83
Hoe dit ook zijn moge, het wordt nu tijd ons eens bezig te
houden met het viertal personages op de achtergrond. Reeds
bij mijn eerste nadere kennismaking met het schilderij wees
Mej. C. A. van Hees, wetenschappelijk assistente aan het
Frans Hals Museum, mij op het feit dat haar inziens de vier
mannenkoppen op de achtergrond een afwijkende schilder-
trant vertonen, en vrijwel zeker later op het schilderij zouden
zijn aangebracht. Gezien de herkomst van het schilderij uit
het voormalige R.K. St. Jacobs Weeshuis opperde zij de mo
gelijkheid, dat hier wellicht een viertal regenten van dit ge
sticht zou zijn afgebeeld. Het St. Jacobs Weeshuis is als zoda
nig tot stand gekomen in 1715, in welk jaar de Haarlemse
Regering het aloude St. Jacobs Godshuis (destijds gecon-
fisceerd met de overige geestelijke goederen in 1581) aan de
Rooms Katholieken van Haarlem schonk, opdat deze het tot
een Weeshuis zouden kunnen inrichten 4. Nu had de stads
regering gedurende de 17de eeuw het toezicht over het St.
Jacobs Godshuis opgedragen aan een drietal regenten en deze
waren bovendien Protestant! Mijn inziens bestaat er dus geen
enkele reden dat déze regenten op het familieschilderij 'Braems'
zouden zijn bijgeschilderd. Achttiende eeuwse (Katholieke)
regenten van het Weeshuis komen al evenmin in aanmerking,
aangezien deze toch wel zeker in een volkomen andere stijl
en kleedij zouden zijn afgebeeld. Daarentegen wekken de vier
koppen juist sterk de indruk, dat zij in feite stammen uit een
oudere periode dan het schilderij zelf zegge zo omstreeks
1620 zodat hier wel nadrukkelijk het vermoeden rijst, dat
achteraf deze koppen werden ingeschilderd als copieën van be
staande oude (familie) portretten!? In de eerste plaats wijst
in deze richting het feit, dat de vier mannen in kwestie als
echte 'portretten' de aanschouwer aanzien, instede van de
originele De BRAY-personages, die allen intensief bij de 'han
deling' van het schilderij zijn betrokken. In de tweede plaats
de beide opschriften aangebracht op de lijst van het schil
derij, namelijk op de bovenrand: sinite parvulos venire
ad me (Laat de kinderkens tot mij komen), en op de
onderrand: memores estote parentum vestrorum (een