Wim Kan bakt oliebollen op aardgas
Toestand Rika Hopper
is kritiek
„De wereld van Aart van Dobbenhurgh"
DANSSCHOOL
T. GRIEK
JAN SMETERLIN, apostel van Chopin
DE PROGRAMMA'S
Nederland vanavond aan de radio
m
Musical „Oliver!"
kan doordraaien
„Koper en brons door
de eeuwen heen'1
Nu vallen er gewonden
bij „Der Stellvertreter"
In Hilversum wordt, weer of geen weer
doorgebouwd aan de nieuwe t.v.-studio's
Filmbekroningen
$P$1
L6
DINSDAG 31 DECEMBER 1963
17
§*?Nli
CHAMPAGNE
TRIOMPHE DU COGNAC
mitm
Frederick Loewe schenkt
de helft van zijn
royalties
Het Nationale Ballet
gaat naar Warschau
Zijlweg 49 - Telefoon 14441 - Haarlem
Hindemith's begrafenis
De radio geeft woensdag
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
De buitenlander die vanavond in ons
land is zal omstreeks negen uur een
vreemd folkloristisch verschijnsel menen
te ontwaren voor de luidruchtige intrede
van het nieuwe jaar. Onze steden zullen
dan uitgestorven lijken. Wij weten beter,
want tegen die tijd gaat Wim Kan een
uur lang jongleren met oliebollen, die hij
op aardgas zeer bruin zal bakken:
„Twaalf miljoen op een grote gasbel!'.
Op het moment van de uitzending zit
Wim Kan met één van die oudejaarsvet-
vruchten ergens op de Veluwe uit te
blazen van een gigantisch karwei.
NOG MAAR ENKELE weken geleden
dacht onze grote conferencier zelfs niet aan
oudejaar. Een kaakontsteking weerhield
hem ervan ja te zeggen op verzoeken.
Maar de radio bleef aandringen. Ondanks
het feit dat er ditmaal niet op het nipper
tje kabinetten struikelden enzovoorts is
het een radio-conference geworden, die
zeer veel van hem heeft geëist. De Lei-
denaren is de eer te beurt gevallen als
publiek bij de opname te mogen funge
ren. Tweemaal vulden zij gisteravond de
schouwburg en tweemaal trad Wim Kan
voor het voetlicht in een bijna anderhalf
uur lange aaneenschakeling van zijn ver
rukkelijke snakerijen. In theorie was het
ook tweemaal hetzelfde programma, waar
uit de radiotechnici ten slotte de beste de
len zullen selecteren. Maar het pakte an
ders uit. Er zou een programma uit het
ftSSSSS38Sï8?8SF
'tfSïSHÏSSKS*S
WVwXv.VAVA'!
Maandagavond gaf de eenenzeventigjari-
ge Poolse pianist Jan Smeterlin een reci
tal in de Haarlemse Concertzaal. Hij
speelde natuurlijk uitsluitend Chopin. Men
verwacht van hem immers niets anders.
Waarom zou hij ook na wat hij bereikt
heeft met de kunst van zijn grote land
genoot, het publiek niet terwïlle zijn; hij
heeft het sinds jaren het vertrouwen we
ten te geven dat zijn interpretatie van
Chopin iets van de weerklank van diens
geniale wezen is, en hij rekent nog steeds
op de gaafheid van zijn techniek, om dit
poëtisch te kunnen waar maken. Met dat
al vertegenwoordigt zijn herscheppings
kunst een stijl men kan wel zeggen
een levensstijl die bij de opkomende
generatie dreigt verloren te gaan in ziel
loze klinkklank: resultaat van hersengym
nastiek en omgang met rekenmachines.
