sprokene aan de piano illustreerende, dan zelf zin gende gaf de spreker een aardig beeld van het muzikale Haarlem uit vroeger tijden. Als curiositeit liet de Heer Enschedé een z.g. kanarievogel afloopen, een instru ment, dat zeker bijna niemand bekend zal geweest zijn en dat 9 eenstemmige volksdeuntjes floot. Het is veelal volksmuziek en deuntjes waar het omgaat in de i8de eeuw, Hollandsche hoerenliedjes en contradansen, die in Amsterdam bij Roger en Mortier verschenen, welke in Haarlem op de markt, door de boerenbevolking uit Kennemerland werd gezongen. Vele der dansen werden verzameld en tot suites en menuetten vereenigd, waarvan er door den Heer En schedé werden voorgedragen. De oorspronkelijke uitgaven dezer oude muziek werden het talrijke gehoor getoond en menige gees tige inval verlevendigde het gesprokene. In het midden der 18de eeuw ontstond tegenover de zoogenaamde Kennemer kunst een piëtistische muziek richting, welke zich in kerkelijke gezangen uitte. Het spreekt van zelf, dat de buitenlandsche kunst haar invloed later deed gelden, maar het peil bleef niettemin bij ons laag en daalde nog meer, toen Am sterdam onze stad steeds meer ging overvleugelen. Ten slotte stond de spreker nog stil bij het muzi kale talent van zijn vader Mr. Johannes Enschedé, in 1811 te Haarlem geboren, die het muzikale leven hier ter stede zoozeer bevorderde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1916 | | pagina 16