r Modernismeoverheerst op foto-expositie in Arti PANDA EN DE MEESTER-VODDENRAPER iOSRAM J 11 ll rt V. De radio geeft zondag De radio geeft maandag 7 elevisieprogramma Zonder zout Heden heruitzending van huwelijksreportage Pater Van Waesberge verlaat de K.R.O. Samenwerking bij film- reportage Belgisch vorstelijk huwelijk Geen nieuwjaarsreceptie Commissaris der Koningin Prix de Rome yy NATIONALE KERSTSALON GEOPEND Luistergeldverhoging door minister Cals aangekondigd ONS VERVOLGVERHAAL DOOR RUTH ASPINALL cWoe is het ontstaan?^ Dit woord: VAUDEVILLE ZATERDAG 17 DECEMBER 1960 51. „Nu zullen we er wel achter komen, wie de bendeleider is", riep Panda, naar de rinkelende telefoon snellend, „misschien herken ik zijn stem". „Ik wed, dat je die weke lispelstem van Sammy's zoon zult horen!" merkte opa op. „Ik wed van niet!" riep Sammy verhit, „het zal vast die neuzige kraakstem van jouw schoon zoon zijn!" „Stil nu even," zei Panda, de hoorn van de haak nemend. „Hallo! Hal lo!" bulderde een neuzige kraakstem in de hoorn, „hoe lang moet ik nog wachten, voor jullie eindelijk antwoorden?" „Neem me niet kwalijk, baas," antwoordde Pan da slim, „maar er is iets mis gegaan. Kunt u niet even hierheen komen?" Het was even stil aan de andere kant, toen lispelde de stem verschrikt: „Iets mis? Wat dan?" „Dat kan ik over de telefoon niet uitleggen, baas," antwoordde Panda. „Komt u liever zo gauw mogelijk hier!" „En wie was het?" vroeg opa, met een nijdige blik naar Sammy, zodra Panda de telefoon op de haak hing. „Ik weet het nog niet," antwoordde Panda, „hij praat neuzig èn hij lispelt week. Maar hij komt hierheen en dan zullen we het wel zien". Advertentie Een persoonlijk geschenk voor Kerstmis EEN PORTRET van l VEERSTRAAT 13 TEL. 11178 HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelmuz. IKOR: 8.30 Voor de jeugd. 9.00 Vroegdienst. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Inleiding Hoog mis. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.40 Pianorecital. 12.10 Gram. 12.25 Letterkundige persoonlijkheden die ik gekend heb, lezing. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wadders, hoorspel. 13.30 Lichte muz. 13.50 Boekbespr. 14.00 Voor de jeugd. 11.30 Fluit en piano. 14.50 Wat ons bezig houdt, lezing. 15.00 Gram. 15.20 Muz. lezing. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. Convent van Kei-ken: 17.00 Geref. kerkd. NCRV: 18.30 Verz.progr. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Weg en werk der kerkhervormers: Melanchton, Luther's vriend en medewerker, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Licht progr. 20.30 Act. 20.35 Lichte muziek. 21.10 Gram. 21.30 Bij wassende maan, stemmenspel met muz. 21.55 Gram. 22.25 Boekbespn. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondcollege: radiolessen. 23.00 Avondge bed. 23.15 Omr-oep-orkest. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.0 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Kerkdienst. 11.30 Vragenbe- antwoording. VPRO: 11.45 Kinderkoor. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Verz. progr. 13.00 Nieuws. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Voor de militairen. 14.00 Film-, toneel- en boek bespr. 14.40 Kamerork. en sopr. 15.50 Gitaarspel. 16.05 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars, lezing. 17.15 Hon derd jaren modernisme, lezing. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Lichte muz. 18.55 Journalistenforum. 19.30 Cabaretprogr. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.30 De zwarte raaf, hoorsp. 21.10 Zangre cital. 21.30 Gram. 22.00 Nieuwe Gram. 22.30 Nws. en meded. 