HALFZWARE SHAG Export naar Duitsland met twee miljoen kilogram toegenomen CLARA HASKIL OVERLEDEN Scalapubliek door La Callas heroverd 549ste STAATSLOTERIJ De shag met de leeuw. Lekker pittig en zo zacht voor de keel. De koning van de shag. DONDERDAG 8 DECEMBER 1960 7 4e klas 16e lijst li 1IS Bloembollenhandelaren vergaderden Mr. Jaap Kunst overleden NIEMEIJER GARANDEERT DE KWALITEIT De wereldberoemde en beminde pia niste Clara Haskil is gistermorgen op 65-jarige leeftijd te Brussel overleden waar zij vanavond in het Paleis voor Schone Kunsten zou optreden voor on der anderen koningin-moeder Elizabeth en de Prins en Prinses van Luik. Gister morgen, bij haar aankomst in de Bel gische hoofdstad, had Clara Haskil in het Zuidstation een lelijke val gemaakt. Clara Haskil werd 7 januari 1895 in Boe karest geboren. Op nog zeer jeugdige leef tijd ging zij naar Parijs waar zij de jongste leerlinge werd van Alfred Cortot en Ri chard Robert. Op veertienjarige leeftijd verwierf zij de eerste prijs voor pianospel van het Parijse Conservatorium. Weinige jaren later gaf zij reeds kamermuziek avonden met groten als Ysaye, Casals en Enesco. Haar loopbaan als soliste brachl haar op Engelse en Amerikaanse podia en na de tweede wereldoorlog ook in Frank rijk, Zwitserland. Italië, Duitsland. België en Nederland. Haar loopbaan als soliste begon zij onder Stokowski in Amerika en Sir Thomas Beecham in Engeland. Zij boekte onmiddellijk sensationele successen Bij de herdenking in Salzburg van he* tweede eeuwfeest van Mozarts geboortedag vertolkte zij op 27 januari 1956 diens con cert in d. In 1951 verwierf zij een Prix du Disque. Zij was niet alleen een begenadigd vertolkster van Mozart, maar ook van Schumann en Schubert Samen met Arthui Grumiaux heeft zij weergaloze vertol kingen gegeven van sonates van Beethoven en Mozart. Onze muziekmedewerker Sas Bunge tekent bij Clara Haskils overlijden he' volgende aan: Aan 't pianospel van Clara Haskil zullen allen die haar gehoord hebben goede herin neringen bewaren Haar benadering var, de muziek kenmerkte zich door een ae detailleerde aandacht die aan excessen "een behoefte had Zij peilde steeds naai een persoonlijk contact met de muziek di' ■ii liefhad, en ging hierbij te werk met eer ■orgzaamheid die aan haar vertolkingen 1: te beste zin een vrouweliik cachet ea' Eigenlijk beoefende zij kamermuziek bi dies wat zij speelde: met haar kunst ga- bi de stembuigingen van de componist se -talte. zij liet de musicus in de muzic- nreken niet schreeuwen Het meest voel le zij zich dan ook aangetrokken tot d:t- componisten, die de piano bedacht hebben iet een oeuvre dat in feite tot de kamer nuziek behoort: Mozart. Schubert er Schumann Ondanks een lichamelijke han ,;"sd beschikte zit over een beheerste o: nine nuances afgestemde techniek waar nee zij in haar beste momenten een zachte mdringende klaarheid bereikte Deze pia niste. die men na de oorlog ook in Haarlen ■nige malen heeft kunnen horen, behoorr nèt haar landgenoot wiilen Dinu Lipaf' 'ot degenen die een nieuwe verhoudt- >'an de uitvoerende musicus tot het mu?- ciP inmcfTverk h°hben inaaluid waar1 •et tacv'1:c'•,' biin«ri ril®' nm ziohzplfs werd gecultiveerd maar ter verkHif -nr. een fiinerp pp«i?iriup van de iele waarden van een comnositie 7ii «- m kunstenares die men nodp in de co? MTkrti ppp vrïi irrnnf crror-n-n rifoor iiarnen. zullen bl'iven voortleven. N.Ph.-O.