en Tweede Kamer
en leden van het kabinet, waarin prof.
Samkalden van 1956 tot 1958 zitting heeft
gehad als minister van Justitie, o.a. de
oud-minister-president dr. W. Drees en
oud-minister mr. J. Algera.
Prof. Samkalden stelde in zijn oratie,
dat in onze samenleving de georganiseer
de groep sterk in betekenis is toegenomen.
Dat blijkt uit allerlei verschijnselen in het
privaatrecht en in het publiekrecht. Zulke
algemene verschijnselen houden niet bij
de landsgrenzen op. Zij komen ook in
het rechtsbestel van andere landen voor
en dwingen daardoor tot een veel inten
sievere beoefening van de rechtsvergelij
king. In de tweede plaats doen zich deze
verschijnselen ook voor in de internatio
nale statenorde. Daar hebben ze geleid tot
een groot aantal uiteenlopende internatio
nale organisaties. Dat proces is van jonge
datum. Het begon in wezen pas bij de op
richting van de Volkenbond en het kwam
pas na de tweede wereldoorlog tot ruime
ontplooiing.
De ontwikkeling van de laatste tijd heeft
herhaaldelijk de vraag doen rijzen wat nu
precies de aard is van het interne recht
der gemeenschappen: of het zijn wortels
meer vindt in het constitutioneel recht der
staten, dat de structuur der organisaties
inspireert, of in het volkenrecht, waaruit
de organisaties zelf voortkomen. De
rechtsontwikkeling van de laatste drie
jaar heeft voor het bestuderen van deze
vraag reeds veel materiaal geleverd.
Maar de meest primaire regiefout werd
gemaakt door de essentiële handeling niet
voldoende los te maken van koor en figu
ratie: men liep elkaar steeds voor de benen.
En wat een stijf ordelijk gedoetje met het
kinderkoor in I. Waren dat nu Spaanse
straatrakkers!? Het gaf trouwens de in
druk dat de koorfiguratie speeltechnisch
onvoldoende voorbereid was, zodat er ga
pingen in het verloop van de actie konden
ontstaan. Ook de decors van Doeve en de
kostuums van Koehne geven geen aan
leiding om dc loftromnet te steken, maar
dat interesseert mij minder; ik bewaar de
mooiste herinneringen aan Carmen-ver
toningen in de eenvoudigste decors ge
geven.
De balletscènes, verzorgd door het Am
sterdams Ballet waren zeer bevredigend.
Maar wat bij deze première wèl van su
perieur gehalte bleek, het was de ver
klanking van de orkestpartituur, onder
leiding van Jean Fournet. Met het vocale
materiaal deed de dirigent wat naar om
standigheden mogelijk was, maar met het
orkest kon hij zich, zonder hinderlijke fac
toren, naar hartelust uitleven; en het klonk
wonderlijk mooi. De spreekwoordelijke
„Franse slag" bleek dit keer een toppunt
van muzikaal raffinement en artistieke be
zieling.
Er zijn in de volgende reeds aangekon
digde opvoeringen van ..Carmen" nogal wat
wijzigingen in de bezetting te verwachten,
onder meer met Scipio Colombo als de
Toreador en met Cora Canne Meyer in de
titelrol, zodat gunstige verrassingen niet
uitgesloten zijn. Maar dan is tevens te ho
pen en ook te verwachten, dat, na pi-ak-
tisch ingespeeld te zijn, de nodige regiecor
recties het geheel op het peil zullen bren
gen dat wij uit Jean Fournets leiding be
grepen hebben.
Jos. de Klerk
Mimi Aarden en Richard Martell
in „Carmen".
In Wageningen is plotseling overleden
de 63-jarige hoogleraar in de plantenziek-
tenkunde prof. dr. Tjen Hiang Thung, die
van 1925 tot 1929 en daarna van 1949 af
aan de Landbouwhogeschool in Wagenin
gen heeft gedoceerd. De lustrumfeesten
die tot en met zondag zouden worden ge
houden, zijn in verband met dit overlijden
alle afgelast.
Prof. Thung werd op 8 mei 1897 in Bui
tenzorg op Java geboren en studeerde in
Wageningen en aan het Instituut Pasteur
in Parijs. In 1947 werd hij hoogleraar aan
de universiteit van Londen. In 1949 keerde
hij naar Nederland terug, waar hij zijn
functie in het Instituut voor Plantenziek-
tekundig Onderzoek weer innam.
brak althans in principe het aan-
cynisme grenzende scepticisme daarbij
niet.
