Vive lamour met vrucht, ons houwlick is begonnen,
Ons Ouders waeren boersch, sy hebbent vreck ghewor
nen,
Pannegen vet, moy weer, het moet al doer den krop,
Wy hebben goets ghenoech, hoe Cryghen wyt maeróp
Het museum bevatte al enkele voorbeelden van dit genre, maa
met deze aanwinst is èn de vroege 17de eeuw èn Esaias vani
Velde nu aanzienlijk beter vertegenwoordigd.
De tweede aanwinst op het gebied van de oude schilderkunst)
ruim anderhalve eeuw later ontstaan dan de Buitenpartij. Het is
een omstreeks 1790 te dateren gezicht op de Amsterdamseo:
Spaarnwouder Poort. Het stuk werd uit particulier bezit verwoi-
ven tijdens de voorbereiding van de tentoonstelling Stadsge
zicht Haarlem 1750-1850, die rond de jaarwisseling 1977-78ir
het museum gehouden werd. (paneel, 55,6 x 75,5 cm; afb.2)
Hoewel het schilderij in de catalogus van genoemde tentoon
stelling onder nr. 2 als anoniem is opgenomen, is het met waar
schijnlijkheid toe te schrijven aan Isaak Ouwater (1750-1793)
vlg. cat. 48 en 49 van betreffende tentoonstelling).
Stadsuitbreiding en de eisen van het moderne verkeer hebber
de situatie, op het schilderij weergegeven, op de poort zelf na
onherkenbaar veranderd. Toch begon ook toen als men over de
brug de stad uitging de weg langs de Trekvaart naar Amster
dam, net als nu, zij het dat het toen geen vierbaans autoweg
was. Het gebouw links, aan het begin van die weg, was een
herberg, waar reizigers die voor een gesloten poort kwamen
konden overnachten.
Hoewel deze rubriek niet bedoeld is voor kunst uit de laatste
honderd jaar, wordt hierop gaarne een uitzondering gemaakt
voor de schenking-Ladenius. Het betreft hier een omvangrijke
collectie werken van Nederlandse kunstenaars hoofdzakelijk uit
deze eeuw, die de moderne verzameling van het museum aan
zienlijk aanvullen en uitbreiden. Tot de ruim twintig schilderijen
en aquarellen behoren een dozijn werken van Isaac Israels
waaronder een zelfportret en het portret van de Gezusters Arnt-
zenius. Verder werk van Coba Ritsema, een van de Amster
damse Joffers, Suze Robertson, G.W. Dijsselhof, van Jan
Sluijters onder andere het portret van Elsje van Lier en van Jan
Wiegers een groot naakt. Tenslotte vier werken van Anton
Rooskens, vertegenwoordiger van Cobra.
De heer Ladenius, van beroep medicus, heeft in zijn zeer lange
leven een grote kunstcollectie bijeengebracht, waarvan nu dus
een deel is overgegaan in openbaar kunstbezit. Een gebaar dal
niet hoog genoeg te waarderen is, daar het voor een museum