164 Er waren twee stromingen in Nederland over de kunstuitleen. Volgens de ene opvatting moest het BKR-werk - kunstwerken die eigendom van de overheid waren geworden via de Beelden de Kunstenaarsregeling, vroeger: contraprestatie - uitgeleend kunnen worden aan particulieren en instellingen. Dit tegen vergoeding van administratiekosten. Want bij het rijk en tal van gemeenten hadden zich grote voorraden werk opgehoopt, waarvan de opslag problemen gaf en die verder ook door nie mand ooit meer aanschouwd werden. Volgens die richting wer den een aantal artotheken gesticht. Verkocht kon dat werk niet worden, het was immers overheidsbezit. Al vrij gauw gingen de meeste artotheken over tot een gemengd systeem waarbij ook niet-BKR-werk werd gedistribueerd, dat wél verkocht mocht worden. De SBK in Haarlem heeft dit systeem niet willen volgen. De markt voor het vrije werk zou immers bedorven worden door het inzetten van reeds door de overheid gekocht werk. Dat BKR-werk moest dan maar een weg vinden naar overheidsge bouwen, scholen etc. Daar was nog plaats genoeg aan de wand. De gemeente Haarlem volgde die redenening. Het Frans Halsmuseum kreeg tot taak het BKR-werk te verspreiden. Een eerste aanzet daartoe vormde een tentoonstelling op de zolder van het museum, waar een verrassende kwaliteit kon worden geconstateerd in het via de BKR aangekochte werk. Instellin gen konden daar hun keus maken. Er is veel gebruik van ge maakt. Emancipatie van de 'Emancipatie van de vrouw komt niet zomaar uit de lucht val- VROU w len er is sprake van een proces, dat al jaren aan de gang is, men zou kunnen zeggen sinds groepen vrouwen in het begin van onze eeuw streden voor het kiesrecht. Daarna kwam in het begin van de jaren '60 een duidelijke "tweede emancipatiegolf" op gang, die steeds sterker zijn invloed doet gelden op allerlei gebieden, zowel in de maatschappelijke als in de persoonlijke sfeer. Een proces van veranderingen, die erop gericht zijn een einde te maken aan de nog steeds ongelijkwaardige positie van de vrouw. Reden van die ongelijkwaardige positie is, dat vrijwel overal in de maatschappij mannen de gang van zaken bepalen Dat staat in de gemeentelijke nota 'Emancipatie van de Vrouw', waarvan in 1981 een concept ter discussie is gesteld op hoor zittingen en ook in de raadscommissie voor algemene zaken. De definitieve versie, waar de gemeenteraad over moet oorde len, komt begin 1982 van de pers. De hoorzittingen gaven soms pittige discussies. In de nota wordt opgemerkt dat velen hun wensen niet terugvinden. Dat heeft zijn oorzaak in de financiële positie van de gemeente (een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1981 | | pagina 166