22.45 Journ. 23.00 Nieuws. 23.15 Sport uitsl. 23.20 New York calling. 23.25 Lichte muz. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. - 1223 KC/s. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. A. J. R. Brussaard van 's-Gravenhage (uitz. van de dienst voor belangstellenden op 11 dec. om 19.30 uur). 14.45 Kinderkienst. 15.30 ds. G. Toornvliet. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.muz. (verv.). 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15.15 Sportprogr. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.45 Sportuitslagen. 17.50 Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Amus.muziek. 20.40 Gram. 21.30 21.45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.5524.00 Nieuws. Advertentie Komplete uitrustingen voor de KOOPVAARDIJ ïl^fsl>€AgeiV Uniformspecialisten Zijlstraat 71 Haarlem HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio krant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Water standen. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Theolog. etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Quiz (herh.). 12.00 Gram. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Vocaal ens. 12.50 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 13.55 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. (herh.). 15.35 Gram. 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Harpconc. 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Regeringsuitz.: Gesproken brief uit de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 10.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.15 In stilheid en vertrouwen, hoorspel (2). 21.40 Kamerorkest en soliste. 22.00 Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Filharm.orkest. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM n. 298 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor oudere luis teraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Gram. 11.00 Klass. gram. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Voor ons platteland, praatje. 12.43 Jazzmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Blokfluit en clavecimbel. 14.30 Klankbeeld. 15.00 Radio-fil- harm.ork. 16.25 Gram. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Polit. lezing. 18.25 Lichte muziek. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Gram, met comm. 19.30 Muzik. lezing. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.30 Nieuws, beursber. van New York en meded. 22.45 Journ. 23.00 Gram. 23.55— 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb. 12.42 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Gram. 14.00 Ork.conc. 15.15 Cellorecital. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerber. 17.10 Gram. 18.00 Protest, uitz. 18.15 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Kamerork., koor en sol. (In de pauze: Kunstkaleidoscoop21.30 Amus.muz. 22.00 Nws. 22.15 Elektronische muz. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG KRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 20.00 10.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Actueel progr. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Hitchcockfilm. VOOR ZONDAG IKOR: 16.45—18.00 Chanoeka: Joodse inwij dingsfeest. AVRO: 20.00 Actueel programma. 20.15 Kunstprogr. 20.45 Amusementsprogr. NTS: 22.00— 22.30 Sport. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.20 Actueel progr. 20.30 Filmvenster. 