Horen en zien
X
PANDA EN DE MEESTER-VODDENRAPER
Aicher Super Spaanplaat
Professor Zmipovsk en zijn vreemde avontuur
WITTE KRUIS
WITTE KRUIS
UtU
yt
J
"Hoe is het ontstaan?^
J
HENSEN
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Opnieuw allure
Vier Vérstraetes in
één programma
De pers spreekt vant
„EEN VERRASSING IN
DE MARGARINE WERELD"
en zelfs van een
„WERELDPRIMEUR"
Rrinkers' Margarinefabrieken
Zoetermeer
9394?
Herman Kuiphof treedt
in dienst van de VPRO
Maya Bouma met eigen
programma
Osservatore trekt van
leer tegen de film-
schandaaltjes
Leerstuk van Br echt
Gevangene weigert - na
12 jaar cel - de vrijheid
ONS VERVOLGVERHAAL DOOR
RUTH ASPINALL
Vertaling: Margot Bakker
tie.
Dit woord:
NEGOTIE
ZATERDAG 2 6 NOVEMBER 196 0
V
V
i
33- Reuze in zijn schik met het buiten
kansje van de volle vuilnisbakken draafde
opa terug naar zijn winkel. De kruiwagen
was zo vol geladen, dat hij er bijna niet
overheen kon kijken. Zodoende zag hij pas
op het laatste moment dat Panda bezig
was bordjes met „Uitverkocht" op te han
gen. De laatste klanten dropen juist af,
zich onwennig voortbewegend in de oude
kledingstukken die zij zich met zoveel
moeite hadden aangeschaft. „Wat is dat
nou?!" kraaide opa. „Uitverkocht? Ben je
mal, jong! Stuur het volk nou niet met
lege handen weg. Kijk eens wat een lekker
zooitje ik weer bij elkaar gescharreld
heb. „Mooi!" riep Panda. „Dan gaan we
verder!" Maar tot hun grote verbazing
scheen dit een averechtse uitwerking te
hebben op het eerst zo kooplustige publiek.
Met kreten van afgrijzen maakten zij zich
uit de voeten. „Hou op!" werd er geroe
pen. „Foei! Nu is het welletjes! We begin
nen niet nog een keer!"
Advertentie
Naar uw schoorsteen
via Hensen
ANKLETS en SOKKEN
wol en nylon
v.a. 2.40
PULLOVERS
voor heren en
jongens v.a. 9.25
TRUIEN
voor sport en werk
v.a. 21.25
Paarlaarsteeg 1
HAARLEM
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 80.. Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inl. Hoogmis.
8.30 Plechtige Hoogmis. 9.30 Nieuws en waterst.
9.45 Gram. Convent van Kerken: 10.00 Kerkdienst.
NCRV: 11.30 Gram. 11.50 Gewijde muziek. KRO:
12.15 Gram. 12.30 Lichte muziek. 12.55 Act. 13.00
Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10
De Wadders, hoorspel. 13.30 Voor de jeugd. 14.00
Muziek in drie dimensies. 15.35 Letterkundige
persoonlijkheden, die ik gekend heb, praatje.
15.45 Gram. 16.00 Sport. 16.30 Zonder sandalen,
zonder reisstaf, klankb. IKOR: 17.00 Herv. jeugd
dienst. 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18.30 De
Kerk aan het werk, lezing. 18.40 Tussen wal en
schip, lezing. NCRV: 19.00 Adventssamenkomst.
19.30 Weg en werk der kerkhervormers, lezing.
KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gevar. programma. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondcollege: Opvoeding in het ge
zin. 23.00 Avondgebed. 23.15 Gram. 23.55—24..00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland,
lezing. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven,
toespr. 10.00 Pianorecital. 10.30 Gevarieerd progr.
