117 tatieve voorbeelden. De Hollandse interpretatie van de Louis XIV-stijl, waarbij voor de versiering van de strak gelede voor werpen veelal gebruik gemaakt wordt van kuifschelpen (cat. nr. 117-118), moet tegen het midden van de achttiende eeuw wijken voor de Louis XV-stijl; deze rococo wordt gekenmerkt door een sierlijke asymmetrie, welke niet alleen de decoratie maar ook de vorm aantast en die aan het gehele object een bewogen karakter geeft (cat. nr. 146-147). Als een reactie hierop manifesteert zich de Louis XVI-stijl, waaraan een herleefde belangstelling voor de klassieke oudheid ten grondslag ligt; vooral vonden aan de ar chitectuur ontleende vormen, zoals de zuil, toepassing in de kunstnijverheid (cat. nr. 158-161). Ook de rond 1800 opkomen de empire-stijl was op de klassicistische geesteswereld gebaseerd. Afgezien van het sobere parelrandje boette het ornament sterk aan betekenis in; de meest populaire vorm in deze periode was de urn, waarvan het slanke karakter nog geaccentueerd werd door hoogoprijzende oren (cat. nr. 206). Enkele decennia later gaat men er toe over om aan het eveneens slechts sober versierde zilverwerk een meer gedrongen vorm te geven (cat. nr. 208). Tegen het midden van de negentiende eeuw manifesteert zich een groeiende belangstelling voor stijlen uit een min of meer ver verleden. Hiervan was in kerkelijke kringen vooral de neogotiek zeer geliefd (cat. nr. 26). De in de loop van deze eeuw vervaar digde voorwerpen, die deel uitmaken van de Warmond-Collectie, worden gekenmerkt door strakke, scherp afgesneden vormen, vrijwel zonder enige versiering (cat. nr. 17). DE WARMOND-COLLECTIE De stichting en de beginjaren van het Seminarie Warmond Aan het eind van de achttiende eeuw is er in katholieke kringen herhaaldelijk gedelibereerd over de mogelijkheid en vooral ook de wenselijkheid om over te gaan tot de stichting van een op leidingsschool voor priesters in het kerkdistrict Holland 1. Deze plannen leidden in 1798 tot aan de aankoop van een ge bouw, waarin een dergelijk instituut gevestigd zou kunnen wor den. Op 15 september van dat jaar namelijk verwierf Hermanus

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1973 | | pagina 119