23 uiterst geschikt om den primitieven, ongecompliceerden en openhartigen medemensch aan te grijpen. Zooals hij de critiek op zijn tooneelarbeid altijd met oprechtheid heeft verdragen, op voorwaarde dat ze niet persoonlijk werd, zoo stond hij met blijmoedige ontvankelijkheid steeds klaar om ook in de dagelijksche dingen van het leven de critiek op zijn doen en laten te dulden. En zooals hij, niettegenstaande de vaak ver- nietigende critiek die hem wel even verdrietig maakte, toch steeds en altijd opnieuw met frisschen moed en vastberadenheid weer aan den arbeid toog en door schreef, zoo ging het in het gewone leven, wanneer al te goede trouw in personen of toestanden hem soms desillusies of misrekeningen brachten: hij was er een oogenblik verdrietig om, het kon hem eenige dagen neerdrukken in stille teruggetrokkenheid, maar ver zuurd of verbitterd maakte een ontgoocheling hem nooit. Van Riemsdijk's werk voor het tooneel heeft een tweeledig karakter gedragen: het was organisatorisch in dien zin dat hij door zijn activiteit in het Ned. Tooneelverbond en de Maatschappij Apollo bijdroeg tot verhooging van het stoffelijk welzijn van den acteur; maar als auteur heeft hij tevens zijn beteekenis gehad door het omvangrijke werk waarmee hij de oorspron kelijke Nederlandsche tooneelliteratuur heeft verrijkt. Het waren echter twee onderdeelen van hetzelfde streven dat zijn persoonlijkheid geheel karakteriseerde. Zijn laatste levensjaren vooral heeft hij hoofd zakelijk gewijd aan de belangen van de Oprechte Haarlemsche Courant. Hij heeft dit oudste der Haar- lemsche en Nederlandsche bladen gemaakt tot een der belangrijkste onder de neutrale provinciale nieuws bladen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1930 | | pagina 37