AVRO: 12.00 Gevar. muz. Intermezzo: Sportspie-
gel. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld,
lezing. 13.25 Knipperlicht. 14.00 Residentie-ork.,
koren en sol. (stereofonische uitz.). 15.35 Gezien,
gehoord, gelezen, gesprekken. 16.15 Jazzmuziek.
16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30
Soebkad uit de pot, hoorsp. voor de jeugd. 17.50
Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal. VPRO: 18.30
Kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De
open deur, lezing. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Ge
var. muz. 20.40 De Prediker en zijn prooi, hoor
spel. 21.20 Metropole-orkest en koor. 22.00 Lichte
muziek. 22.30 Nieuws en meded. 22.45 Journ. 23.00
Negro spirituals. 23.15 Sportuitsl. 23.20 New York
calling. 23.35 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245 m. - 1223 KC/s.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor be
langstellenden op 20 nov. om 19.30 uur). 14.45
Kinderdienst. 15.30 ds. G. Toornvliet.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Verz.progr. 12.15 Amus.-ork.
(Om 12.30 Weerber.). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
soldaten. 14.00 Opera- en belcanto-concert. 15.30
Voetbalreport. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram.
17.45 Sportuitsl. 17.5 Gram. 18.05 Kamermuz. 18.30
Godsd. halfuur. 19.00 Gram. 20.00 Gevar. progr.
21.30 Orgelspel. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.45
Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.55 24.00 Nws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken.
9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram.
10.15 Rondom het woord: theologische etherleer
gang. 11.00 Gram. 11.24 Vijf tegen én, quiz. 12.00
Lichte muziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53
Actie Toltèn. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek.
13.35 Gram. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30
Gevar. progr. 15.30 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Kamermuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15
Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea-kroniek, door mr.
dr. H. J. Roethof. 18.00 Orgelconcert. 18.30 Gram.
19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af,
praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lich
te muziek. 20.15 Lof der klokkengieters, hoorspel.
21.25 Zangrecital. 21.45 Kamerork. en soliste. 22.00
Pari. commentaar. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Jazz-
muz. 23.35 Gram. 23.45 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20-24.00 VARA
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws en orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Voor de
vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Gram. 11.20 Voordr. 11.40 Fluit en
piano. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouw
meded. 12.33 Voor het platteland, lezing. 12.38
Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand.
13.20 Kamermuz. 13.45 Wikken en wegen, lezing.
14.00 Pianorecital. 14.25 De Aloë, hoorspel. 15.30
Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig.
16.45 Oude liedjes. 17.00 Piano-duo. 17.25 Ham
mondorgelspel. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws en
comm. 18.20 Politiekapel. 18.50 Openbaar kunst
bezit, lezing. 19.00 Pari. overz. 19.15 Regerings-
uitzend.: Bescherming Bevolking: Tom Lodewijk,
hoofd afd. publiciteit van de stichting bevorde
ring bescherming bevolking, spreekt over het on
derwerp: Het was geen spelletje. 19.30 Gevarieerd
progr. 21.30 Lichte muziek. 21.55 Marimba. 22.30
Nieuws. 22.40 Radio-filharm.ork. 23.45 Jazzmuz.
23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Voor de landb. 12.42 Gram. 12.50 Koersen. 13.00
Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio 15.45 Lie
deren. 16.00 Koersen, 16.06 Voor de zieken. 17.00
Nieuws. 17.05 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram.
13.20 Voor de sold. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws.
19.40 Gram. 20.00 Festival v. Luik 1960. 21.00 Kunst-
kaleidoscoop. 21.15 Gram. 21.20 Gram. 21.30 Amus.-
muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55 Nieuws.
23.00 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS:
20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Actueel
progr. 20.30 De dans door de eeuwen heen, licht
programma. 21.00 Amus.muziek. 21.2022.20 In de
hoofdrol: Te gast bij Mies Bouman....
