ik zie meer
in 'h aristona
Uitgaan in Haarlem
„VAN PEARL HARBOUR TOT HIROSHIMA"
Henri Sijthoff-prijzen
uitgereikt
Toon Hermans terug om in januari
weer naar het buitenland te gaan
Wellicht compromis tussen
Arnhem en „Theater"
Film als historische vaststeliing
Het beste jaarverslag
Jazz-musici leiden
repetities voor komend
jeugdtoernooi
„DE WERELD VAN
CILLY WANG"
Willem de Zwijgerprijs te
New York uitgereikt
LEZEN EN LATEN
LEZEN
VRIJDAG 9 DECEMBER 1960
Naarmate de tweede wereldoorlog ver
der van ons af komt te liggen, neemt
het aantal films, dat ons van die oorlog
een historisch beeld wil geven, toe. Daar
voor is een jammerlijke actuele oorzaak:
de tweede wereldoorlog heeft geleid tot
een wereldbestel, waarin wij al jaren le
ven met voortdurend de dreiging van een
nieuwe oorlog. Men kan stellen dat de
atoombom op Hiroshima de weg naar de
zelfvernietiging van de mensheid heeft ge
opend. Dat stelt de film „Van Pearl Har
bour tot Hiroshima" ook. Het is een con
clusie, welke men aan het slot van de
film tegenkomt, maar men mag rustig
aannemen dat zij van deze film het uit
gangspunt is geweest. De oorlog raast
er in al zijn vernietigende kracht. Maar
erger dan die kracht is de mens, die
hem hanteert. Het is meer nog zijn neer
gang dan ondergang, welke „Van Pearl
Harbour tot Hiroshima" in beeld brengt.
Als een waarschuwing. Want onze onder
gang zelf zal misschien nog wel in beeld
gebracht kunnen worden, maar na de
„ontdekking" van de atoombom is het een
vraag of we die ooit nog zouden zien
Dat zijn geen aangename dingen, die in
deze aanhef gezegd worden. Dat bedoe
len de makers van het genre films als
waarover ik nu spreek, ook niet. Zij zoe
ken achter de realiteit van de oorlog de
realiteit van de mens. De onthulling is
verbijsterend. Uit tot dusver nog nooit
vertoond filmmateriaal is de lijdensweg
weergegeven, die de mensheid van Pearl
Harbour tot Hiroshima volgde. Daarbij gaat
het dan voornamelijk om de Japanners.
Hoe kwamen zij in de oorlog? Wat waren
hun motieven? Waardoor hielden zij zo
fanatiek stand? En men kan het zelf
zien: religieus fanatisme, drang tot zelf
vernietiging, puur sadisme, onvoorstelbare
verblinding. Toen bij een bombardement
op Tokio al meer slachtoffers waren ge
vallen dan later bij de atoomaanval op
Hiroshima, bleven de generaals het Ja
panse volk nog hardnekkig de leuze inha
meren dat de overwinning aan hun kant
zou zijn. Om de aanvalskracht van de
Amerikaanse vloot te breken stonden vijf
duizend piloten klaar om met. hun vliegtui
gen zelfmoord te plegen; de Kamizakes
wierpen zich letterlijk te pletter op de
Amerikaanse oorlogsbodems. In Japan zelf
leidde men de jeugd tot de oorlog op.
Er is een fragment in de film, waarin
men kinderen oorlogje ziet spelen, zo rea
listisch als men het de soldaten van nu
ziet doen. Jongetjes gorden zich vliegtuig
jes om en rennen vooruit, andere duwen
houten tankjes voort. Kleine meisjes ren
nen gebukt naar de „vuurlinie" om „van
pijn kronkelende" soldaatjes op de bran
card te leggen en er weer gebukt mee
weg te hollen. Wat later maken wij een
plechtigheid mee, waarbij duizenden oor
logsweduwen de as van hun gesneuvelde
echtgenoot in ontvangst komen nemen. Zij
krijgen een witte doos in de hand. Zij bui
gen tot dank en gaan ermee terug in de
rij..Pas wanneer de tweede atoombom is
gevallen spreekt de keizer het verlossen
de woord: overgave. Daarvoor gaan de
Japanners vrijwillig de dood in. Geen'sol
daat laat zich gevangen nemen. Hij vecht
tot hij sterft. Om de eilanden rond'Ja
pan te veroveren moesten de Amerikanen
een man opofferen tegen twee Japanners.