MAAR DAN IS daar toch het verrassend
feit te constateren, dat zoveel jonge men
sen zich aangetrokken voelen tot de klank
sfeer van Chopin, die de geestelijke uit
straling is van een zeer persoonlijke pia
no-techniek als medium. Dit argeloos mee
beleven door de jeugd en het in verering
opzien naar een bejaarde vertolker, die
er jong bij blijft, is van zo'n recital in
ieder geval een aangename ervaring,
Als kernstukken had Smeterlin op zijn
programma de vierde Ballade (f kl.t.),
de tweede Sonate (bes kl.t.) met de marcia
funébre, vier Etudes uit opus 10 en het
Scherzo in bes. Verder was het een ver
rassing ook eens het „Rondo a la Mazur
ka", opus 5, een jeugdwerk van de acht
tienjarige Chopin, te horen dat reeds alle
kenmerken verraadt van zijn pianistiek
en zijn thematiek. Imponerend groot was
Smeterlin in de vier Etudes, welke reeks
hij besloot met de elfde, die als een ar-
peggiërende serenade in een tempo rubato
expressief haar melodische kracht uitzong.
En wanneer men van de vertolker de
Grote Wals opus 42 gehoord heeft en tot
besluit het beroemde Scherzo opus 31, in
een wonderlijke evocatie van wat de vleu
gel aan klankverscheidenheid te produce
ren heeft, en men bovendien het verras
De musical „Oliver!" van Lionel Bart
mag het uitroepteken achter zijn naam
nog enige tijd met ere dragen. Moesten send effect heeft ervaren van een virtuoze
de producers zondag toegeven dat de op- beheersing in de tweede helft van het stuk,
volger van „My fair Lady" in ons landdan is er alle reden om Jan Smeterlin
niet voldoende weerklank had gevonden, het tot weerzien en wederhoren toe te roe-
zodat de opvoeringen na 1 januari zouden pen. Zijn rol als apostel van Chopin is
worden gestaakt, gisteravond kon hoofd- nog niet uitgespeeld.
rolspeler Johnny Kraaykamp na afloop
van de voorstelling op het toneel van het
Amsterdamse City-theater meedelen, dat
een hoofdstedelijk dagblad (Het Parool) j
de show onder zijn hoede had genomen.
Jos de Klerk
bandenmateriaal kunnen worden samenge
steld van zeker één uur en drie kwartier,
maar de radioklok is nu eenmaal onver
biddelijk en de VARA is al blij dat de
AVRO een uur beschikbaar heeft gesteld.
De technici die vandaag 58 minuten bij-
,een hebben moeten knippen hebben dan
ook zeker geen benijdenswaardige taak ge
had.
NEDERLAND WORDT weer heerlijk in
het zonnetje gezet met olijke steekjes,
waarvan de cabaretier uit Kudelstaart het
geheim bezit. Halverwege de opname van
gisteren riep Kan schalks: „Er is nog nie
mand over zijn troon gesleurd. Het hele
kabinet staat nog overeind. Neen, wij noe
men geen namen." Op dat motief is zelfs
een zeer geslaagd liedje ontstaan dat ge
schreven werd door de Gror/ngse tekst
schrijver Seth Gaaikema. In lange tele
foongesprekken tussen Uithuizen en Arn
hem waar Kan in een hotel zijn conferen
ces schreef werd"eraan gedokterd. Aller
lei eerbiedwaardige Nederlanders passeren
de revue zonder dat zij met name worden
genoemd. „Ene mijnheer.maar neen
ik wil geen namen noemen." Natuurlijk
kan Kan het toch niet laten wat van onze
nationale en internationale beroemdheden
ongemóeid te laten. De achthonderd spre
kers van onze zuilenomroep varen het zee
gat uit, de K.L.M. is een lied gewijd en
de Delftse intellectuelen worden voor eeu
wig vastgenageld aan een tophit van Trini
Lopez.
WIM KAN BEHOEFT geen spijt te heb
ben van zijn praat- en zingmarathon.
