dr. PiETER biesboer Een Caritas van Pieter Fransz. de
Grebber
Nu moet ik Grebber noemen
Den vader, ende Soon, en ook de Dochter roemen.
Wie sag oyt schilderij van eene dochters hand?
Hier schilderter noch een met goed en kloek verstand
De Grebbers sijn vermaerd door hunne groote beelden.
Wie sag dat iemands hand en geest hier kloecker speelden.
Zo prees Samuel Ampzing in 1628 de schilders Frans
Pietersz. de Grebber, zijn zoon Pieter en zijn dochter
Maria, die beiden in het atelier van hun vader waren
opgeleid.') Hoewel Pieter pas in 1632 in het Haarlemse
St. Lucasgilde werd ingeschreven dateert zijn vroegste
werk uit 1622, een zogende moeder met drie kinderen
in het Houston Museum of Fine Arts. Onze Caritas, die
in 1987 door het Frans Halsmuseum werd aangekocht,
kan in verband gebracht worden met dit vroege werk.
De Grebber heeft namelijk voor de moeder in beide
schilderijen gebruik gemaakt van hetzelfde model, dat
trouwens ook nog voorkomt in de Werken van Barmhar
tigheid uit 1628, geschilderd in opdracht van de regenten
van het Oudemannenhuis, welk schilderij zich nu in het
Frans Halsmuseum bevindt.
Pieter de Grebber heeft dit schilderij van zijn monogram
voorzien, terwijl zijn vader, Frans Pietersz., de betaling
ontvangt voor dit doek en voor nog een tweede, voorstel
lende Jacob, Rachel en Fea, dat ook voorzien is van het
monogram van Pieter de Grebber en het jaartal 1628.2)
Pieter de Grebber werkte dus waarschijnlijk tot zijn
inschrijving in het gilde in 1632 zeer nauw samen met
zijn vader. Pas op latere leeftijd ging hij zelfstandig
wonen.
In 1634 kocht hij een huis op het begijnhof, waar hij
voor de rest van zijn leven ongehuwd bleef wonen temid
den van de begijnen. Hij was rooms-katholiek en onder
hield nauwe betrekkingen met de rooms-katholieke
geestelijkheid in Haarlem.3)
Pieter de Grebber toont zich in dit vroege werk een
130