aug., ged. aid. in Waalse kerk 27 aug. 1775, overl. 's-
Gravenhage 9 nov., begr. aid. in Kloosterkerk 11 nov.
T793-
De nummers 39 t/m 42 betreffen een groepsportret,
olieverf op doek 41,5 x 52,5 cm, gesigneerd en ge
dateerd 1778, dat in 1984 door het Frans Halsmuseum
te Haarlem werd aangekocht. Het schilderij was dat jaar
afgebeeld in de tentoonstellingscatalogus 'De Wekker
van de Nederlandse Natie: Joan Derk van der Capellen
1741-1784' (Zwolle 1984, p. 34, nr. 11). Een nieuwe
identificatie van de voorgestelden werd gepubliceerd in
'Kijken in het Frans Halsmuseum/de Hallen' (mrt./apr.
1984, nr. 19, p. 149-151), namelijk Robert Jasper van
der Capellen (1743-1814), de heer van der Marsch, Lath-
mer en Engelenburg en zijn vrouw Sara Jacobs van de
Velde (1745-1823) en twee van hun kinderen Petronella
Helena Clasina (1772-1822) en Alexander Hendrik Go-
dert Philip (1773-1827). Deze toeschrijving berustte op
de gelijkenis met een kleine gravure, uitgevoerd door
Reinier Vinkeles naar het ontwerp van Claterbos. Hier
op staat Robert Jasper in profiel afgebeeld. Indien deze
identificatie juist zou zijn, ontbrak een tweejarig dochter
tje op het groepsportret.
Op de lijst met portretten komt de naam Van der Capel
len niet voor, wat zou betekenen dat Claterbos het
profiel van Robert Jasper na 1795 getekend moet heb
ben. Bij de familie De Martines wordt expliciet vermeld
dat zij uitgeschilderd werden. Bij de ruim 160 portretten
is dat verder alleen nog het geval bij twee andere fa
milies. De verblijfplaats van de vier gecrayoneerde por
tretten [43 t/m 46] is niet bekend.
Van het echtpaar De Martines zijn nog twee miniatuur
portretjes bekend, voorheen in collectie Van Haersolte,
waarschijnlijk afkomstig van één van de twee connecties
Van Haersolte 's-Gravesande Guicherit (1966 coll.
Mr. C.G. Iordens). De kans is groot dat ons schilderij
ook via de tak van Johanna Eckhardts tweede echtge
noot vererfd werd. De twee miniaturen tonen grote
gelijkenis met het schilderij.
Het schilderij werd in 1958 door de kunsthandel Beets/
Fontein op de veiling Mak van Waay te Amsterdam (15
april 1958, nr. 46) gekocht, in 1968 verkocht op de
Antiekbeurs te Delft voor 370 pond aan mr. John Barry,
in 1981 bij de kunsthandel John Faustus te Londen, in
1983 bij de kunsthandel Richard Philip te Londen.
Op het schilderij is een sterke invloed te bespeuren van
het Engelse conversation piece door de invloed van de
73