Het Leidse publiek reageerde zeer enthou
siast. Al spoedig was het voor niemand
meer een vraag of Kan na afloop zijn
fiat zou geven aan uitzending van de op
namen. Met grote spiekvellen voor zich op
de grond, teksten in zijn hand, een wijn
glas binnen bereik om het spraakwater op
peil te houden en een als altijd zorgzame
Corrie Vonk in de nabijheid werden de
risico's buitengesloten. De conferencier be
hoefde zich na afloop slechts voor wat
technische oneffenheidjes te verantwoor
den: „Tegen dat de radio er helemaal
uit ligt heb ik het medium door," veron
derstelde hij. De platenmensert hadden
vannacht het laatste woord. Wim lbo brak
zich het hoofd welke van de liedjes op
de plaat zouden worden gezet, die op 2
januari bij de handelaren moet liggen.
De bekende oud-actrice Rika Hopper,
die op eerste kerstdag door een hartaanval
is getroffen, is sindsdien buiten bewustzijn.
De toestand van de 86-jarige toneelspeel
ster is kritiek. Er is weinig hoop op herstel.
PARIJS Maandagavond hebben toe
schouwers en spelers tijdens de opvoering
van het toneelstuk „Der Stellvertreter"
een flink robbertje gevochten. Tenminste
zeven personen onder wie enkele agen
ten raakten gewond. Dertig personen
werden naar het dichtstbijzijnde politie
bureau overgebracht.
Een groot aantal anti's had blijkbaar
plaatskaarten gekocht. In het begin van
het tweede bedrijf, wanneer de paus uit
legt waarom hij niet bij Hitler ten gunste
van de Joden kan interveniëren, begon
een jongeman in de zaal te schreeuwen,
daarop sprongen verscheidene jongeman
nen op, stormden naar het toneel en be
gonnen met de acteurs te vechten. Daar
op poogde de politie de demonstranten de
zaal uit te werken. Het toneel werd schoon
geveegd en de opvoering een kwartier on
derbroken. Bij elke nieuwe poging om door
te spelen begonnen nieuwe demonstraties.
Deze duurden vrijwel tot het einde voort,
Kraaykamps bekendmaking werd door
het publiek, dat de zaal voor ruim een j
kwart vulde, met groot enthousiasme en jn Dordrechts museum is tot 1 februari
door de medewerkende artiesten met on- <j ggn expositie te zien van koperen en bron
verholen ontroering ontvangen. Voorlopig,
kan „Oliver!", die op 4 oktober in hetzen voorwerpen, zoals die door de mens
Rotterdamse Luxor-theater zijn Neder- heid zijn gebruikt van de steentijd tot he-
landse plankenbestaan begon, dus door- den. De expositie is ingericht door de af
draaien. deling Tentoonstellingen van het Bureau
van de rijksinspecteur voor Roerende Mo
numenten te Den Haag.
Men heeft bij het samenstellen van „Ko
per en Brons door de Eeuwen heen" ge
tracht uit zoveel mogelijk perioden voor
werpen bijeen te brengen. Er zijn fraaie
gereedschappen, sier- en gebruiksvoorwer
pen, zoals een mooi bewerkte haarnaald
en een scheermes uit de middenbronstijd
te zien. Voorts huishoudelijke voorwerpen
„DE WERELD VAN AART van Dobbenhurgh". Een betere titel had men
aan het (onlangs bij de uitgeverij Erven J. J. Tijl n.v. te Zwolle verschenen) zeer
fraai uitgevoerde boek met vierenveertig van zijn voortreffelijk gereproduceerde uit de tussen de veertiende en de zeven
lithografieën niet kunnen geven. Het boek wordt ingeleid door Johan Schwencke. riMiteite^zoalf^fn koperenhondeha™-
De litho's zijn gemaakt in de jaren tussen 1949 en 1962. Er is dus zeer recent band, een medicijnkoffertje uit de zestien-
werk bij. De wereld van Aart van Dobbenhurgh, de in Bentveld, in de stilte van ^unmn^n^nning^ kan'de-
de natuur, woonachtige meester-lithograaf, is een heel aparte. Zijn werk kan laars, schalen, potten en pannen.
men geenszins in de grafische kunst van de twintigste eeuw inpassen. Ook kan ^dTtert^teltoVïïnwS^
men niet stellen dat Van Dobbenhurgh een bepaalde stroming of richting in de j, bijvoorbeeld over het mijnwezen, de klok-
grafiek vertegenwoordigt. Dat zou hij trouwens zelf ook niet willen.
