Augustijn Claterbos staat duidelijk bij hen in de schaduw, al moeten we wel voorzichtig zijn met ons oordeel daar het merendeel van zijn portretoeuvre nog onvindbaar is. Toch wist hij zijn modellen geen bijzon dere inhoud te geven, zoals zijn tijdgenoot Hendriks, die de modieuze gelijkvormigheid schuwde en zich volledig richtte naar het afgebeelde individu. De waarde van de Claterbos-portretten ligt in het feit dat hij maar zelden aristocraten als klant c.q. model had, maar eerder de gegoede middenstand, zoals bijvoor beeld ook de Haarlemse kunstenaars Warnaar Horstink en ook Jan Reekers. Daardoor is een serie ontstaan die een geheel andere bevolkingsgroep laat spreken. Een deel van hen staat in een vriendschappelijke relatie met de kunstenaar daar hij meerdere malen de portretten cadeau deed en alleen de lijsten maar berekende! Uit de lijst met 164 portretten blijkt dat Claterbos niet alleen Haarlemmers heeft afgebeeld maar ook zijn mo dellen vond in Amsterdam, Leiden, Gouda, Gorinchem, IJsselstein, Montfoort, Zutphen en Lochem. Toch mo gen we Claterbos niet als een rondreizend portrettist zien,7) al is het doel niet van iedere reis bekend. Uit Montfoort kwam zijn eerste vrouw, terwijl in IJsselstein weer familie van haar woonde. Beide plaatsen bezocht Claterbos ook in 1799, getuige zijn tekeningen te Mont foort aan den IJssel, te Montfoort bij de Willischopper- Al Johanna van Heekeren, pot lood, grijs gewassen, 10 x ij, coll. De Wijk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1987 | | pagina 49