Zo berekenden zij, dat de invasie van Ja
pan een millioen Amerikaanse soldaten
het leven zou kosten. De Japanners bereid
den zich op die invasie voor. Ze hadden
de oorlog verloren, maar ze wisten van
geen wijken. Tegen deze mentaliteit voer
de de geallieerden oorlog. Tegen mensen,
die hun doodsverachting als voornaamste
wapen voerden. Die daarmee zo ver gin
gen, dat zij een der twee oerdrijfveren
van de mens, de drang tot zelfbehoud, prijs
gaven. Wel. zij betaalden daarvoor hun
prijs. Maar wanneer eens de mensheid
in haar geheel de prijs moet betalen voor
deze opoffering van de drang tot zelfbe
houd..? Het is deze vraag, die wordt ge
steld achter de beelden van de film. Men
steld achter de beelden van de film. Men
kan zich misschien afvragen waarvoor het
dient en welk cultuurpessimisme nu weer
aan het woord is. Ik geloof dat de samen
stellers van „Van Pearl Harbour tot Hi
roshima" geen pessimisten zijn. Zij von
den het alleen nodig vast te stellen, dat
men zich nu die vraag stelt. Een histo
rische vaststelling voor geen nageslacht?
Een kreet in de ruimte? Een roep om be
zinning?.
P. W. Franse
De door de heer II. A. H. Sythoff, alge
meen directeur van de n.v. Hendrik Syt-
hoff's Financiële Bladen en uitgever van
het Financiële Dagblad, ingestelde Henri
Sythoff-prijs voor het beste jaarverslag,
is tydens een bijeenkomst in Carlton te
Amsterdam deze. week uitgereikt aan In-
dola n.v. te Rijswijk, Philips Gloeilampen
fabrieken te Eindhoven en Mees' Bouw
materialen te Groningen,
De commissie ter beoordeling van de
jaarverslagen wordt gevormd door de
voorzitters van de drie effectenbonden, te
weten de heren mr. P. F. J. de Kok, J. A.
M. Prinz en mr. M. de Mol.
Wegens ziekte van de voorzitter dei-
commissie, mr. De Kok, las mr. De Mol de
rede voor, die de heer De Kok had willen
uitspreken. In het streven naar voortdu
rende verbetering van de verslaggeving
van naamloze vennootschappen vroeg mr.
De Kok grotere aandacht voor de cijfers
in de resultatenrekening. Hij dx-ong aan op
publikatie van de omzetcijfers, eventueel
aangeduid door indexgetallen. Voorts be
pleitte hij publikatie van geconsolideerde
jaarrekeningen, vooral voor die vennoot
schappen, voor wie de dichtermaatschap-
pijen van essentieel belang zijn. Gebeurt
deze publikatie niet, dan krijgt de lezer
van het verslag geen betrouwbaar beeld
van de winstcapaciteit der onderneming.
Voorts bepleitte mr. De Kok het aanduiden
van een splitsing tussen de normale en de
extra afschrijvingen, alsmede publikatie
van het voor belastingen bestemde deel
van de winst. Ook is hij een voorstander
van het vermelden van de ontvangen in
vesteringsaftrek. Een zo volledig mogelijke
verslaggeving door naamloze vennoot
schappen, aldus spreker, komt ten goede
aan de belegger, aan de beurs en aan de
bedrijven zelf.
WAARSCHUWING VAN ORGEL
BOUWERS
Het bestuur van de Bond van Protes
tantse Orgelbouwers in Zaandam heeft op
een ledenvergadering in Utrecht de leden
dringend geadviseerd niet met orgeldes
kundigen samen te werken die financiële
betrekkingen hebben met orgelmakers.
De bond heeft hiertoe besloten omdat
een van de bekende orgelbouwadviseurs
in Nederland opdrachten aan bepaalde
bouwers bezorgde, en hierdoor zowel in
komsten van zijn advies als voor de orders
verkreeg. Hiervoor worden zekere trans
acties bevorderd, die niet in overeenstem
ming worden geacht met het werk van de
bonafide adviseur.
