85 afwijkende trant geschilderde mannenkoppen van het schil derij komen op de tekening niet voor. Bovendien werd, bij deze dus nu bewezen 'toevoeging', tevens de gehele achtergrond van het tafereel gewijzigd, waarbij een tweede discipel (ge heel links bovenaan op de tekening) werd overschilderd. Waarschijnlijk is deze totale 'omwerking' van het schilderij de oorzaak van het feit dat dit thans geen signatuur van De Bray meer vertoont; op de tekening kan men echter, links boven het hoofd van Emmerentia van der Laen duidelijk de oorspronkelijke handtekening herkennen, met daaronder het jaartal 1663. Bovendien blijkt ten slotte het schilderij te vens aan de bovenzijde niet onbelangrijk te zijn ingekort, zodat ik zou willen stellen, dat de thans aanwezige oude lijst met spreuken en wapens uit die periode stamt en dus iets jonger is dan het oorspronkelijke schilderij. Indien het mij vergund is hier tot slot nog een gewaagde suggestie te geven ten aanzien van de vier bijgeschilderde copieportretten, dan zou ik willen voorstellen vanzelfspre kend met het nodige voorbehoud om in de figuur naast de schouder van Emmerentia van der Laen haar vader, de Haarlemse apotheker Pieter van der Laen te willen zien, met daar achter mogelijk diens vader, de kunstschilder Dirck van der Laen. De vader van Dr. Pieter Braems, namelijk de Amsterdamse koopman Jan Braems, acht ik dan te zijn de tweede figuur van links, met het puntbaardje, terwijl ten slotte de slechts gedeeltelijk zichtbare mannenkop aan de linkerrand van het schilderij, dan mogelijk diens vader, even eens Jan Braems geheten, zou voorstellen. M. Thierry de Bye Dolleman

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1961 | | pagina 87