184 Jos de Klerkprijs Op donderdag 29 oktober kwamen tal van genodigdenpromi nenten en andere belangstellenden uit de muziekwereld in de historische Refter van het Haarlemse stadhuis bijeen om getui ge te zijn van de uitreiking van de Jos de Klerkprijs 1981. De jury had besloten de prijs voor 1981 drie maal toe te kennen, aan Coby Riemersma, Anton de Beer en Daaf Geluk. De prijs be staat uit een erepenning met aan de voorzijde de beeltenis van de musicus en criticus Jos de Klerk (1885 -1969); de achterzijde van de door Mari Andriessen gemaakte penning draagt de naam van de onderscheidene. De jury (Johan van Kempen, Albert de Klerk en Jan Valkestijn) vermeldde in haar rapport dat Coby Riemersma onderscheiden werd wegens haar grote ver diensten als zangpedagoge. Met name heeft zij als hoofdlera res van het Amsterdamse Conservatorium leerlingen opgeleid die thans internationale roem oogsten. 'Desondanks heeft zij zich nooit te hoog gevoeld om ook amateurs van haar bijzonde re gaven inzake het zangonderricht te laten profiteren.Anton de Beer, die 'als dirigent van diverse ensembles al jarenlang de muziekbeoefening door amateurs dient', werd geprezen omdat hij én als musicus én als voorzitter van de Stichting Huygens Fokker het 31-toonsorgel heeft gepropageerd, 'hetgeen er in belangrijke mate toe heeft bijgedragen, dat dit muzikale spe cialisme thans een internationale klank heeft'. Daaf Geluk kreeg de onderscheiding wegens de stimulerende kracht die hij als Haarlems wethouder van kunstzaken van 1945 tot 1974 ontplooide voor de Interscholaire, de Hartewensconcerten door het N.Ph.O., en niet op de laatste plaats voorde restaura tie van het Müllerorgel in de Grote of St.-Bavokerk. Daarbij werd niet vergeten zijn voorzitterschap, dertig jaarlang, van de Stichting Internationaal Orgelconcours. Piraten op de kabel Zuidelijk Kennemerland heeft het oudste grote kabelnet van Nederland. Hoe dit tot stand kwam is reeds vermeld in het Jaarboek 1979, blz. 180. Het voorzag zeker in een behoefte met zijn 6 netten voor tv: twee Nederlandse, 3 Duitse en een Belgi sche zender werden dagelijks - voornamelijk gedurende de avonduren - uit de lucht geplukt via een antenne in de Waar- derpolder. Tussen 11 en 12 uur 's avonds beëindigden deze zenders hun programma en werd het 'glazen oog' gedoofd. Zakelijk inge stelde amateurs zagen hun kans schoon om daarna eigen pro gramma's op die antennemast in te stralen en geleidelijk aan kregen de verschillende internationale netten een lokale aan vulling. Het waren vlekkerige beelden, maar in de loop van het jaar kwam er wat verbetering in de kwaliteit. De stations ope reerden onder namen als Studio Haarlem, Haarlems Weekjour-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1981 | | pagina 186