MARIA CALLAS NAAR MONACO
De sopraan Maria Meneghini Callas is
met haar goede vriend de miljonair Aris-
toteles Onassis en diens vliegtuig uit Mi
laan naar Monaco gevlogen. Prinses Gracia,
Prins Rainier en Prins Pierre, de vader van
Prins Rainier, hebben de reis meegemaakt.
Maria Callas heeft in de hoofdrol van Doni
zetti's opera „Poliuto" voor het eerst sinds
haar beroemd geworden „keelaandoening"
weer het. operaseizoen van Milaan geopend.
Zij zong de rol van Paolina in de eerste
voorstelling van het Scala-seizoen.
De Haarlemse Interscliolaire 1961
De jazz-repetities voor het komende In-
terscholair Jeugdtoernooi in Haarlem zul
len indien men dit wenst onder leiding
staan van de musici Pim Jacobs en Kees
Kuyt. Bovendien zullen de avonden waar
op in het kader van dit toernooi jazz wordt
gespeeld slechts toegankelijk zijn voor se
rieuze liefhebbers van deze muziek.
Dit is een van de nieuwtjes die de wet
houder van Onderwijs en Kunstzaken in
de gemeente Haarlem, de heer D. J. A.
Geluk, bekend maakt in het voorwoord
van de onlangs verschenen folder voor het
Interscholair Jeugdtoernooi 1961. Het feit,
dat vorig jaar tijdens de jazz-uitvoeringen
enig rumoer is ontstaan onder de toehoor
ders heeft er mede toe geleid om boven
staande maatregelen te treffen. Bij het in
studeren van toneelstukjes bestaat even
eens de mogelijkheid om leiding te krij
gen van een deskundige op dit gebied,
namelijk mevrouw Teunke Hauer-Melle-
ma.
Ten slotte maakt de heer Geluk in dit
voorwoord bekend, dat dit jaar voor het
eerst de koren, die aan het interscholair
toernooi mee willen doen zich aan een
voorschifting zullen moeten onderwerpen.
Zaterdag 17 december, 8.15 uur, zal
Cilly Wang in de Haarlemse stads
schouwburg optreden. Volgende maand
gaat zij voor de vierde maal op toer-
nee door Amerika. In Haarlem brengt
zij het programma, dat ook in Ame
rika, Canada en Australië veel succes
oogstte: „De wereld van Cilly Wang",
waarin al haar successen zijn opge
nomen.
Toon Hermans is gisteren in Amster
dam teruggekeerd na een succesvolle
tournee met zijn „One man show" in
Wenen, Innsbruck en München. Over de
reeks bijzonder geslaagde voorstellingen
heeft hij een stapel Duitse en Oostenrijk
se persknipsels, waarin men over de
waarderende superlatieven struikelt en hij
is vooral zoals hij zelf verheugd op
merkte een enorme dosis internationale
showervaring rijker.
Het was vooral dit laatste, dat
Toon Hermans aan het praten zette. Wij
hadden dat al ervaren tijdens het laat
ste deel van die reis, toen wij in een
treincoupé nog wat rustiger naar zijn ver
halen hadden kunnen luisteren. Zijn tour
nee begon op 17 september in het Ween-
se Renaissance-theater en was van meet
af aan een succes. Half januari hoopt hij
opnieuw over onze oostgrens te trekken.
Want vijf weken Wenen in het renais
sance-theater met een capaciteit van 700
bezoekers één week Innsbruck en vijf
weken München in het „Deutsche The
ater", waar niet minder dan 1700 bezoe
kers avond aan avond zijn show konden
volgen zijn lang niet voldoende geweest
om de zucht naar lachen van de Duits
talige theaterminnaars te bevredigen.
Hij zal optreden in Essen, Stuttgart, Frank
fort en nog enkele kleinere plaatsen, om
4 februari aan een nieuwe krachttoer te
beginnen: een volle maand lang Hamburg.
Verder staat ook Berlijn op het program
ma, maar er is kans, dat hij tussen het
optreden in deze beide steden nog een
poosje in Nederland zijn „one man show"
komt laten zien.
