geven, richtten enkele deelnemers dat jaar de vereni ging Vriendenkring van Onze Lieve Vrouw van Haarlem op(45>. Dit zou men een moderne versie van een broeder schap kunnen noemen. Voor een lage jaarlijkse contri butie ontvangen de leden van de Vriendenkring twee maal per jaar een bulletin. Echter, pastoor Zijlstra van de Josephkerk behield nog enig voorbehoud. In die tijd waren namelijk de vernieuwingen binnen de kerk al duidelijk zichtbaar. Heiligenverering en bedevaarten werden geacht minder centraal in het geloofsleven te staan. Zijlstra schreef naar aanleiding van het instellen van een jaarlijkse stille omgang in het parochiememo riaal het volgende: 'Zal de religieuze romantiek en dra matiek reëel in godsdienstige beleeving worden omge- zet?'(46>. De Haarlemse katholieken hadden over de om gang nauwelijks enige twijfel. De door de pers en via affiches aangekondige omgangen trokken veel deelne mers. Zo waren er bijvoorbeeld in 1959 om kwart voor zes in de ochtend 1200 mannen en vrouwen aanwezig. Langs de route waren achter ramen van huizen waar katholieken woonden Mariabeeldjes(47) met kaarsen en bloemen geplaatst, een gebruik dat overigens momen teel geheel verdwenen is. De rest van de dag was het verdereen gedurig gaan en komen van pelgrims naarde Mariakapel, 's Avonds werd de dag dan besloten door een plechtige mis met processie. Tot in de jaren zestig 40 Een van de eerste ommegangen in de jaren vijftig, de stoet loopt vanuit de Jansstraat naar de Nieuwe Gracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1984 | | pagina 42