danten. Deze zogenaamde prenttekeningen werden met de hand met grijze of gekleurde inkt ingevuld om zo doende het effect van een originele geaquarelleerde pen tekening op te roepen. Afbeelding 4 is hiervan een voorbeeld. Dat zowel de tekeningen als de prenttekenin gen destijds populair geweest zijn kan worden afgeleid aan de hand van nog aanwezige exemplaren in openbare en particuliere collecties. Ongetwijfeld zullen nostalgi sche overwegingen bij menig Haarlems burger een rol hebben gespeeld om tot aanschaf van deze bescheiden kunstwerkjes over te gaan. Dat Pannebakkers belang stelling voor het 'Zijlklooster' verder ging dan alleen maar de commerciële aspecten ervan bewijst een tweetal tekeningen waarbij de laatste momenten van het eens zo trotse kerkgebouw zijn vastgelegd. Afbeelding 5 gunt ons een blik op de noordgevel en de toegangspoort aan de Zijlstraat kort voor de afbraak. De forse scheuren in de buitenmuur, de provisorisch aangebrachte houten schoeiing tegen neerstortende dakpannen en ontbreken de dakgoten tonen de bouwvalligheid van het gebouw. Tenslotte voegt Pannebakker ter plaatste nog een zwart- krijtschets aan zijn oeuvre toe op het moment dat de 91 Part. bezit. 6. De Zijlkerk tijdens de afbraak, 1818. Zwart krijt schets door J. Pan nebakker.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1987 | | pagina 93