„Ik zou niet graag een automaat wor
den, zoals sommige Amerikaanse show-
business-artiesten", zegt hij, „want je moet
je populariteit daar wel altijd heel duur
betalen". Hij is overigens al wel van Ame
rikaanse zijde benaderd. Men wil hem
een langdurig contract voor het Golden
Theatre in New York aanbieden. „Maar
dat is nog hele verre toekomstmuziek",
remt hij af, als zijn gehoor daar wat al
te enthousiast op reageert. In de herfst
wil hij zijn „one man show" naar Enge
land brengen. Hij heeft geleerd voor een
niet-Nederlands publiek een ander tempo
in zijn show te leggen. Zijn mimische ga
ven zijn groot genoeg om zijn publiek
over eventuele taalbarrières heen te
tillen. Een criticus in Wenen schreef in
een geestdriftige recensie: „Hij spreekt
zes talen. Maar geen van alle goed.."
Verder heeft Hermans vergevorderde
Duitse filmplannen. „Maar daar zeg
ik verder niets van, want over een film
praat ik nooit meer voor zij af is.en
heeft hij verscheidene aanlokkelijke tele
visie-aanbiedingen in het buitenland ge
accepteerd. Wat die film betreft, niets zal
hem liever zijn, dan zich daarmee te re
vancheren voor zijn Nederlands filmex
periment. Het werken voor Duitse en Oos
tenrijkse televisie-camera's biedt al weinig
nieuws meer. Zowel in Wenen als in
München is namelijk de hele show voor
de televisie op filmband vastgelegd. De
Oostenrijkse televisiekijkers zullen er tij
dens de kerstdagen van kunnen genieten,
De Duitse in april 1961.
Subsidie „My fair lady" B. en W. van
Amsterdam hebben de gemeenteraad het
voorstel doen toekomen aan het Neder
landse Theater Centrum afdeling Amster
dam een subsidie te verlenen van maxi
maal 13.072.teneinde acht zogenaam
de halve voorstellingen van „My fair
Lady" tegen verminderde prijzen te doen
gev en.
De kwestie „Theater"gemeente Arn
hem schynt nader tot een oplossing te zyn
gekomen. Van niet-officiële. ztfde wordt
medegedeeld dat de directie van de toneel
groep „Theater" zou hebben besloten In
Arnhem te blyven, omdat het gemeente
bestuur voor een belangrijk deel tegemoet
zou zyn gekomen aan de verlangens van
de directie.
Wel zouden niet alle eisen zijn ingewil
ligd, maar men zou tot een compromis zijn
gekomen. Er schijnen met Rotterdam geen
bindende afspraken te zijn gemaakt. Defi
nitieve mededelingen zijn er tot dusverre
door beide partijen nog niet gedaan.
Hedenavond zal d'e Arnhemse gemeente
raad in besloten zitting bijeenkomen en
zullen de raadsleden kennis nemen van
de inzichten van B. en W. ten opzichte
van Theater. Naar men ons mededeelde
kan bij de begrotingsbehandeling de
Theater-zaak verder uit de doeken worden
gedaan.
Te New York is donderdag de Willem de
Zwijgerprijs voor journalistiek uitgereikt
aan R. H. Shackford van het Scripps-Ho-
ward krantenconcern voor een serie ar
tikelen over Nederland die in december
van het vorige jagr in de Amerikaanse bla
den verschenen is.
Albert Balink, voorzitter van het comité
voor prijsuitreiking, heeft tijdens een
lunch, waarbij de Nederlandse ambassa
deur in Washington, dr. J. H. van Roijen
als eregast aanzat, de prijs (een bedrag van
1.000 dollar en een gouden medaille) uit
gereikt. Erwin D. Canham, redacteur van
het blad The Christian Science Monitor uit
Boston kreeg een gouden medaille voor
zijn „regelmatig verschijnende, uitgebreide
en intelligente berichtgeving over Neder
land en Nederlandse aangelegenheden".
Ook David H. Beetle kreeg een onderschei
ding voor zijn verslagen over de Henry
Hudson-herdenking.