-DINSDAGAVONDCONCERT Het vierde dinsdagavondconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest heeft plaats op 13 december a.s. Het con cert. dat onder leiding staat van Henri Arends. wordt geopend met Le festin de l'araignée van Roussel. waarna de bekende cellist Paul Tortelier solist is in het Cello concert van Saint Saëns. Na de pauze zal worden uitgevoerd Prélude l'après- midi d'un faune van Debussy, voorts een nieuw werk van de Duitse componist Meyer-Tormin „Impulsen" en L'apprenti sorcier van Dukas. Paul Tortelier, geboren in 191.4 te Parijs, studeerde aan het conservatorium aldaar. Op 16-jarige leeftijd verwierf hij een hoge onderscheiding voor cello en enige jaren later voor compositie. Als componist en dirigent werd hem een grote toekomst voorspeld, doch tenslotte legde hij zich geheel op de cello toe en hij heeft hiermede een wereldnaam verworven. HOGE PRIJZEN soon 20047 2000 2124 1500 6902 1000 1963 5690 9471 15255 18757 21932 ƒ400 1727 1800 6741 6969 10436 11570 15288 15845 19976 200 2699 2960 3380 3800 4196 4468 5146 5857 6178 6403 6520 7636 8325 9052 9240 9743 10295 12103 12171 12529 13047 13407 13711 13762 13973 14182 17611 1S961 18990 20055 20602 20904 21293 PRIJZEN VAN ƒ80.— 1148 799 2026 669 8232 995 4008 337 5010 789 6050 808 7031 814 8050 9011 942 16S 210 232 829 862 097 241 324 692 760 895 467 491 513 032 061 089 366 549 554 212 290 463 808 867 871 106 122 207 819 868 954 076 148 174 820 908 948 116 231 528 088 219 276 267 407 430 487 617 623 672 690 462 5SS 900 955 517 627 101 112 582 74S 515 523 877 9S6 219 422 279 432 991 572 807 442 460 170 220 828 879 640 747 542 581 467 591 862 573 747 593 780 637 666 715 900 227 309 756 777 734 793 694 703 777 914 10138 671 11187 527 12070 926 13008 14026 15158 16070 934 17101 18049 776 19016 20175 21016 799 NIETEN 181 186 687 728 190 193 541 660 199 204 951 337 381 089 142 281 335 228 247 207 213 253 335 459 514 60S 737 781 890 975 295 340 354 363 373 487 520 784 937 973 979 262 301 318 461 506 738 826 677 694 757 799 835 276 301 500 578 692 948 979 467 522 526 608 671 718 305 414 469 614 630 803 826 390 446 564 674 725 726 793 926 284 300 421 518 527 583 656 711 770 822 839 928 311 401 547 697 808 818 855 884 973 .191 258 310 365 389 574 965 072 227 271 284 326 413 459 685 755 836 854 1002 049 065 OSO 084 099 102 124 131 137 789 821 831 834 M A K3 844 855 874 876 885 171 213 223 237 249 265 301 317 333 388 906 951 952 988 389 4 OS 416 452 493 498 501 565 574 592 12004 015 019 043 054 155 191 209 210 287 596 629 642 686 725 737 742 778 784 834 328 340 365 366 401 434 490 515 518 533 884 890 947 950 955 957 982 548 573 588 604 608 627 648 676 699 700 2038 043 060 069 079 084 101 129 154 191 718 743 763 783 814 846 884 888 889 920 197 226 227 271 286 289 290 309 326 338 922 924 930 977 979 370 403 429 470 516 522 537 570 581 586 13039 042 049 055 106 109 144 151 164 176 605 628 660 708 771 793 820 827 842 852 178 195 222 241 242 258 273 308 312 316 853 860 869 890 905 914 946 947 958 338 342 378 399 454 473 529 552 578 583 3010 049 050 062 093 121 147 151 154 159 679 698 738 759 806 851 942 967 972 170 179 184 278 282 285 288 345 359 423 14009 054 062 111 120 124 153 199 205 217 432 528 535 557 569 575 593 698 705 712 245 •252 273 307 353 373 396 455 471 725 732 752 799 857 876 881 906 913 940 515 536 545 556 582 618 619 642 689 4001 006 030 046 082 087 148 177 239 240 709 714 743 748 751 792 837 865 871 880 266 330 411 457 493 499 518 536 573 580 913 954 991 597 613 632 642 658 708 714 718 764 779 15019 022 027 081 082 083 093 097 147 162 806 814 819 861 888 911 922 937 955 979 178 198 212 215 229 236 322 426 437 439 990 470 477 