20.55 Anders dan anderen, TV-biografie van een landgenoot. De vreemde kunst van Monty Landis kwam in de plaats van een waarschijn lijk onderhoudender eenacter „De Een hoorn" en dat maakte het hele programma van gisteravond ongezouten. Want hoe kunstige Landis ook met zijn visage werkt (dus, om het in het Nederlands te zeggen, grimassen trekt) het is op den duur toch niet te waarderen als een zelfstandige en zwaar genoeg wegende kunst. Het is meer illustratief en dan nog tamelijk eenzijdig. Het cultureel-doen van een aantal artis- ten in de rubriek „Drieluik" kon evenmin bekoren. Namen noemen is in dit verband niet wenselijk, want het komt ons voor dat de artisten zelf ook niet zo gelukkig waren met deze uitzending en daarom: vanavond en morgen en verder komt er misschien weer wat beters op het scherm. Beeldschermer Hedenavond van 19 tot 20 uur zal de N.T.S. een herhaling uitzenden van hoogte punten uit de telerecording van het huwe lijk van koning Boudewijn en Dona Fabiola. Van de zyde der KRO is ons meegedeeld dat de generaal van de orde der Domini canen in Rome de benoeming van pater drs. E. H. J. van Waesberge de voorzit ter van de KRO tot provinciaal van de orde in Nederland heeft bekrachtigd. Naar aanleiding hiervan heeft het KRO- bestuur in een gisteren gehouden verga dering het ontslag van pater Van Waes berge ingewilligd. Men betreurt in KRO-kringen in hoge mate het vertrek van pater Van Waesber ge, die slechts korte tijd als opvolger van prof. Kors voorzitter is geweest. Pater Van Waesberge zal het voorzitterschap van de KRO tijdelijk waarnemen, tot een op volger is benoemd. In de eerstkomende be stuursvergadering zal deze opvolging aan de orde worden gesteld. Bij het huwelijk van koning Boudewijn en dona Fabiola is een filmreportage in kleuren opgenomen door een team van 25 filmoperateurs. Deze filmoperateurs werk ten in opdracht van de Belgische film maatschappij Belga-Vox, Nodo-Madrid en Polygoon-Hilversum. Om de reportage zo spoedig mogelijk in België, Spanje en Ne derland te kunnen vertonen, werden de opnamen in twee gedeelten, door een straaljager die voor dit doel door de Bel gische luchtmacht ter beschikking was ge steld, naar Parijs gevlogen. Het eerste ge deelte bevatte de reportage tot en met de plechtigheden in het paleis en de twee de zending, die bij de éclair-studio's in Pa rijs werd ontwikkeld en gekopieerd, be vatte de opnamen van de plechtigheden in de kathedraal. 1. Een nieuw verhaal, een nieuwe hoofdpersoon. Daar beginnen we vorige geschiedenis is afgelopen. We wensen jullie er veel plezier mee! mee, nu de De Commissaris der Koningin in de pro vincie Noordholland en mevrouw Prinsen zullen in januari a.s. niet hun gebruikelij ke nieuwjaarsreceptie houden. Het ligt echter in hun bedoeling ter gelegenheid van de volgende verjaardag van Hare Ma jesteit de Koningin te recipiëren. Aan W. Vaarzon Morel te Amsterdam, bekroonde in de prijskamp in de grafische kunst 1960, is de zilveren erepenning Prix de Rome 1960 verleend. De grote jaarlijkse wapenschouw van fotograferend Nederland, de Kerstsalon van de A.A.F.V., is gisteren in het Am sterdamse Arti door wethouder mr. A. de Roos geopend. Ruim 220 foto's en 110 kleurendia's kregen het fiat van de jury, bestaande uit Paul Huf, Cas Oorthuys en Aart Klein en wat bij al die veelheid en verscheidenheid van motieven, opvattingen en technieken het meeste opvalt is, dat De Amsterdammer B. H. Bode maakte, waarschijnlijk met de groothoeklens, deze knappe reportageplaat, waarin actie en „glamor" op gelukkige wijze gecombineerd zijn: een foto die zowel in een magazine als in een modetijd schrift uitstekend op haar plaats zou zijn. Op de duur zullen de luisterbijdragen moeten worden verhoogd. Hieraan valt niet te ontkomen. De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen