volwassen kunstenaar met een geheel eigen stijl. Zijn vormentaal verraadt invloed van Goltzius, die volgens Houbraken voor enige tijd zijn leermeester was, en van het latere werk van Cornelis Cornelisz. van Haarlem. In de kleuren en de behandeling van het incarnaat (huidskleur) is van een zekere Vlaamse invloed sprake. Met zijn vader heeft Pieter in 1618 Antwerpen bezocht. Hij moet daar werk van Rubens hebben gezien, aange zien zijn vader als vertegenwoordiger van Rubens naar Antwerpen was gereisd.4) Als één van de vroegste werken van Pieter de Grebber vormt de Caritas een buitengewoon interessante aanvul ling op zijn werken die zich al in de collectie van het museum bevinden. Bovendien heeft de voorstelling bijna het karakter van een madonna met kind. De stralenkrans ontbreekt, of de in het haar gevlochten sluier achter op het hoofd van de vrouw moet hier een verhulde verwij zing naar zijn. In dat geval kan het schilderij geplaatst worden in het milieu van de Haarlemse rooms-katholie- ken, met wie Pieter de Grebber zulke uitstekende con tacten onderhield. Dit aspect in het oeuvre van Pieter de Grebber was evenmin aanwezig in de werken die het museum van zijn hand in bezit heeft. Pieters carrière nam een hoge vlucht. Zijn rooms-katholieke geloof vormde geen barrière voor officiële opdrachten voor het stadhuis van Haarlem (De Wapenvermeerdering, 1630 voor de Vroedschapskamer), voor Honselaersdijck en voor de Oranjezaal in Huis ten Bosch. Hij is de belang rijkste vertegenwoordiger te noemen van het Haarlemse Werken van barmhartigheid, 1628 Pieter Fransz. de Grebber doek 230 x 418 cm Frans Halsmuseum inv.no. I- 101 (foto: Tom Haartsen) 133

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1987 | | pagina 135