VAN DOBBENBURGH is altijd zichzelf
gebleven; hij heeft een eigen visie op de
mensen en ook op het wereldgebeuren van
vandaag. Vele facetten van het leven, en
zijn gevoelsuitingen daaromtrent yporal,
worden pp steen uitgedrukt.
Handen hebben deze kunstenaar altijd
enorm geboeid. Of het nu de handen zijn
van zijn dochtertje Marthy in hun arge
loosheid, dan wel de handen van zijn
moeder (de berusting van een oude vrouw)
ofwel de handen van Christus zijn die
het brood breken, het zijn altijd weer
handen die Van Dobbenhurgh hebben ge
fascineerd.
Gevoelig en fel, temperamentvol, gren
zeloos eerlijk is zijn critiek, waarin hij
zijn verontwaardiging over en zijn opstan
digheid tegen misstanden en uit zijn
droefenis over de misdeelden zij die
honger lijden bijvoorbeeld.
ZIJN GELIJKENIS met de pianist Ar
thur Rubinstein is frappant. Met zijn
krans van witte manen en de felle, toch
enigszins naar binnen gerichte blik, doet
hij denken aan een profeet. Hij is een
visionair, daarvan getuigen vooral ook zijn
soms bijna huiveringwekkende landschap
pen met demonen in dit boek.
Van Dobbenhurgh is een gedrevene met
een diepgewortelde eerbied voor leven en
natuur; de liefde van Hem die ons het
eerst heeft liefgehad, bezielt en drijft deze
kunstenaar. Hij heeft een intense afkeer
van oorlog, geweld en misdaad. Die
brengt hij tot uiting zowel in zijn aangrij
pende prenten als in zijn affiches. Het af
fiche „Moordenaars", dit schrijnende kin
derportret, waarin de kunstenaar zijn ver
ontwaardiging uitschreeuwt over diegenen,
die zich aan minderjarigen vergrijpen, is
daar een markant voorbeeld van.
Van zijn liefde voor de natuur, voor
planten, bloemen en dieren, getuigen tal
van litho's in zijn boek; dieren zoals een
marmot, een eekhoorn en een nest met
vijf pasgeboren poesjes. Teder ook kan
deze uiterlijk zo ruige kunstenaar soms
zijn in zijn prenten, waarbij hij dan in de
WAT DE TEMPERATUUR betreft is het
al voorjaar in de grotf studio's-in-aanbouw
van de Nederlandse Televisie Stichting aan
de Lage Naarderweg in Hilversum. Dank
zij speciale voorzieningen kan de bouw
ongestoord voortgang vinden, ook bij de
strengste vorst. Van „fase 1" werd reeds
de als tijdelijke studio ingerichte toekom
stige decor-montagehal voltooid. Daarach
ter verrijst het zo dringend benodigde im
posante studiocomplex met een inhoud van
80.000 m3, grotendeels „besteed" aan de
voor Nederland ongekend grote studiohal
len 1 en 2, elk met een nuttig vloerop
pervlak van 600 m2 en voor het overige
aan de daaronder liggende kleed-schmink
en wachtruimten.
IN DE WINTER van 1962-'63 zijn maan
den verloren gegaan hetgeen bij de stand
van de bouw toen ook onvermijdelijk was.
Maar daarna is, naar de architect J. H.
van de Zee ons vertelde, aan voorzie
ningen gewerkt die het doorbouwen in vol
gende winters moesten verzekeren. Er is
naar gestreefd de met stalen spanten toe
geruste „doos" waarin de nieuwe studio's
als het ware verpakt zijn klaar te hebben
voordat het kwik zou dalen; alle muren
die niet dragend waren liet men voorlo
pig achterwege. Deze wanden en
vloeren zijn gestort toen het al vroor dat
het kraakte, hetgeen mogelijk was door
de open ramen en dergelijke met plastic
af te schermen en een tijdelijke verwar
ming te installeren: hete lucht, afkomstig
uit het energiecentrum in 't omroepkwar-
tier, circuleert door radiatoren en spuit
uit strategisch opgestelde luchtverhitters.
