behorende tot de groep van gebouwen die met de term
'Waterstaatsstijl' wordt getypeerd. Het uitgevoerde
ontwerp van architect Van den Arend hoort echter in
die stijlgroep niet thuis. Hoewel in wezen de hoofdtrek
ken van het ontwerp als klassicistisch aan te duiden
zijn, heeft de architect ook aan andere stijlgroepen ele
menten ontleend, met name romaanse en gotische stijl
kenmerken zijn in zijn ontwerp aan te wijzen.
In het oorspronkelijke ontwerp is achter het verhoogde
middengedeelte van de voorgevel een dakruiter aange
geven, bestaande uit een koepelvormige opbouw boven
het zadeldak met daarboven een lantaarn. Deze is af
gedekt met een bekroning in de vorm van een klooster-
gewelfje. In de huidige situatie ontbreekt dit torenach
tig bouwsel. Wanneer dit is afgebroken is niet bekend,
maar van oude foto's is bekend dat het volgens het
ontwerp uitgevoerd is geweest. Het ontbreken ervan
houdt een versobering in van het uiterlijk aanzien van
het kerkgebouw.
Sinds de bouw van de kerk en pastorie in 1876 zijn er
weinig veranderingen aangebracht. De grootste in
greep betreft het slopen van de dakruiter. Voor het
overige is het exterieur nog vrijwel geheel oorspronke
lijk.
In het interieur van de kerk is de kleurstelling minstens
een keer gewijzigd en is het orgel waarschijnlijk ver
plaatst en/of vervangen. Voorts dateert de inrichting
nog geheel uit de bouwtijd. Ook de pastorie is op enke
le te verwaarlozen ingrepen na nog geheel oorspronke
lijk, zowel wat het exterieur als het interieur betreft.
De bouwstijl is geheel in overeenstemming met die van
de directe omgeving. Het merendeel van de bebouwing
langs de Parklaan vormt-stilistisch gezien-een
schakel tussen de bebouwing van het Kenaupark en
het Ripperdapark, die eveneens uit de tweede helft van
de 19de eeuw dateren. De architectuuruitingen tijdens
de 19de eeuw bepalen voor een zeer belangrijk deel
het aanzien van de Haarlemse binnenstad. De min of
meer ongeschonden staat van het kerkgebouw en pas
torie en het bijzondere karakter ervan maakt dat dit
complex niet alleen waardevol voor de omgeving is,
maar ook als object op zich.
Antonius van Padua Deze waterstaatskerk uit 1844, één van de weinige
(Nieuwe Groenmarkt 16) overgebleven galerijkerken in ons land, is overduidelijk
aan herstel toe; de gevel demonstreert dat onweerleg
baar. Tijdens de Historische Jaarmarkt heeft zich voor
181