deelt dit mede in zijn Memorie van Ant woord aan de Tweede Kamer. Hij kan voor de verhoging nog geen datum noemen. De op handen zijnde verhoging staat los van de vraag of (en zo ja wanneer) de Wereldomroep zal worden gefinancierd uit de algemene middelen. De bewindsman deelt verder mee, dat de financiering van de radio in 1961 nog geen zorgen zal baren als gevolg van het 1 juli ingevoerde sy steem van vooruitbetaling ineens van het luistergeld. Hieruit kunnen de eventuele tekorten worden gefinancierd. Minister Cals kan nog niet meedelen wanneer een nota van wijziging op het ontwerp-omroepwet tegemoet kan worden gezien. Eventuele wijzigingen heeft de mi nister nog in studie. Minister Cals deelt ook mede nog niet bekend te zijn met plannen van de N.R.U. om ook 's nachts na twaalf uur radio uitzendingen te verzorgen. vrijwel al het geëxposeerde werk kwalitR tief op een zeer redelijk peil staat. Een andere algemene indruk: er wordt naar stig en over de gehele linie gespeurd naar wat dynamischer, moderner en meer eigentijdse motieven; het stille, fijne land schapje en het knusse „genrestukje" ra ken wat op de achtergrond. Toch is er bij al dat trachten naar meer actie en be weging ook veel slaafs geïmiteer, vooral van de stijl der grote geïllustreerde ma gazines. Het chapiter nozem (en halfno- zem) bijvoorbeeld wordt ook hier weer in alle toonaarden en toonwaarden weerge geven, soms in een boeiende, persoonlijke interpretatie, maar meestal zonder een spoor van oorspronkelijkheid in visie of uitbeelding. Een ander geliefkoosd jachtterrein is de fotografie bij „bestaand licht", v/aarbij men met een supersnelle film en een wijd open lens bij voorkeur de donkerste onder werpen te lijf gaat. Als de man achter de camera geduld en smaak heeft, resulteren daaruit soms bijzonder sfeervolle platen zoals de prachtige avondopname van een drukke winkelstraat bij regenweer. Doch maar al te vaak ontaardt dit soort foto grafie in een lukraak erop losschieten in het grensgebied van het technisch-mogelij- ke met als resultaat nietszeggende roet moppen van bromides zonder een spoor van beeldscherpte maar met een overmaat aan storende „korrel". Anders wordt het, wanneer onschei-pte als doelbewust uitdrukkingsmiddel ge bruikt wordt, om een bepaalde stemming of beweging te suggereren. De beste voor beelden daarvan vormen de platen (buiten mededinging) van de Duitse grootmeester dr. Walter Boje, wiens kleurenvergrotin- gen van ballet, circus en folklore als het ware de essentie van deze kunst- en klein- kunstwereldjes belichamen. Een oude, maar zeer dankbare techniek doet ook weer opgeld: de zogenaamde high key-druk. Dit zijn foto's, opgebouwd uit louter tere witten en grijstinten met hoog stens een enkel dieper accent. Een zeer SCHIPBREUK Vertaling: Margot Bakker 49) Ze zei: „Dat kan ik je moeilijk vertellen, Deryk. Jij zult moeten beslissen". Zij zag hem de wenkbrauwen fronsen. „Wat moet ik beslissen?" „Of je haar terug wilt hebben en in hoeverre. Als je haar werkelijk mist kun je beter naar haar toegaan". „Ik kan er nu toch niet tussenuit? Ik heb het veel te druk. Het gaat onmogelijk". „Heb je het ooit niet druk? Een arts gaat nooit weg zonder dingen achter te laten, die hij eigenlijk nog zou moeten doen". „Jij hebt gemakkelijk praten jullie hebben in het ziekenhuis een volledige staf en als er een weggaat nemen de anderen zijn werk wel waar". „En jij hebt dokter Griffiths". Valentine zuchtte en het klonk geërgerd. „Hij is je compagnon en hij heeft je patiënten waar te nemen als jij weg wilt of weg moet". „Kan ik soms tegen Griffiths