Er is een behaaglijke warmte waarin het
goed werken is en die niet alleen de be-
tonstorters, timmerlieden, metselaars en
elektriciens, maar ook de stucadoors en
tegelzetters om de winter kunnen laten
lachen.
De organisatie waardoor men Den Haag
kon verzekeren dat met een betrekkelijk
gering aantal mensen (gemiddeld 65 a 70)
de bouw maximaal zou kunnen worden ge
continueerd, is overigens een ingrijpende
aangelegenheid geweest, vooral door de
bijzondere eisen met betrekking tot de
aanleg van de luchtbehandelingsinstallatie.
Inmiddels is nu ook de bouwvergunning
verleend voor de zogenaamde tweede fa
se die een inhoud krijgt van 120.000 m3,
met een decorhal die anderhalf maal zo
groot wordt als de reeds gebouwde en twee
wat kleinere studio-ruimten. Zodra het
weer dat toelaat wordt met de bouw van
de decorhal begonnen; bij regen worden
de activiteiten dan weer op fase 1 gericht
zodat er geen uurtje verloren gaat. Eind
1964, als het huidige bouwwerk voltooid is,
moet de decorhal van fase 2 zover ge
vorderd zijn dat ook dan onder alle weers-
omstandighedn kan worden doorgewerkt.
De hal van fase 1 blijft als noodstudio
in gebruik totdat ook de studio's 3 en 4
kunnen worden gebruikt.
Aart van Dobbenhurgh
bres staat voor het hulpeloze kleine kind
of het jonge dier.
I kengieterij en over voorwerpen van koper
en brons, die men niet in concreto kon
exposeren. Van hedendaagse toepassingen
van beide metalen zijn ook foto's opge-
hangen. Verder luisteren enkele sculptures
de expositie op.
De 63-jarige componist Frederick „Fritz"
Loewe heeft royalties ten bedrage van
naar schatting 1 miljoen dollar (3,6 mil
joen gulden) geschonken aan het zieken
huis Desert te Palm Springs. Loewe, de
componist van „My fair Lady" en vele
andere musicals van Broadway, heeft be
sloten het ziekenhuis vijftig percent van
de hem toekomende honoraria toe te ken
nen, zolang de auteursrechten van deze
werken geldig zijn.
Van vele van zijn werken zoals „My fair
Lady", „Camerlot", „Gigi" en „Brigadoon"
komen de auteursrechten pas in de volgen
de eeuw te vervallen. „Ik houd van Palm
Springs, het is van alle plaatsen op aarde
mijn favoriet en ik wilde iets terugdoen
voor wat het voor mij heeft betekend", al
dus Loewe. Hij brengt jaarlijks ongeveer
zeven maanden door in zijn woning in
Palm Springs.
VAN DOBBENBURGH heeft veel nage
dacht over de raadselen van leven en
dood. Zijn prenten getuigen ervan. Hij is
een man van tegenstellingen, die terugge
trokken leeft daar in Bentveld met zijn
vrouw Cosja, die hij vele malen portret
teerde en zijn dochtertje Marthy aan wier
twintigste portret de kunstenaar en vader
thans werkt en voor wie hij een roerend
dagboek bijhoudt.
Nog zeer onlangs zei hij: „Ik ben niet
op de wereld gekomen om gelijk te krij
gen". Typerende woorden voor deze kun
stenaar. Wél heeft hij gelijk, zo menen
wij, als hij in zijn felle affiches en litho's
de rechten van de mens verdedigt.
„De wereld van Aart van Dobbenhurgh"
is een prachtig boek geworden, een boek
om telkens weer in te bladeren en de diep
menselijke portretten te bekijken van Ko
ningin Juliana en van de grote dichteres
Henriëtte Roland Holst-van der Schalk,
laatstgenoemde met het door leed door
groefde gelaat.
