menselijke trekken in de opeenhoping van notenbalken en mu zieknoten. De partituur die het grafische portret van Hedwig vormt, is verdeeld in 54 korte composities: een vleugje Satie, een snufje Bach, een beetje Boogie Woogie. Toen het portret af was zei hij in het Haarlems Dagblad: Het was een heidens kar wei. Ik ga met deze techniek dan ook niet meer door, ik viel toen het afwas in een absoluut zwart gat. Het Muziekcentrum Zuid-Kennemerland verzorgde in 1984 de première van het Portret in het Haarlems Concertgebouw. Ondanks het feit dat hooguit één-derde deel van de composi ties werd uitgevoerd was sprake van een avondvullend pro gramma, waaraan tientallen betrokkenen hun bijdrage lever den. In een VPRO-televisie-uitzending van Adriaan van Dis speelde Jurriaan na een korte toelichting een 'neusgat' en een 'oog'. Op 23 en 30 januari 1988 gaf hij voorts een ruim drie uur durende integrale uitvoering voor een enthousiast publiek in het uitverkochte zaaltje van Galerie Dubbel. De geplande pauze was zelfs op de eerste avond bijna over het hoofd ge zien. Toen het van achter de vleugel klonk dat iemand die naar de plee moet, het maar moet zeggen, werd de betovering van zijn Eldorische muziek even doorbroken om na de pauze des te heviger toe te slaan. Nog dezelfde maand bracht Robagram een langspeelplaat uit met een selectie van 21 markante stuk ken. In augustus 1989 maakte zijn muziek deel uit van de zo merse beeldenroute in Diepenheim. Via een pianola achter in de kerk is het portret van Hedwig uitgevoerd. De schrijver Levi Weemoedt getuigde er lyrisch van op een ansicht: Ik vond de neus heel verrassend klinken, vrolijk, tintelend. Het haar was me te somber. Maar het kuiltje in de wang was een stre ling voor het oor. Naast musicus was Jurriaan Andriessen ook schrijver en grafi cus. Aan de tekeningen van Eldorica is bijna twaalf jaar ge werkt, maar het grootste deel van zijn imaginaire reisverslag is op 20-jarige leeftijd geschreven. Gids Henry laat zien hoe de wereld er uit zou hebben gezien als de gevolgen van een verre gaande verkwisting van aardse schatten, waarvoor de Club van Rome heeft gewaarschuwd, voorkomen was. Geschetst wordt de utopie van een samenleving die is ingesteld op een duurza me economie met hoogwaardige en schone technologie. Zijn op een artistieke leest ontworpen auto's gaan een mensenleven lang mee en rijden over een geautomatiseerde snelweg. Ecolo- gischer gedrag moet het milieu redden en elke Eldoriër kan dank zij efficiënte bouwmethodes over 256 vierkante meter grond beschikken. Voorgerekend wordt hoe we in een 4-urige werkweek dezelfde levensstandaard kunnen hebben als nu, met onze wegwerpmaatschappij, in een 40-urige werkweek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1991 | | pagina 222