anderen, benevens eene allerkunstigst bewerkte kast. Ten noorden ligt de van alle noodwendigheden ruim voorziene keuken, daar naast de bewaarplaats van het porcelein, welks overvloed en kostbaarheid bewon derenswaardig is. Ten laatste de beeldengalerij, bestemd tot bewaring der schilderijen, waarvan de kunstheerlijk heid en verscheidenheid, het oog der beschouwers als met toovermacht gebonden houden. De geheele oostelijke zijde wordt ingenomen door de zaal, met pilasters versierd en op de wanden met schilderingen, de schoorsteen wordt gedragen door kolommen zoo hoog als pilaren; de tafels zijn bedekt, de stoelen bekleed met kostelijke stoffen. De tuin langs de noordzijde van dit huis, is omsloten door een muur met poortbogen waarin twaalf beelden zijn geplaatst. In het midden is eene heerlijke water partij met een koperen, het bronnat voortbrengend beeld van Neptunus en daaromheen duiven, een dolfijn, kreeft, armadille (gordeldier), crocodil, pape gaai en schildpad, allen van koper, water uitspuwende en rustende op steenen voetstukken; eene beek sluit dit kunstwerk af. De Heer van Marselis zal ook verder wel veel voorname gasten hebben gezien, die dus deze wonder heden van Elswout aanschouwden, al staat dat niet alles min of meer uitvoerig opgeteekend. Maar van een hoogen bezoeker wordt toch nog melding gemaakt, en wel van William Temple, den beroemden Engel- schen Staatsman (1628'1698), die in vele diploma tieke aangelegenheden met Holland is betrokken ge weest. In 1669 was hij weder in Holland en werd den 28 Juni ,,ter gelegenheid der Kermis als anders, „binnen Haarlem beleefdelijk geresipieert. Zijn Exce llentie werd door de Heeren Burgemeesteren buiten

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1933 | | pagina 77