kelder „op onse lieve vrouwe choor" en een bij den ingang van den kelder. 1) In 1639 is de jonge Pauw ernstig ziek geweest. Den 2gsten Augustus kon de vader aan Huygens berichten, dat zijn oudste zoon, van Bennebroek, herstellende was en nu op zijn hofstede te Beverwijk verbleef. Hij stond voor de tweede maal op de nominatie voor het baljuwschap van Kennemerland. Adriaan Pauw zou zeer gaarne zien, dat hij dit ambt thans verwierf. Maar ditmaal namen de kansen een anderen keer. Het herstel bleef uit, zoodat de heer van Bennebroek zich genood zaakt zag in het voorjaar van 1640 wegens langdurige ziekte zelfs zijn ambt van meesterknaap van Holland neer te leggen. Adriaan Pauw deed hiervan in een particulier briefje van 3 April mededeeling aan 's Prinsen secretaris, terwijl hij daarin tevens de hoop uitte, dat zijn jongere zoon Gerard het ambt zou mogen verkrijgen, „opdat die marque van eere ende gunsten van sijn Hoocheijt in mijn huys mocht blijven gecontinueert". 2) Nog in diezelfde maand is Nicolaas Pauw op bijna 33-jarigen leeftijd gestorven. Zijn portret, dat ge schilderd werd door J. van Ravesteijn, is bewaard. 3) Zijn goederen te Beverwijk zijn toen aan zijn vader, den heer van Heemstede gekomen. Deze heeft echter „De Schans" reeds bij akte van 11 Februari 1645 verkocht aan de weduwe van Elias Trip te Amsterdam. Als lasthebbers van de koop ster zijn in deze akte opgetreden haar zoon Adriaan Trip en haar schoonzoon Jan Coymans. Met de nieuwe eigenaresse was het middenpunt van een uitgebreide en invloedrijke familie op de hofstede gekomen en daarmede veel leven en vertier in de Beverwijk. 4) Het goed Oosterwijk is evenwel in het bezit van de Pauwen gebleven, totdat vrouwe Adriana van Marcelis, weduwe van Maarten Pauw te Amsterdam, het omstreeks 1735 verkocht aan Mr Lieven Geelvinck. - 5i - i1) Rijksarchief Haarlem, oud-rechterl. archief Beverwijk, no. 1211 fol 76 (3I Jan. 1637). (2) De Briefwisseling van C. Huygens, II, blz. 472, no. 2158, blz. 400, no. 2220, en II, blz. 19, no. 2338. (3) Collectie Pauw van Wieldrecht, Den Haag. De foto-reproductie is van het Rijksbureau voor kunsthistorische en ikonographische docu mentatie. (4) Oud-rechterl. archief Beverwijk, no. 1212, fol. 205-210.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1941 | | pagina 87