- 39 Zoo goed een ieder zijn eigen handschrift schrijft, zoo schildert ieder schilder zijn eigen penseelstreek. Deze penseelstreken zijn dan ook uiterst gevoelig wanneer ze door een bekwaam schilder zijn neergezet. De lijnen blijven zuiver van vorm en vervloeien van dik naar dunner in samen hang met het modellé. Zoo uiterst gevoelig is dit „contoureeren" dat, toen ik de negen Haarlemsche wapenruitjes van nabij bekeek, ik tot de veronderstelling kwam dat ze wel alle negen door eenzelfden glasschilder waren geschilderd, maar niet gelijktijdig. Op de vier ruitjes van 1644 is de glasschilder op enkele plaatsen een penseelstreek op een andere plaats begonnen en heeft een ondergeschikt détail, nauwelijks merkbaar, even ronder of even spitser gemaakt als op de vijf ruitjes van 1646. Waren ze in 1646 alle negen tegelijk geschilderd, dan zouden deze kleine verschillen zich niet, of in elk geval niet in samenhang met de jaartallen vertoonen. Is het niet merkwaardig dat dit bevestigd wordt door het archiefonderzoek over het Comanshofje, zooals dit om schreven is in het artikel hierover? Geen wonder, dat waar détails van een glasschildering ons zooveel kunnen vertellen, tevens mogelijkheden opdagen om het onderzoek verder uit te strekken en de, bijna altijd ongesigneerde glasschilderingen met elkaar te vergelijken en de herkomst, het atelier of den glasschilder vast te stellen. In dit bijzondere geval blijven we daarmede dicht bij huis. Het is wel zoo goed als zeker dat de Comansgildebroeders de ruitjes in Haarlem lieten maken en in het midden der 17e eeuw was Pieter Holsteyn een gevierd Haarlemsch glasschrijver. Van 1634 tot 1658 heeft Holsteyn voor rekening van de Haarlemsche vroedschap minstens dertig kerkramen geschilderd en ook het stadsbestuur van Alkmaar gaf hem opdrachten. Enkele van deze ramen hebben den tand des tijds getrot seerd en geven ons een denkbeeld van Holsteyn's vaardige hand. (Schermerhorn, Egmond aan den Hoef, de Rijp en Bloemendaal)Vooral de tien ramen van de Herv. Kerk in Bloemendaal (1636-1637) verdienen in ons verband nadere aandacht en daarvan in het bijzonder het raam met familie wapens, hetwelk zich sedert 1869 in de groote zaal van het Haarlemsche Raadhuis bevindt. Hierop komen helmen en helmdoeken voor welke vergeleken kunnen worden met de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1941 | | pagina 69