ben gehad, die hij bezoekers, zoals Sandrart in 1626 vol trots toonde. De gravures van Goudt waren zeer gezocht en hadden grote inv'oed op het Haarlemse landschap zoals het werk vani W' lem Buytewech, Esaias van de Velde en Jan van de Velde illustreert. Deze invloeden worden bij ieder op per soonlijke wijze verwerkt. Het meest markant is de invloed vani E sheimer aanwezig in een aantal prenten van Jan van de Velde, onder andere Vesper uit de serie „De tijden van de dag De Witte Koe uit 1622 toont duidelijk idyllisch-ar- cadische aspecten die in het werk van Cornelis Vroom eveneens voorkomen(10). Vroom ontwikkelt zich verder in de Hollands-arcadische richting en zal deze in schilderijen vertolken. Hoewel het idyllisch landschap uit 1638 onmiskenbaar de sporen draagt van de Aurora van Adam Elsheimer(11), heeft room een nog grotere eenheid en tegelijkertijd afwisseling ini de compositie weten te bewerkstelligen. Zijn landschap is opgebouwd uit een weids, atmosferisch vergezicht met links een grote coulisse in de vorm van een met bomen en struiken begroeide rotsachtige heuvel met 110 Adam Elsheimer 1578-1610: Aurora, kopergravure (foto: Herzog Anton Ulrich Museum, Brunswijk).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1979 | | pagina 112