Anoniem, Vlietzorg en Zorgvliet aan het Zuider Buiten Spaarne, ca. 1696-1700, doek, 104,5 x 127 cm (Amsterdams Historisch Museum). St. Bavokerk, de Bakenesserkerk en Amsterdamse Poort te onderscheiden. Een probleem bleef de ligging van de stad. De oplossing bleek voor de hand te liggen; het stadsprofiel had mij en anderen steeds weer misleid. De kunstenaar beeldde het profiel van Haarlem af als een verwijzing naar de woonplaats van de trotse bezitter(s). Een combinatie van in werkelijkheid op totaal verschillende plaatsen gelegen topografische elemen ten kennen we onder meer van het schilderij uit het Frans Hals museum dat Jacob Matham in 1636 van de hofstede Velserend vervaardigde; op de voorgrond de hofstede van Johan Claesz. Loo te Santpoort, daarachter zijn bezit in de stad, de bierbrou werij De Drie Leliën in Haarlem7). Niet de Liede is afgebeeld, maar, zo bleek mij, de rivier het Spaarne, die links in de richting van de stad stroomt. De oude molen, die op de oostelijke oever is afgebeeld, is de paltrokmo- len De Tuchthuis, die daar tussen 1605 en 1609 tot stand kwam. In 1700 is er sprake van een nieuwe stenen mn- en verf- molen, die na 1719 bekend staat als molen Spaer en Wind Dat betekent dat het schilderij in ieder geval voor 1700 moet zijn ontstaan. Geheel rechts aan de horizon, net na de bocht van het Spaarne, zijn de twee torens van het Huis te Heemstede 99

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1991 | | pagina 101