Bep Andreas
Het Nationale Ballet zal. onder leiding
van mevrouw Sonia Gaskell. tussen 30 ja
nuari en 4 februari op uitnodiging van het
Pools Staatsimpressariaat, een serie van
vijf voorstellingen geven in het Theater
Polski in Warschau.
Het is de eerste maal, dat Het Nationale
Ballet in Oost-Europa optreedt. De groep
bestaande uit ongeveer zestig medewer
kenden, zal twee programma's uitvoeren.
Na gemeenschappelijk overleg met de
Poolse autoriteiten zal in deze programma's
in het bijzonder aandacht worden besteed
aan moderne Westeuropese en Amerikaan
se choreografieën, die tot nu toe in Polen
weinig bekend zijn. Zo omvatten de pro
gramma's onder meer Balachine's „Four
Temperaments" en „Symphonie in C", Ski-
bine's „Concerto", Pearl Lang's „Shirah
en Rudi van Dantzig's „Jungle". De muzi
kale begeleiding wordt verzorgd door het
Pools Symphonieorkest onder leiding van
André Presser. De groep vertrekt op 28
januari uit Amsterdam.
Wij wensen onze leerlingen, oud-leerlingen en relaties een voorspoedig en gelukkig 1964
Het stoffelijk overschot van de compo
nist Paul Hindemith, die zaterdag te
Frankfurt is overleden, zal blijkens een
woordvoerder voor de familie naar Zwitse-
land worden overgebracht om aldaar te
worden begraven.
Hindemith, die in Vevey (Zwitserland)
woonde, is tijdens een bezoek aan Frank
furt ziek geworden en in een ziekenhuis
aldaar overleden aan een stofwisselings
ziekte. De juiste tijd en plaats van de be
grafenis zijn nog niet vastgesteld.
Filmcritici hebben maandag in New
York de Britse Film „Tom Jones" tot de
beste film van het jaar uitgeroepen. Zij
kozen Tony Richardson, de regisseur van
deze film tot de beste regisseur van 1963.
Albert Finney, die de hoofdrol vertolkt,
kreeg de titel beste filmster van het jaar.
Als beste actrice werd Patricia Neal aan
gewezen voor haar rol in de film „Hud".
Federico Fellini's film ,,8'/j" werd de beste
buitenlandse film van 1963 genoemd.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 10.00 CON
VENT VAN KERKEN. 11.15-24.00 NCRV.
KRO: 8.00 Nieuws. 3.15 Klassieke grammo-
foonmuziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoog
mis. 9.30 Klassieke grammofoonmueik. 9.45 Nws.
CONVENT VAN KERKEN. 10.00 Gereformeer
de kerkdienst. NCRV: 11.15 Chr. Haags Knapen
koor. 12.00 Weense walsen (gr.) 13.00 Nieuws.
13.10 Licht instrumentaal kwintet. 13.30 Konink
lijke Militaire kapel. 14.15 Klassieke kamermu
ziek. 15.15 Koorzang, met sopraan en orgelbe
geleiding: Geestelijke liederen. 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Pianorecital: klassieke muziek.
17.10 Promenade-orkest: Engelse amusements
muziek. 17.40 Mandoline-orkest (gr.) 17.55 Nij
meegs vrouwenkoor, solisten, Gelders kameror
kest en orgelbegeleiding. 18.30 Het Spektrum,
lezingen. 18.45 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nws. en
weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Muziek Leger des Heils (gr.). 19.30 Radiokrant.
19.50 Moderne grammoföonmuziek. 20 00 Klas
sieke grammofoonmuziek. 20.30 Perspektief: Wat
zijn uw verwachtingen voor 1964? antwoorden
door bekende Nederlanders uit verschillende
sektoren van het leven. 21.30 Jeugdkoor met
pianobegeleiding. 21.55 Lichte orkestmuziek (ste-
reofonische uitzending). 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Klanken uit Zuid-Ame-
rika (gr.) 23.55 Koor en orkest (gr.) 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM H. 298 m. 8.00 VARA. 9.40 VPRO.
