88 (19) Artikel in het „Algemeen Handelsblad" 1896 (15 maart). Joseph Cuypers: „De kathedrale kerk van St. Bavo te Haarlem", in: Katho lieke Illustratie"juli 1896. (20) „De Opmerker"1906, 9 (3 maart). (21) Wanneer men probeert het vroeg-gotisch, laat-romaanse idioom van Jos. Cuypers thuis te brengen moet men bedenken dat Joseph in 1885 onder meer een reis door de Rijnstreek gemaakt heeft en dat, mede gezien zijn voorkeur voor het kleurenschema van kerken als bijvoorbeeld de Keulse Sankt Aposteln, de kerken van deze streek toch wel indruk op hem gemaakt moeten hebben. Invloed van vader Pierre Cuypers is zeker mogelijk geweest en Joseph zal zeker op het atelier van zijn vader kennis gemaakt hebben met diens ontwerpen uit de jaren '60-'70 toen Cuypers sr. de Munsterkerk te Roermond restaureerde en ook nieuwe kerken bouwde in deze laatromaanse- vroeggotische vormentaal. (22) De tekening van De Bazel is o.a. gepubliceerd bij M. A. Thompson: „De nieuwe kathedrale kerk van Haarlem"Haarlem, 1898, t.o. p. 1, en: J. W. Beyk, „De nieuwe St. Bavo te Haarlem", Haarlem, 1948, t.o.p. 13. (23) Zie voor de St. Willibrordus buiten de Veste te Amsterdam: P. J. Conijn, G. S. Hoogewoud, R. Zijlma: „De kerk van de H. Willibrordus buiten de Veste aan de Amsteldijk te Amsterdam-zuid"in: Bulletin van de Konink lijke Nederlandse Oudheidkundige Bond, 1971, no. 1. (24) Zie voor de kerk van Ginneken: H. P. R. Rosenberg, „De negentiende- eeuwse kerkelijke bouwkunst in Nederland"'s-Gravenhage, 1972, p. 126, no. 206. (25) Zie voor Ch. Weber, Rosenberg, p.p. 111,112. (26) Zie voor de kerk van Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen te Lei derdorp: Rosenberg, p. 146, no. 200. (27) Zie voor de kerk van de H. Naam van Jezus te Lierop: Rosenberg, p. 140, no. 179. (28) Zie voor de Munsterkerk te Roermond: J. J. F. W. van Agt: „Roermonds Munsterkerk voor en na Cuypers", in: Opus Musivum", feestbundel, aange boden aan prof. dr. M. D. Ozinga, Assen, 1964, p.p. 85-111. (29) Terwijl hij blijkens een ongedateerde potloodtekening ook een bekro ning ontworpen heeft, die sterk doet denken aan de koepel van de St. Agatha te Beverwijk, bijna in de vorm van een pauselijke kroon, de tiara. (30) Deze oorkonde werd ontworpen door R. van de Pavert en werd gepubli ceerd in: „St. Bavo", 27 juni 1902. De koepel heeft dezelfde gedaante als op een gezicht op het koor van de kerk van uit het Z-O, door Stroucken, in bezit van het Nederlands Documentatiecentrum voor de Bouwkunst te Amster dam. (31) Zie voor de Koninginnekerk: „Bouwkundig Weekblad" 28 (1908), p.p. 605-609, en B. van Veen: „de Koninginnekerk, 1907-1971, Rotterdam, 1972. (32) „De H. Linie", 1858, ed. Werken, deel Kunst en Oudheidkunde, Amster dam, Den Haag, 1904, p. 120. voorts: J. Sauer, „Symbolik des Kirchengebdudes und seiner Ausstattung in der A uffassung des Mittelalters, Freiburg in Breisgau, 1902, p.p. 142-143. (33) Vertaling Petrus Canisius. (34) De Eindhovense St. Catharinakerk werd besproken door J. A. Alber- dingk Thijm in: „Dietsche Warande" 6 (1864), p. 562, en in: „Kunstkronijk" 14 (1875). (35) Conijn, Hoogewoud en Zijlma 1971, afb. 3.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1972 | | pagina 90