VOOR ZONDAG
R.K.K.G.: 11.00 H. Mis. NCRV: 20.00 Film. 20.45
Kamermuziek. 21.15 Gesprek. 21.50 Dagsluiting.
AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportact.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20
Oude filmjourn. 20.40 Filmrep. 21.00 Gevar. muz.
21.30 TV-Film. 22.00 Epiloog.
Advertentie
VRAAGT UW HANDELAAR
WEL BETER NIET DUURDER
Het derde deel van de serie documentai
res over Nederland tijdens de tweede we
reldoorlog was gewijd aan het begin van
de Jodenvervolging. Ook nu bleek de sa
mensteller dr. L. de Jong geen strijdpun
ten uit de weg te willen gaan, al kwamen
zij lang niet zo duidelijk naar voren als
bij de tweede aflevering, toen vooral de
activiteiten van „De Nederlandse Unie"
tot pregnante verschillen in waardering
leidden bij degenen, die daarover werden
ondervraagd. Het was toen alsof de tijd
nog niet rijp was voor een historische
visie, een indruk, die vooral voortkwam
uit het onbehagen een oordeel te horen
uitspreken over figuren, die in het politie
ke leven van nu nog actief deelnemen, ja,
zelfs gezeten zijn achter de regeringstafel.
Deze weliswaar niet bedoelde, maar ver
warring wekkende politieke accentuering
bleek dit keer geheel afwezig. De critiek,
voorzichtig en niet in beschuldigende zin
geformuleerd, gold hoofdzakelijk de hou
ding van de secretarissen-generaal, die er
in toestemden Joodse landgenoten uit de
openbare ambten te verwijderen.
Het was het begin van de rampspoed,
die over de Nederlandse Joden zou ko
men, een in die dagen nog onvoorstel
bare rampspoed, zoals dr. De Jong
zich haastte te verklaren. Des te meer
bewondering moet men opbrengen voor de
houding van de kerken en het krachtige
verweer van scholieren en studenten, die
spontaan in staking gingen, omdat zij de
Duitsers het recht ontzegden tot deze in
breuk op de menswaardigheid. De strijders
van het eerste uur kregen in deze uit
zending de eer, die hen toekwam. Dr.
de Jong had de stof helder en overzich
telijk geordend. Wij kregen een zeer ge
documenteerd, sober en waarheidsgetrouw
beeld van hoe het ook weer was begon
nen. Een verrassend beeld, omdat men de
systematiek leerde zien van de Duitse
werkmethode in ons land. Na de niet
zo gelukkige tweede aflevering was deze
derde er opnieuw een van allure.
Beeldschermer
In het programma „Prisma" van vrijdag
avond 2 december presenteert de N.C.R.V.
als primeur onder het motto: ,,'t Zit in de
familie" een optreden door vier leden van
de artistieke familie Verstraete. In een „ca
baret impromptu" (op een tekst van Hans
de Vries) zullen de luisteraars Mieke,
Jeanne, Bob en Guus Verstraete aantreffen
in een gemoedelijke Sinterklaasstemming,
aangemoedigd door Ru van Veen (piano),
Jan Blok (gitaar) en Tom Dissevelt, bas.
Zo zal men Bob als „serenade-zanger" ho
ren, Jeanne als declamatrice, Mieke als
vertelster en Guus als vertolker van enkele
liedjes van Koos Speenhoff. In deze af
levering van „Prisma" wordt de luisteraars
nóg een primeur aangeboden, namelijk het
eerste optreden van een nieuw zangtrio,
onder leiding van Lex Karsemeyer. Het
zijn: Marian Karsemeyer, Jeanne van de
Laar en Eline Ham, die van nu af luisteren
naar de verzamelnaam: „The charming
mesdemoiselles" en in dit programma drie
bekende Sinterklaasliedjes in oude en
nieuwe stijl ten gehore zullen brengen. Zij
worden begeleid door Dick Schallies (pia
no), Tonny van Hulst (gitaar), Harry Meijer
(bas) en Bill van den Heuvel (slagwerk).