10.00-24.00 VARA.
VARA8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
8.18 Groeten van zeevarenden aan hun verwan
ten in het vaderland, afgewisseld met gram-
mofoonmuziek. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VA
RA: 10.00 Metropole orkest en solisten. 11.00
Daar loop ik in het nieuwe jaar, een fantasie
met muziek. 1130 Pianotrio: klassieke muziek.
12.00 Onze taak voor 1964 nieuwjaarstoespraak.
12.10 Licht instrumentaal kwintet. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Rit
misch strijkorkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio-
philharmonisch orkest en solist: klassieke en
moderne muziek. In de pauze (plm. 14.00-14.10)
Koersen in de mist, nieuwjaarstoespraak. 15.00
Het jaar ontwaakt, gevarieerd programma. 16.45
Licht orkest. 17.10 Licht orkest. 17.30 Lichte
grammofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending:
Toespraken door Ziine Excellentie mr. S. D. E.
Emanuels, gevolmachtigd Minister van Surina
me en Zijne Excellentie W. F. M. Lampe, ge
volmachtigd Minister van de Nederlandse An
tillen. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte grammofoon
muziek. 18.20 Uitzending van de Anti-Revolu
tionaire Partij: Tot u spreekt mr. W. R. v. d.
Sluis, secretaris van de Anti-Revolutionaire Par
tij. 18.30 Roemeens orkest. 19.00 Voor de kin
deren. 19.10 Der Bettelstudent, operette (gr.)
19.50 Toespraak 20.00 Nieuws. 20.05 Niets dan
goeds, programma gewijd aan de jaarwisselin
gen van 1905, 1914, 1919, 1933, 1945 en 1954. 21.00
Tango-rumba-orkest met zangsolisten. 21.30 Zo
goed als nieuw, cabaret. 22.00 Strijkorkest en
soliste: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40
Licht ensemble. 23.05 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24 00 Nieuws.
BLOEMENLAAL. 245.3 m. - 1223 kHz.
10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15
Lichte muziek. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00
Nieuws en weerbericht. 13.20 Voor de soldaten.
14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantocnoncert,
15.30 Populaire muziek. 16.00 Lichte muziek. 17.00
Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03
Pianospel. 18 30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50
Pianospel. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoonmu
ziek. 19.45 Kinderweelde. uitzending van de bond
voor jonge en grote gezinnen. 20.00 Gala-avond.
22.00 Nieuws 22 15 Tsjechische volksmuziek.
22.35 Kamermuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Chan
sons. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO.
14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15
Ouvertureradio voor vroege mensen. 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de
jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Paris et
sesvedettes. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Mo
derne kamermuziek (gr.). 11.00 Voor de zieken.
VPRO: 11.45 Van alle markten thuis: plaatjes,
die verschijnen, blijven en verdwijnen. 12.15 Le
ven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week, lezin
gen. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke grammofoon
muziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: Lichte
orkestmuziek: Canadese impressies (gr). 14.30
Klassieke grammofoonmuziek. 15.40 Licht instru
mentaal kwartet. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Klassieke en moderne kamermuziek. 16.55 Klas
sieke pianomuziek (gr). 17.00 Voor de jeugd.
17.25 Pianospel met ritmische begeleiding (gr.).
17.30 Schoolzang: 17.45 Metropole-orkest. 18.15
Sportrubriek. 18.30 Licht instrumentaal kwin
tet. 18.50 Sociaal perspektief, lezing. 19.00 Nws
en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje.
