87 negentiende eeuw, scheen behouden te kunnen worden: een bestemming leek gevonden. Door onwil van de eigenaar werd het gesloopt en vervangen door een reeks autoboxen. Voor de 'Vijfhoek' waaraan het pand gelegen was, en waarin het een karakteristieke noot vormde, een gevoelig verlies. Het huis Klein Heiligland 9-9 A vormde een indrukwekkend dubbel woonhuis uit de tweede helft van de zeventiende eeuw met de goot aan de straat. Het bezat een parterre en twee verdiepingen. In de kozijnen waren aanwijzingen voor de oorspronkelijke vorm (kruiskozijnen) aanwezig. Onder het pand bevond zich een zeer merkwaardige kelder, samen gesteld uit vier elkaar kruisende tongewelven. Dit huis, dat in alle opzichten als een unicum mocht gelden, is onverhoeds geheel gesloopt om plaats te maken voor een bedrijfsgebouw van een dagblad. Het is ons nog mogen gelukken van de kelder, tijdens het slopen, enkele foto's te nemen en een op- metingsschets te maken. Voor het Haarlemse stadsbeeld be tekent deze afbraak een ernstig verlies. In de achterzaal van het huis Grote Houtstraat 120 bevond zich een zeer fraaie kamerbetimmering in Lodewijk XV-stijl, bestaande uit lambris, wandpanelen, schoorsteenbetimmering en plafondornamenten, alles met snijwerk versierd, en een uitbundige witmarmeren schoorsteenmantel. De decoratie van het plafond werd in de hoeken ondersteund door ver guld houten beelden, voorstellend de vier jaargetijden. Deze betimmering die zeer verwaarloosd was, kon ter plaatse niet behouden blijven en is in veiligheid gebracht om te zijner tijd bij de restauratie van het stadhuis te worden toe gepast. Tenslotte kon door onderhandelingen met de eigenaar en mede dank zij de bestedingsbeperking de dreigende afbraak van 'Het Oost en West Indies Worstvat' aan het Verwulft en het daaraan grenzende huis 'de Vier Winden' op de hoek van de Grote Houtstraat worden afgewend. Beide huizen zijn in de achttiende eeuw in hun huidige vorm gebracht (behalve de onderpui en de indeling van de vensters, die betrekkelijk modern is). Het Worstvat (lange tijd een 'export-slagerij') trekt vooral de aandacht door zijn bekroning; de Vier Winden is een karakteristiek voorbeeld van die stroming in de acht tiende eeuwse bouwkunst, die zijn kracht zoekt in uiterste eenvoud en goede verhoudingen, en bezit inwendig op de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1957 | | pagina 125