Haarlem waarvan hij de oprichter was. Trijn Oly vermeldt niet wat Arents' verwanten ertoe aanzet het graf in de St. Bavote openen. Wel tekent zij aan dat „doendertyt ghehaelt hebben Pieter Francen schilder, dien 't doendertyt uutteeckende, waar van ghecoomen syn die doode schilderie van syn E.; en alst geconterfeyt was deeden de grachtstede stil toe, en lieten het H. lichaem daarin rusten". Die rust is echter van korte duur want het jaar daarop moet het graf weer open als de eigenares, Aegje Baertes, is gestorven. Deze gelegenheid wordt aangegrepen om Arents met kist en al naar boven te halen, maar zonder problemen gaat het niet. Eerst valt er ,,vuyle aerde" op het „H. aenschijn", dan breekt een der benen onder de knie af, tenslotte blijkt de kist minder stevig dan de inhoud en valt halverwege uit elkaar. Als de onbehouwen grafdelvers men durft niets tegen hen te zeggen omdat het protestanten zijn - het lijk eindelijk boven hebben, bloeit de devotie der aanwezigen op, al durft men er niet hoorbaar uiting aan te geven. Toen dan (schrijft Trijn, kennelijk zelf aanwezig).voelden we met ons hant ende saghen met ons ooghen datet H. hooft noch met vel becleet was; thaer aende wynbraeuwen ende opt hooft stont noch soo perfect alst geschildert is". Trijn verwijst kennelijk naar het portret door 116 5. Portret van Cornelis Arents door Pieter de Grebber uit 1631. Paneel (58 x 43 cm). Rijksmuseum Het Catharijneconvent, Utrecht. 6. Co. ont Grt Rijl Ca: Utr

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1978 | | pagina 118