19.15 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50
Lichte grammofoonmuziek. 20.15 De jeugd op
eigen wieken, hoorspel. 20.40 Samen uit Sa
men thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerk
orgelconcert: Moderne Nederlandse muziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Boekbespreking. 23.00 Platennieuws. 23.30 Vers
in het gehoor, litterair programma. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVÊRSUM n. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO
8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Program
ma-overzicht en lichte grammofoonmuziek. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishoudelijke za
ken, lezing. 11.15 Klassieke en moderne kamer
muziek (gr.). 12.00 Licht ensemble met zang
solisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43
Elektronisch orgelspel: lichte muziek. 13.00 Nws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht
ensemble. 14.00 Pianoduo: klassieke en moderne
muziek 14.30 Dieren in en rondom het huis,
een programma over huisdieren. 15.15 Tito
Schipa 75 jaar. 15.30 Utrechts Barok Ensemble:
klassieke muziek. 16.00 Van vier tot vijf, een
radioprogramma in een Notedop. 17.00 Voor de
jeugd. 17.55 De gesproken brief. 18.00 Nieuws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van
de Christelijk-Historische Unie: Tot U spreekt
de heer W. Scholte, lid 2e Kamerfractie C.H.U.
18.30 Licht orkest. 19.00 Voor de kleuters. 19.05
Sportparade. 19.30 'k Zou wel eens willen we
ten. 20.00 Nieuws. 20.05 Boris Godoenof, opera.
21.10 Gehoord, gezien, gelezen, het veertien
daags kunstsymposion. 21.40 Boris Godoenof,
opera (2e en 3e acte). 22.30 Nieuws en mede
delingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Boris Godoe
nof. opera (4e acte). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.50 Beurs
berichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek
14.00 Nieuws. 14.03 Amusementsmuziek. 15.00
Nieuws. 15.03 Musicals. 15.30 Zang en pianospel.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte
muziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Voor
de kinderen. 17.50 Grammofoonmuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sportberichten. 18.30 Kamermuziek. 19.00 Nws
19.40 Symfonische muziek. 22 00 Nieuws. 22.15
Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Volks
muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en bel canto
concert. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 16.00 The Cruise (De boottocht): Come
dy Caper, film. 16.15-17.00 Bij Donald Duck
thuis (At home with Donald Duck), tekenfilm.
19.30 Journaal jaaroverzicht binnenland. 19.58 't
Manneke. 20.00 Journaal. VPRO: 20.05 De oude
draaidoos. 20.50 Muzikale nabeschouwing. 21.20
Portret van een dag. 22.00 Pas de trois clas-
sique: balletprogramma. 22.15 Wim Ibo's caba
retkroniek. NTS: 22.55 Journaal jaaroverzicht
buitenland. 23.30 Meditatief programma. 24.00
Pauze. VPRO: 0.15-1.15 Kwart over .,64": show
programma.
VOOR WOENSDAG
NTS: 12.15 Nieuwjaarsconcert: amusements
concert. 13.15 Jaaroverzicht Sport in Beeld.
14.15 Reportage internationaal skispringen in
Garmisch-Partenkirchen. 15.30 Reportage van
het belangrijkste competitieduel tussen twee van
de belangrijkste Nederlandse Volleyball-teams:
Libanon-D.E.S. in de Rotterdamse Energiehal.
KRO: 17.00-17.50 Voor de kinderen. 19.30 De
Flintstones tekenfilm: Een leugentje om best
wil. NTS: 20.00 Sport in beeld. KRO: 20.05 Jan
en alleman: amusementsprogramma. 20.30
Stadhuis op stelten, feuilleton: Twee vlie
gen in één klap 21.00 De Undine van Medvey-
show. NTS- 21.40 Even een grachtje om: Am
sterdamse grachtenhuizen. KRO: 22.10 Een
nieuwjaarswens, uitgesproken door Thomasvaer
en Pieternei. NTS: 22.25-22.30 Journaal.
VOOR DONDERDAG
AVRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00-16.15
Voor de kleuters. 19.30 Prognoses 1964. NTS.
20.00 Journaal. 20.20 Het Tsjechisch Folkloris
tisch ensemble Broln. AVRO- 20.50 In AVRO's
Televizier. 21.00 De wanhopige uren, spel. 22.20
AVRO's reportagedienst: Bezoek aan een auto
keuringscentrum van de ANWB. NTS: 22.45-22.50
Journaal.