B.C. SLIGGERS Een schilderij van Vlietzorg en Zorgvliet aan het Zuider Buiten Spaarne omstreeks 1700 De tentoonstelling 'De gouden eeuw van de Hollandse tuin kunst' in Rijksmuseum Paleis Het Loo te Apeldoorn in het na jaar van 1988 was een van de belangrijkste evenementen ter gelegenheid van het feit dat driehonderd jaar geleden koning stadhouder Willem in en koningin Mary n in het huwelijk tra den. Uiteraard was daar het schilderij van Gerrit Berckheyde (1638-1698) van Elswout te zien, maar ook tekeningen van buitenplaatsen langs het Zuider Buiten Spaarne. Daar hing ook een, aan Willem Schellinks (1627-1678) toegeschreven, schil derij van een landhuis aan een rivier, afkomstig uit het Amster dams Historisch Museum Geheel terecht meldt de begelei dende catalogus dat er geen zeventiende-eeuws schilderij zo goed een Nederlandse tuinaanleg rond 1660-1670 illustreert als juist dit schilderij2). Hoewel ongesigneerd en ongedateerd wordt dit werk al geruime tijd toegeschreven aan de Amster damse landschapschilder Willem Schellinks3). Het 'landhuis' werd in 1969 in een catalogus bij de tentoonstelling 'Weg we zen. Recreatie vroeger, nu en straks', in het Amsterdams His torisch Museum, geïdentificeerd als de buitenplaats Ruimzicht aan de Liede 4). Dit geschiedde op grond van de ligging van Haarlem dat aan de horizon is afgebeeld. Een afbeelding in de catalogus die de tentoonstelling in Het Loo begeleidde en tegelijkertijd ook in het tijdschrift 'Groei Bloei' werd gepubliceerd 5) was voor mij opnieuw de aanlei ding het geheel eens kritisch te bezien. Ik twijfelde aan de lig ging want nergens in een bocht aan de Liede lag een buiten plaats tegenover een molen. Was het soms een imaginaire tuin in al zijn uitbundigheid, de bedwongen natuur te midden van het Hollandse polderland schap met het stadsleven ver op de achtergrond 6)? Was het wel Haarlem, en zo ja, lag het dan op de juiste plaats? Nadat de stadsprofielen van onder meer Leiden en Alkmaar waren afge vallen bleef Haarlem, afgebeeld vanaf de zuidzijde, over. Van links naar rechts zijn min of meer duidelijk de Nieuwe Kerk, de Grote Houtpoort, het Zijlklooster, het stadhuis, de Grote of 98

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1991 | | pagina 100