„Le Jeu de 1'Amour ei du Hasard" is als
het. ware een tussenvorm van uiterlijke
gedragingen door zich hun innerlijk be
wustmakende jongemensen. met nog alle
voorname kenmerken van het hoofse me
nuet als gestileerde flirtpartij en reeds
iets van het temperamentrijke van de
wals als zwierige bevestiging van zich uit
vierend gevoel. Marivaux was typisch een
schrijver uit een overgangstijd: hij pre
senteerde zijn personages uit voorname
kringen volgens conventies van de popu
laire kermiskomedianten, aldus zichzelf
overleefd hebbende vormen vullend met
vernieuwde natuurlijkheid. Dc hoofdperso
nen van adellijke stand vermommen zich
als bedienden, dus als leden van het „ge
wone" volk, om langs deze omweg door
het verborgene hun eigen en elkanders
ware gezindheid te leren kennen. Zo ko
men, zien en., verliezen zij zich. Vernuft
en emotie staan in voortdurende wissel
werking.
GENUANCEERDE CHARME en beheer
ste lichtvoetigheid bepalen het karakter
van de Rotterdamse vertoning, die met
een lange pauze avondvulling is gemaakt.
Men is bij dit gezelschap zo gelukkig over
twee actrices met aantrekkelijke kwali
teiten van onderling verwisselbare soubret
tes te beschikken in Lia Dorana en Ann
Hasekamp. met dien verstande dat naar
mijn inzicht de laatste beter voor de rol
van Silvia in aanmerking had kunnen ko
men door het meer artificiële van haar
speeltrant. Met sierlijke welsprekendheid
en onmiskenbare distinctie heeft Ton Lutz
de eerste minnaar voor zijn rekening ge
nomen. Werkelijk bijzonder leuk is Pie-
ter Lutz als zijn komische dubbelganger.
Door vrije behandeling van het tempo op
plaatsen, die veel uitdrukking vragen,
heeft dit kwartet de spirituele ka
mermuziek welluidend vertolkt. Verras
send aardig is Max Croiset's typering van
de vader als ingewijde toeschouwer. De
zoon der huizes is door Hans Croiset naar
mijn mening met te scherpe luidruchtig
heid aangezet.
De fantasie van decorontwerper Corsti-
aan de Vries bleef tezèér gevangen in
principieel wel juiste opzettelijkheid. Zijn
kostuums moeten als bijzonder fraai wor
den gewaardeerd.
David Koning
D heer K. Voskuil, politiek hoofdredac
teur van „Het. Vrije Volk", treedt volgend
jaar af. Hij heeft dan de pensioengerech
tigde leeftijd bereikt.
Het bestuur van de Partij van de Arbeid
zal op het partijcongres, dat in maart
wordt gehouden, als opvolger voordragen
mr. dr. Th. W. van Veen, de huidige ad
junct-hoofdredacteur van „Het Vrije Volk".
Amsterdams concertgebouw dreunde gis
teravond op zijn oude grondvesten, toen
honderden „modinettes", hun 15 collega's,
die uit alle delen van het land waren ge
komen om te dingen naar de titel „Modi-
nette Nederland 1960", met luid gegil, ge
zang en getoeter aanmoedigden. Het was
de 18-jarige Henny de Vuyst uit Schiedam,
die de ere-titel tenslotte in de wacht sleep
te, nadat zij zich met twee andere modi
nettes had weten te plaatsen voor een
„quiz", die geleid werd door Letty Kos
terman. De jury, bestaande uit de actrice
Wiesje Bouwmeester, de auteur Simon Car-
miggelt en radio-omroeper Joop Koopman
kon zich in het helse lawaai dat de sup
porters ontketenden nauwelijks verstaan
baar maken. Het was reeds ver na mid
dernacht toen de uitslag bekend werd. Mej.
De Vuyst zat na haar overwinning een beet
je verlegen tussen haar prijzen, waaronder
een elektrische naaimachine en een draag
bare radio. Van de echtgenote van de mi
nister van Sociale Zaken en Volksgezond
heid, mevr. M. J. van Rooij-Müller kreeg
ze de officiële prijs, een ring met dia
mant.
Na de wedstrijd hield het Sociaal werk
geversverbond van de confectie-industrie,
dat de avond had georganiseerd, een re
ceptie. waarbij ook vijf Franse „modinet
tes", die speciaal voor deze gelegenheid
uit Parijs waren gekomen, aanwezig wa
ren.