Advertentie
Door een vinding in onze fabriek zijn wij er in
geslaagd, een duurzame margarine te fabriceren,
zonder daarbij gebruik te maken van een chemisch
bereide emulgator (kunstmatig anti-spatmiddel)
Margarine met het Leeuwenzegel of met het
Garantiezegel wordt zonder toevoeging van een
kunstmatig anti-spatmiddel bereid. Als u marga
rine koopt, let dan terdege op het LEEUWEN
ZEGEL of het GARANTIEZEGEL op de sluiting
der pakjes.
S
Deze zegels
zijn uw
waarborg
Ons succes werd bereikt in samenwerking met het
Centraal Instituut voor Voedingsonderzoek 7"jV0
De heer Herman P. Kuiphof, chef-sport
redactie van de Haagse Courant en hoofd
redacteur van het weekblad „De Sportkro
niek" zal per 1 maart 1961 in dienst treden
bij de V.P.R.O.-televisie. Het ligt in de
bedoeling van de V.P.R.O. de heer Kuiphof
het grootste deel van zijn tijd ter beschik
king te stellen voor medewerking aan de
N.T.S.-rubriek „Sport in Beeld".
De cabaretrière Maya Bouma komt in
het V.P.R.O.-programma van zaterdag
3 december met een eigen televisieshow,
waarvan zij zelf de produktie in handen
heeft. Als gasten ontvangt zij de gooche
laar Fred Kaps en de fluitist Hubert Bahr-
wahser. De teksten in deze show zijn van
Sjoukje Hoovmayer, Alexander Pola, Guus
Vleugel en Bob Westerveld.
3839. Daar ging het maanschipHet had, door de reusachtige katapult, een ge
weldige vaart gekregen. Het ging door de wolken heen, steeds hoger en hoger.
Binnen in de cabine zat professor Zmipovsk, met z'n rug tegen een kussen. Veel
ruimte had hij niet, want als hij met z'n knieën opgetrokken zat, bleef er niet veel
plaats meer over.
Maar dat vond hij genoeg. Vol verwachting zat hij daar; door de ronde ruitjes kon
hij de wolken zien, waar het maanschip als een kogel doorheen vloog
De „Osservator Romano" het dagblad
van Vaticaanstad, heeft in een hoofdarti
kel een heftige aanval gedaan op de
filmwereld en de sterren die schandaal
tjes organiseren, alleen om publiciteit te
krijgen. Het blad wijdt een uitvoerig ar
tikel aan dit onderwerp en geeft en passant
ook het krantenlezend publiek nog even
een veeg uit de pan.
Het blad schrijft, dat filmsterren„zo ge
wend zijn geraakt aan de schok van flits
lampen en vraaggesprekken, dat het een
soort verdovend of stimulerend middel
voor hen is geworden".
„Elke dag maken zij hun „kruistocht",
slaan een verslaggever aan de haak, be-
bezoeken een wild feestje, lopen weg met
personen van de andere kunne en derge
lijke om zo hun dagelijks rantsoen regels
in de krant te bevechten. „Zelfmoord of
moord alleen de poging er toe natuur
lijk worden beloond met wat meer ruim
te in de krant", aldus het blad. Het hoofd
artikel noemt een paar voorbeelden,
maar geen namen: „daar is de zange
res, die het geluk had, onbeleefd te zijn
tegen de president van de republiek, daar
is de Zuidamerikaanse diplomaat die de
gloriedagen van Casanova doet herleven,
daar is de miljardaire, die steeds weer
echtscheiding krijgt van steeds jongere
mannen, daar is de filmster, die al haar
juwelen liet stelen om weer eens als
vroeger te kunnen huilen, daar is de
vrouw die zich baadt in het sap van
citrusvruchten, daar is de artiest, die
uit wandelen gaat met een luipaard aan
een riem". „Blijkbaar schaamt men zich
ervoor, gewoon te zijn, aldus de Osserva
tore die voorts schrijft: „Het is moeilijk
te begrijpen, dat het publiek zoveel ge
duld heeft met zulke „helden". Dit pu
bliek leest niet het kijkt slechts met gro
te lege ogen, die gevuld moeten worden
met voorstellingen, opdat de grauwheid
van de verveling of de duisternis van de
dood verborgen blijven".
