35 Zijn persoon is kenmerkend voor een generatie, die niet in staat was, de traditie van Frans Hals te doen voortleven, laat staan dat zij opgewassen was tegen de crisis in de hollandsche nationale kunst. Het portret. Jan de Bray was in de eerste plaats portretschilder. In zijn werk heeft de historie" geringe beteekenis; zijn bijbelsche, mythologische of eigenlijk historische tafereelen zijn niet van belang. Het eerste gedateerde portret dat wij kennen is in 1650 ontstaan. Uit de daaropvolgende jaren zijn alleen maar enkele gesigneerde schilderwerken behouden gebleven. Pas van 1657 af kunnen wij zijn ontwikkeling van jaar tot jaar volgen. Van 1660 tot ongeveer 1670 schijnt zijn productivi teit het overvloedigst te zijn geweest; in deze periode bereikt hij ook het hoogtepunt in zijn kunstscheppen, zooals we later zullen zien. In de zeventiger en tachtiger jaren van de lie eeuw worden de gedateerde schilderwerken steeds schaarscher en zijn zij met steeds grootere tusschenpoozen ontstaan. Zelfs uit het jaar voor zijn dood (1697) kennen we nog werken van zijn hand. We beginnen de reeks van portretten met de beeltenis van een kind uit het jaar 1650 (te Praag). Het is een meisje van vijf jaren, zooals het onderschrift te kennen geeft 1). Zij is in zittende houding weergegeven en draagt een eenvoudige zwarte jurk met een breede, gladde, witte kraag en witte manchetten. Haar handen liggen over elkaar in haar schoot. In haar rechterhand houdt ze een tulp. Haar haren zijn glad achterover gekamd en worden door een donker kapje bij elkaar gehouden. De achtergrond is zwart en ondoorzichtig. Het kleine meisje is in elkaar gezakt, haar oogen zijn wijd opengesperd en zien ons schuw aan. Klaarblijkelijk hebben we een jeugdwerk voor ons. Het verband tusschen lichaam en kleedij is niet altijd duidelijk aangetoond. De plastiek van handen en gelaat is ietwat vaag. De schilderwijs is stroef, haperend. Jan de Bray tracht ronding aan het gelaat te geven. Aan alles merkt men nog het tastende van zijn werkwijze. Hoewel de kinder- Ie Praag, Museum, geen No., gesign., gejaarmerkt 1650.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1937 | | pagina 55