B.C. SLIGGERS
Waar zijn de 164 portretten door
Augustijn Claterbos (1750-1828)?
Inleiding
De titel van dit opstel over het portretoeuvre van Augus
tijn Claterbos lijkt in tegenspraak te zijn met de gegevens
die kunstenaarslexica over deze i8de-eeuwse Haarlemse
kunstenaar verschaffen.1) Het is namelijk niet als por
tretschilder, dat hij bekend is geworden. Tot voor kort
waren van zijn portretten slechts enkele prenten naar
zijn werk en één pastel van zijn hand bekend. De ontdek
king van zijn kunstnalatenschap bij nazaten in rechte lijn
laat een geheel nieuw licht schijnen op zijn ontwikkeling
als kunstenaar.
Dat gebeurde in 1969 door de paragnost Warner Tholen,
die door een aannemer werd gevraagd een afbeelding
op te sporen waarop de sinds 1832 afgebroken toren van
het kasteel van Coevorden stond. Dit in het kader van
de restauratie van het kasteel met een eventuele her
bouw van de toren, waarvan alleen de fundamenten
en keldergewelven waren overgebleven. De Rijksdienst
voor de Monumentenzorg eiste een originele afbeelding,
anders stond men de herbouw van de toren niet toe.
Door aanwijzingen van Tholen kwam men de Claterbos-
collectie op het spoor, waarin een tekening werd gevon
den die de toren duidelijk weergaf. De combinatie van
fundamenten, archiefstukken en de afbeelding was voor
de Rijksdienst de aanleiding om onder leiding van Cor-
neille F. Janssen, directeur van het Provinciaal Bureau
voor de Monumentenzorg in Drenthe, de herbouw van
de toren te laten uitvoeren, die in 1972 gereed kwam.2)
Via laatstgenoemde kwam ik de collectie van deze Haar
lemse kunstenaar in Drenthe op het spoor, hierna ge
noemd collectie De Wijk.
Naast werk uit zijn academietijd en een uitgebreid land
schappelijk en topografisch oeuvre, bevinden zich in de
goed bewaarde collectie een dertigtal portretten. Tevens
werd tussen de familiepapieren een eigenhandige lijst
met 164 portretten aangetroffen, deels ongedateerd (ca.
1778-1783) en 72 stuks uit de periode 1784-1795. De lijst
is niet compleet omdat er ook portretten bestaan die
4i