De Willem de Zwijgerprijs is ingesteld in
1950 ter nagedachtenis aan de Amerikaan
se journalisten, die in 1949, na een bezoek
aan Indonesië, zijn omgekomen bij een
vliegtuigongeluk in Bombay.
Schenking. Mevrouw Th. Laue-
Drucker in Den Haag heeft aan de Staat,
der Nedérlanden, ter plaatsing in het
Rijksmuseum te Amsterdam ten geschenke
aangeboden een aquarel door J. H. Weis-
senbruch, voorstellende een strandgezicht.
Dit aquarel, dat van uitstekende kwaliteit
is, is een aanvulling op de verzameling
aquarellen, die de oom van de schenkster,
de heer J. C. J. Drucker, destijds ter plaat
sing in het Rijksmuseum heeft geschonken
Advertentie
in volmaakte harmonie met uw interieur
Akkoord de buitenkant van *n ARISTONA is fraai. Dc
binnenkant mag er ook wezen! Technisch is zo'n ARISTONA
geweldig: perfect beeld en geluid. En de service is óók perfect.
Ja, iedereen ziet meer in 'n ARISTONA!
tistoua
IN EEN WOORD: FANTASTISCH!
radio - televisie. - grammofoons - recorders
TONEEL
Zaterdag 10 december. Stadsschouwburg,
20 uur. De Nederlandse Comedie speelt
„Kasteel in Zweden" van Frangoise Sa-
gan, onder regie van Henk Rigters.
Medewerkenden zijn onder anderen Mimi
Boesnach, Ellen Vogel. Elisabeth Hoy-
tink, Guus Oster, Joan Remmelts en Wil
van Seist.
Zondag 11 decmeber. Stadsschouwburg,
20 uur. De Nederlandse Comedie speelt
nogmaals „Kasteel in Zweden", onder
regie van Henk Rigters.
Maandag 12 december. Stadsschouwburg,
20 uur. Toneelgroep „Puck" speelt „Stille
Waters" van Don Pedro Calderon de la
Barca. onder regie van Egbert van Pari
don. Medewerkenden zijn onder anderen
Karin Haage, Nell Knoop, Sylvain Poons,
Water Kous, Albert Absooel en Bob Ver-
straete. Vertaling Mies Bouhuys.
Woendag 14 december. Stadsschouwburg,
20 uur. Het Rotterdams Toneel speelt
„Speels gemin. speels gewin" van Mari-
vaux, onder regie van Luc Lutz. Mede
werkenden zijn onder anderen Max Croi-
set. Hans Croiset, Lia Dorana, Ann Hase-
kamp, Ton Lutz en Pieter Lutz.
BALLET
Donderdag 15 december. Stadsschouwburg,
20 uur. Het Nederlands Ballet brengt een
programma, waarin drie premières voor
Haarlem zijn opgenomen. Gedanst wor
den „Invocatie" (Lichine-Marcello),
„Clair de Lune" (Tsjitsjinadze-Debussy),
„Spleen" (Appel-Kox), „De witte Sala
mander" (Taylor-Stokkermans) en „Suite
en blanc" (Lifar-Lalo).
AMATEURTONEEL
Vrijdag 9 december. Stadsschouwburg,
20 uur. De Johez-toneelvereniging speelt
„Te koop een prima echtgenoot".
Dinsdag 13 december. Stadsschouwburg,
20 uur. Amstel's toneelvereniging „Stre
ven naar Kunst" speelt voor de leden der
letterlievende vereniging J. J. Cremer
„Een Bruid in de Morgen".
Dinsdag 13 december. Minerva Theater,
20.15 uur. De rederijkerskamer „Alber-
dingk Thijm" speelt „Maria Boodschap".
MUZIEK
Vrijdag 9 december. Minerva Theater,
20.15 uur. De Haarlemse claveciniste Ma
rion van Harreveld geeft een recital,
waarop werken worden gespeeld van
Farnabv, Champion de Chambonnières,
Böhm, Bach, Lebègue, Couperin en Scar
latti.
Zondag 11 december. Bakenesserkerk.
19 uur. Het Haarlems Bach Ensemble,
onder leiding van George Robert, werkt
mede aan de dienst van 19 uur. Uitge
voerd wordt „Bereitet die Wege" van
Bach.