Advertentie
DE PCkte PIJNSTILLER
Bij reumatiek, jicht of spierpijn
brengt Witte Kruis snel verlichting.
In te nemen naar persoonlijke
voorkeur: tabletten,
poeders
of cachets.
De V.P.R.O. komt op vrijdag 2 decem
ber met een radio-uitzending van het leer
stuk „De Uitzondering en de Regel" van
Bertolt Brecht, dat wordt opgevoerd on
der regie van Coos Mulder.
Bertolt Brecht heeft met dit spel een
felle aanklacht willen schrijven tegen de
heersende normen van recht en moraal.
In sobere, maar aangrijpende beelden
toont Brecht de vermeende suprematie
van de rijke en gewetenloze koopman Kórl
Langmann en de lijdzaamheid van zijn
drager, die uiteindelijk het slachtoffer
wordt van het onrecht. Het spel blijft als
het ware open d.w.z. dat de luisteraar er
zijn conclusie aan kan verbinden. „De Uit
zondering en de Regel" van Brecht bevat
een onuitgesproken pleidooi voor het gewe
ten tegenover het vermeende recht van de
logica.
In Brecht's verhaal worden drie perso
nen ten tonele gevoerd. Allereerst de
koopman Karl Langmann, die onderweg
is naar de stad Urga en er een dag voor
zijn concurrenten wil aankomen. Hij jaagt
zijn gids en drager tot het uiterste op.
In Han, de laatste pleisterplaats voor de
woestijn Jahi, ontslaat hij in woede dei o- D -
gids en trekt nu alleen met de drager SS lS' 31 tW3?f J3ar
door de woestijn. J gTV W6genS vaden?°°rd-
Langmann gunt zijn metgezel geen moment i5pyoorv(aardellJ^e
rust en dwingt hem zelfs een gevaarlijke ^yheidsstellmg gebruik te maken zolang
rivier over te steken. Wanneer zij in de m*n 0nsckuJd met erkTeTn«
DUTIM N.V. - OEGSTGEEST
woestijn verdwalen en de drager met de
In 1948 werd Leon van Huffel door het
koopman het laatste water wil delen, denkt vfn Assisen van Oost-Vlaanderen tot
deze dat de drager hem met een steen levenslange dwangarbeid veroordeeld. Hij
wil neerslaan. Hij schiet daarop de man Y/as, eFYan beschuldigd zijn vader gewurgd
neer< te hebben. Van Huffel nad tijdens het
„Die Ausnahme und die Regel" schreef onderzoek eerst bekend, maar vervolgens
Brecht in 1930, een van de meest vrucht- steeds zijn onschuld staande gehouden,
bare perioden in zijn leven. Het was oor- ^_^>e zaalc Tas tamelijk duister gebleven,
spronkelijk niet bestemd voor opvoering, Men vond uit dat er een slechte verstand
maar als leerstuk voor zijn leerlingen, houding was tussen vader en zoon omdat
Brecht's sceptisme, soberheid en streven deze laatste meer geld eiste dan zijn vader
komen in „De Uitzondering en de Regel" bereid was hem bij zijn huwelijk mee te
sterk naar voren. Brecht activëert als het geven. Op 10 maart 1947 werd de vader op-
ware de toeschouwer, hij geeft hem geen gehangen in zijn hooischuur aangetroffen,
kans zich met een van zijn hoofdpersonen Bijna een jaar later werd Van Huffel, die
te verenigen. „De Uitzondering en de Re- inmiddels-in het huwelijk was getreden,
gel" is qua vorm een parabel over het. aangehouden, nadat de politie 'n anonieme
contrast tussen kapitaal en arbeid. De ten- brief had ontvangen, waarin werd gezegd
dens van Brecht's werk is het inzicht te
stimuleren van hen, die zich hun recht
vaardig eigenbelang niet bewust lijken.
