'emd I heef 'P dei iinder luiten geer oven Je be klop lat zij, icifiek en de een gebedssnoer met twaalf kralen (voor tien Wees Gegroeten met voor en na een Onze Vader). Rechts onder dit snoer leest men „P.DG 1635) maar de leeftijd van de voorgestelde ont breekt, wat ongebruikelijk is. Het is niet duidelijk welke begijn is voorgesteld; zelfs is het niet geheel zeker of er wel sprake is van een portret. Als dat wel het geval is kan men denken aan Neeltje Cornelis van Heemskerk, de enige begijn die in 1635 „profes- sio" en ,,oude beloftes volgens oude regel" aflegt. Zo'n plech tige professie was namelijk de afsluiting van een lange proeftijd (ca. 10 jaar) en daarom een feestelijke gebeurtenis. Zeker zal De Grebber het „portret" hebben gemaakt in overleg met zijn oude kennis, pastoor Ban, een expert immers op het gebied van begijnenkleding. Het paneel bevindt zich in het Catharijnecon vent te Utrecht. Het vermoeden dat schilder en pastoor met elkaar bevriend zijn geweest wordt bevestigd door het bestaan van een lofdicht op Ban, dat getoonzet is door De Grebber. Men vindt het in het „Kort Sang Bericht", een traktaat van Ban zelf uit 125 12. Portret van een begijn (mogelijk Neeltje Cornells van Heemskerk) door Pieter de Grebber uit 1635. Paneel (110 x 89 cm). Rijksmuseum Het Catharijneconvent, Utrecht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1978 | | pagina 127