zeggen dat ik op reis moet omdat mijn vrouw me in de steek heeft gelaten?" Zij ontweek zijn blik. „Dat heb ik niet beweerd. Ik zeg alleen, dat de beslissing aan jou is. Als je haar werkelijk terug wilt hebben zul je wel een mogelijkheid vinden haar te halen". Zij zei het met overtuiging, zij ging immers ook naar Paul? Het bleef stil. Zij zag de uitdrukking van Deryk's gezicht veranderen. De neerslachtigheid maakte plaats voor een haast schrikwekkende, jongensachtige open hartigheid. Hij zei opeens gejaagd: „Valentine, daar gaat het me niet om. Dat weet je heel goed. Wat ik wil wat ik nodig heb dat ben jij. Ik houd van jou „Deryk...!" Maar hij viel haar vlug in de rede. „Heeft het zin Madeleine terug te halen? Zij heeft alles bedorven. Zij is er dadelijk al mee begonnen toen we nog maar pas getrouwd waren. Wat ik voor haar voelde heeft zij langzamerhand kapotgemaakt. Ik zal haar schrijven. Maar ik zal haar voorstellen, dat we gaan scheiden". „Maar „O, zij begrijpt best dat ik me als arts niet alles kan veroorloven", zei Dei-yk trouwhartig. „Zij zal de schuld wel op zich willen nemen. Je kunt tegenwoordig op een heel beschaafde manier gaan scheiden". Hij keek Valentine aan en er verscheen zowaar een imlach om zijn mond. Hij strekte zijn handen naar haar uit. „Het zal enige tijd duren, vanzelfsprekend, maar daarna staat er dan niets meer tussen jou en mij." „Kom nou!" Nu zij eindelijk aan het woord kon komen was dat het enige wat Valentine te zeggen had. Zij trok haar handen terug voor hij die kon grijpen en tegelijkertijd besloop haar de angst, dat zij niet vol doende weerstand zou hebben om tegen deze krachtige wil bestand te zijn. „Ik heb niet beweerd dat je over mij kon beschikken als je besloot Madeleine niet terug te willen halen", zei zij, minder zelfbewust. „Dat weet ik wel. Dat zou immers niets voor jou zijn". „Ik heb je nooit in de waan gebracht dat ik verliefd op je ben, wel Deryk?" „Nee, dat zeg ik ook niet". „Ik ben het niet, begrijp je?" Deryk lachte. „Je was toch wel bezig verliefd op me te worden", zei hij. „En de laatste weken ben je ver anderd. Dat komt door die agressieve houding van Madeleine. Je weet dat het zo is en als je het niet weet zul je het leren inzien tussen vandaag en de dag, waarop ik vrij ben". „Nee!" Haast angstig nu hoorde zij, dat zij het woord gebruikte en de toon aansloeg, waarmee zij de avond tevoren Paul had afgeweerd. De gedachte aan Paul gaf haar toch iets van haar zelfvertrouwen terug. „Nee, Deryk, dat weet ik niet en ik zal het stellig niet leren inzien. Jij en ik zullen elkaar niet al te vaak meer zien. Je begrijpt dat we hierna een streep onder de vriendschap moeten zetten". „Valentine dat kan niet. Zelfs al houd je op dit ogenblik niet van mij „Ja, maar, jij houdt van mij", zei Valentine. Dit zou ondraaglijk worden. En ik zal niet veranderen, Deryk. Ik houd van iemand anders". Zij sloeg snel de ogen op, voorbereid op woede, ver bittering, wanhoop misschien. De werkelijkheid was, dat hij haar niet geloofde. „Jij Valentine? Jij verliefd op een ander? Dat kan niet". „Toch wel". „Op wie dan in vredesnaam?" „Op Paul Cleeve", zei zij. „Maar je zei toch, dat hij vertrokken was?" Alsof daarmee automatisch een eind aan een ver liefdheid kwam. „Ja, hij is inderdaad vertrokken". De woorden wil den haar nauwelijks over de lippen en Deryk begreep, waarom haar stem haperde. „Dat spijt me voor je", zei hij vriendelijk. „Maar het was toch geen man voor jou, Valentine. Ik ken dat type: heel charmant, maar weinig diepte". Valentine sloot haar ogen en verlangde hartstochte lijk dat Deryk weg zou gaan. Haar slapen