25 meinse titel voor een priester, pontifex bruggenbouwer. Van af de zesde eeuw draagt de opperste Rooms-Katholieke leider, de paus, de titel: Summus Pontifex of Pontifex Maximus. Gevoel van onzekerheid en twijfel kwam tot uiting in het begin van deze eeuw. In 1905 vormde een groep Dresdense kunstenaars onder de indruk van sociale gisting en dreigend oorlogsgeweld, een gezelschap dat zij de naam „Die Brücke" gaven. Zij bedoel den daarmede een brug te slaan naar een toekomst waarin zij het als hun roeping zagen niet alleen een nieuwe kunst, maar ook een nieuwe samenleving te scheppen. Met aanhaling van ver schillende gezegden werd aangetoond dat ook de taal beschouwd kan worden als een brug voor de communicatie tussen de men sen. In het staatkundige en politieke leven heeft de bruggedachte eveneens een rol gespeeld. Niet minder belangrijk dan een beschouwing van de brug als bindend element, is de erkenning van de kans die de mens kreeg door het bouwen van bruggen een element van schoonheid aan zijn omgeving toe te voegen. Het is een kunst de meest passende vorm en materiaalkeuze voor de vereiste brugconstructie te vin den, welke harmoniëren met de omgeving. Een brug is niet een bouwwerk dat ruimte omsluit maar deze juist doorsnijdt. Het belangrijkste onderdeel is de rijbaan. De brug behoudt een zekere doorzichtigheid en sluit niet, zoals een gebouw, de achtergrond af. In bergland voldoet een andere brugvorm dan in vlak land. Naast de molen geeft in ons waterrijke vlakke vaderland de brug een typisch accent. Aan de hand van kleurendia's werden daarvan verscheidene voorbeelden in verschillende plaatsen in ons land getoond: zoals het brugje dat zich hoog verheft boven vaarten om een bootje doorgang te verlenen; vlakke vlonders (vaak draaibaar); de ophaal- of wipbrug. Het is zeer te betreuren dat deze brugtypen, welke naar overgeleverde traditie door de be kwame timmerman op soliede en kundige wijze werden uitge voerd, successievelijk verdwijnen om maar al te dikwijls voor karakterloze constructies plaats te maken. Dit gebeurt niet alleen in de steden maar ook op het platteland. In ons stadsbeeld vormt de stenen gewelfde brug (oorspronkelijk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1973 | | pagina 27