484 505 524 555 561 681 746 771 5027 035 038 078 109 122 133 147 149 169 772 791 796 829 842 896 897 930 941 946 185 253 256 313 339 354 361 380 392 393 1GU04 005 018 040 083 123 132 145 180 190 434 446 459 474 486 536 543 551 591 615 237 248 269 300 314 316 320 321 325 349 630 635 651 668 672 714 782 805 842 868 354 364 368 404 437 635 638 646 648 684 888 969 970 975 9S8 991 692 745 773 811 868 890 898 969 994 6059 072 088 107 125 128 134 143 150 175 L7050 092 099 1S4 192 239 246 268 271 281 238 271 272 284 310 340 344 353 385 405 302 348 365 370 376 394 415 445 453 457 426 431 556 558 559 567 608 624 641 654 465 473 487 496 559 563 589 593 614 617 659 713 743 746 760 767 784 804 809 812 644 669 727 732 760 781 837 845 868 878 820 909 923 930 931 941 948 982 985 987 884 885 902 924 925 945 7020 038 102 107 .162 173 227 230 248 317 18032 068 117 142 176 247 255 305 368 388 323 325 329 346 363 403 411 435 456 484 428 446 463 464 482 547 601 646 715 725 531 556 579 580 664 707 733 734 743 794 780 837 841 842 894 924 934 991 993 817 853 872 891 957 981 982 19008 013 018 024 069 075 088 118 190 217 8059 108 127 147 169 176 193 305 311 353 222 234 263 275 300 329 345 372 389 400 371 381 426 432 435 453 557 565 580 582 418 439 443 444 463 470 476 478 484 500 592 624 641 664 683 693 735 770 777 786 516 538 545 552 555 583 550 599 614 626 792 S03 822 823 836 877 889 892 917 943 652 663 691 717 719 762 795 797 799 819 953 963 972 838 841 859 S79 883 899 918 960 979 990 9063 077 105 125 127 133 141 161 192 227 20000 249 296 314 323 389 489 501 506 548 614 20039 044 054 077 078 080 152 220 276 659 705 723 748 773 853 880 283 317 371 415 464 480 486 552 562 10006 022 036 061 093 136 180 188 221 239 594 628 635 712 714 740 752 758 785 816 244 304 313 329 334 342 359 371 374 382 828 849 851 952 96.1 987 21000 435 -174 493 501 532 587 594 598 624 639 21011 018 069 113 114 130 132 160 190 194 672 691 692 697 755 759 764 855 866 871 205 219 228 248 267 276 303 313 376 388 899 980 998 393 408 432 441 451 471 478 504 584 624 11029 087 163 206 237 274 280 300 306 332 632 639 642 718 731 762 770 849 871 925 387 418 420 432 453 482 502 556 563 596 951 959 968 978 604 606 640 646 648 669 694 719 720 747 Om negen uur precies schoven gister avond de zware roodfluwelen gordijnen van het Scalatheater te Milaan uiteen en hief maestro Antonino Votto zijn dirigeer stokje op voor de eerste klanken van Doni zetti's opera „Polinto". Een gespannen pu bliek onder wie prinses Grace en prins Rainier van Monaco, de weduwe van de Aga Khan, president Nar done van Uru guay, de Amerikaanse roddeljournaliste Elsa Maxwell en talloze diplomaten, mi nisters en grootheden uit de filmwereld, en de industrie, luisterden aandachtig toe. Een twintig minuten later kwam Maria Callas op in Romeins gewaad. Zij werd met veel applaus en enig gesis ontvangen. Na haar eerste belangrijke aria werd Maria Callas luide door het publiek toe gejuicht. Samen met de andere solisten moest zij na afloop van het eerste bedrijf acht maal terugkomen om het applaus in ontvangst te nemen. Volgens enkele opera kenners was haar stem echter niet in top vorm. De politie had bij de opening van de zaal slechts met moeite een stormloop kunnen vermijden van het publiek dat zit plaatsen had weten te bemachtigen voor het schellinkje. Zij hadden daar een nacht wachten voor over gehad. Alle anderen plaatsen waren al sinds 1 november uit verkocht. De Griekse scheepsmagnaat Onassis, wiens naam het laatste jaar veelvuldig samen met die van La Callas