SCHIPBREUK
31)
Maar zij bedwong zich. Er ontsnapte haar alleen een
kreet van verontwaardiging en pijn. Deryk hoorde het
en liet haar los. Zij struikelde achteruit en viel in een
stoel neer. Er di-ong niets meer tot haar door dan het
woeste bonken van haar eigen hart en zij zag de kamer
door een waas van tranen.
„Ja, mijn reputatie ligt je wel na aan het hart", zei
zij tenslotte nijdig. Zij sloeg de handen voor het gezicht
en probeerde een huilbui te voorkomen.
„ValentineDeryks hand raakte haar schouder
aan en zij schrok en schoof opzij. Zij hoorde hem mom
pelen: „Kind toch" en keek op.
Het was nauwelijks te geloven, dat de verloren ge
bogen gestalte daar midden in de kamer dezelfde krank
zinnige was, die haar een ogenblik tevoren wel had
willen verscheuren. Zij zag aan hem, dat hij kapot was
van afschuw over wat hij gedaan had. Onwillekeurig
strekte zij haar hand naar hem uit en zei, met een
stem waarin de schrik nog hoorbaar natrilde:
„Ach, het is alweer voorbij". Achteraf was zij blij,
dat zij niet om hulp gex-oepen had. Zij zouden beiden
gekomen zijn, Nannie voorop en daarachter Paul, ge
broken enkel of niet. En met Deryk zou het daarna
voorgoed gedaan zijn geweest. Die klap zou hij moreel
niet te boven zijn gekomen.
„Valentine, het spijt me. Ik weet niet wat me plotse
ling bezielde".
Valentine begreep heel goed, wat hem bezield had.
Maar het was nu te laat om te overwegen, of zij hem
de nuchtere waarheid zo onverwacht in het gezicht had
mogen slingeren. Het was eveneens te laat om zich af
te vragen, in hoeverre zij zelf schuldig was aan de
spanningen, die zich al zo lange tijd in hem hadden
opgehoopt. De gevolgen daarvan, waarvan hijzelf blijk
baar nog harder was geschrokken dan Valentine, had
den zich doen gelden en zij kon hem daar niet zo ver
loren en wanhopig eenzaam laten staan, terwijl de naak
te waarheid, onaangenaam en haast tastbaar, tussen
hen hing. Het eerste redmiddel dat haar te binnen
schoot was een borrel.
,Ga toch zitten, Deryk. We drinken een glas whisky".
Haar benen voelden zonderling slap en beverig aan en
zij moest zich aan het houtsnijwerk boven aan de kast,
waarin de drank werd bewaard, vasthouden om steun
te vinden. Er kwam een dwaze behoefte tot lachen bij
haar op en de inspanning die het haar kostte deze nei
ging te bedwingen was er oorzaak van, dat haar ogen
opnieuw vol tranen schoten. Zij bukte zich, treuzelde
even met het zoeken naar de goede fles en veegde de
tranen met haar schouder weg. Zij schonk twee kleine
glazen vol.
Deryk bleef maar staan en Valentine ging op de sofa
zitten, aan het ene uiteinde, als een zwijgende uitnodi
ging voor hem, aan het andex-e uiteinde plaats te nemen.
„Ik begx-ijp niet, wat me bezielde", zei hij nog eens.
„Ik had je kwaad gemaakt, dat is alles", zei Valen
tine nuchter.
„Ga toch zitten, Dex-yk".
Hij deed het en nam het glas aan dat zij hem gaf.
