89 (36) Conijn, Hoogewoud en Zijlma 1971, afb. 9. (371 Coniin, Hoogewoud en Zijlma 1971, afb. 1. (38) Of anders gezegd door Joseph Cuypers in: „De Kathf'e^e.1Uustr'l'lL iuli 1896- Door het toepassen van eenvoudige vormen zal het algemeen ka rakter meer met de 12e-13e eeuwse kerken overeenstemmen dan met die der 15e eeuw, welke ook in ons land in natuursteen werden gebouwd Interes- santTs dan ook om te weten, dat Joseph Cuypers voor de gedaante van de St Bavo heel even aan de laatgotische architectuur heeft gedacht blijkens een pentekening van een koortrans, aanwezig m het Nederlands Documenta tiecentrum voor de B ouwkunst te Amsterdam, Ciy persarchief (39) Jan Kalf: „De katholieke kerken in Nederland Amsterdam, 1906, p. 222- toelichting op de St. Willibrordus buiten de Veste te Amsterdam. (40) Joseph Cuypers: „Van hedendaagse bouwkunst in het algemeen en de kathedraal van St. Bavo in het bijzonder in: „Van onzen tijd 1906, p. 109. (42) ^nr?PEversfr„De0nieuwe St. Bavo te Haarlem" in: „Bouwkundig Weekblad" 18 (1898), p. 167-169. (43) Van onzen tijd", 1906, p.p. 102-103. (44) Van onzen tijd"1906, p.p. 102-103. (45) Henri Evers, „De architectuur in hare hoofdtijdperken II, Amsterdam ^Ufl ^vTn onzen tiid", 1906, p. 110: waar Joseph Cuypers naar aanleiding van een beschouwing van het koloriet van het Nederlandse landschap stelt: Diezelfde omgevende natuur maakt het oog van de Nederlander ook ge voelig voor zachte nuanceringen in de kleurdecoratie en moet ons behoeden voor dergelijke wandaden, als, helaas, sedert een halve eeuw, zowel in naam van bedoelde wetten der oude kunst, als op grond van eigen mateloze ong naliteit bij de kerkbouw, in het bijzonder op het westelijk halfrond van ons werelddeel zijn ten uitvoer gebracht, als abnormale prikkel voor de afge stompte zenuwen van kerkbeheerders en -bezoekers die met begrijpen de harmonie die moet heerschen tusschen godsdienstoefening en natuur, ofwel zich hebben gewend aan zulke barbaarsche prikkeling der zinnen voor ide kortere uren, die in godsdienstige zelfbeheersing worden d°or8eJr^chtul^ is het dat in de woningen de wansmaak hoogst zelden zich uit in zulk ee schril' en scherp kleurcontrast, als waaraan wij door de gebrandschilderde vensters en de bonte muurbeschildering van menige kerk worden blootge- Zie ook- Roeping" 1923, p. 218, waarin hij stelde, dat de gemiddelde waarde van de nieuw gebouwde kerken vanaf 1869 tot 1920 niet gestegen was. (47) In het contract, dat Joseph Cuypers op 16 april met bisschop Botte- manne sloot stond voor de speklagen nog natuursteen vermeld (48) Mogelijk ook heeft Jos. Cuypers zich laten inspireren door de manier waarop in Toscaanse kerken als de Dom van Florence en die te Siena wanden van wit marmer doorbroken werden door banden van roodgeaderd marmer. Als intermediaire figuur heeft misschien William Butterlfielld gefunë®®rd'dle in Londen aan de Margaret Street de All Saints gebouwd h«d U85Svol,tooid) Het interieur van deze kerk had de werking van zo n Italiaanse kerk, maar Heno°ok?t,Zl7an onzen ^d", 1906, p. 101: De b°7meestersb^"^)rvdjS® hebben de polychromie door constructiedelen zelve reeds beoefend voordat de Renaissance de navolging van de vormen der Romemsche kunst en d

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1972 | | pagina 91