bonkten van de hoofdpijn en zij kon zich nauwelijks meer be heersen. Maar Deryk ging niet weg. „Hij heeft je dus ook in de steek gelaten, net als die jongen vroeger?" zei hij. „Nee, ik heb hem in de steek gelaten", zei Valentine kortaf. „Maak mij dat nu wijs, ValentineHet hielp niets, Deryk was niet van plan haar alleen te laten. Hij zou blijven praten en praten en de pijnlijke kwestie, die er de aanleiding toe was, zou er toch niet door opgelost worden. En als het nog lang duurde zou zij een huilbui krijgen. Opeens besefte zij, dat hij daar vermoedelijk op aan stuurde. Het zou geen kleine overwinning voor hem zijn, als zij snikkend in zijn armen viel, al haar weer stand kwijt. Maar die gunde zij hem niet, nog afge zien van alle andere overwegingen. Zij zette zich schrap, trok haar schouders recht en viel hem midden in een zin in de rede. „Ik heb je eigenlijk niets meer te zeggen, Deryk Er bleef hem geen andere keus dan weggaan. Hij stond op. Hij legde zijn handen op haar schouders, zo krachtig, dat zij zich niet terug kon trekken. Met een glimlach keek hij op haar neer. „Je bent nu overstuur", zei hij. „Maar dat gaat wel voorbij. Je kunt het van me aannemen, ik heb het ook doorgemaakt". Valentine keek hem recht in de ogen. „Wat ik gezegd heb was letterlijk zo gemeend". „Je bent moe", zei Ceryk en liet haar los. „Dat ben ik zeker. Doodmoe". Zij keek hem na terwijl hij 't tuinpad afliep. Weer had den zij gepraat en nog was hij niet overtuigd. Hij zou zich waarschijnlijk nooit laten overtuigen. Maar het was haar zaak niet meer. Zij had hem gezegd waar het op stond en zij voelde zich van alle verplichtingen ontslagen. Hij zou in haar huis niet meer worden ont vangen en zij zou zijn huis niet meer binnengaan. Dit moest afgelopen zijn. Moe was zij zeker. Zij herinner de zich niet zich ooit in haar leven zo uitgeput te hebben gevoeld. Zij ging naar bed. Maar weer kon zij niet slapen. HOOFDSTUK XIX Ook een eindeloze zaterdagmorgen was tenslotte om gekropen en zij kon naar huis gaan. Het lot was wel wreed, dacht Valentine. Toen zij vroeg thuis wilde zijn omdat Paul er was had zij vrijwel niet één dag kans gezien op tijd klaar te komen. En nu hij er niet meer was en haar haast was verdwenen was het ongewoon stil in het ziekenhuis geweest. De minuten waren om gekropen zonder geheel met werk te worden gevuld. En nu stond zij tegenover haar vrije middag. Het was een uur. Voor een uur of drie kon zij moeilijk naar Joe gaan. Zij zocht de artsenkamer op. De familie Spencer ging pas aan de middagmaaltijd als de kost winner van zijn werk thuiskwam. Zij wilde Joe die middag wel bezoeken, maar het was toch beter eerst een ogenblik rustig na te denken over wat zij met hem wilde bespreken. Overigens had zij zichzelf al twee dagen uitstel gegund, omdat zij bang was voor de af loop en ook omdat deze afloop voor mevrouw Trefusis zo belangrijk was. (Wordt vervolgd) fraai voorbeeld hiervan ziet men van de Haarlemmer J. Peek, die een ouderwetse, barok-gekrulde straatlantaarn fotografeer de tegen zijn natuurlijke achtergrond: een witte muur, waarover alleen, in een ster ke diagonaal, de schaduw van de lantaarn valt: een zeer eenvoudig motief dus, maar knap gezien en in fijne toonwaarden ge realiseerd. De hoogste eer de zilveren A.A.F.V.- bokaal werd door de jury toegekend aan de Amsterdammer Paul C. Pet voor een serie van drie platen uit (waarschijn lijk) Portugal: een doorwrochte kop van een oude visser, een rimpelig besje in tegenlicht en een bijzonder fraaie opname van een dorpsprocessie met een vervagend silhouet van bergen en water als achter grond. De Haarlemse vakfotograaf Joh. Scholten kan een nieuwe trofee aan zijn welgevulde prijzenkast toevoegen: een bronzen H.A.F.V.