35
pijnlijke geschiedenis, die echter zijn eerlijkheid en karakter
vastheid duidelijk doet uitkomen.
Intussen had hij in 1929 in de Proven9aalse stadjes Arles en
St. Rémy met medewerking van Franse vrienden van Van
Gogh kleine musea gesticht, aan welke hij o.a. 270 reproduc
ties schonk van de daar door Vincent in zijn laatste levens
jaren gemaakte werken.
Ook arrangeerde hij vele belangrijke tentoonstellingen van
diens werk in binnen- en buitenland. Tenslotte liet hij een
volledig manuscript na voor zijn definitieve 'Catalogue
raisonné van alle werken die het ontroerende genie, die
Vincent was, aan de mensheid heeft nagelaten. Dit manu
script is thans in handen van een uitgever.
Als letterkundige heeft De la Faille, die reeds vroeg be
gonnen was journalistiek werk te verrichten, o.a. als correspon
dent van 'De Telegraaf' en van het 'Algemeen Handelsblad'
geregeld artikelen geschreven in Nederlandse, Franse en
Engelse tijdschriften, o.a. belletristische arbeid in 'De Nieuwe
Gids', 'Nederland' enz.
Tot deze categorie behoren ook zijn doorwrochte lezingen
die hij over Nederland hield in België, Frankrijk en Tsjecho-
slowakije, en later de in de Verenigde Staten beroemd ge
worden lezingen over Vincent van Gogh, waartoe hij na
1948 tot vijfmaal toe werd uitgenodigd door de belangrijkste
Amerikaanse Musea.
Als bewonderaar van de dichterlijke meesterwerken van
Frederik van Eeden was hij van de oprichting af vice-
voorzitter van het Van Eeden-genootschap. In het periodiek
et Fransche boek' behandelde hij kunstgeschiedenis, ethno-
logie en soms een roman. Voorts was hij gedurende de laatste
zes jaren voordat deze landen in de chaos van de tweede
wereldoorlog werden betrokken, door hun vertegenwoordigers
te s-Gravenhage belast met het maken van culturele propa
ganda voor Tsj echoslowakije en Yoegoslavië. In deze landen
had hij op zijn reizen veel persoonlijke en culturele banden
aangeknoopt. Het toerisme naar die landen werd bevorderd
door lezingen, die hij in Nederland hield voor het Kon.