is genoemd, woonde de voorstelling bij. Hij kwam pas na het eerste bedrijf binnen en begaf zich naar de loge waar het prinselijk paar van Monaco gezeten was. Meneghini, de ge scheiden echtgenoot van de diva, zou in zijn villa aan het Gardameer de voorstel ling over de radio gevolgd hebben. Na het tweede bedrijf, terwijl zij naast haar collega's de hulde van het publiek in ontvangst nam, kwamen vijf persfoto grafen het toneel op, die foto's begonnen te nemen van beroemdheden in de zaal. Maria Callas liep op de fotografen toe en duwde ze met beide handen het toneel af onder het toevoegen van enkele woorden. Het was haar eerste optreden in de sca la sinds zij dertig maanden geleden na een onenigheid met de directeur was weg gelopen. BERT BRUGMAN'S MARIONETTEN MET RICOLETTO VAN VERDI De minnaars van de opera-kunst uit onze stad en haar omgeving moeten het op prijs stellen, dat van tijd tot tijd een opera-uitvoering door marionetten het te kort aan „echte" operavoorstellingen wat komt aanvullen. Wel is waar kunnen de marionetten de acteurs van vlees en bloed niet vervangen. Maar daartegenover staat, dat de poppen het geheim bezitten om de fantasie van de toeschouwers te inspireren tot het scheppen van een zeer subjectieve, ja ideale realiteit. De werkelijkheid, die alleen poppen aan jong en oud kunnen geven. Woensdagavond hebben zij hun grote tovermacht weer kunnen laten gelden bij de voorstelling, die het Nederlands Mario nettentheater van Bert Brugman in de tuinzaal van het gemeentelijk concertge bouw gaf aan de opera „Rigoletto" van Giuseppe Verdi. Zij traden op voor de leden van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Reisvereniging en speelden het lugubere drama van menselijke harts tochten en onderwereldpraktijken met een grote suggestieve spanning en met een verrassend zuivere typering van de toneel figuren. Hun gelaatsexpressie leek niet ge bonden te zijn aan de starre physionomie van het poppengezicht, maar kon voor de toeschouwers de weerspiegeling geven van elke fase van bewogenheid. Hun gebaren accentueerden die uitdrukkingskracht, waaraan ook de kostumering, decors en belichting dienstbaar werden gemaakt. En weer verleende de moderne geluidstech niek zijn onmisbare medewerking bij het doen klinken van Verdi's prachtig geïn strumenteerde dramatische muziek, die het orkest van de Scala te Milaan had uitge voerd en van de fraaie stemmen van Maria Meneghini-Callas (Gilda), Giuseppe di Ste- fano, Tito Gobbi (Rigoletto) en andere voortreffelijke vocalisten. Een grote bewondering past voor de leden van de familie Brugman, de bedie naars van de poppen, die met zeldzame slagvaardigheid, dramatisch en muzikaal begrip alle spel-elementen tot een indruk wekkende eenheid verenigden. Met lang durige bijvalsbetuigingen en hartelijke woorden werden alle medewerkenden dankbaarheid getoond. P. Zwannswijk De Duitse groep van de Bond van Bloem bollenhandelaren vergaderde dinsdagmor gen in Treslong te Hillegom. Zu koos in plaats van de aftredende voorzitter, de heer P. Hopman, de heer Chr. Eggink uit Voorschoten. Het bestuur zal verder wor den aangevuld door de heren Fr. Murk en P. Rotteveel. De voorzitter deelde in zijn openings woord mede, dat de export naar Duitsland is toegenomen met bijna twee miljoen kilo gram tot zestien miljoen. De waarde steeg bijna acht miljoen gulden tot 47.614.261 De tweede grote afnemer in deze groep is Oostenrijk. Dit land kocht negentigdui zend kilogram meer en kwam op 518.633 in 1960. De waarde steeg met een half mil joen gulden tot 