-plaquette, hem toege kend voor twee boeiende actiefoto's van kinderen en een ietwat groteske compositie van een kruiwagen met tuingereedschap voor de Eiffeltoren. Haarlem en omgeving zijn overigens sterk vertegenwoordigd: H. J. Meyer o.a. met een knappe slecht- weerplaat: bierwagen in sneeuwjacht; H. Böhme (close-up van een deel van een gi taar met hand van gitarist); P. J. Peters (voorbijgangers in silhouet, gefotografeerd door een beregend venster) en de ook al veelvuldig bekroonde G. J. L. Offerhaus, wiens vissende dame op een Frans sier- stoeltje echter wat al te veel „versierd" is om zuiver-fotografische humor te kun nen heten. Bijzonder effectief werkt voorts de opname die de IJmuidenaar G. A. Bot hof maakte van een oud kerkhofje in omgekeerde toonwaarden, waardoor de witte grafzerken in grijs en zwart, en de donkere bomen in hele lichte toonwaarden afgebeeld worden: een „Umwertung aller Werte", die met betrekkelijk eenvoudige foefjes in de donkere kamer gerealiseerd kan worden en die vrijwel altijd een ver rassend effect oplevert. Portretten zijn er uiteraard ook weer in alle soorten en variëteiten, van het gladde, weloverwogen studioportret tot de haastig in de vlucht geschoten „candids". Een der beste is naar onze smaak dat van bronzen A.A.F.V.-plaquettewinnaar C. H. Dekkinga uit Katwijk, wiens markante foto van Lotti van der Gaag, doorploegde vrouwen- kop tegen een drukke maar wonderwel aansluitende achtergrond, een schoolvoor beeld van goede moderne portretfotogra fie is. Maar mist u vooral ook dat zelf portret van A. P. den Toom uit Dordrecht niet, die zichzelf vereeuwigde, gespiegeld in een bedroppelde glansplaat! Zó dicht voor het grijpen liggen vaak de motieven. Humor in de fotografie is ook op deze kerstsalon dun gezaaid: ik weet het, dit heb ik al „eens" vaker geschreven.... Een der spaarzame vertegenwoordigers van dit genre: de Amsterdamse mevr. M. v.d. Wal Strengholt die op Kaasdag in Alkmaar op de Waagtoren klom en van daar de onafzienbare menigten toeristen kieke, die de Waag kwamen fotogra feren. Van de kleurendia's heb ik helaas wei nig kunnen zien omdat deze afdeling van de salon gistermiddag, bij de voorbezich tiging, nog in opbouw was. De hoogste onderscheiding de zilveren J. J. Hens bokaal ging hier naar de Amsterdam mer J. J. van Houten; de Haarlemse „kleurenwerkers" R. Fijlstra, B. Hijma, dr. W. Kruyt, G. J. L. Offerhaus, J. Peek, P. J. Peters kregen vele dia's geaccep teerd, maar vielen niet in de prijzen. Herman Croesen „Franse compositie", een der serie van drie bromides waarmee de Haarlemse fotograaf Joh. Scholten een bronzen H.A.F.V.-plaquette verwierf. Advertentie Onder een vaudeville verstaat men thans: een luchtig toneelstuk met vro lijke liedjes doorspekt; vroeger gebruik te men het woord voor deze liederen veelal hekelliederen, zelf. Ze werden na toneelvoorstellingen door het publiek gezongen. Men heeft het woord ten onrechte verklaard uit voix de ville maar moet de oorsprong heel ergens anders zoeken. In de 15de eeuw leefde een in zijn tijd populair dichter van spotliederen die Olivier Basselin of Ba- chelin heette, in het plaatsje Vire ge legen 'n de Normandische vallei Zijn gedichten waren dus „chansons de Vau de Vire", gedichten uit de vallei waarin Vire ligt. Vandaar verpsreidden zich deze chansons over andere delen van Frankrijk en tezelfder tijd werd de naam vervormd tot Vaudeville. U'Wt 'H'flll li lil ail'A'l"'"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11