55 om een beeltenis te voltooien is niet eigen aan de liollandsche schilderkunst. In andere gezelschapsstukken, die de kunste naar bijna in denzelfden tijd heeft geschilderd, neemt hij als achtergrond een onderbroken muur, en daardoor bereikt hij, dat het licht trapsgewijze in schaduw overgaat, en zoo maakt hij de ruimte voelbaarder 1). Men vindt in dit werk weinig representatieve trekken. Alleen hier en daar, in details, bespeuren we een ondertoon van uiterlijkheid. Bijvoorbeeld in de krasse wending van den regent op den voorgrond, in de manier, waarop de rand van een hoed naar boven wordt omgebogen, of in een luchtig gebaar. Onze schilder wist het stofkarakter van laken of satijn aanschouwelijk te vertolken en toch stelde hij deze dingen niet te sterk op den voorgrond. Het wezen, het menschelijke van de uitgebeelden en hun plaats in dezen kring zijn van primair belang. Het pendant van dit schilderijde regentessen van het kinderziekenhuis is ietwat afwijkend van compositie. De vier vrouwen zitten in een open boog om een tafel. Op den achtergrond staat een gedienstige in afwachtende houding. Evenals op het vorige stuk zien zij den beschouwer aan. De „aüssere Einheit" is gebleven, ook is het onderlinge verband weer waar te nemen. De vrouwen zijn, om zoo te zeggen, maar voor een oogenblik met hun bezigheden uitgescheden. Elk één heeft een ambt te beheerenpenning- meesteresse, secretaresse, sleutelbewaarster etc.. A. Riegl wees reeds op de gelijke waarde van het portretkarakter in de gezichten en de vertellust, die zich in de zelfstandige bewegingen der handen uit. We vinden hier al de ken- teekenen van het regentenstuk weer. Er is nadruk gelegd op de uitdrukking van de gezichten der afzonderlijke personen. Het uiterlijk vertoon is meer bijzaak. De achtergrond is deze keer uit donkere kleur tonen samengesteld en door vertikale lijnen in vlakken gedeeld 2). De tafel is net een wig, die midden in het beeld naar achter schuift. De gedaanten zijn er om heen gegroe- 1) Als onze meening juist is Hofstede de Groot zegt hetzelfde in zijn notities is de restaurateur zeer handig te werk gegaan. We hebben geenerlei bepaald houvast voor ons vermoeden. 2) Een grijsachtig groen gordijn, dat een gedeelte van den achtergrond bedekt, schijnt van lateren oorsprong te zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1937 | | pagina 85