je van stucwerk voorzag. Samen met zijn broer Jan is hij
de laatste twee decennia van de 18e eeuw in Haarlem
werkzaam geweest. De Amsterdamse architect en stuc
werker Jacob Otten Husly (1738-1796) vervaardigde de
stucdecoraties in het Fundatiehuis en de Ovale Zaal van
Teylers Stichting (1780-1786).
Conclusie De voormalige kamer met geschilderde behangsels aan
de Oude Groenmarkt 2 is één van de zeldzame voor
beelden van een 'blomkamer' met ornamentschilderin
gen die 'en trompe l'oeil' zijn uitgevoerd, met voorstel
lingen die opgehangen zijn aan een strik en omgeven
worden door bloemguirlanders. Deze ornamentale de
coratie in Lodewijk XVI-stijl is onder andere bekend uit
het voormalige R.K. Wees- en Armenhuis St. Jozef te
Hoorn, in 1775 geleverd door de Amsterdamse (behang-
sel)schilder Johannes ten Broeck'52*. Van dit type schil
dering vinden we talrijke voorbeelden in de modelteke
ningen van de Schilder-, Druk- en Behangselfabriek te
Hoorn, een afdeling van de Vaderlandsche Maatschap
pij van Reederij en Koophandel ter liefde van 't Alge
meen, in 1777 opgericht ter bestrijding van de werk
loosheid in de regio Westfriesland'53*. De 'en grisaille'
geschilderde medaillons waren één van de vele moge
lijkheden waarin de schilderingen konden worden uit
gevoerd. De begin 19e-eeuwse Amsterdamse meester
schilder Lambert Simis schreef in zijn 'Grondig Onder
wijs in de schilder- en verw-kunst' (1835) hier het vol
gende over: 'Andere vertrekken, en voorname Zalen, in
welke geen houtwerk rond het doek gemaakt werd,
schilderde men, in elk vak,eene tamelijk groote vier
kante schilderij; men verbeeldde dezelve als aan een
koord of wel opgestrikt lint, te hangen op de schilde
rijen verbeeldde men land- en zeegezigten, historiën, of
andere voorwerpen, naar goedvonden, of: in sommige
vertrekken werden dezelve in het grijs, in andere in het
grauw, en weder in andere in natuurlijke kleuren ge
schilderd''54*.
Een bijzonderheid is in ons geval de herhaling van de
medaillonvoorstelling op de stillevens onderop de doe
ken. Een deel der voorstellingen staat in duidelijke rela
tie met de opdrachtgever Jacob Nicolaas Elout en zijn
vader Cornelis Elout.
Ook het houtsnijwerk, de schoorsteenmantel en het
stucplafond zijn in dezelfde Lodewijk XVI-stijl uitge
voerd, waarin de eikebladslingers domineren en het
motief van de opgestrikte linten steeds terugkeert. Ho-
120