„Ik was bang je kwijt te raken", zei hij. „Jij bent
het enige dat er in de wereld op aankomt". Hij
keek haar aan en in zijn bruine ogen, die gewoonlijk
zo vriendelijk de wereld inkeken, lag nu een uitdruk
king van naakte wanhoop. „Ik heb alles verpnxtst".
„Welnee", zei Valentine. „Dit zou niet gebeurd zijn,
als wij tevoren zxxiverder tegenover elkaar hadden ge
staan. Je kon mij niet kwijtraken want je had geen
rechten op mij. Ikzelf ben de enige die rechten op me
heeft en dan zijn er natuurlijk de patiënten, en vriend
schap geeft zekere rechten, maar zo erg ver gaan die
toch niet".
„Waarom zeg je dat nu, Valentine?"
Het klonk heftig. Zij schrok en mox-ste whisky over
de rand van haar glas.
„Ik dacht, dat onze vx-iendschap voor jou ook iets
betekende", voegde hij er kalmer aan toe.
„Dat was ook zo".
„Maar in de toekomst is daarvan dus geen spx-ake
meer".
„Ach, het lijkt me eerlijk gezegd verstandiger
„Kun je hier niet overheen stappen?"
Zij keek vlug op.
„Stel je niet aan, Deryk. Als ik er niet ovex-heen was
gestapt had ik je viex-kant buiten de deur gezet".
Dex-yk begon te lachen en zijn ogen kx-egen een ande-
re uitdrukking.
„Ja, dat neem ik aan. Dus je kunt me vergeven?
Valentine, je bent een grote vrouw. Madeleine vergeeft
me nooit iets".
„Laat ik je glas nog eens volschenken", zei Valentine.
„Nee, laat maar. Ik moet eens naar huis, andex-s
komt er weer ruzie omdat ik te laat aan tafel ben".
Om onverklaax-bax-e reden leek hij zich opeens weer
bijna volmaakt gelukkig te voelen. „De toestand wordt
er niet gemakkelijker op, zie je, als je samen moet
leven met iemand, die eeuwig aanleiding tot kx-itiek
vindt. Soms maak ik me kwaad en ik ben het zo moe.
Toen jij hier kwam wonen had ik er al grondig genoeg
van. Maar sedert ik jou ken heb ik me er beter door
kunnen slaan. Jij hebt moed, Valentine, je bent sterk
en met jou kan ik praten. Dat betekent alles voor mij".
Deryk stond op en stak haar zijn hand toe. „En wan
neer kom je nu bij mij een borrel halen?"
„Dex-yk het is beter, dat ik dat niet doe".
„Maar je zei toch, dat je me vergeven had?" verzette
hij zich. „Dat onze vriendschap kon blijven bestaan?
Heb je dat soms niet gemeend?"
„Natuux-lijk wel, maar
„Dat is dan in ox-de. En omdat je zonder je gast
toch niet komt kun je hem beter meebrengen. Hij heeft
dat de vader werd vermoord en dat de
zelfmoord een enscenering was. Het lijk
werd opgegraven en geschouwd, waarbij
geconstateerd werd dat de man vermoede
lijk gewurgd was.
Van Huffel bekende tijdens zijn proces,
hoewel er geen volledige klaarheid in zijn
zaak was gekomen.
Achteraf keerde hij echter tot zijn eerste
verklaringen terug en hield zijn onschuld
staande.
Na 12 jaar van zijn straf uitgezeten te
hebben, komt hij thans in aanmerking om
voorwaardelijk in vrijheid te worden ge-
mijn toestemming vx-ijdag aanstaande weer zijn gang I steld. Hij moest daarvoor een verklaring
te gaan". Deryks hand sloot zich krachtig om die van ondertekenen. Uit goede bron wox-dt ver-
Valentine. „Tot zolang dan en kom niet te laat.
Slaap lekker, kind, en bedankt voor je houding".
