We weten dit alles uit de levensbeschrijvingen van de
Maagden.5) Deze werden bij ieders overlijden opge
tekend door hun moeder-overste Trijn Jans Olij. Ze zijn
te dateren tussen 1583 en 1651 en dienden als voorbeeld
ter navolging voor de rest van de Maagden.
Trijn Jans Olij formuleert de doelstelling aldus: omdat
sulcx van ons kan worden naegevolcht want in 't leeven
van de Heyligen is veel beschreeven dat voor ons is meer
te verwonderen als nae te volghen,6)
Dergelijke biografieƫnverzamelingen van mensen uit ei
gen kring werden namelijk geschreven naar analogie van
de aloude heiligenlevens of vitae. Het genre wordt wel
omschreven als exempel-literatuur (exempel voor
beeld). Dergelijke literatuur werd vooral geschreven en
gelezen in de 15de eeuw in kringen van de Moderne
Devotie.7) Inderdaad hebben de I7de-eeuwse kloppen
op het eerste gezicht veel weg van de Zusters van het
De H. Maagd Maura bezig met
het borduren van kerkelijke pa
ramenten.
In: Heribertus Rosweydus, Het
leven der H. H. Maeghden. Ant
werpen, Frangois Fickaert, ca.
1650. Rijksmuseum Het Catha-
rijneconvent, BMH od 1434 p.
390.
12