1.9 miljoen. Te Amsterdam is overleden mr. Jaap Kunst, laatstelijk werkzaam als ethno- musicoloog bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Jaap Kunst werd geboren op 12 augus tus 1891 te Groningen. Na zijn doctoraal examen in de rechtswetenschappen slaag de hij in 1912 voor het examen muziek criticus van het muzikaal pedagogisch verbond. In 1920 vertrok hij naar het toen malige Nederlands-Indië, waar hij van 1930 tot 1932 gouvernementsmusicoloog was. In 1932 werd hij in Batavia te werk gesteld. Met behulp van zijn echtgenote legde Jaap Kunst daar de grondslag voor de verzameling instrumenten van het „Ko ninklijk Bataviaasch Genootschap", waar van hij tot 1934 als conservator optrad. In dat jaar keerde hij naar Nederland te rug, waar hij een functie aanvaardde als algemeen conservator der afdeling Antro pologie van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. In 1942 werd hij privaat-docent en in 1954 lector in de ethno-musicologie aan de gemeentelijke Universiteit van Am sterdam. Een groot aantal publikaties op het ge bied van muziek en, vooral oosterse mu ziekinstrumenten, staat op zijn naam. Mr. Kunst was ridder in de orde van Oranje Nassau en drager van het Franse Legioen van Eer. De voorzitter wees er tevens op dat de tijd van de onderhandelingen weer aan breekt. Met Oostenrijk begint men deze maand al en het bestuur van de groep heeft de voorzitter van het Produktschap voor Siergewassen verzocht ook zo spoedig mogelijk onderhandelingen met de Duitse organisaties te openen. Iedere groep onderhoudt een lijst van kredietwaardige afnemers. Deze zal echter worden veranderd in een waarschuwings- Ujst. De secretaris van de Bond. mr. Neder- veen. lichtte het plan tot het houden van een enquête onder de exporteurs toe. Uit het onderzoek naar afzetmethoden op de Amerikaanse markt, samengevat in het Alderson rapport, is gebleken, dat men meer dient te weten over de afzet van de bloembollen. Bestuursleden van de Duitse groep meenden, dat men ook wel eens kon Droberen na te gaan. wie nu eigenlijk de bloembollen koopt in Duitsland: de bloe mist of de particulier. Uit de eindconclusie van deze enquête kan men tenminste zien of de uitbreiding van de bloembollenexport inderdaad moet worden toegeschreven aan de verkoop aan particulieren. De vergadering was het met deze uiteen zetting eens. maar meende toch wel te moeten opmerken, dat er grote importeurs ziin; die beide categorieën bedienen. Men kwam overeen deze importeurs te verzoe ken eveneens gegeven te verstrekken. Reclame De heer Walter Roozen gaf een uiteen zetting over de besteding van het voor reclame bijeengebrachte geld. Er is in 1960 iets meer dan een miljoen gulden gebruikt. Spreker verklaarde dat men in de toekomst de Duitse televisie hoopt in te schakelen, zodra dit door commerciële televisie mo gelijk wordt. Maar de reclame zal in elk geval enorm kostbaar zijn. De heer Roozen deelde tevens mede dat men naarstig zoekt naar een oplossing voor de bij de bollen gebruikte kleurenplaten. Men hoopt binnenkort met iets nieuws te komen, dat bovendien goedkoop is. De algemene voorzitter van de Bond van Bloembollenhandelaren, de heer F. J. v. d. Kolk. deelde op een vraag mede, dat het bijzonder moeilijk zal zijn om de datum, waarna een verbod geldt voor de import van bloembollen, te verschuiven. De Duit sers willen al jaren 1 november aanhou den, maar na enige strijd hebben de Neder landse handelaren de vijftiende november kunnen handhaven SAMSON

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 7