Maandag 12 december. Sportgebouw Kle
verlaan, 19 uur. Bijeenkomst van de
stichting „Jeugd en Muziek".
Maandag 12 december. Concertgebouw,
19.30 uur. De christelijke oratoriumver
eniging „Door Zang Vriendschap" geeft
een uitvoering van „The Messiah" van
Handel. Aan deze uitvoering, die plaats
heeft onder leiding van Simon C. Jansen,
werken mede het N.Ph.O., de organist
Rudolf Jansen en de clavecinist Hans
Philips.
Dinsdag 13 december. Concertgebouw,
20.15 uur. Het N.Ph.O. geeft het vierde
concert in de serie D, onder leiding van
Henri Arends. Als solist treedt op de vio
loncellist Paul Tortelier. Op het program
ma staan werken van Roussel, Saint
Saëns, Debussy, Tormin en Dukas.
Woensdag 14 december. Minerva Theater,
20.15 uur. Het Strauss-quartet speelt
werken van Schumann, Bartók en Beet
hoven.
Donderdag 15 december. Concertgebouw,
20 uur. Orgelconcert door de organist
Albert de Klerk. Op het programma
staan werken van Distier, Roger-Ducasse,
Bijster, Dandrieu, Daquin, Balbastre en
Lebègue.
DIVERSEN
Vrijdag 9 december. Gebouw Nassauplein,
8.20 uur. De heer A. Viruly spreekt over
de Franse schrijver-vlieger Antoine de
Saint Exupéry (Theosofische vereniging)
Zaterdag 10 december. Concertgebouw,
14 uur. St. Nicolaasfeest van de ontspan
ningsvereniging Conrad Stork.
Zaterdag 10 december. Tuinzaal Concert
gebouw, 20 uur. Feestavond van de per
soneelsvereniging van de dienst Hout en
Plantsoenen.
Zondag 11 december. Concertgebouw,
20 uur. Dansavond.
Maandag 12 december. Café-restaurant
Brinkmann, 20 uur. De heer Jaap de Jong
vertoont zijn kleurenfilm „Het Rietland".
(Koninklijke Nederlandse Natuurhisto
rische Vereniging).
Maandag 12 december. Gebouw der Vry-
zinnig Hervormden, 20 uur. Dr. A. Mel-
chior houdt een lezing over „Het land
van Dordogne en de prehistorie". (Ver
eniging „Weten en Werken").
Lijst van door de Stadsbibliotheek in Haarlem
aangeschafte boeken.
Romans: Beaty, Schuldige Phoenix; Kirk, Shei
la, niet gewenst..; Lamers, Op het matje bij de
rechter; Motley, De trottoirs van Chicago; van
der Veen, Doen alsof: Bridge, The numbered ac
count; Chamales, Go naked in the world; Dick,
An Affair of love; Fuller, Image of a society;
Heppenstall, The lesser infortune; Bordonove,
L'enterrement du comte d'Orgaz; de Vilmorin,
Le violon.
Ontwikkelingsboeken: Oosthoeks encyclopedie,
dl. 5 (leeszaal): van Parreren, Psychologie van
het leven;Barbault, Dat bent u,ram; Mayer en
Reuss, Dode Zeerollen en Bijbel; Nota inzake de
ruimtelijke ordening in Nederland; Gevangene
1113 onthult (verbeteren onze rechtspraak en ge
vangenissen de mens?); Kocher, De strijd der
dieren; de Moor, Postzegelkunst; Morré en Mor-
re, Zuigerstoomwerktuigen, dl. 1, 7e dr.; Heili
gers, Inleiding tot de meettechniek; Pannekoek
en Schipper, Ontwerpen, aanleggen en beplanten
van tuinen, dl. 1, 6e dr.; Stuiveling, Steekproe
ven ;Marlowe, De waarachtige historie van Doc
tor Faustus; van Luttervelt, Holland's musea;
Wentinck, Geschiedenis van de Europese schil-
derkunst;Rosseels, Oosters coctail; van der Meer,
Atlas van de Westerse beschaving (leeszaal; Pu-
chinger. Dagboek van Mevrouw Colijn.