Op enige afstand van Manokwari is de
n.v. Ir.tervam begonnen met de bouw van
een officiersmess. Deze zal deel uitmaken
van het kazernecomplex dat in drie jaren
wordt gebouwd ten behoeve van het op te
richten Papoea-vrijwilligerskorps. Het
complex, waarvan de kosten l'A miljoen
gulden bedragen, zal een oppervlakte be
slaan van ruim IV2 hectare.
Nabij de kazerne wordt een stuk grond
gereserveerd voor de landbouwopleiding.
Het is voorts de bedoeling dat een cursus
voor houtbewerking in het leerprogram-
zal worden opgenomen. Hiermede zal be
reikt worden dat de Papoea-militairen na
nun ontslag uit de dienst meer hebben ge
leerd dan alleen zaken die in verband
staan met de verdediging van hun land.
Hun terugkeer in de gewone maatschap
pij zal hierdoor worden vereenvoudigd.
Horizontaal: 1. plant. 6. met waardigheid,
12. een beetje. 14. veel geld kostend, 15.
paradijs, 17. rond voorwerp. 19. verlangen,
21. voorm. eiland in Ned.. 22. Eng. luchtv.
voorn.w. boek van de bijbel, afk.„cmfw
mij., afk., 24. deel van hét hoofd, 27. boek
van de bijbel, afk., 28. pers. voorn.w., 29.
dezelfde vorm hebbend, 32. tweeërlei (lat.
voorz.). 33. wijs 'maken) 34. eveneens, 35.
voorspoed. 36. bevel, 38. soort kist zonder
deksel. 39, hoge akker. 40. tijdperk, 41.
barbaar, 42. uitroep. 43. voor de middag
(Lat. afk.). 44. bloedverwante, 46. zie 36,
48. dit is, afk., 50. Oosterse tapisserie, 51.
gebed. 53. hertachtig dier, 54. voegwoord,
55. dpi. soldaat b.d.. 58. kippenprodukt, 59.
techn. onderwijsinstelling (afk.), 61 ont
kenning, 62. ieder. 63. stopwoord, 64. dunne,
sprietige, 66. kloosterzuster, 68. afsprin
gend, vochtig deeltje. 69. soort filosofie, 72.
lobben (vervoegde vorm), 74. verdieping,
75. jonge koe.
Vertikaal: 1. blijdschap. 2. soort vork, 3.
mand, 4. elektrotechn. (afk.), 5. Nederl
spoorwegen (afk.), 7. ten bedrage van, 8.
uitroep van pijn 9. ongeschaafd, niet be
werkt. 10. licht werpanker. 11. geween, 13.
muzieknoot. 16. bedreigingen, 17. bekende
kerk (Haarlem), 18. larix. 20. Babylonische
koning, 22. aanwijzen, 23. zie 54 horiz 25.
voorzetsel. 26. reusachtig. 29. bep. afbeel
ding, 30. bloedverwant. 31. idioot. 37. soort
papegaai, 38. openbaar vervoermiddel, 43.
nare, 44. nakroost. 45. op grote afstand, 47.
zangstem. 49. geestelijk gestoorden, 51.
lichaamsdeel, 52. een moment, 56. schrik-
element. 57. zie 56. 60. gedempt Zeeuws
water, 63. werk (muziek) 65. bewoner van
Noord-oost-Europa, 67. rund, 68. Soc. Econ.
Raad, afk.. 70. zegt een (echte) ezel! 71.
soortelijk gewicht, afk. 72. scheik. element.
73. deel van een mast.
Inzenden vóór donderdag per briefkaart.
OPLOSSING PUZZEL No. 11
Horizontaal: 1. koppelen, 5. passer, 10.
pleit, 11. kakalbont, 12. ergeren, 13. oorklep.
14. hoont, 15. branieën. 19. rondtoer, 21
blond. 25. afkapen. 27. pastoor, 28. telgan
ger, 29. Andes, 30. eerste. 31. invragen.
Verticaal: 1. Kapoen, 2. pleegzoon. 3. en
teren, 4. erkend. 6. afleren, 7. smoel. 8
rotspunt, 9. akkoord. 16 eenvoudig, 17
graantje, 18. weinige, 20. tapkast, 22. los
baar, 23. sparen. 24. krijsen, 26. kaler.
PRIJSWINNAARS
7,50 F. Keerwolf. Sparenbergstraat 1
Haarlem-Noord.
5. J. Fortgens, Jansweg 6. Haarlem
2.50 C. Molendijk. Marowijnenstr. 13,
Santpoort-Noord.