115
Het gehoor. putter aan een lijn en bijbehorend stokje'42', een zwarte
(Foto: p.e.m. Hammann, rat en een tekening van een hertekop met gewei. Zowel
eig.C.J. van den Broek) ^e rat a|s het hert staan bekend om hun uitstekend
gehoor. Het accent ligt vooral op de muziek. Niet
vreemd voor een opdrachtgever die lid was van het
Muziekcollege Apollo, bladmuziek in zijn bezit had, en
een vader had die muziekinstrumenten verzamelde. On
der het kopje rariteiten in Cornelis Elouts veilingcatalo
gus vinden we vermeld: 25) Een fraaie Forte Piano door
Biezenbroek, 26) Een Penant Tafel waarin een Orgel-
Register door dezelve, 27) Een Forte Piano, onafge
maakt door dezelve, 28) Eenige Snaaren, 29) Een Vo
gel-Korf met een Orgel, speelende 8 Airtjes, het speeld
telkens als de Vogel op 't Stokje springt.
Vervaardiger van de eerste drie instrumenten was Adolf
Biesenbroek, houtkoper te Haarlem'43'. Hij bewoonde
een huis aan het Spaarne tussen de Klerksteeg en de
Koudenhorn en was eigenaar van de paltrok-houtzaag-
molen de Keizer aan het Vuilrak bij het Noorder Buiten
Spaarne. Toen na zijn overlijden in 1780 op 22 februari
de inventaris van zijn inboedel werd opgemaakt'44', ble
ken in een zijkamer diverse instrumenten te staan: 'een
forte piano, een tafel met een orgel, een vogeltje in een
kooitje met een orgeltje' en in een achterkamertje 'een
forte piano onafgemaakt in zijn glad houte kasten op
dito voet'. Het blijken precies de instrumenten te zijn die
in de veilingcatalogus van Cornelis Elout voorkomen.
Het lijkt zeer aannemelijk dat Elout ruim een maand
voor zijn dood de instrumenten uit de nalatenschap van
Biesenbroek heeft gekocht. Uit niets blijkt dat Biesen
broek ook de vervaardiger van het binnenwerk is ge
weest. De kans is groot dat hij als houthandelaar de
ombouw van de instrumenten verzorgde. Op het ge
noemde achterkamertje bevond zich namelijk ook 'een
schrijnwerkers pars met twee schroeven, twee goud-
draats spinnewielties, eenige diverse gereedschappen,
een weijnig divers houtwerk, een draaijbank, een
schaafbank, enig kabinetswerks- en timmermansge-
reetschappen', oftewel het instrumentarium van een
meubelmaker. Zeer waarschijnlijk heeft Elout ook deze
gereedschappen overgenomen want onder nummer 32
vermeldt zijn catalogus: 'Een Draaibank. Verders fraai
Timmermans en ander Gereedschap, welkens volgens
de Nommers verkogt zal worden'.
Het ligt voor de hand de uitvoerende kunstenaar onder
de Haarlemse behangselschilders te zoeken. Vooral