Hij ging en zij bleef achter met een onaangenaam
gevoel van afkeer voor de kracht in de vingex-s, die zich
om haar hand hadden gesloten. Vaag besefte zij, dat
het gespx-ek 'niet was geëindigd volgens haar wensen.
Zij had zich een belofte laten ontfutselen die zij niet
bex-eid was geweest af te leggen.
Midden in de kamer bleef zij staan en zij vx-oeg zich
af, of haar handen de hele nacht zouden blijven trillen.
Tenslotte liep zij moeizaam de trap op en trok zich in
haar slaapkamer terug. Verwax-de en gejaagde gedach
ten bleven doör haar bx-ein spoken.
Zij zag maar al te goed in, dat zij Dex-yk niet meer
mocht ontmoeten. Zij begreep, dat de spanning op den
duur onherroepelijk te groot voor hem zou worden,
maar hij had kans gezien haar te beletten, haar mening
onder woorden te brengen. Deryk had niet eens naar
haar ax-gumenten willen luisteren. Met een soort nauwe
lijks bedwongen woede had hij haar het zwijgen opge
legd, toen zij hem uitlegde, dat hij haar in feite niet
kon verlizen, omdat hij haar niet bezat Hij had een
beroep op haar hulp en steun gedaan en zij vroeg zich
af, of zij die mocht en kon weigex-en. Zij had hem ver
giffenis geschonken, maar zij had niet gezegd, dat de
vx-iendschap dezelfde van vroeger zou blijven, ofschoon
hij dat blijkbaar aannam. Zij wist niet eens zo erg
zeker, of zij werkelijk nog prijs op hun vriendschap
stelde en zij vroeg zich eerlijkheidshalve af, wat haar
dreef zich van hem te ontdoen. Oorspronkelijk had zij
hem zijn moeilijk leven draaglijker willen maken. Om
te beginnen had zij dat waarschijnlijk op een verkeerde
manier geprobeerd. En waarom moest er nu een streep
onder dit alles worden gezet? Omdat haar neigingen
een andex-e richting wax-en ingeslagen? Omdat zij ge
noeg had gekregen van haar nutteloze inspanning? Of
omdat zij werkelijk bang voor hem was geworden?
Valentine stond zenuwachtig op van het bed waarop
zij zich had laten vallen. Zij liep naar de toilettafel
en nam zichzelf op. Zij schrok. Haar haar zat in de
war en haar ogen hadden een verschrikte maar fonke
lende uitdrukking, als van een paard dat losgebroken
is en de vx-ijheid heeft gepx-oefd. Haar gezicht zag bleek
en haar lippen' waren opgezet. Maar wat haar verbaas
de was, dat zij op dat ogenblik bijna een schoonheid
leek.
(Wordt vervolgd)
nomen dat hij weigert dit te doen zolang
zijn onschuld niet wordt erkend.
Advertentie
Een persoonlijk geschenk
voor Sint of Kerst
EEN PORTRET van
L.
VEERSTRAAT 13
TEL. 11178
Het woox-d negotie doet onmiskenbaar
joods aan en toch heeft het met He
breeuws of Jiddisch niets te maken. Het
is overgenomen uit het Frans négoce,
maar dit woord betekent groothandel
en het Nederlandse negotie is juist
kleinhandel, straathandel. Het
lijkt waarschijnlijk dat deze betekenis
overgang veroorzaakt is doordat Am
sterdamse, vroeger veelvuldig Joodse
straathandelaren het woord plachten te
gebruiken. Het Franse négoce stamt van
het Latijnse negotium, een merkwaar
dig woord dat uit nee otium is ontstaan
en dus eigenlijk betekent: geen vrije
tijd. Evenals uit het woord school blijkt
uit het woord negotium dat arbeid
vroeger werd beschouwd als gebrek aan
vrije tijd. Arbeid als levensvervulling
^dateert van later jaren.