ne. Hij was namelijk niet alleen een geloofsgenoot, maar bo
vendien ook werkzaam in de textielnijverheid; naast de uitoe
fening van zijn schildervak fabriceerde hij katoenen linten en
koorden.
1A. Blankert, Amsterdams Historisch Museum, Schilderijen date
rend van voor 1800 (voorlopige catalogus) (Amsterdam, 1975—
79), p. 267, nr. 402, doek, 104,5 x 127 cm. Herkomst: aange
kocht van kunsthandel Charpentier, Parijs 1965.
2. E. de Jong, 'Ruimzicht, De gouden eeuw van de Hollandse tuin
kunst', Journal of Garden History, 8, nrs. 2 en 3 (dubbelnum
mer) april-september 1988) pp. 118-119, nr. 7, kleurenafbeel
ding 11.
3. Ibidem, noot 1: Is echter in stijl zo nauw verwant met een schil
derij dat op dezelfde wijze, half in vogelvlucht, een gezicht op
dergelijk landhuis te zien geeft, dat ik aanneem dat het van de
zelfde hand is. Dit stuk, dat huize Munnikenhof te Grijpskerke op
Walcheren voorstelt en zich thans in het Zeeuws Museum te Wal
cheren bevindt, is gemonogrammeerd en gedateerd 'ws 7659'.
Op grond daarvan werd het door B. Renckens op het RKD aan
W. Schellinks toegeschreven.
4. Weg wezen, Recreatie vroeger, nu en straks (Tentoonstellingsca
talogus Amsterdams Historisch Museum) (Amsterdam, 1969/
70), nr. 29.
5. E. de Jong, 'De Hollandse tuin, tuinarchitectuur in de tijd van
Willem en Mary', Groei Bloei nr. 6, juni 1988, pp. 20-21.
6. Mrs. S.M. Wages, Arlington, Virginia, die in 1992 op 17de-
eeuwse Hollandse tuingezichten zal promoveren, kwam na uit
gebreid topografisch onderzoek tot de conclusie dat het hier een
imaginaire tuin betrof. Zie: E. de Jong, 'For profit and ornament:
the function and meaning of Dutch garden art in the period of
William and Mary, 1650-1672', The Dutch garden in the seven
teenth centuiy (Washington, 1990), p. 34, nt. 45.
7. Ook uit het buitenland zijn voorbeelden voorhanden, waamit
blijkt dat het stadsprofiel als een soort logo voor de desbetreffen
de stad wordt gebruikt (zie voor Lippstadt: Michael Schmitt en
Jochen Luckhardt, Realiteit und Abbild in Stadtdarstellungen des
16. bis ig. Jahrhunderts, nr. 31).
8. J.H. Grabandt-Pleging en P.E.M. Hammann, 'De molens aan het
Spaame', Historische Werkgroep Haerlem, red. B.C. Sliggers,
De loop van het Spaame, de geschiedenis van een rivier, p. 104
en mondelinge gegevens van de auteurs.
9. Archief Teylers Stichting, nr. 396 (I9de-eeuwse kopie naar
Anthony Velsen, pentekening in kleur. 620 x 435 mm); gepubli
ceerd in: Haarlemmerhout 400 jaar (Haarlem, 1984), p. 123,
afb. 120.
10. Archief Teylers Stichting, nr. 1656.2 (Pentekening in kleur, 325
x 210 mm, gedateerd 1679, zonder naam).
11. De beschrijving van de tuin is van de hand van mevrouw