Sonja van Beers en Sylvester Camp
bell in „De witte Salamander", een der
drie premières welke Het Nederlands
Ballet (directrice Sonia Gaskell) don
derdag aanstaande, 15 december, in
de Stadsschouwburg te Haarlem zal
brengen.
Dinsdag 13 december. Lorentzlyceum,
19.45 uur. Ir. J. Geertsma spreekt over
„Geofysische aspecten van het kunst-
maanonderzoek". (Haarlemse Weer- en
Sterrenkundige Kring).
Dinsdag 13 december. Krelagehuis, 20 uur.
De heer D. Schuyt demonstreert het
vervaardigen van een aantrekkelijk
kerststukje. (Koninklijke Nederlandse
Maatschappij voor Tuinbouw en Plant-
kunde).
Dinsdag 13 december. Café-restaurant
Brinkmann, 20 uur. Mejuffrouw E. H.
Brakels houdt een lezing, getiteld: „Oud-
Zand voort". (Vereniging „Haerlem").
Woensdag 14 december. Café-restaurant
Brinkmann, 20 uur. De heer P. A. Pols
spreekt over „Vrijetijdsbesteding, een
probleem?" (Humanistisch Verbond).
Woensdag 14 december. Tuinzaal Concert
gebouw, 20 uur. De heer Jan P. Strijbos
houdt een lezing bij de vertoning van de
film „Van Canada tot Mexico" (Neder
lands Instituut voor Volksontwikkeling
en Natuurvriendenwerk).
Woensdag 14 december. Bovenzaal Concert
gebouw, 20 uur. De heer A. Hafkenscheid
C.ss.R. spreekt over Suriname. (Konink
lijke vereniging „Oost en West").
Donderdag 15 december. Tuinzaal Concert
gebouw, 20 uur. Wintersportavond van
de Nederlandse Reisvereniging.
Donderdag 15 december. Bovenzaal Con
certgebouw, 20 uur. Voorlichtingsavond
van het Gewestelijk Arbeidsbureau.
Iedere zaterdag in het sportgebouw aan de
Kleverlaan: Jongerensociëteit Haarlem.
TENTOONSTELLINGEN
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 10—17 uur: zondagen 13—16
uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 10—15 uur, des
zondags van 13—15 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
Kleine Houtweg 103: Op donderdagen
geopend van 10—12.30 en van 13.30—17
uur,_ op zondagen van 1417 uur.
Cruquius Museum, aan de weg naar Hoofd
dorp: Dagelijks geopend van 9—12.30 uur
en van 1416 uur. Des zondags van
1012.30 uur en van 1416 uur.
Kunsthandel Bier, Groot Heiligland. Tot
15 december tentoonstelling van werken
van Hollandse zeventiende-eeuwse mees
ters. Dagelijks geopend van 1017 uur.
Des zondags van 13 tot 18 uur.
Museum „Huis van Looy", Kleine Hout
weg: Tot 12 december expositie van wer
ken van H. F. Boot en van zijn leerlin
gen. Dagelijks geopend van 10 tot 12.30
uur en van 13.30 tot 17 uur. Des zondags
van 14 tot 17 uur.
Gebouw „De Waag", Damstraat Haarlem.
Tot 12 december tentoonstelling van
reisschetsen uit „Mortain-France" door
Margaretha Verheus en W. A. van der
Colk. Dagelijks geopend van 13—17 uur.
Des zondags van 1417 uur.
Kunstzaal 't Goede Uur. Nieuwe Kerks-
plein. Gedurende de maand december
tentoonstelling van schilderijen, teke
ningen en aquarellen van Dik van Gu-
lik. Dagelijks geopend van 10 tot 22 uur
Gebouw Bloemenheuvel. Bloemendaalse-
weg, Overveen. Van 10 tot 30 december
tentoonstelling van werk van de graficus
Dirk Harting. Dagelijks geopend van 10
tot 17 uur. Des zondags van 14 tot 17 uur.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land. Van 4 december tot 7 januari ten
toonstelling van werken van Hans van
Wijk. Dagelijks geopend van 9 tot 17
uur. Tijdens de concerten op maandag
woensdag en vrijdag van 18 tot 20 uu-
V