delijk genoeg aan en zal u ook daaruit blijken, dat bij het ont
werpen door ons is verondersteld dat de bouw der veranda's
zal worden toegestaan. Wij zouden het inderdaad zeer betreu
ren zoo dit niet het geval mocht zijn, het lijdt toch geen twijfel
of zij zullen niet alleen in verband met het gebouw een zeer
goed effekt maken, maar ook eene zeer gezochte zitplaats zijn
bij onze vaak koele avonden en vochtige atmosfeer, terwijl zij
wat den aanleg betreft, zeker in niet geringe mate tot het ver
krijgen van een goed geheel zullen medewerken... De gepro
jecteerde zitplaatsen of 'Lauben', van geringe hoogte, rustiek
en van lichte constructie, ingesloten tusschen groen en be
groeid met klimplanten, zullen zeker tot de gezelligheid bijdra
gen en tevens aan het oog eene aangename afwisseling aan
bieden 93). Tot slot gaf Zocher aan dat, hoewel bij de uitvoering
het plan in hoofdzaak geheel zou worden gevolgd, gedurende
het werk geringe wijzigingen in de beplanting zouden kunnen
worden aangebracht als dat door de tuinarchitect gewenst werd
geacht. Het hele terrein, de oude ovale vorm dus, inclusief vrij
wel het gehele Brongebouw zou worden afgezet door een hek.
Daarin waren vier toegangen; twee aan de oost- en westzijde,
tegenover de villa's nrs. 4 en 6 en villa nr. 3, en twee aan
weerszijden van het Brongebouw 94). Het hek. een spijlenhek
met gietijzeren decoratiestukken, stond op een gemetselde
voetingmuur. De gemeenteraad gaf in de raadsvergadering
27 maart zijn goedkeuring95).
Aldus ontstond binnen de voormalige ovale Koekamp van J.D.
Zocher Jr. het Brongebouw met veranda's, een muziektent en
twee zogenaamde Lauben en dit alles in een fraaie parkaanleg,
omgeven door een hekwerk. Aan de zuidzijde van het park
was de drinkhal.
Het Brongebouw en de Drinkhal werden in de stijl van, wat we
nu noemen, de neo-Renaissance gebouwd. Hoe precies de rol
verdeling tussen Van der Steur en Van den Arend is geweest is
niet meer te achterhalen. Vergelijking met het werk van Van
der Steur doet echter vermoeden dat, zeker wat het exterieur
betreft, zijn bijdrage in de vormgeving van doorslaggevende
betekenis is geweest. De eerste steen voor het Brongebouw
werd officieel gelegd op 30 oktober 1894 en in juni 1895
werd het complex feestelijk in gebruik genomen97).
De belangrijkste ruimte was de grote zaal aan de noordzijde
van het gebouw, bestemd voor muziek- en toneeluitvoeringen,
met galerijen op de begane grond en eerste verdieping en afge
scheiden orkestruimte. Het geheel was overdekt met een hou
ten tongewelf, waar lunettes met glas-in-lood het binnen
stromend licht filterden. Verder waren er een aantal verblijfs-
ruimten zoals een conversatiezaal. biljartzaal, damessalon, res-